۱۱ نکته‌ ای که باید قبل از سفر به خارج بدانید

امیرعلی محمودی | سه شنبه, ۱۰ فروردین ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

سفر کردن همیشه با هیجان و ماجراجویی همراه است، اما هزینه‌های آن را نباید از یاد برد. با کجارو همراه باشید تا نکاتی را با کسانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند درمیان بگذاری.

با سفر کردن به خارج، زندگی افراد دستمایه‌ تغییرات و ماجراجویی‌های زیادی می‌شود؛ از سویی هزینه‌ها نیز افزایش خواهند یافت. وقتی زمان فارغ‌التحصیلی فرا می‌رسد، کم‌کم ندای ماندن یا رفتن از کشور نیز در گوش آدمی زمزمه می‌کند. مخاطب ما در این مقاله کسانی‌اند که رفتن را انتخاب می‌کنند. معمولا این‌گونه افراد، به خاطر روحیه‌ ماجراجویانه‌ خود، نه‌تنها هوای سفر کردن به خارج از کشور را در سر دارند، بلکه رفتن را حرکت بزرگی برای پیشرفت بعد از فارغ‌التحصیلی‌ می‌دانند. در ادامه، چند نکته برای کسانی که قصد سفر کردن به خارج از کشور را دارند، بازگو خواهیم کرد.

وقتی کشوری را برای سفر مد نظر دارید، علاقه‌ خود را ملاک قرار دهید

به عواملی فکر کنید که در سفر کردن به خارج، برایتان اهمیت دارند. اینکه می‌خواهید زبان خاصی را به صورت کامل یاد بگیرید، به کشورهای اطرافش سفر کنید یا شغل خود را به‌طور جدی دنبال کنید. فهرستی از این‌گونه موارد تهیه کنید.

مهاجرت

زمان تأیید شدن روادید افراد، بسیار متفاوت و متغیر است

شما می‌توانید برای آگاهی از زمان فرآیند عادی تأیید روادید، به وبسایت مهاجرتی کشور مراجعه کنید. به‌عنوان مثال، استرالیا مدعی‌ است مدت زمان تأیید یا عدم‌تأیید روادید در این کشور، ۶ روز است. ممکن است روادید شما طی چند ساعت، چند روز یا چند هفته تأیید شود. اگر با تأخیر در تأییدیه‌ روادیدتان مواجه شدید، ناامید نشوید؛ توصیه‌ ما تماس با سفارت کشور خودتان است. بنابراین تا زمان تأیید روادید، از رزرو بلیط هواپیما خودداری کنید.

مهاجرت

اگر به کشور خارجی سفر می‌کنید، باید حساب مالیات درآمدی خود در هر دو کشور مبدا و مقصد را داشته باشید

در استرالیا، اگر مجرد باشید و درآمد ناخالصتان بیش از ۱۰.۳۰۰ دلار باشد، باید مالیات پرداخت کنید. اگر می‌خواهید زودتر از موعد، کشوری را ترک کنید و فرم‌های مالیاتی خود را پر نکرده‌اید، اطمینان حاصل کنید که آدرس خود را به نام دیگری تغییر دهید؛ کسانی مانند دوستان یا پدر و مادرتان. دوستتان می‌تواند به‌جای شما، مالیاتتان را به صورت اینترنتی یا از طریق یک حسابدار مالیاتی پرداخت کند. تمامی شهروندان ایالات متحده که در خارج از کشور زندگی می‌کنند باید مالیات سالانه خود را هم برای کشور جدیدی که در آن هستند و هم برای ایالات متحده تنظیم کنند؛ بنابراین حواستان به تهیه و تنظیم سند مالیاتی باشد.

مهاجرت

با توجه به مدت‌زمان اقامت، ممکن است نیاز به بیمه‌ سلامت کشور مبدأ داشته باشید

در ایالات متحده، طبق قانون «بیمه‌ سلامت ارزان برای همه»، اگر در کشوری غیر از آمریکا و به‌ مدت حداقل ۳۳۰ روز از سال را زندگی کنید، از پرداخت جریمه‌ نداشتن بیمه معاف خواهید بود. بنابراین اگر در ایالات متحده زندگی می‌کنید و به‌طور نیمه‌دائم کشور را ترک می‌کنید یا نمی‌دانید چند ماه در خارج از کشور اقامت خواهید داشت یا برنامه‌ای برای ماندن ۱۲ ماه کامل در کشور مقصد ندارید، بیمه‌ خود را در آمریکا حفظ کنید. اگر می‌خواهید مدت‌زمانی که در کشور نیستید، بیمه‌ خود را داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که بیمه‌ شما در کشور مقصد قابل تمدید باشد. اگر بیمه‌ شما در کشوری که هستید، قابل تمدید و پشتیبانی نیست، نگاهی به شرکت‌های بیمه‌ کشور مقصد خود بیاندازید. برخی از شرکت‌های بیمه مانند «InsureandGo» در استرالیا، پیشنهادات ویژه‌ای برای مسافران دارند که با ۵۴ دلار در ماه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

مهاجرت

تصمیمات بانکی شما در خارج از کشور بر اعتبارات داخلی شما تأثیر خواهد داشت

مدت‌زمان اقامت شما در خارج از کشور می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری برای حساب‌های بانکی داخل و خارج از کشور کمک کند. اگر به صورت نیمه‌دائم، مثلا یک سال، کشور را ترک می‌کنید، حساب بانکی‌تان را در کشور خود نگه دارید؛ زیرا استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی، در کشورهای خارجی، می‌تواند در گردش حساب‌تان، مؤثر واقع شود. برای این‌ کار، کافی‌ است ماهیانه یک چیز کوچک و ارزان با کارت‌ اعتباری خریداری کنید تا تعادل حساب‌تان حفظ شود. برای این منظور، می‌توانید هزینه‌ تراکنش‌های خارجی را از بانک خود بپرسید یا با تلفن‌همراه خود، کالاهای اینترنتی خریداری کنید. در کشوری که به تازگی به آن نقل‌مکان کرده‌اید، یک حساب بانکی جاری افتتاح کنید و برای خریدهای روزانه و نیز واریز حقوق خود از آن استفاده کنید. اما اگر برای همیشه کشور خود را ترک می‌کنید، بهتر است حساب خود را در کشور مبدأ مسدود کنید و سپس در کشور جدید، حساب بانکی جدیدی افتتاح و تمامی کارهای بانکی‌تان را از نو شروع کنید.

مهاجرت

برای خرید یک گوشی موبایل که بتوان با آن تماس برقرار کرد، کمی زمان نیاز است

وقتی در آمریکا، با یک شرکت تلفن‌ همراه قرارداد می‌بندید، گوشی شما روی آن اپراتور قفل خواهد شد (به این معنی که با گوشی دیگری نمی‌توانید از آن سیم‌کارت استفاده کنید). اگر می‌خواهید گوشی موبایل خودتان را داشته باشید و از اپراتورهای تلفن‌ همراه کشور مقصد استفاده کنید، راحت‌ترین راه این است که گوشی را «آنلاک» کنید؛ به عبارت دیگر قفل سیم‌کارت و اپراتور را از روی آن توسط شرکت مربوطه بردارید (البته کاربران ایرانی نیازی به این‌ کار ندارند؛ زیرا متأسفانه گوشی‌های قراردادی تحت‌ اپراتور تلفن‌ همراه  در ایران وجود ندارد)؛ بنابراین با آنلاک کردن گوشی‌ موبایلتان، می‌توانید بدون دردسر یک سیم‌کارت محلی تهیه کرده و از آن استفاده کنید. اگر فراموش کردید که قبل از ترک کشور، گوشی خود را آنلاک کنید، هنوز می‌توانید با شماره‌ همراه قبلی خود و با استفاده از ارتباط وای-فای (Wi-Fi)، از برنامه‌های پیام‌رسانی همچون تلگرام یا واتساپ استفاده کنید.

مهاجرت

برای گلچین‌ کردن اسبابِ سفر آماده شوید

اگر می‌توانید تمامی اسباب و وسایل خود را به کشور مقصد منتقل کنید که هیچ؛ اگر نه، آماده‌ پاکسازی و حذف اسباب غیرضروری باشید. اگر برنامه‌ اقامت چند‌ساله در کشور مقصد دارید، وسایل ضروری را با خود ببرید؛ در غیر این‌صورت، وسایل‌تان را به سمساری‌ها بفروشید. البته بهترین جا برای هدیه‌ دادن چیزهای غیرضرور‌یتان را فراموش نکنید: پیاده‌روی درب منزلتان. کافی‌ است برخی از لوازم خود مانند میز، صندلی، چراغ‌خواب و... را مقابل درب منزل رها کنید. خیلی سریع محو خواهند شد و خانه‌ جدیدی برای خود خواهند یافت.

مهاجرت

ممکن است اعضای خانواده‌تان در مورد برنامه‌های سفرتان بیش از حد سؤال کنند

برخی از برنامه‌های کلی مانند هزینه سفر یا زمان حرکت، پاسخ مناسبی برای آنها است. برخی ممکن است برنامه‌های جدی‌تری داشته باشند که بسیار خوب است. اما اگر برنامه‌ خاصی ندارید و سؤالات بیش از حد خانواده‌تان موجب آزارتان می‌شود، در این شرایط چنین سؤالاتی را به‌ حساب اهمیت بیش از حد و نگرانی آنها بگذارید؛ نه چیز دیگر، چرا که آنها این‌ سوالات را از روی دوست‌ داشتن می‌پرسند. دنبال کار بودن یا اجاره‌ آنلاین آپارتمان در کشور مقصد، لذت خاص خودش را دارد و می‌تواند در آینده کمک‌ حالتان باشد؛ اما از احساس بی‌خبری و اینکه نمی‌دانید قرار است در بدو ورود چه کنید نیز می‌توانید نهایت لذت را ببرید. این‌ کار هم به نوعی هیجان خاص خودش را دارد.

مهاجرت

ممکن است قبل از یافتن شغلی برای خود، به چند پیش‌نیاز احتیاج داشته باشید

به‌عنوان مثال در استرالیا، قبل از اینکه بتوانید در جایی مشغولِ کار شوید، به یک شماره‌ مالیاتی نیاز خواهید داشت. همچنین بر اساس قوانین این کشور، اگر می‌خواهید در مکان‌هایی مرتبط با کودکان کار کنید، باید گواهینامه‌ «بررسی کار با کودکا» را اخذ کرده باشید. قبل از سفر به کشوری، از دریافت گواهینامه‌ها یا پیش‌نیازهای مربوطه، اطمینان حاصل کنید تا راحت‌تر صاحب شغل شوید.

مهاجرت

می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، دوستان واقعی پیدا کنید

هر کجا هستید، می‌توانید در فیسبوک یا اینستگرام دوستانی برای خود داشته باشید. می‌توانید در گروه‌های دوستی عضو شوید، با هم‌وطنان خود آشنا شوید و قرار ملاقات بگذارید تا در کشوری که به‌ تازگی به آن نقل‌مکان کرده‌اید، تنها نباشید. به یاد داشته باشید، حتی می‌توانید از طریق این شبکه‌های مجازی شغل مناسبی نیز برای خود پیدا کنید. از دیگر مزیت‌های گروه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توان به سؤال کردن در مورد روادید، شغل، یافتن مکان‌های دیدنی و... اشاره کرد.

مهاجرت

اگر با یک دوست سفر می‌کنید، بیش از آنکه فکرش را کنید، به اون نیاز خواهید داشت

اگر تنها سفر می‌کنید، موضوع دیگری است؛ اما اگر با یکی از دوستان یا اقوام خود هستید، پشتیبانی، کمک و حس آرامشی که از او هنگام سفر و در خارج از کشور دریافت می‌کنید، نقش مهمی دارد. مخصوصا در چند روز ابتدایی سفرتان. اگر بار اول باشد که به خارج از کشور سفر می‌کنید، ممکن است کمی بترسید و استرس داشته باشید؛ بنابراین همراه سفر خود را آگاهانه انتخاب کنید تا در مواقع لزوم به کمک‌ شما بیایند. تا زمانی که شغل جدیدی پیدا کنید، دوستتان، حامی مالیِ مناسبی برایتان خواهد بود. حتی زمانی که دلتان برای خانه و وطن تنگ می‌شود، وجود یک دوست، می‌تواند تسلی‌گر خوبی باشد. حضور او می‌تواند حس تنهایی در یک کشور خارجی را برایتان پر کند.

مهاجرت

مطالب مرتبط:

منبع elledecor

دیدگاه