دریاچه کریو کریتر، ایسلند

آتوسا سمیعی | شنبه, ۱۴ فروردین ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

۲۵ آتشفشان فعال در ایسلند وجود دارند. یک دهم سطح ایسلند پوشیده از بقایای فوران‌های آتشفشانی‌ است که در حدود ده هزار سال گذشته روی داده است. 

دریاچه کریو کریتر در منطقه گریمنس در ایسلند جنوبی واقع شده‌است و یکی از زیباترین دهانه‌های آتشفشانی موجود برای عکاسی است. این دریاچه یکی از نقاطی است که توریست‌ها در مسیر گردشگری دایره طلایی (Golden Circle) اغلب در آنجا توقف کرده و بسیار از آن عکسبرداری می‌کنند.

golden-circle

دهانه کریتر حدود ۳۰۰۰ سال قبل از یک فوران آتشفشانی تشکیل شده‌ و  یکی از چندین دهانه آتشفشانی در منطقه و به عنوان محدوده آتشفشانی غرب ایسلند است. این محدوده شامل شبه جزیره ریکجنز (Reykjanes) و گلسیر لنجکول (Langjöll) می‌باشد. ولی کرتر دارای یکی از قابل تشخیص‌ترین دهانه‌های آتشفشانی است که هنوز بکر و دست نخورده‌ باقی مانده زیرا این دهانه نصف قدمت و سن شکل‌های آتشفشان‌های اطراف را دارد.

این مخروط آتشفشانی تقریبا ۵۵ متر عمق، ۱۷۰ متر عرض و ۲۷۰ متر طول دارد و مانند دیگر صخره‌های آتشفشانی منطقه، صخره‌های مخروطی آتشفشان به رنگ قرمز درخشانی هستند که این رنگ از اکسید شدن آهن موجود در گدازه‌های بازالت با آب زمین به وجود آمده‌ است. در حالی که قسمت عمده این مخروط آتشفشان، دیواره‌ای است با شیب تند و گیاهان بسیار کم، یک دیواره آن دارای شیب ملایمی است و از خزه پوشیده شده‌است و می‌توان از آن به آرامی پایین رفت.

در ته مخروط یک استخر با آب آبی می‌باشد که تقریبا هم سطح آب زمین است.

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

دریاچه کرید کریتر

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه