بوکاپ، محله‌ای رنگارنگ در شهر کیپ تاون

مینا رهبری | پنجشنبه, ۱۲ فروردین ۹۵ ساعت ۱۶:۰۰

بوکاپ محله‌ای در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی است. ساکنان مسلمان آن که نوادگان برده‌هایی از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و چندین کشور آفریقایی هستند، برای گرامی داشت اعیاد مذهبی دیوار خانه‌های خود را به رنگ روشن درآورده‌اند. با کجارو همراه باشید تا با تاریخ و فرهنگ این مردم بیشتر آشنا شوید.

بوکاپ یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین محله‌های شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی است که در دامنه‌های تپه‌ی سیگنال هیل واقع شده است. قدمت این محله که خانه‌هایی با رنگ‌های روشن و عاشقانه و خیابان‌های سنگ فرش دارد، به قرن ۱۸ می‌رسد.

محله بوکاپ

ساکنان محله‌ی بوکاپ نوادگان بردگانی هستند که در قرن ۱۶ و ۱۷ هلندی‌ها آن‌ها را از کشورهای مالزی، اندونزی، هند، سریلانکا و کشورهای مختلف آفریقا به این منطقه آورده‌اند. این بردگان که «مالایا کیپ» نامیده می‌شدند، همگی اهل مالزی و اندونزی نبودند. پس از این‌ که در سال ۱۷۹۵ بریتانیا کیپ تاون را از تصرف هلندی‌ها درآورد، تغییرات مثبتی در چهار دهه‌ی بعدی صورت گرفت که می‌توان به آزادی مذهبی، لغو تجارت برده و در نهایت لغو برده داری اشاره کرد. بردگان آزادشده یک جامعه‌ی جدید در کیپ تاون تشکیل دادند که حتی امروزه با نام محله‌ی مالایا شناخته می‌شود.

محله بوکاپ

کیپ تاون اکثرا مسلمان نشین است و فرهنگ آن شکل گرفته از ازدواج برده‌ها از اقوام و کشورهای مختلف جنوب و جنوب شرق آسیا با بردگانی از هند، ماداگاسکار و آفریقایی‌های بومی است. بسیاری از زنان محلی، برای ازدواج با مردان مسلمان، اسلام آوردند. یک راهنمای محلی می‌گوید:

آن‌ها مشروبات الکی مصرف نمی‌کنند تا همسران بهتری داشته باشند.

محله بوکاپ

امروزه مردم این شهر خود را کیپ مسلمانان می‌نامند.

خانه‌هایی با رنگ‌های روشن در دو طرف خیابان ابتکار جدیدی است که مردم با آن، هویت اسلامی این منطقه را جشن می‌گیرند. در روزگاران قدیم تمامی دیوارهای خانه‌های این شهر به رنگ سفید بودند. بعدا ساکنان بوکاپ خانه‌های  خود را به منظور آماده شدن برای جشن اعیاد مسلمانان با رنگ‌های روشن رنگ کردند. همسایه‌ها اغلب در استفاده از رنگ‌ها اتفاق نظر دارند تا اختلافات جزئی در ترکیب آن‌ها وجود نداشته باشد.

محله بوکاپ

میراث پیچیده و چندملیتی این شهر، در موسیقی، رقص و غذا نیز خود را نشان می‌دهد. غذاهای سنتی آفریقای جنوبی مانند بردی گوجه فرنگی، بوبوتی، سوساتی و کوکسیستر  که امروزه از غذاهای اصلی مردم آفریقای جنوبی است، ریشه در شهر کیپ مالایا دارد.

محله بوکاپ

این جامعه‌ی متحد رفته رفته از هم می‌پاشد. ساکنان قدیمی آن املاک خانوادگیشان را می‌فروشند و تعدادی غریبه که ثروتمند هستند خانه‌ها را خریده و به‌ این منطقه نقل مکان کرده‌اند. این مسئله برخی از ساکنان این محله را آزار می‌دهد چون آن‌ها احساس می‌کننند اگر این روند ادامه یابد، محله‌ی بوکاپ هویت و تاریخ منحصر به فرد خود را از دست می‌دهد. در سال‌های آتی، بوکاپ می‌تواند مکان کاملا متفاوتی شود.

محله بوکاپ

محله بوکاپ

محله بوکاپ

محله بوکاپ

محله بوکاپ

محله بوکاپ

محله بوکاپ

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه