جنگل شناور بر روی خلیج هوم بوش، سیدنی

زهره ملکی
زهره ملکی چهار شنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
جنگل شناور بر روی خلیج هوم بوش، سیدنی

بر روی آب‌های آرام خلیج هوم بوش در سیدنی، کشتی قدیمی و متروکه‌ای وجود دارد که به یک جنگل شناور مبدل شده است. در طی سالیان دراز، درختان و بوته‌هایی بر روی بقایای این کشتی متروکه رشد کرده و جنگلی زیبا را بوجود آورده‌اند که بسیار مورد توجه‌ی عکاسان و گردشگران قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این پدیده زیبا با کجارو همراه باشید.

منطقه‌ی غنی و ثروتمند اطراف خلیج هوم بوش (Home bush) که در ساحل جنوبی رودخانه‌ی پاراماتا (Parramatta) و در منطقه‌ی inner west سیدنی واقع شده است، روزگاری محلی بوده که انواع مواد زاید و زباله‌های صنعتی در آنجا تخلیه می‌شده است. گذشته از این مواد زاید، کشتی‌های خارج از رده و غیر قابل استفاده نیز در این خلیج رها می‌شده‌اند. شرکت‌های خصوصی ماهیانه مبلغی را به سازمان خدمات کشتیرانی پرداخت می‌کردند و کشتی‌های فرسوده‌ی خود را به این خلیج بکسل می‌کردند تا اینکه کشتی‌ها اوراق شود و بخش‌هایی که مجددا قابل استفاده است، مانند قسمت‌های فولادی کشتی، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار بگیرد.

جنگل شناور ۲

جنگل شناور ۱

فعالیت‌های اوراق کردن کشتی‌های فرسوده در سال ۱۹۶۶ آغاز می‌شود، اما پیش از موقع و به طور نابهنگام و قبل از اینکه همه‌ی کشتی‌های فرسوده‌ی موجود در اسکله، تکه تکه و متلاشی شوند، این فعالیت‌ها خاتمه پیدا می‌کند. حداقل بدنه‌ی چهار کشتی و بقایای چندین قایق تفریحی هنوز در بندر هوم بوش دیده می‌شود. این کشتی‌های قدیمی و تاریخی بر طبق قانونی که در سال ۱۹۷۶ به تصویب رسیده است، همچنان در این بندر حفظ و نگهداری می‌شود. بر طبق این قانون همه‌ی کشتی‌های فرسوده‌ی قدیمی که بیش از ۷۵ سال قدمت دارند، به عنوان بخشی از تاریخ این منطقه باید حفظ و نگهداری شوند. لاشه‌ی یکی از این کشتی‌های قدیمی که اس اس آیرفیلد (SS Ayrfield) نامیده می‌شود، در خلیج هوم بوش منظره‌ای بسیار زیبا را ایجاد کرده است. این کشتی پس از ساخته شدن در سال ۱۹۱۱ اس اس کوریمال (SS corrimal) نامیده می‌شد و در شرکت گِرنج ماوث داک یارد (Grange mouth Dock Yard) در بریتانیا به کار گرفته شد. این کشتی با بدنه‌ی استیل و موتور تک پروانه، یک کشتی حمل زغال بوده است که ۱۱۴۰ تن وزن و ۷۰ متر درازا داشته است. بعدها اس اس کوریمال در طول جنگ جهانی دوم برای انتقال تجهیزات به نظامیان آمریکایی که در مناطق صلح طلب مستقر بودند، به کار گرفته می‌شود.

جنگل شناور ۳

در سال ۱۹۵۰ این کشتی به شرکت Bitumen and oil Refineries Australia pty ltd فروخته می‌شود، سپس در سال ۱۹۵۱ شرکت Miller steam ship این کشتی را خریداری می‌کند. در این زمان است که اس اس کوریمال به اس اس آیرفیلد تغییر نام پیدا می‌کند. این کشتی در سال ۱۹۷۲ از رده خارج و بلااستفاده می‌شود و برای اوراق شدن به خلیج هوم بوش فرستاده می‌شود. این کشتی متروکه اکنون در آب‌های کم عمق خلیج هوم بوش قرار گرفته است و جنگلی کوچک و سرسبز بر روی عرشه ی کشتی رشد کرده و شکل گرفته است. این جنگل شناور در خلیج هوم بوش، یکی از زیبایی‌های شگفت انگیز این منطقه است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه