مشهد به عنوان «شهر سنگ‌های قیمتی» به شورای جهانی صنایع دستی معرفی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
مشهد به عنوان «شهر سنگ‌های قیمتی» به شورای جهانی صنایع دستی معرفی شد

معاون صنایع دستی کشور از معرفی شهر مشهد به‌عنوان شهر سنگ‌های قیمتی به‌خصوص سنگ فیروزه و شهر لالجین همدان برای سفال به‌عنوان شهرهای جهانی به شورای جهانی صنایع دستی خبر داد.

«بهمن نامور مطلق» معاون صنایع دستی کشور با اشاره به معرفی شهر مشهد به‌عنوان شهر سنگ‌های قیمتی گفت که طرحی را امسال با عنوان شهر ملی صنایع دستی به شورای جهانی بخش اقیانوسیه صنایع دستی ارسال کرده‌ایم که از این به بعد یک شهر ملی و یک شهر جهانی در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. سه شهر سیرجان در حوزه گلیم،‌ میبد در حوزه زیلو و مریوان برای گیوه به‌عنوان شهرهای ملی برای معرفی انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال با رشد قابل‌توجهی در تعداد غرفه‌های صنایع دستی مواجه هستیم،گفت:

سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان گردش مالی در این حوزه داشتیم و برخی از هنرمندان به ما اعلام کردند که کالایی برای ارائه به مردم در انبارها ندارند.

معاون صنایع دستی کشور یکی از برنامه‌های نوروزی را برگزاری تورهای کارگاه‌گردی اعلام کرد و گفت که بیش از ۸۰۰ کارگاه در سراسر کشور برای پذیرایی از گردشگران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند.

نامور مطلق سال ۹۴ را سال خشک‌سالی مالی خواند و تاکید کرد که معاونت صنایع دستی سال سختی را پشت سر گذاشته است و ابراز امیدواری کرد که سال آینده سال شکوفایی صنایع دستی خواهد بود.

وی درباره اعطای نشان ملی نیز گفت که ما در سال ۹۴ به بیش از ۱۱۰۰ اثر نشان ملی داده‌ایم که این خودش یک نهضت است.

معاون صنایع دستی کشور نام‌گذاری دو شهر جهانی برای نخستین‌ بار را یکی دیگر از دستاوردهای حوزه صنایع دستی اعلام کرد و گفت:

ما برای نخستین‌ بار اصفهان را به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی بعد از جیپور هند داشتیم و تبریز شهر بعدی بود که در حوزه صنایع دستی ثبت شد و این نوید خوبی است که ما را به صنایع دستی جهانی برگرداند. «غدا هیجاوی» در سفر اخیر خود به ایران اعلام کرد که صنایع دستی ایران در دو سال گذشته به‌اندازه ۱۰ سال فعالیت داشته است.

نامور مطلق با اعلام اینکه سال آینده را به‌عنوان سال سنگ‌های قیمتی نام‌گذاری کرده‌ایم، گفت:

برنامه‌ای برای تولید و ترویج سنگ‌های قیمتی داریم چراکه این حوزه تجارت خوبی در دنیا دارد و ما سهم کمی در آن داریم به‌طوری که در برخی از موارد تا ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی در این حوزه است و امیدواریم ما سهمی از آن داشته باشیم.

وی درباره برپایی حراجی‌های صنایع دستی گفت که با استعلامی که از بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری گرفته شد این اجازه را داریم که خود معاونت صنایع دستی مجوز حراجی‌های این حوزه را صادر کند. این موضوع امکانات تازه‌ای برای رفع مشکلات و محدودیت‌هایی که داشتیم، ایجاد کرده است.

معاون صنایع دستی کشور تعداد راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی را طی دو سال گذشته ۱۷۰ فروشگاه اعلام کرد.

نامور مطلق راه‌اندازی انجمن صادرکنندگان صنایع دستی را از اقدامات مطلوب در سال ۹۴ عنوان کرد و گفت:

رشد صادرات صنایع دستی امسال ۱۸ درصد و سال گذشته ۳۶ درصد بوده است.

به گفته معاون صنایع دستی کشور برای نخستین بار در گشت‌های اصناف نیروهای صنایع دستی هم حضور خواهند داشت.

نامور مطلق درباره حضور صنایع دستی در جشنواره فجر سال آینده نیز گفت که از ۱۱۰۰ اثر برگزیده نشان ملی ۱۰۰ اثر را در جشنواره فجر سال آینده نمایش داده و مسابقه‌ای در این زمینه برگزار می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه