معرفی فرصت های سرمایه گذاری و گردشگری ایران در ترکیه

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۵
معرفی فرصت های سرمایه گذاری و گردشگری ایران در ترکیه

طی نشستی که با حضور فعالان اقتصادی ایران و ترکیه در شهر ترابوزان برگزار شد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ارس و ماکو و گردشگری و فرهنگی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان معرفی شدند.

در این نشست که با هماهنگی و همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترابوزان و اتاق بازرگانی این شهر و سازماندهی شورای بازرگانی ایران و ترکیه برگزار شد، یگ گروه ۲۲ نفره از مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری استان‌های یاد شده و روسا و مسئولان مناطق آزاد ارس و ماکو شرکت کردند.

«رضا باغبان کندری» سرکنسول ایران در ترابزون روز شنبه در آنکارا ضمن اعلام این مطلب گفت که هدف اصلی از برگزاری این نشست معرفی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشورمان و جذب گردشگران فرهنگی و تجاری از ترکیه به ایران بود که خوشبختانه با استقبال گسترده ای روبه رو شد.

او با اشاره به اینکه در این نشست استاندار و شهردار ترابوزان و مقامات استانی و رئیس اتاق بازرگانی این شهر، بیلگون آیگون رئیس طرف ترک و «رضا کامی» رئیس طرف ایرانی شورای بازرگانی ایران و ترکیه و فعالان اقتصادی استان ترابوزان شرکت کردند، گفت:

هیات ایران با سخنرانی‌ها، ارائه فیلم و نمودارهای آماری در بیش از ۴ ساعت فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت تجاری در مناطق آزاد ارس و ماکو و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و زنجان و اردبیل و همچنین فرصت‌های گردشگری در این استان‌ها تشریح شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

کندری گفت که به عنوان گرامیداشت یاد «عثمان اولوسوی» رئیس پیشین شورای بازرگانی ایران و ترکیه که افزون بر بیست سال ریاست شورا را به عهده داشت و نزدیک به نیم قرن برای توسعه مناسبات بازرگانی دو کشور فعالیت کرده بود، هیات ایرانی و ترک در شهر اوف در ۷۰ کیلومتری ترابزون بر سر قبر وی حاضر شد و در این شهر نیز در یک صبحانه کاری، فرایند مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در دوران پسابرجام بحث و بررسی گردید.

او با اشاره به اینکه راه‌های استفاده بهینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری در ایران در شهر ترابوزان در نشست بزرگی با فعالان اقتصادی ایران و ترکیه  مورد بررسی قرار گرفت، افزود:

مقرر شد هیات بزرگی از ترابوزان به دعوت استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان و اردبیل در آینده نزدیک به ایران سفر کرده و ضمن آشنایی از نزدیک با امکانات بالقوه سرمایه‌گذاری و تجاری و گردشگری در کشورمان، مذاکرات شروع‌شده در ترابوزان را تکمیل سازد.

طرف ترک در این نشست‌ها پیشنهاد برقراری خط پرواز مستقیم بین ترابوزان با تبریز و استان‌های یاد شده را دادند که با توجه به مشکل توازن در برقراری خط پروازها، قرار شد امکانات برگزاری این خط از طرف ایران و به نام ایران بحث و بررسی شود.

خانم «هولیا اولوسوی» فرزند عثمان اولوسوی که همراه هیات ۱۶۰ نفره احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه اخیرا به تهران سفر کرده بود، در همایش گفت که موضوع برقراری این خط در تهران نیز پیشنهاد شده و قرار شده توسط شرکت‌های هواپیمایی و مسئولین وزارت راه و ارتباطات پیگیری شود.

کندری افزود با بیان اینکه قرار است در یکی دو ماه آینده نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شود، گفت:

انتظار می‌رود این موضوع در دستور کار نشست کمیسیون مشترک توسط کارگروه‌های حمل و نقل و ارتباطات دو کشور قرار گیرد.

در همایش ترابوزان همچنین پیشنهاد شده است که کمیته‌ای با شرکت نمایندگانی از استان‌های ایران و ترابوزان برای پیگیری توافقات حاصل شده تشکیل شود.

«آیگول» رئیس طرف ترک شورای بازرگانی ایران و ترکیه نیز در این نشست تصریح کرد که با رفع تحریم‌ها علیه ایران، هیچ مانعی بر سر راه تحقق هدف ۳۰ میلیارد دلاری در تجارت بین دو کشور باقی نمانده است.

«رضا کامی» هم گفت که فعالان اقتصادی دو کشور نیز باید مشارکت فعالی در تلاش‌های سازندگی برای روابط هرچه بهتر دو کشور داشته باشند.

«عادل جلیل اوزدیل» استاندار ترابوزان نیز گفت که در دوران پسابرجام انتظار شروع دور جدیدی از مناسبات ایران و ترکیه است و امیدوارند دو کشور دوست و همسایه در این دوره جدید با هم‌افزایی بیشتر، در جهت توسعه و تحکیم مناسبات اقتصادی و تجاری گام بردارند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه