چین: ۹ مورد که در سفر به یونان باید به آن‌ها توجه داشته باشید

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور جمعه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
چین: ۹ مورد که در سفر به یونان باید به آن‌ها توجه داشته باشید

یوننان نام استانی در چین است که جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری دارد و بازدید از آن برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. ویژگی اصلی این مکان وجود قوم‌هایی با فرهنگ‌های مختلف است.

یوننان یا Yunnan یکی از استان‌های چین است که همانند سایر بخش‌های این کشور جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد. این استان در جنوب غربی چین واقع شده و دارای اقوام متنوعی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، در این استان ۲۵ قوم از ۵۶ قوم شناخته شده در چین زندگی می‌کنند که نکته جالب در خصوص تمام آن‌ها این است که هرکدام فرهنگ و غذاهای خاص خودشان را دارند.

در کنار فرهنگ و غذاهای جالب، در این استان شاهد مناظر بسیار زیبا و مهیجی هستیم که سرزمینی الهام‌بخش و رویایی به‌حساب می‌آید. در این مقاله از کجارو تصمیم داریم تا با این استان و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تراس‌های هانی ریچ (Hani Rich Terraces)

یوننان چین

تراس‌های هانی ریچ در استان یوننان قرار دارند که در واقع نوعی سیستم آبیاری برای مزارع به‌حساب می‌آیند. هانی‌ها قومی بودند که در ۱۳۰۰ سال پیش این سیستم را برای آبیاری مزارعشان در شهرستان Yuanyang استفاده کردند. این تراس‌های زیبا در جنوب شرقی یوننان واقع شده‌اند و زمینی به‌وسعت ۱۶۶ کیلومتر مربع را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در زمان طلوع و غروب، نور خورشید در این حوضچه‌ها منعکس می‌شود و منظره‌ای تماشایی را به‌وجود می‌آورد. رنگ‌بندی محیط نیز در شرایط این‌چینی در هر دقیقه بر اساس خورشید تغییر می‌کنند که خود نمایشی جالب از خورشید است. گردشگران برای بازدید از سه‌بخش اصلی از این تراس‌ها نیاز به‌پذیرش دارند اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که مردمان محلی می‌توانند به‌سادگی شما را در جهت بازدید از بخش‌های رایگان این مکان راهنمایی کنند که البته زیبایی آن‌ها نیز با بخش‌های اصلی رقابت می‌کند.

نودل برنج

یکی از محبوب‌ترین غذاهای یوننان Guogiaomixian نام دارد که به‌رشته فرنگی برنج ترجمه می‌شود. افسانه‌های حاکی از این هستند که این غذا توسط خانمی ساخته شده است که نیاز به‌سوپی داشت که در جریان حمل آن از روی پلی که به‌جزیره و محل مطالعه همسرش متصل می‌شد آبکی نشود و مواد آن زیاد نرم و خیس نشوند. این غذا با آب مرغ سرو می‌شود و از سایر مواد آن می‌توان به سبزیجات، ماهی، گوشت، گیاهان، ادویه‌جات و نودل برنج اشاره کرد. تمام این مواد قبل از سرو غذا به آن افزوده می‌شوند.

شهر قدیمی لیجیانگ (Ligiang)

یوننان چین

بخش قدیمی لیجیانگ مکانی شگفت‌انگیز و کمی گیج کننده است که کوچه‌هایش با سنگ‌فرش‌های زیبایی تزیین شده‌اند و مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی در آن وجود دارند. در این منطقه ساختمان‌هایی با همان سبک معماری چینی وجود دارند اما بسیاری از ساختمان‌های قدیمی از بین رفته‌اند و ساختمان‌های جدید نیز به‌عنوان میراث‌دار ساختمان‌های هزار ساله شناخته می‌ّشوند. یونسکو این مکان را به‌عنوان شهر قدیمی در سال ۱۹۹۷ در سایت میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد و مدعی شد که این مکان دارای هماهنگی بین فرهنگ‌های مختلف است که باعث ساخت منطقه‌ای شهری با ویژگی‌های برجسته شده است.

شب‌ها این منطقه جلوه خاصی دارد و موزیسین‌ها اقدام به‌نواختن موسیقی‌های چینی و بین‌المللی می‌کنند که همگی باعث افزایش جذابیت این مکان می‌شود.

آبی‌ترین آب

بالاترین نقطه از کوه Jade Dragon Snow مکانی بسیار زیبا است که صعود به‌آن کار ساده‌ای نیست. این بخش مناظر بسیار زیبایی دارد و ارتفاع آن تقریبا ۵۵۰۰ متر است که مکانی معنوی برای اقلیت قومی Naxi به‌حساب می‌آید. در روز‌هایی که هوا تمیز باشد مردم از شهر Ligiang می‌توانند این کوه را ببینند. تله‌کابین موجود در این کوه از دامنه آن شروع می‌شود و گردشگران با استفاده از آن می‌توانند منظره‌ای بسیار زیبا از روستای اطراف کوه ببینند. روستای Blue Moon که در اطراف این کوه واقع شده، آبی‌ترین آبی را دارد که بشر تاکنون مشاهده کرده است. در این روستا چهار دریاچه وجود دارد که هرکدام نیز رنگ آبی متفاوتی دارند. این روستا در بین زوج‌های جوان محبوبیت زیادی دارد و برای ثبت تصاویر پیش از ازدواجشان به‌این محل می‌آیند.

Tiger Leaping Gorge

یوننان چین

Tiger Leaping Gorge در سال ۲۰۰۳ توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و این محل یکی از عمیق‌ترین در‌های جهان به‌حساب می‌آید. در زیر این دره که ارتفاعی ۳۷۹۰ متری دارد آب رودخانه Yangtze می‌خروشد. کوهنوردان باید دو یا سه روز برای لذت بردن و کوهنوردی در این مکان وقت بگذارند که در این مدت مناظر بسیار زیبایی را مشاهده خواهند کرد. البته امکان کوهنوردی یک‌روزه نیز در این دره وجود دارد که در آن افراد می‌توانند در بخش‌های پایین دره و اطراف رودخانه کوهنوردی کنند. استراحتگاه‌های زیادی در این مسیر وجود دارند که در این بین می‌توان به مهمان‌خانه‌های ارزان و رستوران‌ها اشاره کرد.

حشرات سرخ شده (Stir fried insects)

بسیاری از فروشگاه‌های چین حشرات کبابی می‌فروشند اما در استان یوننان نوع منحصر به‌فردی از این حشرات فروخته می‌شود که به آن ضیافت حشرات یوننان گفته می‌شود. از مواد این غذاها می‌توان به کرم چوب خیزران (بامبو)، کرم ابریشم، جیجیرک و سنجاقک اشاره کرد. از دیدگاه مردم محلی این خوراکی، غذایی ترد، نمکی و خوشمزه است. البته بدون شک حشرات سرخ شده با مزاج بسیاری از ایرانیان مطابق نیست و به‌هیچ‌وجه به‌سراغ چنین غذاهایی نمی‌رود – مترجم

پنیر سرخ شده

یوننان چین

روبینگ (Rubing) نام پنیری در استان یوننان است که از شیر حرارت داده شده بز تهیه می‌شود. پنیر سرخ شده از غذاهای چینی است که مزه دلچسبی دارد. برخلاف پنیر‌های بز غرب که نرم و ترد هستند، این پنیر ساختاری سفت دارد و گاهی اوقات با ژامبیون Xuanwei نیز سرو می‌شود که این خود غذایی مربوط به‌فرهنگ خاصی است.

باربیکیو به‌سبک یوننان

به‌دلیل نزدیکی یوننان به‌ویتنام، میانمار و لائوس، غذاهای این منطقه دارای ترکیبی از گیاهان مختلف هستند که سبک غذایی جنوب شرقی آسیا به‌حساب می‌آید. غذاهای معمولی این منطقه از گوشت، ماهی و قارچ تهیه و در برگ موز یا پاندانوس (Pandan) پیچیده می‌شوند. چاشنی این غذاها نیز فلفل و سیر است که در انتها غذا را کبابی کرده و مصرف می‌کنند. گفتنی است که این غذا به‌همراه سس تند و لذیذ ماهی سرو می‌شود. یکی دیگر از غذاهای این منطقه بال مرغ است که با برنج پر و کبابی می‌ّشود. البته تکمیل کننده غذاهای باربیکیویی این منطقه کباب گوشت گاو و بره است.

آرامش در XISHUANGBANNA

XISHUANGBANNA نام بخشی زیبا در شهر JINGHONG است که خودمختار به‌حساب می‌آید و به‌دلیل خیابان‌هایی پوشیده از درخت نخل، ساختار و آرامشی مثل تایلند دارد. این منطقه در جنوب یوننان واقع شده و نزدیک مرز لائوس قرار دارد. در ماه دسامبر دمای روز در این منطقه نزدیک به ۳۰ درجه است و در این منطقه اقلیت قومی دای (DAI) زندگی می‌کنند و گفتنی است که این اقلیت ۳۰ درصد از جمعیت یوننان را تشکیل می‌دهند.

معابد بودایی، جنگل‌های گرمسیری و بارانی منگلا (MENGLA) و پارک‌های مربوط به‌اقلیت‌های قومی این منطقه از جمله مکان‌هایی هستند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران جالب خواهد بود. مسیری پیاده‌رو با طول چندین کیلومتر نیز در امتداد رودخانه منکونگ (MENKONG) وجود دارد.

گردش در بخش‌های مختلف استان یوننان

سفری کوتاه به Tiger Leaping Gorge یا کوه Jade Dragon Snow از طریق تور‌های موجود در منطقه امکان‌پذیر است و گردشگران می‌توانند آن را از طریق مهمان‌خانه‌ها یا آژانس‌های مسافرتی رزرو کنند. برای حمل و نقل نیز می‌توانید از طریق اجاره ماشین‌های ۶ نفره اقدام کنید. وب‌سایت China Highlights جاذبه‌های اصلی این کشور را معرفی می‌کند که گردشگران می‌توانند از آن برای یافتن مکان مناسب برای گردش استفاده کنند. تمام تور‌های گردشگری که مقصدشان کوهJade Dragon Snow است در روستای Blue Moon توقف می‌کنند و گردشگران می‌توانند از طریق تلکابین به‌بالای کوه بروند. البته گردشگران می‌توانند از طریق دامنه کوه نیز اقدام به‌خرید بلیط برای استفاده از تله‌کابین کنند.

تصاویر

یوننان چین

یوننان زیبا: روستای بلو مون (Blue Moon) در کوه Jade Dragon Snow از یوننان قرار دارد که گفته می‌شود آبی‌ترین آبی جهان را دارد.

یوننان چین

تراس‌های Hani Rich: این تراس‌ها در شهر Yuanyang توسط قوم هانی (Hani) حدود ۱۳۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند. منظره این تراس‌ها در زمان غروب و طلوب خورشید شگفت‌انگیز‌تر می‌شود.

یوننان چین

صومعه ganden sumtseling: این صومعه تبتی مربوط به بودایی‌ها است و در Zhongdian قرار دارد. این بخش به Shangri-La که مکانی افسانه‌ای است شهرت یافته و در بخش خد مختار یوننان واقع شده است.

یوننان چین

نودل برنج: Guogiaomixian غذایی محبوب در یوننان است که به‌صورت مجزا همراه با آب مرغ سرو می‌شود.

یوننان چین

سوپ ترکیبی: اجزای این سوپ پیش از مصرف آن بایکدیگر ترکیب می‌شوند و پخت آن‌ها نیز درون مایعی داغ صورت می‌گیرد.

یوننان چین

Tiger Leaping Gorge: این منطقه یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان است که بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد. ارتفاع گرند کانیون در آمریکا بیش از ۱۸۰۰ متر است که این دره ارتفاعی حدود دو برابر بیشتر از آن دارد.

یوننان چین

کوه Jade Dragon Snow: ارتفاع این کوه بیش از ۵۵۰۰ متر است و نقشی عرفانی برای اقلیت قومی Naxi دارد.

یوننان چین

شهر قدیمی Lijiang: برخلاف شهر‌های باستانی چین، شهر Lijiang توسط دیوار محاصره نشده است و زمان ساخت این شهر قدیمی به ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد و در سال ۱۹۹۷ نیز توسط یونسکو در لیست میراث فرهنگی جهان ثبت شده است.

یوننان چین

تراس‌های آب سفید (White Water Terraces): این تراس‌ها در کوهپایه Haba Xueshan واقع شده‌اند. این کوه در شمال غربی Tiger Leaping Gorge قرار دارد.

یوننان چین

باربیکیو به‌سبک یوننان: یوننان در مجاورت کشور‌های ویتنام، میانمار و لائوس قرار گرفته و به همین دلیل در فرهنگ غذایی این منطقه گیاهان مختلفی دیده می‌شود که این فرهنگ ریشه در جنوب غربی آسیا دارد.

یوننان چین

پنیر سرخ‌شده یوننان: این غذا با پنیر تهیه شده از شیر بز ساخته می‌شود و ساختار منحصر به‌فردی دارد.

یوننان چین

:XISHUANGBANNA این بخش منطقه‌ای خودمختار است که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و گردشگران در این مکان می‌توانند فرهنگ Dai را تجربه کنند و به‌بازدید از جنگل‌های بارانی بپردازند.

یوننان چین

جشن Dai: در حقیقت XISHUANGBANNA مرکزی برای اقلیت Dai در چین به‌حساب می‌آید و تصویر بالا مربوط به‌جشن سال نو در تقویم Dai است که مردم لباس سنتی می‌پوشند.

یوننان چین

فانوس‌های آسمان: مردم Dai سال نو را با پاشیدن آب و رها کردن هزاران فانوس در آسمان جشن می‌گیرند.

همان طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با یوننان و جاذبه‌های آن آشنا شدیم. نظر شما در خصوص این استان از چین چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه