۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت هشتم: دبی، امارات متحده عربی

پرهام نوری
پرهام نوری چهار شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت هشتم: دبی، امارات متحده عربی

مطابق گزارش وب‌سایت وایرد یکی دیگر از موفق‌ترین الگوهای شهری امروز دبی است. طراحی شهری در آینده به چالش با‌اهمیتی تبدیل خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های پیش‌ رو، نیاز به طراحی هدفمند شهرها بیش از پیش احساس می‌شود. برای آشنایی با رویکرد طراحان دبی در مقابله این چالش با کجارو همراه باشید.

دبی، محل تلاقی طراحی و سرعت

Dubai Roads

مقالات مرتبط:

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت اول: لس آنجلس

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت دوم: شانگهای، چین

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت سوم: مدلین، کلمبیا

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت چهارم: آیندهوون، هلند

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت پنجم: مکه، عربستان

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت ششم: نایروبی، کنیا

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت هفتم: سان فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

جاده‌های امارات در گذشته مانند یک کابوس بود. چرا که تنها راه خروج از بزرگراه‌های ۶ بانده و ورود به تقاطع‌ها، عبور از میدان‌های شلوغی بود که راننده را مجبور به توقف‌های طولانی می‌کرد. در نهایت و در سال ۲۰۰۶ مسئولان شهر تصمیم به بازسازی بخش‌هایی از بزرگراه گرفتند و برای شروع به اصلاح تقاطعی خطرناک و شلوغ پرداختند. آنها به جای ایجاد چهارراه در اتوبان (که برای قرنی راه حل نهایی اتوبان‌های پر ازدحام بوده است) تصمیم گرفتند تا از تقاطع‌های غیر همسطح مدرن استفاده کنند. این روش ساخت تقاطع‌ها در انگلستان و در دهه ۱۹۶۰ ابداع شده بود که برخلاف تقاطع‌های متداول که می‌توانند ۴، ۵ و حتی ۶ ردیف اتوبان‌ها را در خودشان جای دهند، تقاطع‌های مدرن از خطوط کمتری تشکیل شده‌اند تا هزینه نهایی آنها نیز کاهش پیدا کند. بنا به گفته مدیر بخش حمل و نقل پیشرفته و مشاور عمران و شهرسازی دبی، گیلبرت چِلِویکی، تقاطع طراحی شده‌ی جدید از ظرفیت و سرعت بالاتری برخوردار هستند که به عقیده‌ی من یکی از کارآمدترین و عملی ترین راه حل‌ها برای دبی خواهند بود.

توسعه تقاطع غیرهمسطح و مدرن دبی، به زمین‌های گسترده‌ای نیاز دارد. اما خب! در شهر بزرگی مثل دبی، این مشکل عمده‌ای به حساب نمی‌آید. به همین علت پس از ۲ سال و صرف ۱۱۱ میلیون دلار و در سال ۲۰۰۸ این طرح کارآمد افتتاح شد تا ارتباط در امارات متحده عربی را ساده‌تر کنند. این مسیرهای جدید، امروزه با نام اتوبان‌های شیخ محمد بن زاید شناخته می شوند. تقاطع غیرهمسطح و مدرن دبی، درحدود یک سوم مایل وسعت دارد و با ۱۱ پل در مجموع ۱.۵ مایل ادامه پیدا خواهد کرد. شاید در نگاه اول آشفته به نظر برسد، اما سهولت حرکت در آنها و مسیریابی منجر به جذب شهروندان شده است. البته در میان مردمی که بابت نمایش‌های پر زرق و برق و ثروت به خود می‌بالند، به چشم آمدن سادگی خیلی هم سخت نیست.

در پایان برای همراهی با کجارو و مطالعه درباره هشت شهر آینده از شما ممنونیم.

 منبع: وبسایت وایرد

مطالب مرتبط:

دیدگاه