نگاهی به گذشته و حال معروفترین شهر‌های جهان

فرشاد تیموری | سه شنبه, ۲۰ بهمن ۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

اگر تصویر منظره‌ی صد سال پیش شهرتان را می‌دیدید، فکر می‌کنید قادر به شناختن آن بودید؟ کارمندان یک مشاور املاک آنلاین با استفاده از موتورهای جست‌و‌جوی‌شان، تصاویر منحصربه‌فردی را از صده‌های نوزده و بیست میلادی در کنار تصاویر کنونی همان مناظر قرار دادند و نتیجه کارشان، بسیار جالب توجه از آب درآمد. برای دیدن این تصاویر با کجارو همراه شوید.

 در این عکس‌ها، مکان‌هایی چون نیویورک و تورنتو به‌سختی قابل شناسایی‌اند و آبراه شهر شانگهای هم کاملا به‌شکل مدرن و شلوغ امروزی‌اش تغییر ظاهر داده است.

این عکس‌ها که منبع آن مشاور املاک "رِنت‌کافه" (RENTCafe) است، به‌خوبی تغییراتی را که این شهرها در طی قرن اخیر به خود دیده‌اند، نمایان می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به نصب چرخ و فلک "چشمِ" لندن، "برج مروارید خاور" شانگهای و تندیس "مسیحِ منجی" در ریودوژانیرو اشاره کرد.

نیویورک

نیویورک

این تصاویر مبهوت‌کننده، گذشته و حال شهر نیویورک، ملقب به سیب بزرگ را نشان می‌دهد که از عقب و جلوی ساختمان "اِمپایر اِستِیت" (Empire State Building) گرفته شده است. عکس اول در سال ۱۹۳۲ گرفته شده و عکس  بعدی مُبَین هجمه‌ی تغییرات رخ داده است. سازه‌های تصویر سیاه و سفید تقریبا نصف اندازه‌ی ساختمان‌هایی هستند که امروزه در جای آن‌ها استوارند؛ نمونه‌اش آسمان‌خراش ۵۹ طبقه‌ی "مِت‌لایف" (Metlife) است که در "خیابان پارک" و در سال ۱۹۶۳ بنا شد.

نیویورک

ساختمان "کرایسلِر" (Chrysler) که طی سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ ساخته شد و پل "اِد کُخ کویینزبرو" (Ed Koch Queensboro Bridge) که در سال ۱۹۰۹ افتتاح شد، در هر دو تصویر هستند.

لندن

لندن

این عکس‌ها که از فراز "برج ویکتوریا"ی (Victoria Tower) لندن گرفته شدند، بیانگر تغییرات ناچیز معماری در محدوده‌ی نزدیک رودخانه و اطراف "وِست‌مینستر" (Westminster) است؛ منطقه‌ای که "بیگ بِن" و خانه‌های مجلس بریتانیا و کلیسای وست‌مینستر در آن واقع شده‌اند.

تنها فرق عمده‌ی بین دو عکس گرفته شده از لندن، "چشم لندن" (London Eye) است که به "چرخ هزاره" (Millennium Wheel) هم معروف است و در سال ۲۰۰۰ بازگشایی شد.

لندن

به غیر از چرخ و فلک "چشم"، آسمان‌خراش‌های "یک" و "هشت" و "بیست و پنج کانادا اسکواِر" (25 Canada Square) و "یک چرچیل" (One Churchill) در منطقه‎ی "اسکله‎ی قناری" (Canary Wharf) به وضوح در عکس جدیدتر به چشم می‌آیند.

شانگهای

شانگهای

عکس قدیمی‌تر تنها ۲۹ سال پیش گرفته شده و اکنون دیگر منظره‌ای غیر‌قابل‌شناسایی است.

تنها وجه اشتراک این دو تصویر بزرگترین شهر چین در "خانه‌ی گمرک" (Customs House) و رودخانه‌ی "هوانگپو" (Huangpu River) خلاصه می‌شود.

افزایش هنگفت تعداد ساختمان‌های حال حاضر شهر، عمدتا به‌دلیل بالا رفتن سرسام‌آور جمعیت از ۱۰ میلیون نفر به ۱۶ میلیون در عرض ۳۰ سال است.

شانگهای

از سال ۱۹۸۷ به این سو، شانگهای سه سازه‌ی عظیم را در دل خود جای داده است: "برج شانگهای" ۶۳۲ متری در سال ۲۰۱۵، برج تلویزیونی "مروارید خاور" در سال ۱۹۹۴ و مرکز اقتصاد جهانی شانگهای در سال ۱۹۹۷.

تورنتو

تورنتو

در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، ساختمان "مجتمع تجاری" (Commerce Court) بلندترین سازه‌ی چشم‌انداز خط آسمان تورنتوی کانادا بود.

اما دیگر حتی این ساختمان از کرانه‌ی "دریاچه‌ی اُنتاریو" (Lake Ontario) هم قابل‌مشاهده نیست و هتل "رویال پارک" (Royal York Hotel) که اندکی پس از گرفته شدن این عکس بنا شد، جلوی آن را گرفته است.

تورنتو

از زمان گرفته شدن این تصویر سیاه و سفید کم‌کیفیت، شهر تورنتو ساخت و سازهایی اساسی را به خود دیده است که دایر شدن برج سی‌اِن (CN Tower) در سال ۱۹۷۶، تالار شهر تورنتو (Toronto City Hall) در سال ۱۹۶۵ و برج و هتل بین‌المللی "ترامپ" (Trump) در سال ۲۰۱۲ از جمله‌ی آن است.

سیدنی

سیدنی

این نمایی از پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge) در سال ۱۹۳۰ است و عمدتا ساختمان‌ها و کارخانجات کوچکی در پیرامون آن قرار داشتند که به‌سختی از ارتفاع معبر پل بلندتر می‌شدند.

امروزه این شهر شلوغ که در سال ۱۷۸۸ تاسیس شده، مورد تاراج ساخت‌وساز قرار گرفته و آن پل تنها، هم‌اکنون در محاصره‌ی آسمان‌خراش‌ها و آپارتمان‌ها‌ست.

سیدنی

از دهه‌ی چهل میلادی به این سو، سیدنی، مرکز ایالت ولز جنوبی جدید، سازه‌های عظیمی را در خود جای داده که از آن جمله می‌توان به تاسیس خانه‌ی اوپرای سیدنی (Opera House) در سال ۱۹۷۳، آکواریوم سیدنی در سال ۱۹۸۸ و برج سیدنی در سال ۱۹۸۱ اشاره کرد.

ریو دو ژانیرو

ریو دو ژانیرو

این عکس، ثبت شده در سال ۱۹۲۶، یقینا به چشم یک فرد امروزی تصویری نامأنوس خواهد بود، به‌ خصوص اینکه مجسمه‌ی مشهور مسیح منجی نیز نیمه‌ تمام است.

این تندیس ۳۸ متری که به‌صورت رسمی در سال ۱۹۳۱ و ده سال پس از آغاز عملیات ساخت به پایان رسید، یکی از معدود تغییرات عمده‌ی این شهر برزیل است، البته صرف‌نظر از انبوه آسمان‌خراش‌هایی که در طی ۹۰ سال اخیر سربه‌فلک‌کشیده‌اند.

ریو دو ژانیرو

از زمان گرفته شدن عکس قدیمی‌تر، کلیسای ریو در سال ۱۹۷۶، استادیوم "ماراکانا" (Maracanã Stadium) در سال ۱۹۵۰ و موزه‌ی هنرهای نو در سال ۱۹۴۸ بنا شده‌اند.

پاریس

پاریس

تصویر قدیمی‌تر پاریس که در سال ۱۸۸۹ از روی برج ایفل (Eiffel Tower) گرفته شده، بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد.

ولی علی‌رغم قدمتش، تقریبا همان صحنه‌ای است که یک گرد‌شگر در زمان کنونی از پاریس می‌بیند. در زمان عکسبردا‌ری، امثال موزه‌ی "لوور" (Louvre) و کلیسای "نوتره‌دام" (Notre Dame) و بنای "طاق پیروزی" (Arc de Triomphe) سال‌ها قبل‌تر در پاریس جا خوش کرده بودند.

پاریس

از جمله‌ی بناهایی که پس از گرفته شدن این عکس تماشایی تاسیس شده‌اند، می‌توان کلیسای "سَکره‌کُر" (Sacré-Cœur) در سال ۱۹۱۴، "هِرَم لوور" در سال ۱۹۸۹ و "طاق بزرگ" (Grande Arche) در سال ۱۹۸۹ را نام برد.

مسکو

مسکو

به نظر، وجود دار و درخت در کنار رودخانه‎ی نزدیک "ارگ کرملین" (the Kremlin) تفاوت اساسی دو عکس مربوط به سال ۱۹۱۷ و ۲۰۱۶ باشد.

در سالیان اخیر،  این مرکز چند‌فرهنگی روسیه ساختمان‌هایی از قبیل "برج شهر عطارد" (Mercury City Tower)، ساخته شده در سال ۲۰۱۳، برج "استان‌کینو" (Ostankino) در سال ۱۹۶۱ و "کاخ فتح" (Triumph Palace) را که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده، به منحصه‌ی ظهور گذاشته است.

مسکو

دیوار کرملین نیزکه دورتادور ارگ کرملین را گرفته، در سال ۱۱۵۶ ساخته و هنوز پا بر جا‌ست.

منبع: DailyMail

مطالب مرتبط:

دیدگاه