بهترین و زیباترین ساحل های دورافتاده دنیا

محمد میرافشاری | پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

هر کشوری که دریا و سواحل زیبا دارد، توانسته گردشگران زیادی را جذب کند. در صورتی که شما هم دوست دارید تعطیلات خود را در سواحلی با شن‌های طلایی و آب‌هایی نیلگون سپری کنید، مهم‌تر از همه اینکه کمتر گردشگری در آنجا باشد که لذت این طبیعت دست‌نخورده را برای شما مخدوش کند، با این مقاله کجارو همراه باشید تا بهترین سواحل دنیا را به شما معرفی کنیم.

 به راستی که هیچ‌چیز همانند «قطع ارتباطِ کامل» لذت‌بخش نیست، البته منظور قطع ارتباط کامل با دنیای مدرن است. ارتباط نداشتن با زندگی شهری، جدا افتادن از روزمرگی، دراز کشیدن و کش و قوس دادن بدن روی شن‌ها در وسط جایی دورافتاده و نادیده گرفتن دنیای پشت سر. تجسم کنید چقدر آزاردهنده خواهد بود وقتی‌ که دارید از منظره‌­ای دورافتاده و زیبا عکس می‌اندازید، ناگهان یک ایمیل از طرف رئیس شما با عنوان «فوری» روی صفحه‌نمایش گوشی‌تان ظاهر می‌شود. بله شما فکر می‌کردید که این ساحل ­«دورافتاده» که شما روی آن نشسته‌اید، از دنیا فاصله دارد، اما ورق عوض می‌شود و در دل فناوری رها می‌شوید، آن‌هم با یک اینترنت بی‌سیم (Wifi) که در این ساحل قابل دسترس است.

پس اگر می‌خواهید واقعا به‌سمت یک ساحل بکر و دورافتاده بروید و نه فقط یکی از ساحل‌هایی که در تبلیغات خطوط هواپیمایی‌ها وجود دارد، جایی گرم، شنی و کاملا دیدنی، جایی که احساس کنید عضوی از طبیعت هستید، این ۱۲ نقطه بهترین مکان برای سفر کردن هستند، ۱۲ نقطه دورافتاده و خاطره‌انگیز که مطمئن خواهید بود لحظاتی به دور از هر عامل مزاحمی را سپری خواهید کرد.

 ساحل کُورِک (Cow Wreck Beach)

آنِگادا (Anegada)، جزایر ویرجین بریتانیا (British Virgin Islands)

ساحل کُورِک

 بیشتر جزایر تُرتُلا (Tortola)، ویرجین گُردا (Gorda) و جُست ون دایک (Jost Van Dyke) از فرورفتگی‌های کوچکی که درون کوهه‌ای سبز تشکیل شده‌­اند، به وجود آمده‌اند؛ اما «آنِگادای کوچک» این‌گونه نیست، تنها سرزمین مسطح در میان ۴ جزیره ویرجین بریتانیا که ویژگی‌های جغرافیایی آن برای گردشگران جذاب نبوده و بنابراین خیلی هم شلوغ نیست. دورافتاده‌ترین ساحل در میان این جزیره خلوت، «کُورِک» است. نام این جزیره از کشتی که در دهه ۱۸۰۰ میلادی با انبوهی از استخوان‌های حیوانات دچار سانحه شد، گرفته شده است. این جزیره تمام و کمال شن‌های سفید کارائیب و دریای فیروزه‌ای که به‌دنبال آن هستید و همیشه درباره آن مطالب فریب‌انگیزی شنیده‌اید به شما عرضه می‌کند و نکته مثبتش اینجا است که مردم زیادی در آنجا حضور ندارند. هر چند یک پیشخوان اغذیه‌فروشی روباز آن‌طرف‌تر از ساحل وجود دارد، اما باعث نشده است که این ساحل شلوغ شود و باید واقع‌گرا باشیم، بالاخره هر کسی باید غذا بخورد.

هیدن بیچ (Hidden Beach)

نایاریت (Nayarit)، مکزیک (Nayarit, Mexico)

هیدن بیچ

 تنها به این خاطر که یک ساحل جزو ۲۵ ساحل برتر دنیا باشد، بدین معنا نیست که باید الزاماً دسترسی راحتی هم داشته باشد، بلکه می‌تواند دورافتاده­‌ترین هم باشد. چراکه رسیدن به این ساحل نیازمند ۳۰ دقیقه مسافرت با کشتی، شنا کردن قسمتی از مسیر که تا حدی هم خطرناک خواهد بود آن‌هم زیر یک غار آبی و محاسبه‌ی جزر و مد است، تا در آب فرو نروید. کلمه «دورافتاده» برای این ساحل کاملا مناسب به نظر می‌رسد. در دو طرف این ساحل که به گفته بعضی‌ها زمانی به وجود آمده که ارتش مکزیک از این منطقه به‌عنوان منطقه‌ی آزمایش‌های انفجاری استفاده می‌کرده، به‌وسیله غارهای کوچکی احاطه شده است که البته با گرفتن تور هوایی و محدود آن‌ هم فقط برای ۲۰­ دقیقه، می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین این ساحل جزو ایالت ریوِیرا نایاریت (Riveira Nayarit) و یکی از مقاصدی است که در مکزیک آن‌چنان که لیاقت این مناطق است، به آن بها داده نشده است.

گلدن هاربر (Gold Harbour)

جزایر جورجیای جنوبی (South Georgia)

گلدن هاربر

 این ساحلِ قرار گرفته در جزایر جورجیای جنوبی (با کشور جمهوری گرجستان (Georgia) یا ایالتی با همین نام در کشور ایالت متحده آمریکا اشتباه گرفته نشود) کاملا خالی از سکنه است. مگر اینکه تعریف شما از «سکنه»، پنگوئن‌های زیبا را شامل شود چراکه جزایر بین جنوبی‌ترین نقطه آمریکای جنوبی و قطب جنوب قرار دارند و خانه تمام حیوانات دیوانه‌ی حیات‌وحش قطبی است. چون این حیوانات کمتر انسانی را به خود دیده‌اند از شما نخواهند ترسید و به‌راحتی می‌توانید در بین آن‌ها پرسه بزنید، البته باید توجه کنید کاری مخاطره انگیز انجام ندهید تا خشم و البته نفرت آن‌ها را تحریک کنید. این ساحل برای حمام آفتاب گرفتن و استراحت کردن زیر سایه مناسب نیست، اما اگر می‌خواهید به دیدن یکی از بهترین سرزمین‌های «پرورش فیل دریایی» (Elephant Seals)، «آلباتروسِ دودی رنگ» (نوعی مرغ دریایی با پنجه‌های چتری) و مهم‌تر از همه «پنگوئن‌های پادشاهِ مسخره» (Zany King Penguins) بروید، به مکانی درستی آمده‌اید.

پینک‌بیچ (Pink Beach)

جزیره کومودو، اندونزی (Komodo Island, Indonesia)

پینک بیچ

 تنها ۷ جزیره صورتی‌رنگ در دنیا وجود دارد (همان ساحل ناچیزی که در باهاما (Bahamas) قرار دارد هم شامل این فهرست هفتایی می‌شود)، همه این جزایر صورتی وقتی که لبه مرجان قرمز با شن سفید مخلوط می‌شود، به وجود آمدند. این یکی ساحل صورتی که در جزیره کومودو در پارک ملی کومودو در کشور اندونزی قرار دارد باید تنهاترین جزیره از بین این ۷ جزیره باشد، در قسمت پرت و دورافتاده‌ای در اندونزی قرار گرفته و خاستگاه چیزی جز طبیعت دست‌نخورده نیست و تنها ساکنان آن سوسمارهای بالدارِ معروف این جزیره هستند.

ساحل آناکِنا (Anakena Beach)

جزیره ایستر، شیلی (Easter Island, Chile)

ساحل آناکِنا

 حداقل ظاهر خشن نوار ساحلیِ سنگی جزیره «ایستر» (Easter Island) و پارک ملی «راپا نوی» (Rapa Nui)، آن چیزی نیست که یک نفر آن را «آرام‌بخش» بنامد؛ اما ساحل آناکنا (Anakena) که بخشی از این جزیره است یک استثناء محسوب می‌شود، ساحلی مرجانی با شن‌های سفید که زمانی اولین محل اسکان دائمی ساکنان بومی این جزیره‌ها بوده است. چیز زیادی این روزها اینجا نیست، به‌جز مجسمه‌های عظیم آهوس (Ahus) که در سال ۱۹۵۴ بازسازی شده‌اند. مجسمه‌هایی با نام «آهو آتور هوکی» (Ahu Ature Huki) و «آهو نائو نائو» (Ahu Nau Nau) و این ساحلی که به‌طرز باورنکردنی خلوت است، گذراندن اوقات خوشی را به شما عرضه می‌کند.

دریاچه ایسیک-کول (Issyk-Kul Lake)

قرقیزستان (Kyrgyzstan)

دریاچه ایسیک-کول

 این دریاچه در بالای یک کوه با نام «تین شان»(Tien Shan)  قرار گرفته است، «ایسیک-کول» یک مایل (حدود ۱٫۶ کیلومتر) بالاتر از سطح دریا قرار دارد و دومین دریاچه بزرگ آلپی (دریاچه‌ای که در ارتفاع زیاد قرار دارد) و از بزرگ‌ترین و عمیق‌ ترین دریاچه های جهان است. همچنین بزرگ‌ترین مقصد گردشگری در قرقیزستان به شمار می‌رود که البته با وجود این حجم زیاد گردشگر همچنان منطقه‌ای کاملا دورافتاده به حساب می‌آید و محیط‌ زیست اطراف آن توسط پلنگ‌های برفی (Snow Leopards) و گُرازهای وحشی (Wild Boars) پر شده است.

ایسلا اِسپیریتو سانتو (Isla Espíritu Santo)

باخا کالیفرنیا سور، مکزیک (Baja California Sur, Mexico)

ایسلا اِسپیریتو سانتو

اگرچه این ۲ جزیره در خلیج کالیفرنیا به هم چسبیده‌اند اما برای عده‌­ای از گردشگران در نیم‌کره غربی زمین، بهترین مکان برای شیرجه زدن درآب محسوب می‌شوند و البته جریان آب به حدی تند است که کایاک رانان (یک سبک از قایقرانی) عاشق آن خواهند شد؛ اما جذابیت واقعی در این ساحل فقط یک چیز است، آن هم این­که بعضی معتقدند زیباترین ساحل مکزیک اینجا است. جزایر «ایسلا پارتیدا» (Isla Partida) و «اِسپیریتو سانتو» (Espiritu Santo) کاملا خالی از سکنه هستند و در سال ۱۹۹۵ از سوی یونسکو (UNESCO) به‌عنوان یک «زیست‌کُره» (UNESCO biosphere) انتخاب شدند. زیست‌کره یا همان زیستگاه موجودات زنده در لایه‌های آب‌کره، جو و سنگ‌کره است و دانشمندان بر این باورند که زیست‌کره در پی یک فرایند زیست‌زایی که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش آغاز شد، شکل‌ گرفته و تکامل‌ یافته است، بنابراین بازدیدکنندگان این انتظار را داشته باشند که بتوانند با لاک‌پشت دریایی، دلفین‌ها و گاه به گاه و دور از ساحل با نهنگ‌های غول‌پیکر دیداری رو در رو داشته باشند. اگر عاشق حیات‌ وحش و محیط‌ زیست دست‌نخورده هستید، این ساحل را در صدر فهرست مقاصد دیدنی خود قرار دهید.

خلیج ریف (Reef Bay)

سِینت جان، جزایر ویرجین آمریکا (St. John, US Virgin Islands)

خلیج لیف

کلمات برای بیان زیبایی‌های مربوط به خلیج «ترانک» (Trunk Bay) در پارک ملی جزایر ویرجین (Virgin Islands National Park) که یکی از بهترین سواحل در کارائیب است، کافی نیستند. پس اگر دوست دارید همان صخره‌های جنگلی مشابه و شن‌های سفید را بدون حضور گردشگران تجربه کنید، می‌توانید خود را با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی میان خانه‌های زراعی و شاخ و برگ درختان گرمسیری که روی زمین افتاده است، به خلیج ریف برسانید.

خلیج هاشینیش (Hushinish Bay)

جزیره کوچک هریس، اسکاتلند (Isle of Harris, Scotland)

خلیج هاشینیش

شاید کسی این‌گونه بیاندیشد که رفتن به اسکاتلند برای دریایی با آب فیروزه‌ای و شن سفید شبیه یک کار احمقانه است که حتی شنیدنش هم آدم را به خنده وا‌می‌دارد؛ اما این جزایر که به نام «اُوتِر هِبدریدِس» (Outer Hebrides) شناخته می‌شوند، یکی از زیباترین مناظر ساحلی در جهان را دارند، هر چند توصیه می‌کنیم برای لذت بردن واقعی از این ساحل، تابستان به آنجا بروید. سواری در میان جزیره هریس و رانندگی در جاده ۱۲ مایلی (حدود ۱۹٫۵ کیلومتری) آن را هرگز فراموش نخواهید کرد. این جاده در میان تپه‌های سبزی که شن روی آن‌ها پخش‌ شده است، قرار دارد و این احساس را به شما می‌دهد که در سواحل کارائیب هستید، هرچند کیلومترها با این نوع سواحل فاصله دارید. وقتی‌ که اولین نسیم باد ناشی شده از جریان هوای اسکاتلندی بوزد و با صورت شما برخورد کند، این حس که در کارائیب هستید، در شما تقویت می‌شود.

ساحل ناتادولا (Natadola Beach)

ویتی لِوو، فیجی (Viti Levu, Fiji)

ساحل ناتادولا

بهترین راه برای تجربه دورافتاده‌ترین و بهترین ساحلِ فیجی این است که سوار اسب شوید و به آنجا بروید. تمام آدم‌های خوبی که از شما در پارکینگ استقبال می‌کنند و قصد دارند شما را به هتل برسانند، خوشحال می‌شوند تا یک اسب کرایه‌ای هم برای شما پیدا کنند.۴۰ دقیقه با اسب یورتمه راندن به‌سمت جنوب جزیره و به دور از استراحتگاه‌های اصلی و پرگردشگر، شما را به این ساحل زیبا و خلوت خواهد رساند. اینجا خود را در دنیای دیگری خواهید یافت، در نقطه‌ای باشکوه جایی که بهترین امواج در اقیانوس آرام جنوبی به شن­‌های سفید ساحل می‌رسند.

ساحل چامونی (Chomoni Beach)

گراند کُمُرِه، جزایر کُمُره (Grande Comore, Comoros Islands)

ساحل چامونی

آیا تابه‌حال چیزی در مورد این مکان شنیده‌اید؟ اگر پاسخ شما منفی است، جای تعجب نخواهد بود، چون دقیقا ۲ روز طول خواهد کشید (تازه اگر خوش‌شانس باشید) که به این جزایر در شمال غربی ماداگاسکار (Madagascar) در کرانه کشور موزامبیک (Mozambique) برسید؛ اما وقتی به آنجا دسترسی پیدا کنید، هیچ‌کس مزاحم شما نخواهد شد. گراند کُمُرِه، بزرگ‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر کومور است و زمانی به خاطر فعالیت‌های آتش‌فشانی که الان خاموش است، تشکیل شده است. یعنی زمین‌های این جزیره، میلیون‌ها سال پیش گدازه‌های داغی بودند که در آب اقیانوس خاموش شدند و الان منظره‌ای را می‌سازند که هیچ کجا به‌جز جزایر هاوایی (Hawaii) کشور آمریکا، آن را نخواهید دید.

ساحل رِینیسفیِرا (Reynisfjara Beach)

میردالور، ایسلند (Myrdalur, Iceland)

ساحل رِینیسفیِرا

این ساحل یکی دیگر از نقاطی است که برای گرفتن حمام آفتاب آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. چون آفتاب در آنجا چندان گرمایی ندارد؛ اما کاملا اصرار داریم که از آن برای نوعی قدردانی کردن و ادای احترام به عجایب طبیعی جهان دیدن کنید. ساحلی است در جنوب کرانه کشور ایسلند (Iceland). در اینجا، شن­‌های سیاه ساحل شما را به‌سمت ۲ توده‌ی (صخره) دریایی با پایه‌های قوی می‌کشاند که «رِینیسدِرانگار» (Reynisdrangar) نام دارند. چهره‌ی بی‌روح این صخره‌های دریایی با باور مردم درباره شکل‌گیری آن‌ها در هم آمیخته شده است. مردم بومی معتقد هستند که این ۲ صخره به مانند ۲ تِرول (Trolls غول‌های خیالی در عهد باستان که رفتارشان بر اساس شرارت بوده است) هستند که وقتی سعی کرده‌اند یک کشتی را به خشکی بکشانند، توسط روشنی روز به سنگ تبدیل شده‌اند، برای همین است که از دور این صخره‌ها این‌قدر ترسناک به نظر می‌رسند.

منبع:Thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه