گشتی در دلفریب‌ ترین چشم اندازهای جهان

مریم اصلانی | پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

زمین ما، این کره‌ی دوست داشتنی، مأمن زیبایی‌های فراوانی است. مناظری مفتون‌کننده که شاید درنگاه اول در باور کسی نگنجد. چشم اندازهایی شگفت انگیز، رویایی و باشکوه که بیننده را با خود به قلب دنیایی سحرانگیز و جادویی برده و او را شیفته‌ی خود می‌کند. این بار در سفری خاطره‌انگیز به مرور شماری از دلفریب‌ترین چشم‌اندازهای دنیای پیرامون خود خواهیم پرداخت. با کجارو همراه باشید.

مادر طبیعت در خلق زیبایی، دستی پرهنر و نگاهی  پرطراوت دارد. شاید به همین دلیل است که گاهی با مناظری رو‌به‌روی می‌شویم که باور نمی‌کنیم حقیقتا وجود داشته باشند، مناظری که همچون تابلویی نفیس و بدیع جلوه می‌کنند. گویی هیچ عیب و نقصی در آن‌ها کرد نیافته و در عوض همه چیز در اوج کمال و شکوه، در کنار هم چیده شده است.

چشم اندازهای رویایی

مهم نیست قلم موی این نقاش چیره‌دست چه چیزی را به تصویر کشیده است، مهم احساسی است که شما را با خود همراه کرده و به دنیای دیگر می‌برد. گاهی نقش قلم را بر پیکر درختان سبز پوشی می‌بینیم که با جریان ملایم نسیم به رقص درآمده‌اند.

چشم اندازهای رویایی

گاهی آن را در قل قل ملایم چشمه، جریان دل‌انگیز رود، غرش آبشار و وسعت آبی و بی‌انتهای دریا خواهیم یافت. گاهی در دل کویر و بر فراز تلماسه‌های طلایی رنگ، گاهی در کوهستان‌های سنگی و در میان غارهای تو در تو،  آن درخششی را می‌یابیم که هرگز تصور نمی‌کردیم واقعیت داشته باشد.

چشم اندازهای رویایی

چشم اندازهای رویایی

نمی‌توان برای ذوق و سلیقه‌ی خالق این جهان، هیچ حد و مرزی  قائل شد. هرروز باید در انتظار کشفی تازه بود، پنجره‌ای جدید که گشوده شده و  شما را وارد دنیایی متفاوت می‌کند. اگرچه تصور می‌کنیم بسیاری از زیبایی‌های این دنیا را به چشم دیده‌ایم، اما همواره غافلگیری در کمین ماست.

چشم اندازهای رویایی

زیبایی‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت، بخشی از شگفتی‌های دنیای ما هستند. بخشی کوچک که به لطف امتیازات بی‌نظیر خود، به مقاصد گردشگری پرطرفداری بدل شده و به شهرت رسیده‌اند.

بیابان نامیب، نامیبیا

صحرای نامیب در نامیبیا

 شاید قرار گرفتن نام یک بیابان در شمار دلفریب‌ترین مناظر جهان، کاری غیر منتظره به نظر برسد. ولی باید پذیرفت که صحرای نامیب، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای این جهان است. این بیابان تماشایی در اصل بیابانی است ساحلی  که در جنوب قاره‌ی سیاه و در امتداد اقیانو س اطلس در سه کشور آنگولا، نامیبیا و آفریقای جنوبی کشیده شده است.

دره‌های این منطقه حاصل فرسایش رودخانه‌ی "سوکاب" (Tsuachab) هستند، رودخانه‌ای که در جنوب کوهستان "نوکِلِفت" (Naukluft)  واقع شده و هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار جاری می‌شود. آنچه بیش از هر چیزدیگر این رودخانه را به شهرت رسانده، مقطعی بودن آن است. در واقع در زمان بارندگی‌های محدود در این منطقه‌ی کوهستانی، جریانی از آب به راه می‌افتد که اگرچه قادرنیست به سرعت در دل خاک نفوذ کند، اما در عوض از فشار و قدرتی ویرانگر برخوردار است. جریانی قوی و خشن که در طول همان مدت زمان محدود، قادر به‌شکل دادن  و خلق دره‌ها است. البته باید اذعان کرد که حفر این دره‌ (به عمق تقریبی ۳۰ متر)، دست‌کم دو میلیون سال به طول انجامیده است.

همان گونه که گفتیم رودخانه‌ی "سوکاب"  به‌رغم امتداد قابل‌توجه، جریانی مقطعی  دارد. یعنی  هرگز به اقیانوس اطلس راه نیافته و در عوض خشک می‌شود. گل و لای حاصل از این جریان گاه و بی‌گاه، پس از سال‌ها خشک شده و و سرزمینی زیبا و شگفت انگیز را پشت سر خود بر جای می‌نهد. شاید یکی از باشکوه‌ترین چشم اندازهای این منطقه را بتوان هنگام تماشای غروب آفتاب در این  بیابان مشاهده کرد.

صحرای نامیب در نامیبیا

صحرای نامیب در نامیبیا

 همه آژانس‌های مسافرتی و گردشگری کشور نامیبیا، تورهای مختلفی را به‌همراه راهنما برای گشت‌وگذار در این مکان در نظر گرفته‌اند. جاده‌های خوب و  استراحت‌گاه‌های مناسبی که برای گردشگران ساخته شده‌اند، یکی از امتیازات مثبت این محل است. همچنین تماشای این صحرای وسیع از فراز آسمان نیز،  زیبایی و سحر و افسون خاص خود را دارد. امکانی که می‌توان با پرواز درون بالن‌های هوای گرم یا هواپیماهای کوچک بدان دست یافت.

صحرای نامیب در نامیبیا

طاق‌های کابو سن لوکاس (El  Archo de Cabo San Lucas)،شبه‌جزیره‌ی باخا کالیفرنیا، مکزیک

شبه جزیره‌ی باخا کلیفرنیا

 یک گروه ویژه و منحصربه‌فرد از اشکال صخره مانندی که در منتهی الیه جنوبی مکزیک و در نزدیکی شبه‌جزیره‌ی باخا کالیفرنیا (Baja California Peninsula) واقع شده است. در واقع در نزد آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، این منطقه بیشتر به نام  "Los Cabos Corridor"  شناخته می‌شود، جایی که اقیانوس آرام رفته رفته به خلیج کالیفرنیا (Gulf of California) تبدیل می‌شود.

اینجا شما شاهد شکل‌گیری یکی از مقاصد گردشگری معروف و پرطرفدار کشور مکزیک هستید که که با مجموعه‌ای از سواحل و اقامت‌گاه‌های رویایی، جلوه‌ای بس باشکوه‌تر پیدا کرده است. در قرن شانزدهم، دزدان دریایی معمولا در میان این صخره‌ها پنهان شده و در کمین کشتی‌های اسپانیایی می‌نشستند که ظاهرا در کار حمل و نقل کالاهای گرانقیمت بودند.

شبه جزیره‌ی باخا کلیفرنیا

این صخره‌های خوش منظره  اغلب در طول تعطیلات بسیار مورد توجه و بازدید قرار می‌گیرند. ساده‌ترین راه برای رسیدن به این محل، استفاده از تاکسی‌های آبی است که در قالب تورهای تفریحی مسافران را به تماشای این شاهکار طبیعت برده و در کنار آن سری نیز به نواحی ساحلی این منطقه می‌زنند. اینجا  همچنین می‌توان از فرصت  تماشای گله‌‌ی شیرهای دریایی استفاده کرد که در ناحیه‌ی "کابو سن لوکاس" گرد هم جمع می‌شوند.

شبه جزیره‌ی باخا کلیفرنیا

شبه جزیره‌ی باخا کلیفرنیا

مارلوز سندز (Marloes sands)، پِمبروک شایر (Pembrokeshireولز

 مارلوز سندز در پمبروک شایر

ساحلی برخوردار از زیبایی جاودانه که اخیرا ,و به لطف جادوی دنیای تصویر، کشف شده است. البته این ساحل شنی، دنج و دورافتاده سال‌ها  است که  مردم محلی را جذب خود می‌کند. اما به‌تازگی زیبایی شگفت انگیز این مکان، حتی توجه دست اندرکاران صنعت سینمای آمریکا هالیوود را نیز به‌سمت خود جذب کرده است. به‌طوری که در فیلم فانتزی و ماجراجویانه‌ی "سفید برفی و شکارچی" (Snow white and The Huntsman) محصول سال ۲۰۱۲، به‌عنوان لوکیشن فیلم مورد استفاده قرار گرفت.

فیلم سینمایی سفید برفی و شکارچی

  مارلوز سندز در پمبروک شایر

  مارلوز سندز در پمبروک شایر

این ساحل که تقریبا ۱.۵ کیلومتر امتداد دارد، به‌همراه خلیج دوست داشتنی‌اش از مجموعه خصوصیاتی منحصربه‌فرد برخوردار است که  ازآن جمله می‌توان به چشم‌اندازی دلفریب از دریا  به‌همراه امکانات عالی و خدماتی قابل‌قبول اشاره کرد که در دهکده‌های مجاور به بازدیدکنندگان ارائه می‌شوند. درمجموع باید اذعان کرد که اینجا یکی از مقاصد گردشگری زیبا و دلفریب این منطقه بوده و  قادر است به بهترین شکل ممکن، تعطیلات شما را جادویی و به‌یادماندنی کند.

 مارلوز سندز در پمبروک شایر

هوانگ‌لانگ (Huanglong)، چین

هوانگ‌لانگ- چین

 نام این محل در زبان چینی به‌معنای "اژدهای زرد" است. این مکان تاریخی، رویایی و خوش منظره  در" سلسله جبال مینشان" (Minshan) و در شمال غربی استان سیچوان (Sichuan) چین واقع شده و به‌دلیل امتیازات بی‌نظیرش، جایی را نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به خود اختصاص داده است.

به‌دلیل هزاران سال تکامل زمین شناختی، این قسمت از کشور پهناور چین، مملو از عوارض زمین‌شناسی قابل‌توجه و دیدنی است. یخچال‌ها، ساختارهای چینه مانند و طبقه طبقه، صخره‌های شکل گرفته از خاکستر و گدازه‌های آتشفشانی و عوارض دیگری که درمجموع این محل را به یکی از معروف‌ترین چشم‌اندازهای تراورتِن جهان تبدیل کرده است. (Travertine: نوعی سنگ آهک متخلخل که توسط  رسوبات حاصل از چشمه‌های آب گرم تشکیل می‌شود

در میان شگفتی‌های بی بدیل طبیعت که این قطعه از زمین را همچون تابلویی پرنقش و نگار به تصویر کشیده‌اند، این استخرهای تراسی شکل و طبقه طبقه‌ی رنگارنگ "هوانگ‌لانگ" هستند که بیش از هر چیز دیگری، معرف این منطقه و زیبایی‌های کارت پستال گونه‌ی آن است. استخرهایی که به‌تدریج و از ته نشست  رسوبات"کلسیت" به وجود آمده‌اند. زیبایی که این منطقه را در نزد گردشگران محبوب  و شناخته شده کرده است. در این محل معابد متعدد و مجسمه‌های بودای فراوانی نیز یافت می‌شوند که این گوشه و آن گوشه درون پارک ساخته یا نصب شده‌اند.

هوانگ‌لانگ- چین

هوانگ‌لانگ- چین

در کنار جنگل، آبشار، چشمه‌های آب معدنی و کوهستان‌های تماشایی، "هوانگ‌لانگ" زیستگاه یکی از بانمک‌ترین موجودات این جهان است. پاندای بزرگ و پشمالوی دوست داشتنی که تا همین چند سال پیش در شمار گونه‌های در معرض انقراض قرار داشت. همچنین "میمون طلایی پوزه کوتاه  سیچوان" نیز در این منطقه زندگی می‌کند.

هوانگ‌لانگ- چین

 گوکیوچو (Gokyo Cho)، نپال

دریاچه‌ی اصلی  در واقع بخشی از سیستم دریاچه‌های گوکیو است که در پارک ملّی "ساگارماتا" (Sagarmatha)  در شرق نپال و درنزدیکی کوه‌های هیمالیا واقع شده‌اند. این دریاچه‌ها که از یخچال‌ها تغذیه می‌شوند، در میان زیبایی مبهوت کننده‌ی یکی از مناطق کوهستانی و معروف جهان جای گرفته و همچون جواهری باشکوه می‌درخشند. اینجا، چشم‌انداز محیط حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد، مناظری که بیننده را مات و مبهوت کرده و او را در سکوت فرو می‌برد. از سوی دیگر تنوع زیستی قابل‌توجه گیاهی و جانوری نیز دراین ناحیه قابل‌مشاهده است.آهو، بز کوهی، یوزپلنگ سفید، پاندای قرمز، خرس سیاه هیمالیایی و میمون‌های "Langur" از جمله حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

همچنین  این منطقه از اهمیتی معنوی و مذهبی خاصی هم برای هندوها و هم طرفداران آیین بودا، برخوردار است. این پارک همچنین در فهرست میراث ارزشمند طبیعی جهان نیز جای دارد.

 گوکیوچو- نپال

از این منطقه همچنین می‌توان چهار قله‌ی معروف جهان که بیش از ۸ هزار متر ارتفاع دارند را مشاهده کرد. قلل "چو اویو" (Cho oyu) با ارتفاع ۸.۲۰۱ ، قله‌ی "ماکالو" ۸.۴۶۳ متر(Makalu)، "لوتسه" (Lhotse) با ارتفاع ۸.۵۱۶ و بلندترین قله جهان اورست که ۸.۸۴۸ متر ارتفاع دارد.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه ماه اوت است، زمانی که در طول جشنواره‌ی مذهبی"جانای پورنیما" (Janai Purnima)، زایران در آب این دریاچه استحمام می‌کنند.  این جشنواره که ملهم از آیین هندو است، به رابطه‌ی عشق و وظیفه‌ای که بین خواهران  و برادران  وجود دارد توجه کرده و  آن را ستایش می‌کند.

 گوکیوچو- نپال

بن جاک (Ban Gioc)، مرز ویتنام و چین

بن جاک-ویتنام

آبشارهایی دیدنی که در مرز دو کشور ویتنام و چین قرار گرفته و منظره‌ای شگفت انگیز و رویایی را رقم زده‌اند. در اصل این نام  تلفیقی است ازنام دو آبشار که در مسیر رودخانه‌ی "کی سان" (Quay Son) تشکیل شده‌اند. در طول هزاران سال این رود آبشار در مسیر خود صخره‌ها را ساییده و باشکوه و جلال به جریان خود ادامه داده است. اگرچه معمولا در این بخش شاهد تشکیل دو آبشار هستیم، اما در فصل تابستان و به لطف بارش باران‌های موسمی، این دو آبشار دوباره به هم پیوسته و به شکلی واحد به پایین سرازیر می‌شوند.

در مسیر رود و به لطف قلم هنرمند مادر طبیعت، این دو آبشار از میان صخره‌هایی جریان پیدا می‌کنند که آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده و تشکیل مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک‌تر را می‌دهد. جاری شدن آب از میان این اشکال سنگی،  به مراتب بر زیبایی چشمگیر این منظره افزوده‌ است. این آبشارها بعد از آبشارهای "ایگوازو" (Iguazu)، "ویکتوریا" و "نیاگارا"، چهارمین آبشار جهان هستند که میان دو کشور واقع شده و مرز آن دو را از یکدیگر تفکیک می‌دهند.

بن جاک-ویتنام

مجموعه‌ای قابل‌توجه از گیاهان بومی و باارزش در حوالی این مخلوق زیبا و شگفت انگیز طبیعت رشد و نمو کرده‌ و جلوه‌ای دیگر به چشم اندازهای مسحور کننده این منطقه بخشیده‌اند.

بن جاک-ویتنام

آبشار سِلیالندزفوس (Seljalandsfoss)، ایسلند

آبشار سلیالندزفوس- ایسلند

این آبشار یکی از معروف‌ترین آبشارهای کشور دیدنی ایسلند است. آبشاری که در ادامه‌ی رودخانه‌ای  به همین نام  قرار گرفته و سپس از فراز صخره‌ای به ارتفاع ۶۰ متر به پایین سقوط می‌کند. البته می‌توان در گشتی کوتاه، متفاوت و به‌یادماندنی سری نیز به قسمت پشتی این آبشار زد، جایی که غاری تماشایی در میان صدای غریو ریزش آب، پنهان شده است. البته پیدا کردن مسیر و رفتن به این قسمت، نیازمند چشمانی تیزبین است.

آبشار سلیالندزفوس- ایسلند

این آبشار یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف کشور ایسلند است که بی‌شک بارها با تصویر آن در اینترنت و فضای مجازی مواجه شده‌اید. تصاویری متعدد از زوایای مختلف که زیبایی سحرانگیز این آبشار را در قالب کتاب، مجلات و سالنامه‌ها، در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

آبشار سلیالندزفوس- ایسلند

 خوشبختانه دسترسی به این آبشار کار چندان سخت و مشکلی نیست. این آبشار در جاده‌ی کمربندی معروفی  قرار گرفته که همچون یک دایره، کل کشور ایسلند را در بر گرفته است. سفر در این جاده خود یکی از فعالیت‌های توریستی و گردشگری پرطرفدار این کشور است، چراکه تماشاگر را در مقابل زیبایی طبیعت بکر، خالص و دست نخورده‌ای قرار می‌دهد که بی‌شک فرد را مسحور و مبهوت خود می‌کند.

آبشار سلیالندزفوس- ایسلند

دریاچه‌ی مورِن (Moraine)، کانادا

دریاچه‌ی مورِن- کانادا

 این دریاچه در محل "دره‌ی ده قله" (Ten Peaks)، واقع شده  که خود در پارک ملّی "بَنف" (Banff) در "آلبرتا" قرار گرفته است. این دره توسط ده قله‌ی زیبا و باشکوه  احاطه شده است. اما "دریاچه‌ی مورِن"، دریاچه‌ای است لبریز از آبی زلال و آبی که باید آن را یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های طبیعی و شگفت انگیز کشور کانادا دانست. کوتاه‌ترین قلّه در میان این ده قلّه، دست‌کم ۳ هزار متر بلندی دارد. گردشگران می‌توانند از میان مسیرهای راهپیمایی موجود یکی را انتخاب کرده و به گشت‌وگذار در این منطقه‌ی زیبا و خوش منظره بپردازند.

دریاچه‌ی مورِن- کانادا

پس شاید باید یکی از معروف‌ترین  چشم اندازهای طبیعت کشور کانادا را که در سطح جهانی دارای شهرتی قابل‌توجه است، در فهرست مقاصد گردشگری موردعلاقه‌ی خود قرار دهید.

دریاچه‌ی مورِن- کانادا

ساحل مِرتوز(Myrtos)، کِفالونیا (Kefalonia)، یونان

ساحل مِرتوز-کِفالونیا-یونان

مکانی دیدنی و خارق‌العاده که اغلب از آن، به‌عنوان یکی از مهیج‌ترین سواحل کشور یونان نام برده می‌شود. این ساحل در شمال غربی جزیره‌ی "کفالونیا" واقع شده است.  خطوط ساحلی پوشیده شده با سنگریزه‌هایی صیقل خورده که هرروز با جریانی از آب‌‌های گرم، شفاف و کریستال گونه‌ی دریای یونان  نوازش می‌شوند. این منطقه در میان دو کوه "آچیا دانِتی" (Agia Dynaty) و " کیلِن اُرس" (Kalon Oros) واقع شده  است. اینجا منطقه‌ای است که به نظر می‌رسد برای درک لذت یک تعطیلات توأم با استراحت و آرامش، بسیار ایدئال و مناسب  است.

ساحل مِرتوز-کِفالونیا-یونان

"مِرتوز" دوازده مرتبه عنوان بهترین ساحل یونان را از آن خود کرده است. از فراز آسمان نیز تماشای منظره‌ی این ساحل خالی از لطف نبوده و در حقیقت یکی از امتیازات دیگر این ناحیه به شمار می‌رود، حتی از فاصله‌ی دور نیز با تماشای این ساحل حس می‌کنید که گویی آرامش در هوا موج زده و همه چیز در امن و امان است. البته از طریق مسیر زمینی نیز همه چیز رویایی و سحر انگیز بوده و از این نظر کم و کسری دیده نمی‌شود. در واقع حین رانندگی به‌سمت ساحل نیز می‌توان چند دقیقه‌ای از ماشین پیاده شده و از تماشای این چشم‌انداز مبهوت کننده، مسرور و شگفت‌زده شد.

ساحل مِرتوز-کِفالونیا-یونان

اِدینبِرگ (Edinburgh)، اسکاتلند

ادینبرگ- اسکاتلند

اما درمیان چشم اندازهای طبیعت، شهری قدیم نیز جایی برای خود دست و پا کرده است. ادینبرگ، یکی از زیباترین شهرهای بریتانیا است که از جذابیتی کارت پستال گونه بهره می‌برد. همچنین این شهر تاریخی  با ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های تفریحی از جمله گشت و گذاردر مراکز خرید واقع در خیابان ویکتوریا، بازدید ازموزه‌ها، راهپیمایی در تپه‌های "پنت‌لَند" (Pentland) و مرغزارهای سرسبز و دیدنی. تماشای معماری باشکوه و بافت تاریخی قابل‌توجه و لذت بردن از میراث فرهنگی ارزشمند و جذابیت یک شهر زنده و پرجنب و جوش، از جمله خصوصیات برجسته‌ی شهر ادینبرگ است که بازدیدکنندگان را برای سفر به این شهر وسوسه می‌کند.

ادینبرگ- اسکاتلند

ادینبرگ- اسکاتلند

این شهر از جمله مقاصد گردشگری است که باید حتما یک بار در طول عمر، به آن سفر کرده و از غوطه ور شدن در اتمسفر شاد و مجذوب کننده‌ی آن بهره‌مند شد.

ادینبرگ- اسکاتلند

ادینبرگ- اسکاتلند

و سرانجام به پایان این گشت‌وگذار تماشایی رسیدیم. یک بار دیگر تمامی این بهشت‌های زمینی را در ذهن‌تان مرور کنید. اگر شما فرصت سفر به یکی از این مقاصد گردشگری پرطرفدار را داشتید، کدام‌یک را انتخاب می‌کردید؟ و دلیل این انتخاب چیست؟ خوشحال می‌شویم شنونده‌ی نظرات شما عزیزان در کجارو باشیم، ما را از همراهی‌تان محروم نکنید.

منبع placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه