مزایده منحصر به‌فرد گل در آلسمیر هلند

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
مزایده منحصر به‌فرد گل در آلسمیر هلند

بزرگ‌ترین بازار تجارت گل در هلند که به کشور گل‌ها معروف است، قرار دارد. این بازار در نزدیکی آمستردام واقع شده و ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این بازار، مزایده‌ها با سیستم مزایده‌ی هلندی انجام می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این مکان با کجارو همراه باشید.

مزایده‌ی گل آلسمیر یا به زبان هلندی بلوامنویلینگ آلسمیر ( Bloemenveiling Aalsmeer) در شهر آلسمیر هلند، نزدیکی فرودگاه اسخیپول (Schiphol Airport) آمستردام برگزار می‌شود و تقریبا بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین بازار گل جهان است. هر روز ۲۰ میلیون شاخه گل از سرار دنیا به این بازار می‌رسد. اکثر گل‌هایی که در این بازار به فروش می‌رسد از کشورهلند است، تعدادی زیادی نیز از کشورهای اطراف مثل اکووادور، کلمبیا، اتیوپی و کنیا فرستاده می‌شود. انبار این بازار، جایی که خریدوفروش در آن صورت می‌گیرد، با مساحت ۵۱۸،۰۰۰ متر مربع بزرگ‌ترین محل تجارت گل در جهان است.

مزایده گل در هلند

شب قبل از مزایده حدود ساعت  ۱۰ شب، گل‌ها به اینجا می‌رسد و در طول شب آن‌ها را خنک و دسته‌بندی می‌کنند. مزایده صبح زود شروع می‌شود. کارت گل‌ها یکی پس از دیگری به خریداران داده شده و آن‌ها قیمت‌های خرید را پیشنهاد می‌کنند. گل‌ها به سرعت خریداری و توزیع می‌شود. بعد از ظهر، تمام گل‌ها را می‌برند و انبار برای فروش بعدی آماده می‌شود. فروش گل در آلسمیر با سیستم  نامناسب مزایده‌ی هلندی به فروش می‌رسد. قیمت‌های بالایی  گذاشته می‌شود و شمارش معکوس با تیک تاک ساعت از ۱۰۰ آغاز می‌شود. با گذشت ثانیه‌ها، روی کارت گل‌ها قیمت گذاری می‌کنند. اولین کسی که قیمتی پیشنهاد می‌کند، کارت به او تعلق می‌گیرد. کسی که خیلی سریع خرید کند، احتمال دارد پول اضافی و زیادتری نسبت به ارزش گل‌ها پرداخت کند، اما افرادی هم که مدت زیادی منتظر کاهش قیمت‌ها می‌مانند، ممکن است دست خالی به خانه برگردند. این  سیستم منحصربه‌فرد در قرن ۱۷ برای فروش پیاز گل لاله‌ی هلندی ابداع شد و بر اساس سیستم قیمت گذاری که برنده جایزه‌ی نوبل اقتصاد، ویلیام ویکری ابداع کرده، کار می‌کند. نبوغ مزایده‌ی هلندی این اطمینان را می‌دهد که گل‌ها به سرعت به فروش برسند و از دلالانی که بیشترین مقدار را بخواهند، قیمت بالایی گرفته می‌شود.

مزایده گل در هلند

فرایند قیمت‌گذاری داخل اتاق مزایده روی صفحات بزرگی نمایش داده می‌شود. به بازدیدکنندگان هم اجازه‌ی ورود می‌دهند، اما نه بازدیدکنندگان و نه حتی خریداران نمی‌توانند به گل‌ها نزدیک شوند. جالب‌ترین ویژگی  بازار گل آلسمیر این است که به‌جای اینکه گل را از نزدیک تحسین کنید، تدارکات، تهیه و توزیع گل‌ها را در عمل می‌بینید. نزدیک‌ترین جایی که می‌شود گل‌ها را دید، راهروی  مرتفعی است که بالای انبار شلوغ قرار دارد. تجارت گل را می‌توان از پنجره‌های عایق صدایی که در قسمت بالایی اتاق مزایده وجود دارد، مشاهده کرد.

مزایده گل در هلند

منبع: amusingplanet

مطالب مرتبط:

دیدگاه