۱۰ مکان زیبا در مالزی را بشناسید

بهداد خسور
بهداد خسور دوشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
۱۰ مکان زیبا در مالزی را بشناسید

مالزی کشوری زیبا با میراث فرهنگی غنی است که در آن ترکیبی از تاثیر آسیایی و اروپایی به چشم می‌خورد، در این کشور جاذبه‌های بی‌شماری برای گردشگران وجود دارد.

سفر به مالزی، سفری منحصربه‌فرد است؛ کشوری که از نظر فرهنگ و سنت‌ها، با کشورهای همسایه‌ی خود بسیار متفاوت است. از جنگل شهری انبوه کوالالامپور تا سواحل بکر جزایر پرهنتیان، مالزی جاذبه‌های گردشگری متنوع و متفاوتی دارد. در مالزی با هر سلیقه‌ای، بدون شک جاذبه‌ای برای لذت بردن پیدا می‌کنید. آداب و رسوم متفاوت، رژیم غذایی خاص، طبیعت زیبا و آسمان‌خراش‌های بلند و مراکز خرید مدرن، در مالزی منتظر حضور گردشگران است. در ادامه با برخی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی مالزی آشنا خواهیم شد.

اگر قصد سفر به مالزی را دارید با مشاهده تور مالزی، می‌توانید بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو انتخاب کرده و به راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

بازار مرکزی کوالالامپور

kuala-lumpur-market

بازار مرکزی مالزی، مکانی شلوغ و رنگارنگ است که با غرفه‌های مختلف و دکه‌های غذاخوری‌ گوناگون پر شده است. مکان این بازار ساختمانی ساخته شده به سبک آرت دکو است که در سال ۱۸۸۸ میلادی افتتاح شد. بازار غذاهای تازه که مکان آن در ابتدای افتتاح بازار درون همین ساختمان بود، در طول زمان به قدری بزرگ شد که در دهه‌ی ۱۹۸۰ به مکان دیگری انتقال پیدا کرد. پس از این انتقال، ساختمان به محلی برای ارائه‌ی فرهنگ و صنایع مالزی تبدیل شد. غرفه‌ها بر اساس گروه‌های قومیتی اصلی مالزی (مالای، چینی و هندو) دسته‌بندی شده‌اند که به هر دسته‌بندی لورونگ (Lorong) یا کوچه می‌گویند.

در غرفه‌های این بازار انواع آثار صنایع دستی هر قومیت به فروش می‌رسد. اقلامی مثل لباس‌های محلی گرفته، حکاکی و کنده‌کاری روی چوب، جواهرات، پارچه‌های رنگارنگ و نقاشی شده، سوغاتی‌های کوچک و بزرگ و انواع غذاهای خیابانی از جمله مواردی هستند که در این غرفه‌ها پیدا می‌شوند. همچنین فضایی در بازار مرکزی وجود دارد که به آن آنکس (Annex یا ضمیمه) می‌گویند که محلی است برای برپایی گالری‌های هنری تا در آن آثار هنرمندان خیابانی به نمایش گذاشته شود. یکی دیگر از مکان‌های جذاب این بازار پیاده‌رویی به نام کاتسوری واک (Katsuri Walk) است که دکه‌هایی برای بازدیدکنندگان در این مکان در نظر گرفته شده است.

جورج تاون (George Town)

george-town-malaysia

جورج تاون مرکز استان پنانگ (Penang) مالزی است. پنانگ یک جزیره است که اکثریت ساکنان آن را قومیت چینی تشکیل می‌دهد. این استان و به خصوص شهر جورج تاون، در زمان حکومت انگلیسی‌ها مرکز مهم تجارت و بازرگانی مالزی بود و شهر جورج تاون هم اسم خود را از پادشاه وقت بریتانیا، جورج سوم، گرفته است. این شهر یادگاری شگفت‌انگیز از ترکیب تاثیر آسیایی و اروپایی است که این جزیره در تاریخ خود تجربه کرده است.

معماری چندگانه‌ی شهر، به سادگی گذشته‌ی چند فرهنگی جورج تاون را نشان می‌دهد. این شهر با ساختمان‌هایی تاریخی که اکثر آن‌ها در بخش قدیمی شهر قرار دارند، پوشیده شده است و در بقیه‌ی شهر آسمان‌خراش‌های متعددی، سر از زمین بیرون آورده‌اند. یکی دیگر از شواهد چند وجهی بودن میراث فرهنگی شهر جورج تاون، مکان‌های مذهبی آن است. کلیساهای انگلیسی و مساجد مسلمانان در کنار معابد چینی و هندی قرار دارند. برای افرادی که به مکان‌های فرهنگی علاقه‌مند هستند، جورج تاون یکی از بهترین مقاصد گردشگری در مالزی است.

لنکاوی (Langkawi)

islands-malaysia

لنکاوی جزیره‌ی اصلی مجمع‌الجزایری با همین نام است که از ۹۹ جزیره تشکیل شده است. این جزیره معمولاً توسط گردشگران به خاطر وجود جزایر موجود در تایلند و سنگاپور که معروف‌تر هستند نادیده گرفته می‌شود. لنکاوی با وجود سواحل زیبا، ماسه‌ی بسیار خوب، دریای شفاف و جنگل‌های حرای ساحلی مناظر چشمگیری دارد. حتی مناطق داخلی این جزیره که در مجاورت دریا نیستند هم به همین زیبایی است.

جنگل‌های استوایی با تراکم بالای گیاه و جمعیت غنی جانداران (نام جزیره در واقع نام عقابی است که از مشخصه‌های آن پرهای قرمز رنگ است)، دوستداران طبیعت که می‌خواهند زمانی را در جنگل‌های بارانی بکر بگذرانند را مسخ خود می‌کند. یکی از جذاب‌ترین مکان‌های لنکاوی معبد ماهسوری (Mahsuri) است.

ا فاموسا

fortress-malaysia

ا فاموسا (A Famosa لغت پرتقالی به معنی معروف) قلعه‌ای تاریخی در مالاکا، مرکز استان مالاکا، است. این قلعه در اوایل دهه‌ی ۱۵۰۰ میلادی ساخته شد و در طول قرن ۱۶ گسترش یافت. امروزه تنها یک قلعه‌ با چهار برج از آن ساختمان باقی مانده که در واقع ساختمان اتاق نگهبان ورودی سازه بوده است. با این وجود، از آنجایی که فاموسا سمبلی رمزآلود از گذشته‌ی شهر است، همچنان در کانون توجه افراد کنجکاو و علاقه‌مندان به تاریخ قرار دارد.

قلعه در ابتدا توسط پرتقالی‌ها ساخته شد اما بعداً به دست هلندی‌ها و پس از آن به دست بریتانیایی‌ها افتاد؛ بنابراین فاموسا به نوعی دارایی تمام اروپایی‌هایی است که زمانی این شهر را به استعمار در آورده بودند. اشتات‌هویس (Stadthuys) که در قرن هفدهم اقامتگاه والی هلندی شهر بوده و خیابان جونکر (Jonker Street) که به خاطر غذاخوری‌ها و مغازه‌های متعدد بین افراد محلی‌ و گردشگران معروف است، مکان‌های دیدنی دیگر شهر مالاکا هستند.

ارتفاعات کامرون (Cameron Highlands)

highlands-malaysia

کامرون سرزمینی گسترده است که در ارتفاع ۱۵۰۰ متری بالای سطح دریا قرار دارد و نام خود را از پیمایش‌گر انگلیسی ویلیام کامرون به ارث برده که این سرزمین را در سال ۱۸۸۵ کشف کرد. بزرگ‌ترین مزارع چای مالزی در این منطقه قرار دارند و همین مسئله باعث شده که به آن ظاهری کرکی شکل بدهد. گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند تا از مناظر زیبای این تپه دیدن کنند و از مسیرهای پیاده‌وری آن پایین بیایند. اما ارتفاعات کامرون فقط به این خاطر معروف نیست؛ آب و هوای این ارتفاعات خود یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. دمای هوا در اینجا به ندرت به زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و بالاترین دمایی که ممکن است در طول سال تجربه کند، ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد است. بناراین کامرون خنک‌ترین منطقه‌ی مالزی و بهترین منطقه برای فرار کردن از آب و هوای گرم و استوایی این کشور است.

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers)

twin-towers-kualalumpur

در کشوری با مناظر طبیعی فراوان، برج‌های دوقلوی پتروناس کوالالامپور نمونه‌ای غیر معمول از طراحی شهری مالزی هستند. اگرچه خیلی از گردشگران علاقه‌ی چندانی به این نماد غرب گرایی نشان نمی‌دهند، اما اگر به کوالالامپور می‌روید، برج‌های پتروناس واقعاً ارزش بازدید را دارند.

این برج‌ها که توسط سزار پلی (Cesar Pelli)، معمار معروف آمریکایی، طراحش شده‌اند، در سال ۱۹۹۹ افتتاح شدند و تا سال ۲۰۰۴ عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار داشتند. هر کدام از این دو برج ارتفاعی بیش از ۴۵۰ متر درند و ۸۸ طبقه‌ی اداری در آن‌ها وجود دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ساختمان‌ها، پل دو لایه‌ای است که در طبقات ۴۱ و ۴۲ دو برج را به هم متصل می‌کند. گردشگران می‌توانند از روی این پل که در ارتفاع ۱۷۰ متری سطح زمین قرار دارد، منظره‌ای زیبا از شهر را زیر پای خود داشته باشند.

جزایر پرهنتیان (Perhentian Islands)

beach-perhentian

اگر از آن دسته افراد عاشق دریا هستید و قصد سفر به مالزی را دارید، بازدید از جزایر پرهنتیان را در صدر لیست خود قرار دهید. پرهنتیان مجمع‌الجزایر کوچکی است که دو جزیره‌ی بسار (Besar) و کسیل (Kecil) جزایر اصلی آن هستند. هر دو جزیره‌ی اصلی پرهنتیان سواحلی زیبا با ماسه‌ی سفید دارند که سایه‌ی درختان بلند نخل روی آب دریای کم عمق و آبی آن‌‌ها افتاده است. به جز مراکز توریستی موجود در این دو جزیره، بقیه‌ی مکان‌های آن تقریباً سکنه‌ای ندارد و همین امر پرهنتیان را به مکانی مناسب برای جدا شدن از هیایوی زندگی مدرن تبدیل کرده است.

مجمع‌الجزایر پرهنتیان فقط به افرادی که دریا را به خاطر شنا کردن دوست دارند توصیه نمی‌شود؛ بلکه افرادی که به فعالیت‌های آبی دیگر مثل قایق‌سواری کانو (هر دو جزیره را می‌توانید در طول روز توسط قایق دور بزنید) و غواصی هم علاقه‌مند هستند می‌توانند به این مجمع‌الجزایر بروند. این مجمع‌الجزایر با صخره‌های مرجانی احاطه شده و حیات وحش دریایی غنی دارد. لاکپشت‌های دریایی و گونه‌های متنوعی از ماهی‌های استوایی در این منطقه زندگی می‌کنند.

پارک ملی تامان نگارا

walk-tamanegara

تامان نگارا با وسعتی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع، ۳ استان مالزی را در بر می‌گیرد. این پارک ملی به دلیل اینکه زیستگاه گونه‌های زیادی از حیوانات در حال لنقراض مثل ببر مالایی، میمون مکاک دم دراز و فیل آسیایی است، تحت نظارت و مراقبت دقیقی قرار دارد. منطقه‌ی حفاظت‌شده به قدری وسیع است که به سختی می‌توان اثری از این جانوران در آن پیدا کرد؛ اما این امر نباید شما را از رفتن به این پارک ملی منصرف کند، زیرا شگفتی‌های بسیاری در این منطقه انتظار شما را می‌کشند. تماشای پرندگان، گشت و گذار در میان جنگل‌های انبوه و پیاده‌وری‌های شبانه از فعالیت‌های بسیار جذاب و بعضاً ترسناکی هستند که در این منطقه می‌توانید به آن‌ها بپردازید. همچنین می‌توانید هنگام پیاده‌روی روی پل معلق ۵۳۰ متری، جنگل‌های بارانی را از منظره‌ی بالای درختان تماشا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه