مستندنگاری فرش های موزه ای ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
مستندنگاری فرش های موزه ای ایران

بنا به گفته مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی، مستندنگاری فرش‌های موزه‌ای ایران فرهنگی در سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی انجام گرفت.

 شکوفه مصباحی با اشاره به پروژه مستندنگاری قالی ایرانی، فرایند و تجارب در موزه فرش به معرفی طرح پیشینه ضرورت‌های اجرای طرح و نیاز به مستندنگاری دقیق از آثار موزه‌ای پرداخت.

عضو گروه علمی و اجرایی پروژه مستندنگاری آثار موزه ای ایران افزود:

با توجه به نیاز موجود در میراث فرهنگی، طرح فرش‌‌های موزه‌ای ایران که با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی، کار مستندنگاری، معرفی حفاظت و مرمت بهینه این گروه از آثار نفیس موزه‌ای در سال 1387 در پژوهشکده حفاظت و مرمت تعریف شد.

به گفته وی، برای انجام این طرحِ جامع سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی مدنظر قرار گرفت.

به گفته این کارشناس، در این راستا و با توجه به طرح‌های پژوهشی صورت گرفته، مستندنگاری آثار موزه‌ای با دستگاه تصویربرداری تحلیلی اسکن مطرح شد.

وی در ادامه در خصوص سختی و محدودیت‌های بررسی فرش‌های موزه‌ای، اهداف و مزایای تصویربرداری تحلیلی با کیفیت بالا از فرش، حساسیت‌های برخورد و مطالعه قالی‌های صفوی و مستندنگاری از آثار نفیس موزه‌ای، آسیب شناسی و آسیب‌ نگاری فرش‌های تاریخی، توضیحاتی ارائه کرد.

مصباحی در بخشی دیگر به بیان فرایند و تجارب مستندنگاری ۱۶ تخته قالی موزه فرش پرداخت و گفت:

این طرح با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت، لابراتوار ایده دانشگاه کیوتو ژاپن و موزه فرش ایران به‌مدت ۵ روز از ۲۵ تا ۳۰ مهرماه ۹۴انجام شد.

مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی در ادامه مطالبی درباره انتقال قطعات دستگاه اسکنر به موزه فرش و مونتاژ آن، مراحل انتقال قالی‌ها و شیوه اسکن آن‌ها ارائه کرد و گفت:

با توجه به تجربیات و نتایج حاصل دراین پروژه، به نظر می‌رسد غنای مطالعات انجام شده بستر مناسبی را برای ادامه روند پژوهش و مستندنگاری مجموعه آثار بیشتر در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور فراهم سازد و به صیانت و حفاظت شایسته تر از آثار موزه‌ای بیانجامد.

نخستین همایش و کارگاه بین المللی۳ روزه مستندنگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالزی، آمریکا، مصر، فیلیپین ،آلمان و همچنین هنگ کنگ امروز پایان می‌یابد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه