گرجستان مقصد آینده ایرانیان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
 گرجستان مقصد آینده ایرانیان

با توجه به مسئله امنیت در ترکیه و نیز تکراری‌شدن مقصد سفر ایرانی‌ها به این کشور، دولتمردان گرجی برای رقابت در این بازار پرسود خیز برداشته‌اند و در نظر دارند با لغو روادید ایرانیان، کشور کلیساها را به مقصد آینده ایرانیان برای گردشگری مبدل کنند.

 روز ١٥ فوریه (٢٦ بهمن) دولت گرجستان برنامه لغو روادید ایرانیان را از سر گرفت. برنامه‌ای که در دولت «ایراکلی قریپاشوپلی» در ژانویه ٢٠١٣ به حالت تعلیق درآمده بود، در دولت «گیورگی کوبریاشویلی» از سر گرفته شد.

دولتمردان جدید تفلیس با آغوش باز به استقبال نخستین ایرانیانی آمدند که بدون ویزا وارد گرجستان شده بودند. این گروه ایرانی، جمعی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های ایرانی بودند که به دعوت دولت این کشور به تفلیس سفر کرده بودند.

این گروه از مسئولان رسانه‌های ایرانی در نخستین روز دیدار خود از گرجستان با «دیمیتری کومیشولی»، معاون وزیر اقتصاد دولت گرجستان، به گفت‌وگو نشستند که او در این دیدار به آن‌ها وعده پرواز مستقیم تهران به تفلیس را داد. به نظر می‌رسد دولت جدید گرجستان برنامه ویژه‌ای برای توسعه صنعت توریسم این کشور تدارک دیده است و چشم امید به گردشگران ایرانی دارد.

ایرانیان در سال‌های اخیر به رونق گردشگری در کشورهای همسایه ایران کمک شایانی کرده‌اند. به ‌عنوان مثال آمار نشان می‌دهد که ترکیه یک‌ و نیم ‌میلیون گردشگر ایرانی در سال دارد درصورتی‌ که رقم مجموع گردشگران ورودی ‌به ایران در سال به حدود یک‌ میلیون نفر می‌رسد. حالا با توجه به مسئله امنیت در ترکیه و نیز تکراری‌شدن مقصد سفر ایرانی‌ها به این کشور، دولتمردان گرجی برای رقابت در این بازار پرسود خیز برداشته‌اند.

ازسوی‌دیگر جاذبه‌های گردشگری گرجستان برای ایرانیان می‌تواند دلیل دیگری برای این سرمایه‌گذاری دولت گرجستان باشد. پیشینه تاریخی غنی گرجستان و نیز مشترکات تاریخی دو کشور زیاد است. در تاریخ گرجستان، این کشور در حدود ٢٠٠ سال تحت سلطه ایران بوده است.

این مسئله به دوران حد فاصل سلطنت صفویان و قاجاریان بازمی‌گردد. آثار تاریخی این حضور ایرانیان همچنان در بناها و آثار تاریخی گرجستان دیده می‌شود. به ‌عنوان مثال در محل تفلیس قدیم، مکانی به اسم «آتشگاه» وجود دارد. امروز «آتشگاه» در فهرست میراث فرهنگی گرجستان ثبت شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی تفلیس محسوب می‌شود. البته با توجه به اینکه دین و مذهب غالب در این کشور مسیحیت ارتدکس است، در جای‌جای این کشور می‌توان کلیساها را دید و می‌توان گرجستان را به‌نوعی کشور کلیساها خواند.

جاذبه‌های گردشگری گرجستان فقط منحصر به یک نوع خاص نیست. به بیان دیگر، گرجستان از یک‌ سو دارای تاریخ چند هزار ساله است و این باعث شده که انواع و اقسام بناها و آثار باقی‌مانده از سده‌های مختلف در این کشور به چشم بیاید؛ ازسوی‌دیگر دارای طبیعت بسیار زیبایی است و می‌تواند پذیرای طبیعت‌گران باشد. این کشور همچنین دارای مراکز تفریحی و اقامتی مختلف است. داشتن جاذبه‌های گردشگری مختلف دلیل کافی برای توسعه صنعت توریسم نیست. مشکلات پیش‌روی صنعت توریسم در گرجستان بیشتر مربوط به مسائل زیربنایی است. با وجود پتانسیل‌های فراوان این کشور برای توسعه اقتصادی، گرجستان هنوز یک کشور در حال‌ توسعه به حساب می‌آید و زیربناهای آن برای توسعه صنعت گردشگری آماده نیست.

با وجود اینکه برخی از برندهای معروف هتلداری به گرجستان آمده‌اند، هنوز جا برای احداث هتل‌های بیشتر و با محدوده قیمتی متفاوت وجود دارد. ازسوی‌دیگر با قدم زدن در شهر تفلیس خواهید فهمید که هنوز جای خالی بسیاری از برندهای مطرح دنیا دیده می‌شود و از زرق‌وبرق‌های بسیار زیادی که مثلا در شهری مانند استانبول دیده می‌شود، در اینجا خبری نیست. این مسئله در کنار نبود خط مستقیم پروازی بین دو کشور که البته وعده راه‌اندازی آن داده شده است، باعث شده که هزینه سفر برای گردشگران طبقه متوسط ایرانی اندکی بالا به نظر بیاید. با وجود این با توجه به سیاست‌های دولت فعلی گرجستان به نظر می‌رسد باید منتظر ظهور رقیبی جدی برای استانبول در بازار گردشگران ایرانی باشیم.

منبع: خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

دیدگاه