۵۰ دانشکده برتر جهان برای دریافت مدرک MBA (بخش اول)

سعید میرزاپور | یکشنبه, ۲۵ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

کسب مدرک آموزشی MBA باعث می‌شود که فرد معلومات تجاری خود را افزایش دهد و در مقابل حقوق بیشتری را از شرکت خود دریافت کند. چنین مدرکی باعث می‌شود که فرد ارتباطات وسیعی با سایر شرکت‌های تجاری داشته باشد و موقعیت‌های شغلی بهتری را در مقابل خود ببیند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چنین مزایایی بیش از آنکه به مدرک MBA مرتبط باشد، مربوط به‌ این است که فرد مدرک خود را از چه دانشگاهی دریافت کرده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با برترین دانشگاه‌های جهان برای دریافت مدرک MBA آشنا شویم.

 سالانه لیستی از بهترین دانشگاه‌های MBA منتشر می‌شود که در این مقاله ۵۰ مورد برتر آن‌ها را معرفی می‌کنیم. در انتخاب این دانشگاه‌ها ۵ فاکتور اصلی تاثیرگذار بوده‌ است؛ میزان شهرت، متوسط حقوق بعد از گذراندن دوره، سطح شغلی دانشجویان (درصد دانشجویانی که بعد از سه ماه از اتمام دوره شاغل شده‌اند)، میانگین نمره GMAT و مقدار شهریه.

در نگاه کلی فاکتور‌های شهرت و میزان حقوق گزینه‌های مهم‌تری هستند و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های موجود در این مقاله نیز فاکتور‌های مذکور بیشتر از سه فاکتور دیگر نتایج را تحت تاثیر قرار داده‌اند. نتایج به‌دست آمده جالب هستند و امسال برای اولین بار دانشگاه پنسیلوانیا توانسته رتبه نخست را به‌ دست آورد. دانشگاه تجاری لندن هم که یکی از برترین‌های جهان است در این لیست در رتبه دوازدهم ایستاده است. در ادامه می‌توانید با ۵۰ دانشگاه برتر برای تحصیلات تجاری آشنا شوید.

۵۰. دانشگاه تکنولوژی نانیانگ (Nanyang) در سنگاپور، مرکز آموزش تجاری نانیانگ

دانشگاه تکنولوژی نانیانگ

  • موقعیت: سنگاپور
  • میانگین حقوق اولیه: ۸۰.۳۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۶۵

دوره‌های MBA و کارشناسی ارشد همزمان در دانشگاه نانیانگ به‌ دانشجویان اجازه می‌دهد تا به‌ صورت همزمان از سایر موسسات همکار این دانشگاه مثل مرکز Waseda در دانشگاه توکیو یا آموزش مدیریت در دانشگاه ESSEC فرانسه، مدارک علمی خود را دریافت کنند. دانشجویان در این مراکز به‌ صورت تمام هفته آموزش‌های مختلف را پشت سر می‌گذارند و دانشجویان محلی و افرادی که از کشور‌های دیگر آمده‌اند می‌توانند به‌ سمینار‌های مختلف بروند و با مدیران تجاری رده‌بالا ملاقات داشته باشند. بازدید از انجمن‌های تجاری محلی و شرکت‌های تجاری نیز از جمله کار‌هایی است که دانشجویان می‌توانند انجام دهند. این دوره‌های آموزشی به دانشجویان فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباطات مختلف با شرکت‌ها می‌دهد و از طریق آن قادر خواهند بود تا به محیط‌های تجاری نزدیک‌تر شوند.

۴۹. دانشگاه تورنتو، مرکز آموزش مدیریت Rotman

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: تورنتو
  • میانگین حقوق اولیه: ۸۸.۴۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۶۳

مرکز آموزش مدیریت Rotman تنها مرکز MBA در کانادا است که در این لیست نیز قرار دارد. این دانشگاه یکی از مشهور‌ترین‌ها در کل کشور است و دانشجویان از تورنتو و سایر شهرها در این مرکز آموزش می‌بینند. بانک سلطنتی کانادا، Bain & Co، IBM، مایکروسافت و Accenture از جمله شرکت‌هایی هستند که دانشجویان این مرکز می‌توانند در آن‌ها مشغول به‌ کار شوند. این دانشگاه سرمایه گذاری‌های خود را از سال ۲۰۱۲ با نام «آزمایشگاه تخریب خلاقانه» آغار کرد و وظیفه تجزیه و تحلیل استارتاپ‌ها به عهده دانشجویان MBA در Rotman   گذاشته شد. این اولین گروهی است که ارزش سهام آن به بیش از ۱۶۵ میلیون دلار رسیده است.

۴۸. دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) – مرکز آموزش تجاری ویسکانسین

50 دانشکده برتر MBA

  • موقیعت: مدیسون (Madison) – ویسکانسین
  • میانگین حقوق اولیه: ۱۰۰.۷۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۶۸

دانشجویانی که از مرکز آموزش‌های تجاری ویسکانسین فارغ‌التحصیل شده‌اند، به‌صورت میانگین بیش از ۱۰۰.۰۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کنند و حدود ۹۰ درصد از این افراد نیز در طول سه ماه بعد از اتمام دوره استخدام شده‌اند. برنامه کوچکی در این دانشگاه وجود دارد که باعث می‌شود دانشجویان مهارت‌های فردی را از اساتید، کارکنان، سخنرانان و سایر افراد به‌دست آورند.

۴۷. دانشگاه مینه سوتا، مرکز آموزش مدیریت Carlson

50 دانشکده برتر MBA

  • موقیعت: مینیاپولیس (Minneapolis) – مینه سوتا (Minnesota)
  • میانگین حقوق اولیه: ۱۰۶.۴۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۹۰

حدود ۱۷ مرکز از ۵۰۰ کمپانی در منطقه St. Paul در مینیاپولیس دارای دفتر مرکزی هستند که همین امر باعث می‌شود دانشجویان Carlson بتوانند با شرکت‌های تجاری سطح بالا در ارتباط باشند. اکثر فارغ‌التحصیلان Carlson نیز در بخش مشاوره (۲۴ درصد)، کالاهای مصرفی (۱۶ درصد) و مراقبت‌های بهداشتی (۱۲ درصد) مشغول به‌ کار می‌شوند و البته به‌ جمع ۵۳ هزار فارغ‌التحصیل در ۹۵ کشور جهان می‌پیوندند. از فارغ‌التحصیلان قابل توجه این مرکز می‌توان به مدیر عامل Wells Fargo به‌نام John Stumpf و John Mulligan اشاره کرد.

۴۶. مرکز آموزش اروپایی بین‌المللی تجارت در چین، CEIBS

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: شانگهای – چین
  • میانگین حقوق اولیه: ۷۶.۲۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۹۰

شهر شانگهای در چین یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری این کشور است که در واقع نیروگاهی اقتصادی برای چین به‌حساب می‌آيد و دانشجویان از طریق CEIBS می‌توانند در قلب تجاری این کشور قرار گیرند. گفتنی است که حدود دو سوم از فارق‌التحصیلان این مرکز در شانگهای به‌ کار خود ادامه می‌دهند و ۲۱ درصد از آن‌ها نیز در زمینه خدمات مالی مشغول به‌ فعالیت می‌شوند. CEIBS در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و اصلی‌ترین مرکز آموزش تجارت در چین است که در مرکز توجهات جهانی نیز قرار دارد و طیف گسترده‌ای از دروس در آن ارایه می‌شود. از شرکای این دانشگاه می‌توان به Cornel، Johns Hopkins و دانشگاه حقوق Fletcher اشاره کرد که دانشجویان از طریق آن‌ها می‌توانند دانش علمی خود را در زمینه مدیریت، سلامت حکومتی و حقوق افزایش دهند.

۴۵. دانشگاه Roman Llull، مرکز آموزش تجاری ESADE

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: بارسلونا، اسپانیا
  • میانگین حقوق اولیه: ۷۲.۴۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۶۰

ESADE یک مرکز دو زبانه است که در آن درس‌های تجاری به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی آموزش داده می‌شود و چشم‌انداز شغلی مناسبی را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد که دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. در این مرکز برنامه‌های سفارشی ظرف دوره‌های زمانی ۱۲، ۱۵ یا ۱۸ ماهه تکمیل و زمانی نیز برای انجام تعهدات حرفه‌ای و شخصی در نظر گرفته می‌شود. دوره ۱۲ ماهه در واقع مدرک MBA را به‌ صورت شتاب‌زده در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و در مقابل در دوره‌های ۱۸ ماهه دانشجویان دوره‌های کارآموزی، مبادلات علمی و سایر فرصت‌ها را در کنار تحصیلات خود پشت سر می‌گذارند.

۴۴. دانشگاه Brigham Young، مرکز آموزش مدیریت Marriott

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: Provo – Utah
  • میانگین حقوق اولیه: ۱۰۲.۸۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۷۰

نام دانشگاه Marriott از یک خانواده گرفته شده است که موسس هتل‌های زنجیره‌ای بود. مرکز آموزش مدیریت Marriott در نظر دارد تا دانشجویان را برای نقش مدیریتی و رهبری در سازمان‌ها تربیت کند. از بخش‌های قابل ارایه در این موسسه می‌توان به ۵ بخش کار‌آفرینی، امور مالی، زنجیره تامین جهانی، بازاریابی و مدیریت رفتار و منابع انسانی در سازمان اشاره کرد. این مرکز هزینه‌ای در حدود ۵۰ هزار دلار برای برنامه‌های آموزشی خود در نظر گرفته است که شهریه‌ای مناسب برای دوره آموزشی MBA است.

۴۳. دانشگاه Illinois در Urbana-Champaign، دانشکده تجارت

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: آمریکا، ایالت Urbana-Champaign ،Illinois
  • میانگین حقوق اولیه: ۹۱.۲۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۵۹

دانشجویان تجارت در دانشگاه Illinois سال نخست را صرف فراگرفتن اصول تجارت می‌کنند و در سال دوم نیز قادر هستند تا در دوره‌های درون و برون دانشگاهی شرکت کنند. البته به‌ دانشجویان اجازه داده می‌شود تا طرح‌های خود را ارایه دهند و دوره‌های مربوط با حرفه مورد نظر خود را بگذرانند. MBA در Illinois یکی از معتبرترین‌ها برای افرادی است که می‌خواهند مشاوره بگیرند. برنامه‌های مشاوره جهانی این مرکز به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در بازار‌های در حال ظهور، تجارب خوبی داشته باشند و به‌ شبکه کسب و کار بین‌المللی متصل شوند.

۴۲. Texas A&M، مرکز آموزش تجارت Mays

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: بخش دانشگاهی در تگزاس
  • میانگین حقوق اولیه: ۱۰۰.۷۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۵۴

مرکز آموزش تجارت Mays حدود ۳۵ سال عمر دارد و در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده است. موسس این مرکز Lowry Mays نام دارد که سعی داشت واضح‌ترین کانال ارتباطی را ایجاد کند و همین موضوع باعث شد که ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب مرکز آموزشی آن شود. دانشجویان برای سپری کردن دوره‌های MBA در این مرکز برای ۱۶ ماه باید ۵۷.۳۱۶ دلار پرداخت کنند که دوره‌ها نیز به‌صورت تمام‌وقت خواهند بود. این یک سرمایه‌گذاری دانشجویی است که افراد می‌توانند بعد از گذراندن دوره، دو برابر آن را به‌ دست آورند. پروژه‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری چالش MBA باعث می‌شوند که دانشجویانی که شرکت‌های تجاری نوپایی را راه‌اندازی کرده‌اند، بتوانند پا بر جا بمانند و آماده شوند تا در مشاغل حوزه فناوری فعالیت کنند. شاید جالب باشد بدانید حدود ۴۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که در سال ۲۰۱۵ مشغول به‌ کار شده‌اند، در شرکت‌های حوزه فناوری فعالیت می‌کنند.

۴۱. دانشگاه Rice، دانشکده تحصیلات تکمیلی تجارت Jones

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: Houston، تگزاس
  • میانگین حقوق اولیه: ۱۱۱.۴۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۷۶

در دانشکده تحصیلات تکمیلی تجارت Jones دانشجویان سال اولی تحصیلات خود را در حوزه امور مالی، بازاریابی، شراکت و حسابداری ادامه می‌دهند. در این مرکز پروژه یادگیری علمی نیز وجود دارد که در جریان آن ۱۳ هفته به دانشجویان وقت داده می‌شود تا برای تاسیس یک شرکت مشورت و نتیجه‌گیری کنند. البته دانشجویان در این مرکز قادر خواهند بود تا دوره‌های انرژی، کارآفرینی، مراقبت‌های بهداشتی و مشاوره املاک را نیز بگذرانند. گفتنی است که حدود ۹۱ درصد از فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۵ در این مرکز در سه ماهه نخست اتمام دوره خود در شرکت‌های مختلف استخدام شده‌اند.

۴۰. مرکز آموزش تجاری علم و فناوری در دانشگاه هنگ‌هنگ

50 دانشکده برتر MBA

  • موقعیت: هنگ‌کنگ
  • میانگین حقوق اولیه: ۹۷.۲۰۰ دلار
  • میانگین نمره GMAT: ۶۵۶

HKUST یکی از برترین مراکز آموزش تجارت در آسیا است که رتبه نخست را در بین قطب بانکداری و مالی جهان ایفا می‌کنند و در این شهر حدود ۷۰ بانک از ۱۰۰ بانک برتر جهانی و ۶ هزار کمپانی چند ملیتی حضور دارند. دانشجویان در این مرکز می‌توانند دوره کامل خود را در ۱۲ یا ۱۶ ماه سپری کنند که امکان همکاری در ۶۰ مرکز آموزش کسب و کار در جهان نیز وجود دارد. حدود ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان این مرکز در سال ۲۰۱۴ قبول کردند که در مراکز آموزشی MBA آسیا فعالیت کنند و حدود ۳۸ درصد نیز در شغل‌های مالی و بانکی شروع به کار کردند.

منبع:businessinsider

مطالب مرتبط:

دیدگاه