۱۰ راهکار و روش برای یادگیری هر زبانی که بخواهید

شایان شفایی | یکشنبه, ۲۵ بهمن ۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

متیو یولدن (Matthew Youlden) شخصی است که به ۹ زبان مختلف دنیا تسلط دارد و به‌ راحتی می‌تواند آنها را صحبت کند و بیش از ۱۲ زبان را متوجه شود. حال یکی از همکاران متیو در برلین طی صحبت‌هایی که با متیو داشته، ۱۰ راهکار برای یادگیری زبان‌های مختلف ارائه کرده‌ است که ما در این مقاله قصد بازگویی آن‌ها را داریم. با کجارو همراه باشید.

 هنگامی که همکار متیو مشکل خود در یادگیری زبانی جدید را با متیو در میان گذاشت، ۱۰ راهکار مفید بدست آورد. این راهکارها به شرح زیر هستند:

برای یادگیری دلیل داشته باشید

در قدم اول باید بدانید که چرا می‌خواهید زبان جدیدی را یاد بگیرید. این موضوع ممکن است در ابتدا واضح به نظر برسد و همه آن را بدانند اما نکته مهم اینجاست که اگر دلیل خوبی برای یادگیری یک زبان جدید نداشته باشید، هیچ وقت انگیزه کافی برای یادگیری در بلند مدت را نخواهید یافت. دلایل زیادی برای یادگیری یک زباان جدید وجود دارد اما همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که هرچه دلیل‌تان محکم‌تر باشد، در یادگیری زبان موفق‌تر خواهید بود. برای مثال اگر شما می‌خواهید زبان فرانسوی را یاد بگیرید و دلیل‌تان این است که با یادگیری زبان فرانسوی به اطرافیان خود فخر بفروشید، به هیچ وجه دلیل خوبی را برای یادگیری زبان انتخاب نکرده‌اید. از سویی دیگر اگر دلیل شما این است که با یادگیری زبان فرانسوی می‌خواهید فرهنگ منطقه را از طریق زبانش بشناسید و با افراد بومی به آسانی با زبان خودشان ارتباط برقرار کنید، مطمئنا دلیل خوبی را برگزیدید و در یادگیری بسیار موفق‌تر خواهیدبود. پس از اینکه دلیل خود را برای یادگیری زبان متوجه شدید، با خود بگویید:

من می‌خواهم این زبان را به این دلیل یاد بگیرم بنابراین تمام تلاشم را می‌کنم که این زبان را یاد بگیرم و به هدفم برسم.

یک همراه پیدا کنید

متیو بسیاری از زبان‌ها را با همراهی برادر دوقلویش، مایکل (Michael)، یاد گرفته‌ است. آن‌ها زبان یونانی را با یکدیگر در سن هشت سالگی فرا گرفتند. متیو در مورد یادگیری زبان با همراهی برادرش می‌گوید:

ما بسیار مشتاق یادگیری بودیم و هنوز هم هستیم. ما همیشه به یکدیگر کمک می‌کردیم و یکدیگر را تشویق و وادار به یادگیری زبان می‌کردیم. هنگامی که برادرم می‌دید که من در یادگیری از او جلوتر هستم، احساس حسادت باعث می‌شد که سخت‌تر تلاش کند و به من برسد. بر عکس این موضوع در مورد من هم صادق بود.

حتی اگر خواهر یا برادری ندارید که به همراه آن‌ها یادگیری یک زبان جدید را شروع کنید، هر شخص دیگری می‌تواند در این زمینه شما را همراهی کند. شما می‌توانید با یکی از دوستان خود به یادگیری زبان بپردازید. آنگاه متوجه خواهیدشد که هر دو شما برای یادگیری مشتاق‌تر هستید و تلاش خود را بیشتر خواهید کرد. بهترین مزیت این روش این است که شما همواره شخصی را در اختیار دارید که بتوانید با او (به زبان جدیدی که در حال یادگیری هستید) صحبت کنید و همین صحبت کردن یکی از اصلی‌ترین اهداف یادگیری است.

با خودتان صحبت کنید

هنگامی که به هر دلیلی نمی‌توانید با کسی صحبت کنید، صحبت کردن با خودتان نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه بسیار هم مفید و کمک کننده است. متیو در این باره می‌گوید:

ممکن است این کار بسیار عجیب به نظر برسد اما صحبت کردن با خودتان یک تمرین بسیار عالی برای یادگیری یک زبان جدید است.

استفاده از این روش باعث می‌شود که همواره کلمات و عبارات جدید در ذهنتان ثبت شود تا بتوانید در زمان نیاز از آن‌ها استفاده کنید. بهترین مزیت این روش این است که همیشه در دسترس خواهدبود و شما همیشه و در هر جایی می‌توانید با خودتان صحبت کنید.

همه چیز به هم مرتبط است

اگر هدفتان از یادگیری یک زبان جدید، استفاده از آن و صحبت‌کردن است،پس باید از تمام جوانب بهره ببرید و همه چیز را به هم مرتبط کنید. در یک کلام، یادگیری زبان جدیدتان را از هر طریقی که می‌توانید و برایتان مقدور است بهبود ببخشید. قرار نیست که در پایان یادگیری شما تنها با خودتان صحبت کنید. پس برای بهبود مکالمه با افراد دیگر از طریق زبان جدید از منابعی همچون بخش‌های پایه زبان، متن‌ها، موسیقی (یا حتی فیلم) و روش‌های خلاقانه به سبک خود بهره ببرید. هرگز فکر نکنید که تنها با رفتن به خارج و سفر به کشور مورد نظرتان می‌توانید از زبانی که یاد گرفته‌اید بهره ببرید. سعی کنید از هر روشی برای ابراز زبان و صحبت‌کردن استفاده کنید.

لذت ببرید

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، استفاده از زبان جدیدتان به هر طریقی خلاقانه است. متیو و برادرش، زبان یونانی خود را با نوشتن شعر به زبان یونانی و ضبط کردن آن تقویت می‌کردند. به روش‌هایی فکر کنید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید زبان خود را تقویت کنید و از انجام آن لذت ببرید. با دوستانتان صدا ضبط کنید، کتاب‌های مصور و داستان بنویسید، شعر بنویسید یا اینکه به سادگی با هر کسی که می‌توانید صحبت کنید. اگر نمی‌توانید راهی برای یادگیری زبان پیدا کنید که از آن لذت ببرید، این بدان معناست که شما همه چیز را به هم مرتبط نکرده و راهکار پیشین را دنبال نمی‌کنید.

همانند یک کودک رفتار کنید

اشتباه نکنید! منظور از تیتر بالا این نیست که در رستوران با غذای خود بازی کنید و همانند کودکان بهانه‌جویی کنید! هدف این است که همانند یک کودک یک سری از تفکرات را در ذهن داشته‌باشید. تحقیقات همواره ثابت کرده‌اند که کودکان در یادگیری بسیار قوی‌تر عمل می‌کنند. شاید هنوز رابطه بین سن و توانایی یادگیری به طور کامل مشخص نشده‌باشد اما مطمئنا دنبال کردن یک سری راه و روش کودکانه در یادگیری یک زبان جدید موثر خواهد بود. برای تحقق این امر کافیست یک سری کارهای ساده را انجام دهید و یک سری رفتارها را در خود نهادینه کنید. به عنوان مثال حس کنجکاوی خود را هرچه می‌توانید بالا ببرید. با زبان جدیدی که می‌خواهید یاد بگیرید بازی کنید و از بروز اشتباه به‌هیچ‌وجه نترسید.
ما زبان را همانند بسیاری از توانایی‌های دیگر، با اشتباهاتمان یاد میگیریم. در نظر یک کودک، بروز اشتباه امری عادی و کاملا معمولی است درحالیکه از دید افراد بالغ و بزرگسالان، اشتباه کردن یک خط قرمز است. این امر ثابت شده‌است که بزرگسالان در بیشتر موارد به‌جای اینکه از عبارت «من هنوز یاد نگرفته‌ام که...» استفاده‌کنند، از عبارت «من نمی‌توانم که...» استفاده‌می‌کنند. مثلا می‌گویند «من نمی‌توانم رانندگی کنم.» یا «من نمی‌توانم اسپانیایی صحبت کنم» و به همین سادگی فرصت یادگیری را از خود می‌گیرند. هنگامی‌که پای یادگیری زبان به میان می‌آید، اعتراف به اینکه شما همه چیز را نمی‌دانید و در زبان مورد نظر کامل نیستید، کلید اصلی این است که آزادانه نقص‌های خود را در زبان مورد نظر تکمیل کنید. پس غرور و تکبر را کنار بگذارید و همانند یک کودک رفتار کنید.

محافظه‌کاری را کنار بگذارید

پذیرش این امر که شما مطمئنا اشتباه خواهیدکرد، مساوی خواهدبود با قرارگرفتن شما در لحظاتی که اشتباه می‌کنید و خجالت می‌کشید! بروز این شرایط ممکن است ترسناک بنظر برسد اما این تنها راهی است که شما در زبان مورد نظر پیشرفت کنید. مهم نیست که چقدر از زبان جدید را یادگرفته‌اید؛ مهم این است که احتمال دارید گاهی اوقات مجبور شوید که از زبانی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید. این شرایط را تصور کنید: می‌خواهید با یک غریبه صحبت کنید، غذا سفارش دهید، آدرس بپرسید یا حتی یک جک تعریف کنید.
سعی کنید خودتان را در شرایط فوق قرار دهید و صحبت کنید و از اشتباه کردن و خجالت کشیدن هم به هیچ وجه نترسید. اینگونه تجربیات شما بیشتر خواهدشد و در شرایط جدیدی که ممکن است برایتان بوجود بیاید، راحت‌تر و آماده‌تر خواهید بود. متیو می‌گوید:

در ابتدای یادگیری هر زبانی، مشکلات خاصی وجود دارد. ممکن است در قواعد یا تلفظ و یا هر چیز دیگری مشکل داشته‌باشید؛ اما مهمترین چیز در یادگیری زبان، احساسی است که به آن زبان دارید. هر شخص بومی هر منطقه‌ای، احساس خاصی نسبت به زبان مادری منطقه خود دارد و آن را متعلق به خودش می‌داند.

سعی کنید شما هم محافظه‌کاری را کنار بگذارید و به زبانی که یاد می‌گیرید حس تعلق داشته باشید. درست مثل یک فرد بومی!

گوش دهید

پیش از اینکه شما صحبت‌کردن را یاد بگیرید، باید گوش‌دادن را به خوبی یاد گرفته‌باشید. هر زبانی، بسیار عجیب و نامتعارف بنظر می‌رسد هنگامی‌که برای اولین بار به آن گوش می‌دهید. اما هنگامی‌که خود را در معرض گوش دادن به آن زبان قرار می‌دهید، می‌بینید که آن زبان بسیار آشناتر و ساده‌تر بنظر می‌رسد. متیو می‌گوید:

ما قادر هستیم هرچیزی را تلفظ کنیم. مشکل اینجاست که ما عادت به انجام این کار نداریم. به عنوان مثال برای من در زبان انگلیسی، حرف “r” با تنها یک تلفظ داشت. اما هنگامی‌که شروع به یادگیری زبان اسپانیایی کردم، با یک تلفظ جدید از “r” آشنا شدم که “hard r” نام داشت و حرف “r” با شدت بیشتری تلفظ میشد. در ابتدا تلفظ این صدا بسیار برایم مشکل بود اما با گوش دادن مکرر به آن، در تلفظ “hard r” ماهر شدم.

به یاد داشته‌باشید که برای تلفظ هر صدا و هر حرفی، یک بخش خاص از فک و زبان و دهان درگیر می‌شوند. پس برای تلفظ دقیق و بی‌نقص، گوش‌دادن را هرگز فراموش نکنید.

صحبت کردن بقیه را تماشا کنید

همانطورکه پیش‌تر بیان شد، هر زبانی برای تلفظ کلمات و اصوات خود، حرکات خاصی از زبان، لب‌ها و گلو را می‌طلبد و برای ادا کردن صحیح کلمات در هر زبانی، علاوه بر پردازشات صحیح مغزی، حرکات صحیح فیزیکی هم لازم است. یک روش کارآمد برای یادگیری تلفظ صحیح در هر زبانی، دقت کردن به صحبت‌ دیگران است. شاید انجام این کار عجیب بنظر برسد اما انجام این کار واقعا به شما کمک خواهدکرد. کافیست هنگامی‌که دیگران صحبت می‌کنند، به نحوه صحبت‌کردن آن‌ها توجه کنید و سعی کنید از روی صحبت‌کردن آن‌ها تقلید کنید و همانند آن‌ها کلمات را ادا کنید. شاید انجام این کار در ابتدا کمی سخت باشد اما پس از کمی تکرار عادت خواهیدکرد و پس از گذر زمان و تکرار و تمرین می‌توانید همانند یک بومی صحبت کنید. روش دیگری که می‌تواند بسیار به شما کمک کند، دیدن فیلم و دقت کردن به نحوه صحبت بازیگران است.

غرق در یادگیری شوید

فرض کنیم که شما تصمیم خود را مبنی بر یادگیری زبان جدیدی گرفته‌اید. سوال اینجاست که پروسه یادگیری را چگونه آغاز کنید؟ در این زمینه متیو روشی را ارائه می‌دهد که «رویکرد حداکثری ۳۶۰ درجه» نام دارد. این روش برخلاف نام پیچیده‌اش، مفهومی بسیار ساده دارد: مهم نیست از چه ابزاری برای یادگیری استفاده می‌کنید؛ مهم این است که سعی کنید صد درصد بازده خود را در یادگیری بکار ببرید و در یادگیری غرق شوید. روزانه ساعتی خاص را به یادگیری اختصاص دهید و تا از یادگیری مطلب مطمئن نشدید، دست از مطالعه و تمرین نکشید. در پایان هر هفته، عملکرد هفتگی خود را بسنجید و خود را در معرض امتحان و سوال و جواب قرار دهید. همانطور که در بسیاری از روش‌های بالا نیز ذکر شد، از هر راهی برای یادگیری و پیشرفت استفاده کنید و هیچگاه از هدف خود دست نکشید.

یادگیری زبان

به یاد داشته باشید که بهترین مزیت یادگیری زبان این است که با دیگران ارتباط برقرار کنید. یک مکالمه ساده با فردی دیگر یک امتیاز بسیار بزرگ برای شما خواهدبود. مهمترین نکته این است که هیچگاه نگران نباشید که جلوی دیگران و افراد بومی ضعیف صحبت کنید و آن‌ها را با این کار آزرده کنید. اگر همیشه صحبت خود را با عبارت «من در حال یادگیری این زبان هستم و برای پیشرفت به تمرین بیشتری نیاز دارم...» شروع کنید، مطمئن باشید نه تنها با اشتباه کردن خود طرف مقابل را اذیت نمی‌کنید، بلکه او را مشتاق‌تر می‌کنید که به شما کمک کند و اشکالاتتان را برطرف کند.
به یاد داشته باشید: تصمیم اینکه از طریق یادگیری یک زبان، پا به دنیای یک ملیت جدید بگذارید، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد و حس خوبی به شما منتق کند. پس هیچگاه در مورد یادگیری یک زبان جدید دو دل نشوید و همیشه سعی کنید وارد دنیای یادگیری زبان شوید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Babbel

مطالب مرتبط:

دیدگاه