۷ دلیل نادرست برای اجتناب از مسافرت خانوادگی

میلاد روانبخش | شنبه, ۲۴ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

ما معمولا سعی می‌کنیم که با بچه کم سن و سال خود به مسافرت نرویم. ولی باید بدانید که این اشتباه است. مسافرت با کودکان هرگز کار سختی نیست و موجب اذیت شدن آن‌ها نمی‌شود. مسافرت کردن شدیدا در شخصیت کودک شما تأثیر  مثبت خواهد داشت. این‌ها توصیه‌هایی برای مسافرت کردن راحت‌تر با کودکان است. با کجارو همراه باشید.

 این‌ها توصیه‌ها و راه‌کارهای کامرون ویرز برای مسافرت بهتر با کودکانمان است که یکی از موضوعاتی است که معمولا در مورد آن سوال می‌شود. با هم راه‌حل‌های پیشنهادی او را در این زمینه می‌خوانیم.

قبل از بچه‌دار شدن، ما خیلی به این که مسافرت با یک همسفر کوچک چگونه می‌شود، فکر نمی‌کنیم. می‌دانیم که بچه‌دار شدن قسمت اعظمی از آینده ما را دربر می‌گیرد، و مانند اکثر کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند، به اشتباه فکر می‌کنیم که با بچه‌دار شدن دیگر مسافرتی در کار نخواهد بود؛ تا زمانی که آن‌ها بزرگ شوند.

در چند سال گذشته دلیل‌های زیادی برای توجیه این که مسافرت با بچه کوچک امکان‌پذیر نیست، شنیده‌ام، معمولا هم از این جمله‌ی کلیدی استفاده می‌کنند که: «بعد از این که بچه‌دار شدی، دور مسافرت رفتن را خط بکش.»

من و همسرم هم ابتدا این فکر را قبول کردیم، ولی بعدا متوجه شدم که از آدم‌های اشتباهی الگو گرفته‌ایم.

این را درک می‌کنم که بعضی از خوانواده‌ها واقعا شرایط مسافرت رفتن را ندارند، ولی اکثر افرادی که به مسافرت نمی‌روند دلیل‌شان وجود بچه‌ها است؛ دلیلی که بر پایه اطلاعات متناقض و اشتباه، توسط اشخاص دیگر و رسانه‌ها به آن‌ها القا شده است.

در اینجا سعی می‌کنیم تا باکمک مطالب بعضی از وبلاگ‌نویس‌های دیگر، دلیل‌های معمول مردم برای به تعویق انداختن مسافرت‌های خانوادگی را بررسی کنیم و خواهیم دید که دلیل‌هایی بی‌پایه و اساسی هستند.

باید صبر کنید تا بچه‌ها به سنی برسند که بتوانند خاطرات مسافرت را به یاد بیاورند

مسافرت

مسلما بچه‌ها نمی‌توانند همه جزئیات مسافرت را به خاطر بیاورند، ولی اگر بخواهیم با انصاف قضاوت کنیم، بزرگسالان هم حتی غذای هفته پیش خود را به‌ یاد نمی‌آورند. خود من هم جزئیات مسافرت‌هایم به یادم نیست، ولی از تجربه‌ی کلی آن‌ها به خوبی یاد می‌کنم.

بچه‌ی کم سن و سال ما، هنوز هم درمورد خوابمان در قطار شبانه‌ای که در یک مسافرت سوار شدیم یا اینکه من روی تخت بالایی قطار خوابیدم صحبت می‌کند. ممکن است او برج ایفلی که دو سال پیش آن را دیده‌ به یاد نیاورد، ولی چرخ و فلکی که در آن طرف خیابان سوار شده‌ بود را کاملا به ‌یاد می‌آورد. کریسمس گذشته او یکی از کادوها را باز کرد، روی جعبه آن یک رسید کادو بود. او رسید کادو را باز کرد و گفت: «پدر ببین، یک بلیط مسافرت گرفته‌ام».

کرین مینز از سایت walkingontravels.com می‌گوید: «پسر من هنوز مسافرتی که در سال گذشته به ایسلند داشتیم را به یاد دارد. او آب‌تنی در ‌آب‌های هاوایی یا بالا رفتن از کوه ‌آتشفشانی آنجا را خوب یادش است. او حتی بستنی‌ که در سه سالگی‌اش (او الان ۵ سال دارد) در ایتالیا خوردیم و این‌که بستنی توت‌فرنگی به ایتالیایی چه می‌شود را به خاطر دارد. اگر او جایی اسم ایسلند را بشنود می‌گوید: «مادر، ما قبلا به ایسلند رفته‌ایم». این مسئله‌ای نیست که ما در خانه مطرح کنیم ولی او از یادش نرفته است. گاهی اوقات ما بزرگ‌ترها حافظه‌ی کودکانمان را دست کم می‌گیریم».

بدون شک، مسافرت‌های ما در شکل‌گیری شخصیت امروز و آینده‌ی کودکان‌مان تأثیر خواهد گذاشت. می‌دانم که آن‌ها چیز زیادی از مسافرت‌هایی که در نوجوانی رفته‌اند به خاطر نخواهند آورد، اما هر سفری که می‌روند به آن‌ها چیز‌های جدیدی در مورد خودشان و جهان می‌آموزد. مایه تاسف است اگر فرصتِ درس گرفتن از سفر را تا ۱۵ سالگی از آن‌ها بگیریم.

مسافرت با کودکان مشکل است

مسافرت

بزرگ‌ترین اشتباه پدر مادر‌ها این است که می‌خواهند با کودکان‌شان همان‌طور که قبل از بچه‌دار شدن به مسافرت می‌رفتند، سفر کنند. زندگی بعد از بچه‌دار شدن متفاوت است، پس شما باید انتظارات خود را تغییر دهید. شما نمی‌توانید با کودک‌تان به بارهای شبانه بروید یا از کوه بالا بروید (البته شاید بتوانید ولی من این کار را نمی‌کنم).

بکی مورالز از سایت KidWorldCitizen.org می‌گوید: «وقتی من اولین بچه‌ام را باردار بودم، همه‌ی دوستانم می‌گفتند دوران مسافرت رفتن دیگر تمام شده است چرا که مسافرت رفتن با کودکان امکان پذیر نیست. ما برای کودکمان اندکی بعد از به دنیا آمدنش پاسپورت گرفتیم، و او وقتی سه ماهش بود اولین مسافرت بین‌المللی‌اش را تجربه کرد. بزرگ شدن در شرایط مسافرت به بچه من کمک کرده که برای موقعیت‌های مختلف زندگی آماده باشد».

زندگی عوض شده است ولی این به این معنی نیست که باید مسافرت رفتن را متوقف کنید. بچه داشتن و مسافرت کردن امکان پذیر است؛ فقط باید برنامه‌ریزی کنید و خونسرد باشید. به جای گوش دادن به حرف افرادی که خودشان مسافرت نکرده‌اند، از تجربیات خانواده‌هایی استفاده کنید که دائما در حال سفر کردن هستند.

نگه‌داری از کودکان در مسافرت کار سختی است

مسافرت

ما به مسافرت‌های طولانی با نوزادمان فکر هم نمی‌توانیم بکنیم، نهایتا به مسافرت‌های کوتاه یک روزه بسنده می‌کنیم تا کودک‌مان حداقل سه ماهش شود، اما حقیقت این است که مسافرت با نوزاد شیرخوار بسیار راحت‌تر است. او زیاد می‌خوابد،‌ سینه‌خیز نمی‌رود، راه نمی‌رود، و تقریباً هیچ کاری به غیر از خوردن، خوابیدن و دستشویی کردن نمی‌کند. بهترین زمان برای مسافرت زمانی است که کودک هنوز راه نیافتاده است.

کلودیا لارویه از سایت thetravellingmom.ca می‌گوید: «مسافرت رفتن با نوزاد بسیار راحت‌تر از مسافرت با کودک نوپا است. همچنین اگر به او شیر می‌دهید دیگر نیاز به آوردن غذا برای او نیست، نوزادها نمی‌توانند از دست‌تان فرار کنند، و از همه بهتر اگر بچه داشته باشید، تا یک سن خاصی راحت‌تر به شما بلیت هواپیما می‌دهند».

هرچه بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، کنجکاوتر شده و فعالیتشان بیشتر می‌شود و خواسته‌های بیشتری پیدا می‌کنند. سخت‌ترین زمان برای مسافرت زمانی است که آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۸ ماه‌شان است؛ چراکه دائما می‌خواهند حرکت کنند و راضی کردن ‌آن‌ها برای یک‌جا نشستن کار سختی است.

مسافرت با بچه‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست.

کودکان در هواپیما مصیبت هستند

بعضی از کودکان در هواپیما رفتار خوبی ندارند،  همانطور که بعضی از بزرگترها هم این‌طور هستند. ما نمی‌توانیم به همه‌ی کودکان برچسب «مسافران وحشتناک» بزنیم، فقط به این دلیل که نگه داشتن بعضی از آن‌‌ها روی صندلی کار دشواری است. کودکان زیر ۲۴ ماه پروازشان رایگان است. وقتی که کودک ما ۱۸ ماهش بود، برای صرفه‌جویی تصمیم گرفتیم او را روی پای خود بنشانیم، ولی او در طول پرواز دوام نیاورد و شروع به بی‌قراری کرد. از آن پس یاد گرفتیم که بهتر است برای او هم بلیط تهیه کنیم.

ملیسا آنگرت از سایت girlymom.com می‌گوید: «بله، آن‌ها گاهی گریه می‌کنند، ولی اگر به کودکان‌تان مسافرت رفتن را یاد بدهید، آن‌ها هم یاد می‌گیرند. ما با دو بچه‌ی ۲ و ۴ ساله به یک پرواز ۱۶ ساعته رفتیم، ولی آن‌ها از اکثر بزرگترها بهتر رفتار کردند».

اکثر بچه‌ها در هواپیما خوب هستند، اگر ‌آن‌ها را سرگرم نگه دارید. ما برای این کار تعدادی اسباب‌بازی و خوراکی برای او برمی‌داریم. برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌ی او را ضبط می‌کنیم و روی تبلت‌مان می‌ریزیم، هواپیما هم هدفون‌های ضدنویز دارد، پس صدای آن مسافران دیگر را اذیت نمی‌کند. علاوه‌ بر این ما قبل از خرید ساعت پرواز‌ها را نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم آن را طوری تنظیم کنیم که همزمان با ساعت خواب کودک‌مان باشد.

باید جاهایی برویم که مخصوص بچه‌ها است

مسافرت کودک

بچه داشتن به این معنی نیست ک شما محکوم به رفتن به مکان‌های مخصوص آن‌ها یا پارک‌ها هستید. می توانید با برنامه‌ریزی صحیح به جاهایی بروید که هم به شما خوش بگذرد و هم مکانی برای خوش‌گذرانی بچه‌ها وجود داشته باشد. سال پیش که به آریزونا رفتیم، در باغ‌ وحش فونیکس، آکواریوم سی ‌لایف و شهر راهاید غربی همان‌قدر که به بچه‌هایمان خوش گذشت به ما هم خوش ‌گذشت.

لیزا گودمرفی از سایت GoneWithTheFamily.com می‌گوید: «اکثر والدین خیال می‌کنند بچه‌هایشان فقط از سفر به دیزنی‌ ورد (Disney world) یا پارک‌ها و ساحل‌های مخصوص کودکان خوشحال می‌شوند، اما این حقیقت ندارد. تجربه‌ی شخصی من نشان می‌دهد که کودکانم از دیدن جهان و مکان‌‌های جدید و انجام کارهای جدید بسیار لذت می‌برند. بچه‌های من خاطرات بسیار خوبی از سفرهایمان به شهرهای اروپا مثل لندن یا پاریس، گشت زدن در بالتیک، دیدن سنپترزبورگ، روسیه و یا دیدن آفتاب در نیمه‌شب در سفرمان با قطار‌ به سمت آلاسکا دارند، ولی این‌ها مکان‌هایی هستند که کمتر در لیست مسافرت‌های خانوادگی قرار می‌گیرند».

این را به‌خاطر داشته باشید که در هر مقصدی برای مسافرت کار‌هایی مناسب با روحیه کودکان وجود دارد. شما مجبور نیستید به پارک‌های مخصوص آن‌ها بروید، جاهای زیادی مثل موزه‌ها، زمین‌‌های بازی و آکواریوم‌ها هستند که در آن‌ها به کودکان نیز خوش می‌گذرد.

بار زیادی باید در چمدان‌مان قرار دهیم

مسافرت

بله، حق با شماست، وقتی با کودک‌تان به مسافرت می‌روید باید وسیله‌های زیاد و حجیمی مثل کالسکه یا صندلی مخصوص ماشین با خود بردارید. بله شما ممکن است حتی مجبور شوید پول برای اضافه‌بار پرداخت کنید. ولی این یک دردسر قابل حل است.

فقط یک‌بار مجبورید در فرودگاه وزن بار خود را چک کنید، بعد دیگر نگرانی‌ وجود نخواهد داشت. در فرودگاه مقصد می‌توانید یک چرخ باربری برای چمدان‌تان بگیرید یا کمک بخواهید. نمی‌خواهید غریبه‌ای همراهتان شود؟  به‌جای گرفتن تاکسی یا اتوبوس، مستقیماً یک ماشین از فرودگاه کرایه کنید. با کرایه یک ماشین ‌می‌توانید برای یک‌بار صندلی کودک‌تان را تنظیم کنید و دیگر دردسری باقی نمی‌ماند (بجای این که هربار که سوار تاکسی می‌شوید صندلی‌اش را تنظیم کنید).

برای کاهش وزن بارتان می‌توانید با استفاده از اینترنت سوئیتی را انتخاب کنید که ماشین لباسشویی داشته باشد. این‌که لباسشویی داشته باشید باعث می‌شود  نیازی به نصف لباس‌هایی که می‌خواستید بردارید، نداشته باشید. همچنین می‌توانید وسایل مورد نیاز کودک‌تان، مثل کالسکه یا روروئک را هم کرایه کنید. این امکانات هزینه‌ی سفر شما را بیشتر می‌کند ولی به‌طور چشمگیری انرژی شما را ذخیره می‌کند.

میکی کاسمن از The Barefoot Nomad پیشنهاد می‌کند که تمام وسایل مورد نیاز کودک‌تان را  در مقصدتان تهیه کنید. او می‌گوید: «اولین‌بار که با کودک‌مان به مسافرت رفتیم من نگران بودم که همه‌ی وسایل مورد نیاز او را آن‌جا پیدا نکنیم. ولی از آن‌جا که همه جا بچه‌ها هستند ما همه‌ی وسایل مورد نیاز را در هرجایی، از فیلیپین تا هنگ‌کنگ و مکزیک پیدا کردیم».

مسافرت با کودک خیلی هزینه‌بر است

مسافرت

قطعا مسافرت همراه بچه گران‌تر از بدون بچه می‌شود، ولی به این معنی نیست که خیلی گران یا دست‌ نیافتنی باشد. اگر مسافرت رفتن برای شما اهمیت دارد همیشه راه‌هایی برای کاهش هزینه موجود است.

کورین مک‌دورمت از سایت HaveBabyWillTravell.com می‌گوید: «درحقیقت خرج مسافرت با کودک اصلا زیاد نیست، مخصوصا اگر او خیلی کوچک باشد. بلیط هواپیما برای نوزادان تا دوسالگی رایگان است و همچنین کرایه حمل نقل عمومی و پول ورودی آن‌ها به مکان‌های گردشگری تا یک سن مشخص، مجانی یا بسیار ارزان است. همچنین اکثرا با قسمتی از غذای شما در رستوران راضی می‌شوند و نیازی نیست برای آن‌ها غذای جداگانه بگیرید».

مسافرت فامیلی چیزی نیست که از آن بترسید یا دوری کنید. نیازی نیست مسافرت‌های خود را تا زمانی که بچه‌ی کوچک دارید به تعویق بیاندازید. کودکان یک‌بار بیشتر کودک نخواهند بود و بعد از آن تبدیل به نوجوانان سرکشی می‌شوند که علاقه‌ای به وقت گذراندن با پدر مادرشان ندارند. هیچ فرصتی بهتر از این سن نیست تا با هم دور دنیا را بگردید.

منبع: www.nomadicmatt.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه