۱۵ مکان برتر گردشگری در قاره آسیا

محمد میرافشاری | چهار شنبه, ۲۱ بهمن ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

قاره آسیا به‌عنوان پهناورترین خشکی زمین، خاستگاه بسیاری از تمدن‌ها و امپراتوری‌های تاریخ بشر بوده است که همین قدمت و وسعت باعث شده مکان‌های دیدنی بسیار، چه توسط طبیعت و چه به دست انسان ساخته شده و در دل قاره آسیا جای بگیرند. با این مقاله کجارو  همراه باشید تا با ۱۵ مکان دیدنی این قاره کهن و با تاریخ و طبیعت شگفت‌انگیز آسیا بیشتر آشنا شوید.

 مکان‌های بی‌نهایتی برای بازدید در قاره آسیا وجود دارد که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند. در واقع هر کشور، ایالت­‌ها یا شهرهای زیبا با فرهنگ خاص خود را دارد که برای هرکدام از آن‌ها می‌توان چندین کتاب نوشت. در این مقاله ما ۱۵ مکان در آسیا که می‌تواند در صدر فهرست مکان‌های دیدنی هر گردشگری باشد به شما معرفی می‌کنیم.

قاره آسیا هم مرتفع‌ترین و هم پست‌ترین نقطه روی کره زمین را در خود جای داده است. قله اورست در رشته‌کوه‌های هیمالیا با ۸٫۸۴۸ متر ارتفاع، بالاتر از سطح دریا، بلندترین و «دریای مرده» (Dead Sea) در سوریه با ۳۹۵- متر ارتفاع، پایین‌تر از سطح دریا، پست‌ترین نقطه کره زمین است.

۹ برج از ۱۰ برج بلند جهان در آسیا قرار دارد. بلندترین آسمان‌خراش دنیا «برج خلیفه» (Burj Khalifa) در دبی و دومین برج بلند دنیا، برج شانگهای (Shanghai Tower) در چین قرار دارد.

آسیا که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین قاره زمین است، گنجینه‌های مخفی بسیار زیادی دارد، هم گنجینه‌های تاریخی و هم مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی که هر بازدیدکننده‌ای را مدهوش می‌کند. این قاره ۳۰% از مساحت کره زمین را شامل می‌شود،  همچنین دارای بزرگ‌ترین خط ساحلی به مساحت ۶۲۸۰۰ کیلومتر است. قاره آسیا به خاطر این‌ که چنین منطقه جغرافیایی بزرگی را در برگرفته، دارای آب‌ و هوای متنوعی است. این قاره همه‌ چیز دارد از جنگل‌های بزرگ و رشته‌کوه‌های بلند هیمالیا گرفته تا بیابان‌های خشک و سواحل زیبا. گیاهان و جانوران خاص و کمیاب که در این قاره کشف شدند به زیبایی‌های طبیعی آسیا می‌افزایند.

اگر شما به مکانی برای بازدید در قاره آسیا فکر می‌کنید، مقاله درستی را انتخاب کرده‌اید. ما در این مقاله کجارو برخی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در آسیا که ارزش حداقل یک‌بار دیدن در زندگی را دارند، جمع کرده‌­ایم.

تایگر نست تمپل (معبد آشیانه ببر)، کشور بوتان

تایگر نست تمپل

 صومعه‌سرای «تایگر نست تمپل» (Tiger's Nest Temple) در کشور «بوتان» (Bhutan) همچنین با نام «پارو تاکشانگ» (Paro Taktsang) معروف است. این صومعه‌سرا روی صخره‌ای از دره «پارو» (Paro) واقع شده است. اعتقاد بر این است که «گرو پادماسامب هاوا» (Guru Padmasambhava) که با نام دیگرش یعنی «گورو رینیوچه» (Guru Rinpoche) شناخته ­شده­‌تر است، به‌ وسیله یک ماده پلنگ پرنده به اینجا آمده و آیین «بودیسم» را به کشور بوتان معرفی کرده و نام این معبد از وی گرفته شده است. در قرن هشتم میلادی، «گورو» در این معبد به‌مدت ۳ سال، ۳ ماه، ۳ هفته، ۳ روز و ۳ ساعت به تفکر نشست. این معبد مقدس در ارتفاع ۳ هزار فوت (حدود ۹۱۴ متر) بالاتر از کف دره «پارو» واقع شده به‌طوری که هر کسی قطعا می‌تواند چشم‌اندازهای بی‌نظیر این معبد را در ذهن خود تصور کند. شیب دامنه‌های این دره برای بالا رفتن از آن و در نتیجه رسیدن به معبد، بسیار تند است؛ اما زیبایی‌هایی که در این معبد مرتفع منتظر شما است، به‌طور حتم ارزش تلاش کردن را خواهند داشت.

سیئم ریپ در کشور کامبوج

سیئم ریپ

 شهر «سیئم ریپ» (Siem Reap) پایتخت استان «سیم ریپ» در کشور «کامبوج» (Cambodia) است. این شهر مکان زیبایی با جاذبه‌های بسیار متفاوتی محسوب می‌شود. معبد بسیار معروف «آنگکور وات» (Angkor Wat temple) که به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده است، مشهورترین جاذبه این منطقه تلقی می‌شود. جدای از این معبد، موزه‌های بسیار، بازارهای قدیمی، فروشگاه‌های صنایع دستی، مزارع تولید ابریشم، شالیزارها و گزینه‌های بسیار دیگری برای شما وجود دارد تا  در فرهنگ کشور کامبوج غوطه‌ور شوید. فقط اطراف شهر پرسه بزنید و از هرآنچه که خوشتان آمد، نهایت لذت را ببرید. همچنین جاذبه‌های بسیاری اطراف شهر وجود دارد که می‌توانید با کرایه کردن یک ماشین به آن‌ها هم دسترسی داشته باشید.

دانکسیا لند فروم در کشور چین

دانکسیا لند فروم

 این اشکال رنگارنگ و منحصر به‌ فرد یعنی «دانکسیا لند فروم» (Danxia Landform) در جنوب غربی، جنوب شرقی و شمال غربی کشور چین دیده می‌شوند. این منطقه شامل صخره‌های شیب‌دار و رنگارنگ زیبا است که البته رنگ قرمز در بین آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. رنگ قرمز به‌دلیل ماسه‌هایی به همین رنگ و رنگ‌های دیگر به‌دلیل رسوب مواد معدنی مختلف است. این صخره‌های شیب‌دار در نتیجه هوازدگی و فرسایش آن‌ هم طی سال­‌های زیادی از گذشته تا به امروز به وجود آمده است. در کل این منطقه یعنی جنوب چین ۶ اثر به‌عنوان آثار میراث جهانی یونسکو تا پایان سال ۲۰۱۰ ثبت شده است. این اشکال رنگارنگ ثبت جهانی شده، بسیار دیدنی هستند. فقط ترکیب این رنگ‌های متنوع با غروب آفتاب را تصویر کنید و آن‌وقت است که شما به جادوی رنگ‌ها ایمان خواهید آورد.

ها لانگ بی در کشور ویتنام

 

ها لانگ بی

 «ها لانگ بی» (Ha Long Bay) در کشور «ویتنام» (Vietnam) یک اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است. این خلیج کوچک محل استقرار تقریبا ۲ هزار جزیره (جزایر بسیار کوچک) است که منطقه‌ای در حدود ۱٫۵۵۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. زیبایی نهفته در این جزایر سنگ آهکی شامل ۱۴ گونه گل بومی و ۶۰ گونه بومی جانوری است. معنای واقعی جو و جادوی این مکان را به‌واسطه زندگی در خانه‌های قایقی آن، تجربه کنید. همچنین، غارهای مختلفی وجود دارند که آماده هستند تا توسط شما کشف و بررسی شوند. دیگر نکات مثبت آن یعنی مناظر و آب‌وهوای عالی توانسته است این مکان را به مکانی رویایی برای هر گردشگری تبدیل کند.

رینبو ویلیج در کشور تایوان

رینبو ویلیج

 «رینبو ویلیج» (روستای رنگین‌کمان Rainbow village) در استان «تایچانگ» (Taichung) کشور «تایوان» (Taiwan) شبیه نقاشی است که توسط کودکی خوش‌سلیقه رسم شده باشد. دیوارهای این روستا به‌وسیله رنگ‌های روشن توسط یک پیرمرد نقاش به نام «هانگ یونگ فو» (Huang Yung-Fu) نقاشی شده است. این نقاشی‌ها اغلب «رنگین‌کمان پدربزرگ» (Grandpa Rainbow) نامیده می‌شوند. افراد بومی اعتقاد دارند که این پیرمرد باور داشته که این دهکده بی‌رنگ و رو است، بنابراین شروع به نقاشی کرده و در رنگ کردن تمام دهکده آن‌هم تنهایی و بدون کمک موفق بوده است. این مکان به‌دلیل اینکه شبیه یک رویای شیرین است، بسیار دیدنی است به‌طوری که هر فردی با دیدن تصاویر آن می‌خواهد در آن مکان باشد. هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند محیط رنگارنگ این روستا و زیبایی‌های آن را توصیف کند. هرچه از این روستا برای شما بگوییم فایده ندارد، بلکه باید خودتان به آنجا بروید و از نزدیک زیبایی‌های آن را کاوش کنید.

تاج‌محل در کشور هندوستان

تاج‌محل

 «تاج محل» (Taj Mahal) در کشور هندوستان مسجدی ساخته شده از سنگ مرمر سفید است که در ساحل «یامونو» (Yamuna) در شهر «آگرا» (Agra) کشور هندوستان واقع شده است. این بنا به‌ عنوان یک قطعه هنری نفیس در تاریخ معماری جهان مطرح شده که توسط «شاه جهان» (Shah Jahan) یکی از پادشاهان سلسله گورکانیان به یادبود همسرش «ممتاز محل» (Mumtaz Mahal) که یک شاهزاده ایرانی بود، ساخته شده است. این بنا طی سال­‌های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ میلادی ساخته شده و سمبل زیبایی از عشق است که به‌عنوان یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ ثبت شده است. البته ناگفته نماند که در اطراف این بنای زیبا باغ زیبایی وجود دارد که زیبایی این بنا را بی‌حد و حصر کرده است.

دیوار بزرگ در کشور چین

دیوار بزرگ چین

 دیوار بزرگ چین (Great Wall of China) دیواری است که از سنگ و مواد دیگر ساخته شده است که از شرق به غرب در امتداد مرزهای شمالی چین گسترش یافته است. این دیوار برای محافظت از امپراتوری چین از حملات برخی از گروه‌های کوچ‌نشین و وحشی ساخته شده بود. این دیوار بزرگ‌ترین دیوار در جهان است هر چند متاسفانه قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده و در حال حاضر قابل‌دسترسی نیست. به کشور چین بروید و از بخش‌هایی که هنوز سالم مانده (که زیاد هم هستند) و زیبایی اطراف این دیوار و طبیعت محصورکننده‌اش نهایت لذت را ببرید.

یولین آم در کشور مغولستان

یولین آم

 «یولین آم» (Yolyn Am) یک تنگه عمیق و باریک در کشور «مغولستان» (Mongolia) و یک قسمت از صحرای مشهور «گوبی» (Gobi) است. این محل در بین کوه‌های «گوروان سیاخان» (Gurvan Saikhan) واقع شده است. این دره با القابی مانند «دره کرکس‌ها» یا «دره عقاب‌ها» نیز معروف است و به خاطر یخ‌های ضخیمی که سطح آن را پوشانده معروف است. در گذشته، این یخ‌ها در کل سال وجود داشتند اما در حال حاضر به خاطر گرم شدن زمین بعد از ماه سپتامبر (نیمه دوم شهریور و نیمه اول مهر) ناپدید می‌شوند که کل این منطقه را شبیه مناطق کویری در صحرا می‌کند.

بالی در کشور اندونزی

جزیره بالی

 معنی لغوی جزیره «بالی» (Bali) در زبان محلی به‌معنای «بهشت گرمسیری» است و در کشور اندونزی قرار گرفته است. این جزیره زیبا که یکی از استان‌­های کشور اندونزی هم هست، به‌عنوان مقصد گردشگری در این کشور شناخته می‌شود. این مکان به خاطر سواحل زیبا، معابد، غارها و فرهنگش معروف است و آب‌وهوای عالی دارد که به شما کمک می‌کند از تعطیلات خود نهایت لذت را ببرید. به این جزیره بروید، استراحت کنید، در میان فرهنگ بومی پرسه بزنید و به خودتان روحیه‌ای تازه ببخشید. هرچند در تاریخ این جزیره یک حادثه تلخ تروریستی رخ داده است و حدود ۲۰۰ گردشگر کشته شدند، ولی با گذشت سالیان دراز از این حادثه، این جزیره ثبات و آرامش قبلی خود را به دست آورده و به‌راحتی می‌توانید در آن گردش کنید.

داهن داون در کشور کره جنوبی

داهن داون

«داهن داون» (Daehan Dawon) بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مزرعه چای سبز در استان «بوسآنگ» (Boseong) در کره جنوبی است. این مکان یک جاذبه گردشگری پرطرفدار محسوب می‌شود به‌طوری که شما می‌توانید از میان مزارع عبور کنید، همچنین در آنجا جنگل‌هایی پر از گیاه بامبو و درخت‌های بلند وجود دارد. اگر شما عاشق پیاده‌روی هستید، می‌توانید در دل این مزارع ساعت‌ها پرسه بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. گفته می‌شود این مزارع شیب‌های تندی دارند اما زحمت بالا رفتن از آن‌ها و منظره‌های زیبایی که به شما نشان می‌دهند، ارزش تمام این تلاش‌ها را دارد. یک نکته مهم دیگر هم خوردن «بستنی چای سبز» است که در گرمای شدید روحی تازه به شما خواهد بخشید.

مکونگ دلتا در کشور ویتنام

مکونگ دلتا

دلتای رودخانه «مکونگ» (Mekong) (دلتا در دانش جغرافیا زمینی است مثلثی شکل که از آبرفت رودخانه پدید آمده باشد. دلتا زمانی تشکیل می‌شود که مقدار رسوبی که به‌وسیله رودخانه به دریا می‌رسد، بیش از مقداری باشد که بر اثر جزر و مد، امواج و جریان‌های دریایی پراکنده می‌شود) در کشور «ویتنام» (Vietnam) حاصلخیزترین منطقه در کل این کشور است و نقش مهمی را در صنعت ماهیگیری، کشاورزی و حتی مبادلات تجاری در این منطقه ایفا می‌کند. این رودخانه زیبا از روزهای بسیار دور به‌عنوان راهی پرتردد برای مسافرت یا مسیر مبادله محصولات کشاورزی و تجاری استفاده می‌شده است.می‌توانید یک قایق کرایه کنید، سپس از هوا و صحنه‌های زیبای آن لذت ببرید. حتی می‌توانید در هر نقطه‌ای که خواستید از قایق پیاده شده و مجذوب زیبایی‌های معابد و طبیعت شگفت‌انگیز در طول مسیر خود شوید.

پوآ لیک در کشور نپال

پوآ لیک

دریاچه «پوا» یا «فوا» (Phewa or Fewa) دومین دریاچه بزرگ در کشور «نپال» (Nepal) است و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین این کشور محسوب می‌شود. این مکان به‌دلیل موقعیت بی سرو و صدای آن کاملا دیدنی است. مکان مذکور تنها ۲۸ کیلومتر دورتر از منطقه مشهور «آناپورا» (Annapurna) قرار دارد. همچنین، شما می‌توانید در طول این مسیر ۲۸ کیلومتری قایقرانی کنید و از انعکاس تصویر کوه‌های زیبایی مانند «ماچ هاپوچره» (Machhapuchhre)، «آناپورا» (Annapurna) و «دالاگیری» (Dhaulagiri) در آب رودخانه نهایت لذت را ببرید. این دریاچه همچنین یک جزیره کوچک دارد که معبدی در آن وجود دارد با نام «تال باراهی» (Taal Barahi) که یک بنای تاریخی و مذهبی مهم قلمداد می‌شود. همچنین می‌توانید از «به ادم» (Baidam) بازدید کنید، جایی که می‌توان شهر گردشگری «پخارا» (Pokhara) را دید.

بانا او در کشور فیلیپین

بانا او

«بانا او» (Banaue) شهری کوچک در کشور «فیلیپین» (Philippines) است که به خاطر مناطق وسیعی از زمین‌های طبقه‌ای برنج معروف است. گفته می‌شود این مناطق حدود ۲ هزار سال قدمت دارند و اعتقاد بر این است که به‌ وسیله اجداد فلیپینی­‌ها و فقط با دست ایجاد شده‌اند. این زمین‌های طبقه‌ای تقریبا ۵ هزار فوت (حدود ۱۵۴۲) بالاتر از سطح دریا هستند و از گذشته تابه‌حال فقط برای کاشت برنج و سبزیجات، از آن‌ها استفاده می‌شود. به‌جز این زمین‌های کشاورزی چیز بیشتری برای دیدن وجود ندارد، اما همین خودش کافی است تا شما مسیر خود را به آن‌طرف متمایل کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که به آنجا بروید و ایستاده مناظر را نگاه کنید و ابهت زیبای این مکان را به‌معنای واقعی درک کنید.

شیودانگون پاگودا در کشور مینمار (برمه)

شیودانگون پاگودا

معبد «شیودانگون پاگودام» (Shwedagon Pagoda) معبدی با ارتفاع ۳۲۵ فوت (حدود ۹۹ متر) است که در بالای دره «سیگوتارا» (Singuttara) و در کشور «میانمار» (Myanmar) یا همان «برمه» (Burma) قرار دارد. نکته شگفت‌انگیز معبد «شیودانگون پاگودام» این است که تمام دیوارهای آن با طلا و جواهرات متنوع پوشیده شده که نور خورشید را منعکس می‌کنند و این موضوع زیبایی‌های این معبد را دوچندان می‌کند. گفته می‌شود که این معبد حدود ۲۶۰۰ سال قدمت دارد (هنوز بابت این تاریخ بحث زیادی در جریان است) به‌طوری که آن را قدیمی‌ترین معبد جهان معرفی می­‌کنند. فارغ از اینکه این معبد قدیمی‌ترین هست یا خیر، باید به میانمار رفت و از تمام زیبایی‌ها و مناطق طبیعی اطراف آن لذت برد، کاری که بسیاری از گردشگران از سراسر جهان انجام می‌دهند.

جنگل‌های بامبو ساگانو در کشور ژاپن 

جنگل‌های بامبو ساگانو

«جنگل بامبو ساگانو» (Sagano Bamboo Forest) در حومه شهر «کیوتو» (Kyoto) پایتخت فرهنگ و سنت ژاپن واقع شده است. درختان بلندی در باد تکان می‌خورند و اشعه‌های آفتاب از میان آن‌ها عبور می‌کنند که به شما منظره‌ای جادویی ارائه می‌دهد که هیچ‌وقت آن را فراموش نخواهید کرد. ویژگی مهم این جنگل نسبت به دیگر جنگل‌های بامبو در جهان، اندازه بزرگ آن است که برای ساعت‌ها می‌توانید در آن پرسه بزنید و البته به‌راحتی مسیر خود را گم کنید. ورود به پارک کاملا رایگان است که همین موضوع باعث شده مردم بومی بیشتری برای بازدید به این جنگل بیایند، بنابراین سعی کنید از رفتن به آنجا در آخر هفته‌ها اجتناب کنید. صبح زود یا شب بهترین زمان برای رفتن به آنجا است و می‌توانید از لحظات تنهایی خود و جادوی طبیعت لذت ببرید. همچنین شما می‌توانید از معبد «تن ریو جی» (Tenryu-ji Temple) که یک اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است و در نزدیکی آنجا قرار دارد، بازدید کنید.

منبع:Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه