ایران به دنبال جذب گردشگران روسیه

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۷
ایران به دنبال جذب گردشگران روسیه

مسعود سلطانی‌فر از وجود زمینه‌های همکاری در حوزه گردشگری، حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و همکاری مراکز مطالعاتی و پژوهشی بین دو کشور ایران و روسیه خبر داد.

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مصاحبه با خبرگزاری "اسپوتنیک روسیه" گفت:

طبق دستورالعملی که به فرودگاه‌های بین‌المللی ایران از جمله امام‌خمینی تهران، شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان ابلاغ شده، تمامی توریست‌های روسیه و ۱۹۰ کشور جهان می‌توانند ویزای فرودگاهی ۳۰ روزه دریافت کنند که این ویزا پس از انقضاء برای ۱۵ روز دیگر هم قابل تمدید است.

سلطانی‌فر درباره همکاری ایران و روسیه در زمینه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی اظهار کرد: با توجه به اینکه کارشناسان دو کشور دارای توانمندی‌های خوبی در زمینه پژوهش، احیاء و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی هستند، زمینه همکاری در این بخش وجود دارد که در نشست‌های آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او اضافه کرد: همکاری مراکز مطالعاتی و پژوهشی و همچنین موزه‌های روسیه با مراکز پژوهشی و موزه‌های ایران، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و همکاری در زمینه مرمت و احیای اشیاء تاریخی و فرهنگی از دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

معاون رئیس جمهور در ادامه به  سفر رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه به ایران طی هفته‌های آینده اشاره کرد و افزود: این سفر به منظور حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران صورت می‌گیرد، همچنین امضای سند تفاهم همکاری بین دو کشور از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه سفر رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه انجام می‌شود.

وی با اشاره به مساله لغو روادید بین ایران و روسیه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تسهیل گردشگری، تسهیلات صدور ویزا برای اتباع کشورهای مختلف و یا لغو ویزا است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه پیشنهاد لغو روادید بین دو کشور ایران و روسیه به مراجع ذیصلاح ارسال شده است، تصریح کرد: وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی با این لغو تدریجی روادید موافق هستند و ذهنیت بسیار خوبی در میان مسئولین دو کشور در این زمینه وجود دارد، در مرحله اول پیشنهاد شده است دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، لغو روادید شوند و در مراحل بعدی برای همه اتباع دو کشور لغو روادید صورت گیرد، تسهیل سفر گردشگران روسیه به ایران و همچنین گردشگران ایرانی به روسیه برای مسئولین دو کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور افزود: ۴۴ میلیون گردشگر روس طی سال ۲۰۱۴ به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند که ایران به عنوان یک کشور همسایه باید بتواند بین ۳ تا ۵ درصد این گردشگران، یعنی حدود یک تا دو میلیون نفر را جذب کند، این در حالیست که در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۵۰ هزار گردشگر روس به ایران سفر داشته‌اند و برای جذب یک تا دو میلیون نفر گردشگر به طور قطع باید تسهیلات و امکانات خاصی تدارک دیده شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: سالانه بین ۴ تا ۴.۵ میلیون گردشگر روس از ترکیه و حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون روس از مصر بازدید می‌کردند، اما پس از مشکلاتی که میان روسیه و ترکیه به وجود آمد در ماه‌های اخیر شاهد کاهش سفر گردشگران روس به این کشورها بوده‌ایم.

وی با اشاره به سفر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه هیاتی از بخش خصوصی فعال گردشگری به روسیه افزود: در این سفر، بحث‌های بسیار سازنده‌ای بین مسئولین گردشگری روسیه در بخش خصوصی و دولتی و معاون گردشگری کشورمان صورت گرفت و مباحث مقدماتی برگزاری تورهای مختلف برای گردشگران روس مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

سلطانی‌فر اظهار کرد: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران و تفاوت آن با کشور روسیه، شهروندان روس که در اکثر مناطق این کشور دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه زیر سفر را تجربه می‌کنند، می‌توانند با سفر به ایران طی یک پرواز ۴ تا ۵ ساعته از هوای مطبوع جزایر کیش و قشم استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اماکن مذهبی و زیارتی ایران مقصد مناسبی برای گردشگران مسلمان روسیه است، یادآور شد: ایران یک کشور- موزه است که اماکن فرهنگی و تاریخی کم‌نظیر بسیاری در کرمان و یزد و اصفهان و شیراز و تبریز و دیگر شهرها دارد و علاوه بر امکانات رفاهی و تفریحی که در جزایر ایرانی همچون قشم و کیش وجود دارد، وجود مراکز تجاری در این مناطق، امکان خرید را هم برای گردشگران فراهم کرده است.

سلطانی‌فر به حضور سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف در بخش گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: در سفر هیات ایرانی به ریاست معاون گردشگری به روسیه که در هفته‌های گذشته انجام شد، روس‌ها، ایران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جایگزین ترکیه و مصر دانستند و با توجه به این علاقه‌مندی، در سفر آتی رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه که سرمایه‌گذاران این کشور هم حضور خواهند داشت، بسته سرمایه‌گذاری گردشگری معرفی خواهد شد و زمینه‌های همکاری بین مسئولین دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه