چگونه با دوچرخه سفر کنیم؟

آرمین به امیدحق | دوشنبه, ۱۲ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

آیا شما هم از طرفداران سفر با دوچرخه هستید؟ در سال‌های اخیر حضورفراگیر دوچرخه و سفر با آن  انکارناپذیر است. تعداد افرادی که از دوچرخه به جای وسیله نقلیه موتوری برای ترددهای داخل شهری استفاده می کنند، بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۲ دو برابر شده است و حتی اخیرا  تجهیزات دوچرخه‌سواری از قبیل کلاه و ست لباس دوچرخه‌سواری در شوهای مد نیز حضور دارند. با کجارو همراه باشید تا نکات و شیوه‌هایی سودمند برای سفر با دوچرخه را بررسی کنیم.

 

مسافرت با دوچرخه

تعداد زیادی از شهرهای امریکایی برنامه های بایک-شیر دارند (bike-share programs سرویسی است که در آن دوچرخه‌های اشتراکی برای استفاده عموم در اختیار همگان قرار می گیرد. این سیستم به مردم اجازه می‌دهد تا برای مسیرهای مشخصی دوچرخه به امانت بگیرند). در اروپا، جایی که فرهنگ دوچرخه سواری طولانی مدت از فرانسه تا هلند گسترده شده است، اخیرا آلمان حدود ۵ کیلومتر از بزرگراه  صد کیلومتری مخصوص دوچرخه سواری را افتتاح کرده است. کشوری که اتوبان‌ها را برای ما به ارمغان آورد، حالا طبق گزارشات درصدد حذف روزانه نزدیک به ۵۰۰۰۰ ماشین از خیابان‌ها با تشویق مردم به استفاده از دوچرخه به عنوان یکی از گزینه‌های حمل و نقل شهری است. این امر نشانگر تغییر قابل توجهی در بازی پیچیده‌ی حمل و نقل است. این روزها بسیاری از دوچرخه سواران حتی از بایو بایک “BYO Bike” برای مسافرت استفاده می کنند، با خرج کردن چند هزار دلار برای دوچرخه‌های بایوبایک تاشو که قطعات آن از هم جدا می شوند و به راحتی می‌توان آنها را داخل هواپیما برد.

مسافرت با دوچرخه

 

قطعا این نوع دوچرخه‌ها جزو وسایل لوکس به شمار می‌آیند. با این حال شخصی که طرفدار پر و پا قرص دوچرخه سواری‌ است و حتی در شهرهای دیگر هم دوچرخه کرایه می‌کند، با سختی‌های اجتناب‌ناپذیر این کار آشنا است: مواردی چون سیستم ترمز سفت و حتی در مواقعی عدم وجود ترمز، داشتن زنجیرهای کهنه‌ و یا حتی  برخی موارد که دوچرخه‌ها  برای افراد قدبلند مناسب نیستند و یا برعکس ممکن است دوچرخه‌ای برای افراد کوتاه قد خیلی بلند باشد. ( اگر به دنبال کرایه دوچرخه هستید، پیشنهادی که افراد حرفه‎ای در این زمینه می‌کنند، این است: از همان ابتدا دوچرخه‌ای انتخاب کنید که مناسب سایز شما باشد. درباره اینکه چگونه  روی دوچرخه می‌نشینید، فکر کنید: آیا ترجیح می‌دهید به صورت ایستاده دوچرخه سواری کنید یا به صورت کامل نشسته و براحتی دستان خود را باز کنید؟ دوست دارید دسته‌های دوچرخه بالاتر یا پائین تر از صندلی دوچرخه قرار گیرند؟)

اصلا چرا مسافرت با دوچرخه؟ هانا شولز(Hanna Scholz)، رئیس سازمان بایک فرایدی (Bike Friday) در شهر یوجین (Eugene شهری در ایالت اورگان امریکا)-کمپانی خانوادگی که فرهنگ دوچرخه‌های تاشو را در ایالات متحده امریکا از سال ۱۹۹۲ پایه‌گذاری کرد- می‌گوید: دوچرخه‌سواری به شما اجازه می دهد با محیط اطرافتان از طریق تنفس هوا و شنیدن صداهای اطراف در ارتباط باشید. وی می‌گوید در واقع شما از تمامی حواس خود استفاده می‌کنید و تبدیل به بخشی از محیط اطرافتان می‌شوید. سرعتی که در دوچرخه‌سواری دارید، امکان برقراری ارتباط با محیط را برای شما فراهم می کند، برخلاف ماشین، چرا که با سرعت بالایی حرکت می‌کند و به شما اجازه دیدن جزئیات اطراف همچون معماری ساختمان‌ها، سگ یا پرنده‌ای را که با سرعت از آنها رد شده‌اید، نمی‌دهد. در این حالت شما نمی‌توانید هیچ ارتباطی با طبیعت اطراف خود برقرار کنید.

مسافرت با دوچرخه

پدر و برادر شولز که با دوچرخه‌های خود مسافرت کردند،  بایک فرایدی را به این علت که دوچرخه‌های معمولی اغلب بسیار دردسرساز هستند، پایه‌گذاری کردند. دوچرخه‌ها می‌توانند مشکل‌ساز بوده و به هنگام مسافرت با هواپیما به عنوان بار، هزینه اضافی بر دوش شما باشند. همچنین در مسافرت با ماشین امکان جاسازی مناسب دوچرخه وجود ندارد. دوچرخه‌های تاشوی شولز از قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و کف قیمت مدل‌های ویژه این دوچرخه‌ها ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. برخی از آنها در چمدان‌هایی با ظرفیت ۹۰ کیلو قابل حمل هستند؛ بعضی ها هم از نوع دو نفره‌اند. از آنجایی که اغلب دوچرخه سواران  وسایل و تجهیزاتی به همراه دارند،  این دوچرخه ها قابلیت حمل و کشیدن چمدانی کوچک که مانند کاروان به آنها وصل می شود هم دارند.

مسافرت با دوچرخه

از نظر شولز نشانه‌ها حاکی از آن است که مسافران به دنبال سبک زندگی پرجنب و جوش‌تری هستند. جو نوسلا (Joe Nocella) صاحب فروشگاه ۷۱۸ سایکلری (718 Cyclery) در محله‌ی بروکلین نیویورک، سالانه ۱۰ دوچرخه تاشوی شولز میفروشد، مشتریان وی بسیار راضی بوده و این رضایت از هماهنگی دوچرخه با شرایط مختلف باعث می‌شود آنها برای مسافرت با دوچرخه‌های تاشوی خود بیشتر و بیشتر ترغیب شوند. وی همچنین اشاره می‌کند که برخی افراد ممکن است با هواپیما تا مقصدی مسافرت کرده و بعد از پرواز بخواهند سریعا گشتی در اطراف بزنند. سرهم کردن دوچرخه و شروع گشت و گذار، دقیقا از خود فرودگاه رضایت بسیاری را برایشان به همراه دارد. برخی از مشتریان اظهار داشتند شنیدن این جمله که وای، دوچرخه داخل یک جعبه؟ حس خوشایندی در آنها ایجاد کرده است. او درباره‌ی شخص بسیار ثروتمندی با ما صحبت کرد که علاقه‌ی خاصی به سرهم کردن دوچرخه تاشوی خود، دقیقا در قسمت تحویل بار فرودگاه و نشان دادن تصمیمش برای آغاز مسافرت، درست از خارج ترمینال دارد.

کشورهایی هستند که علاقه وافری به دوچرخه سواری دارند، شولز مشتریان بسیاری از ژاپن دارد. او همچنین درباره مشتریانی صحبت می‌کرد که به تایلند، فرانسه، اسپانیا، هلند، آلمان و نیوزلند پرواز می‌کنند و بعد از آن با دوچرخه‌های تاشوی خود به گشت و گذار می‌پردازند.

مسافرت با دوچرخه

فرای مزایای آشکاری که دوچرخه سواری برای سلامت ما دارد و همچنین ارتباط با طبیعت، شولز بر این باور است که دوچرخه‌سواری روشی عالی برای دیدن افراد بومی است. کسی که سوار بر دوچرخه است، نمی‌تواند تهدیدی داشته باشد ولی شخصی که سوار بر ماشین است می‌تواند مخاطره انگیز باشد: این شخص کیست و چه کاری با آنها دارد؟ - سوالی که ممکن است به ذهن افراد بومی یک منطقه برسد- به نظر او با دوچرخه همه چیز آشکار و روشن است: یک انسان که معلوم است درحال انجام چه کاری است!

به اندازه کافی قانع‌کننده است تا تصمیم بگیرید به یکی از مشتریان شاد کمپانی شولز بپیوندید. هاگ لارکین (Hugh Larkin) بیست سال است که صاحب فروشگاه بایک فرایدی است و نوزده سال برای این فروشگاه کار کرده است. او و همسر ۷۲ ساله‌اش با دوچرخه سالیان زیادی مسافرت کرده‌اند، فرانسه، ایتالیا، هلند، لوکزامبورگ، بلژیک، دانمارک، نیوزلند، نیواینگلند و کانادا را با دوچرخه گشته اند. مسیر ۱۳۴۰ کیلومتری بارسلونا به روم، مسافرت اخیرشان بود. لارکین معتقد است: ارتباط با مردم به هنگام مسافرت با دوچرخه، راحت‌تر از زمانی است که با تور به مسافرت می‌روید. خانواده لارکین، هم با دوچرخه‌های دو نفره و هم یک نفره در حالی که وسایلشان را در چمدانی پشت دوچرخه می‌کشیدند، مسافرت کرده‌اند. در میان همه‌ی سفرها، فرانسه با فرهنگ، تاریخ و  مردم فوق‌العاده اش و همچنین هلند از بهترین تجربه‌هایشان بوده است.

در صورت مسافرت تکی به مکان‌های دوردست، برخی نکات ضروری هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

در مسافت‌های مشخص دوچرخه سواری کنید

مسافرت با دوچرخه

پیشنهاد لارکین در این زمینه: اگربه دنبال مسافرت تک مسیره هستید، بهتر است روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر دوچرخه‌سواری کنید. جایگزین دیگر، داشتن یک مقصد مشخص مثل هتل یا محوطه‌ای برای کمپ زدن است که اسپوک تور(spoke tour) نامیده می‌شود.

 تجهیزاتی برای باران به همراه داشته باشید

مسافرت با دوچرخه

بدون وسایلی مثل پانچو  و کلاه لبه دار که کمک می‌کند تا دید خوبی در باران داشته باشید، مسافرت نکنید.

از برداشتن لباس زیاد و سایر لوازم اضافی خودداری کنید

مسافرت با دوچرخه

لباس‌هایی که حین دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنید در سایر موارد هم قابل استفاده‌اند، پس سبک بار سفر کنید.

روزهایی را برای استراحت در نظر بگیرید

مسافرت با دوچرخه

شما باید روزهایی را برای استراحت  هم درنظر بگیرید.

هتل‌های زیادی رزرو نکنید چرا که شما را گرفتار خواهند کرد

باتوجه به مقصدتان، شاید قادر باشید از رزروهای عجله ای و لحظه آخری هتل‌ها بپرهیزید، قبل از سفر تحقیقات کافی در این زمینه انجام دهید.

تناسب اندام خود را حفظ کنید

مسافرت با دوچرخه

واضح است که بایستی برای مسافرت با دوچرخه آمادگی جسمانی کافی را  داشته باشید، اما با این حال مکانی در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید تا بتوانید آنجا تمرین کنید. به یاد داشته باشید که در هنگام دوچرخه‌سواری حتما با سربالایی نیز مواجه خواهید شد.

نحوه کار با تلفن همراه‌تان را به طور کامل بدانید، همواره وضعیت شارژ گوشی را چک کنید و یک نقشه نیز به همراه داشته باشید

مسافرت با دوچرخه

به همراه داشتن کاربردی‌ترین شارژرها، هوشمندانه‌ترین کار یک دوچرخه سوار است؛ مطمئن شوید که منبع تغذیه‌ای متناسب با مقصد پیش رو به همراه دارید- و برای احتیاط یک نقشه کاغذی از مسیر و هدف خود داشته باشید.

تایر اضافه و پمپ بادی مخصوص دوچرخه به همراه داشته باشید و نحوه تعویض تایر را یاد بگیرید

مسافرت با دوچرخه

حتما نحوه عوض کردن تایر چرخ‌ها را یاد بگیرید و همیشه یک تایر اضافه، یک پمپ بادی کوچک و ابزار لازم را به همراه داشته باشید.

چراغ‌های پرنور و مناسب به همراه داشته باشید

مسافرت با دوچرخه

فرقی نمی‌کند که با دوچرخه خود عازم سفر می‌شوید یا با دوچرخه کرایه‌ای، بی شک به همراه داشتن چراغ‌های قوی، باطری و آداپتور برای شارژ آنها از الزامات است.

محض احتیاط مغازه‌های دوچرخه‌فروشی را شناسایی کرده و روی نقشه و جی‌پی‌اس خود علامت‌گذاری کنید

مسافرت با دوچرخه

لباس‌های مناسب بردارید

مسافرت با دوچرخه

به یاد داشته باشید لباس‌های پشمی که معمولا با آنها به مسافرت می روید، ممکن است در این نوع سفرها به علت دوچرخه‌سواری موجب تعرق بیش از حد شوند. عرق گیر مناسب پوشیده و با توجه به میزان فعالیت بالای خود لباس بپوشید.

 

منبع: travel and leisure

مطالب مرتبط:

دیدگاه