گردشگری وحشت: داستان ترسناک یک هتل

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
گردشگری وحشت: داستان ترسناک یک هتل

هتل‌های متعددی در گوشه و کنار جهان با داستان‌های ارواح و تسخیرشدگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به هر حال این ساختمان‌ها نیز گاهی در طول تاریخ خود با مرگ، خودکشی یا قتل افراد روبه‌رو شده و شاهد شکل‌گیری داستان‌های خرافی از حضور ارواح و رخدادهای ماورایی پیرامون خود هستند. هتل استنلی (Stanley Hotel) یکی از این مکان‌ها است که از قضا شهرتش را مدیون انتشار یک کتاب است. با کجارو همراه باشید.

هتل استنلی، هتل بزرگ و مجهز با ۴۲۰ اتاق است که در منطقه‌ی "Estes Park" در ایالت کلرادوی آمریکا واقع شده است. این هتل تقریبا در ۵ مایلی ورودی «پارک ملی کوهستان راکی» (Rockie Mountain) قرار گرفته است. هتل استنلی از سوی دیگر از چشم‌اندازی رویایی به‌سمت «دریاچه‌ی اِستِس» و البته قلل مرتفع کوهستان‌های اطراف برخوردار است که دیگر امتیاز و ویژگی مثبت و درخور توجه این هتل به شمار می‌آید.

هتل استنلی در ایالت کلرادو

از سوی دیگر این هتل دارای امکانات متنوعی است که اقامتی خوب و فراموش‌نشدنی را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد. اما نکته‌ی جالب توجه و البته عجیب دیگر این واقعیت است که هتل استنلی میزبان تورهای گردشگری است که با محوریت فعالیت‌های ماورایی و ترسناک برگزار می‌شوند.

هتل استنلی در ایالت کلرادو

در نگاهی به گذشته این هتل در می‌یابیم که هتل استنلی در ۴ ژوئیه سال ۱۹۰۹ توسط فردی به نام «فریلن اسکار استنلی» (Freelan Oscar Stanley) ساخته و افتتاح شد. این هتل و زمین‌های اطرافش امروزه در فهرست مکان‌های تاریخی و ملی کشور آمریکا به ثبت رسیده‌اند.

استیفن کینگ، نویسنده‌ی معروف ژانر وحشت، زمانی مهمان این هتل بود.

اما شهرت این هتل به‌جز بعد تاریخی آن، مرهون دنیای گردشگری وحشت است و البته در این میان پای یکی از نویسندگان سرشناس ژانر وحشت در میان است که با بازگویی داستانی ترسناک، جذابیتی دیگر به این هتل بخشیده است. بله «استیفن کینگ» (Stephen King) معروف زمانی مهمان این هتل بود.

استیفن کینگ

این نویسنده در کتاب معروف خود «درخشش» (Shining) با الهام از حال و هوای هتل استنلی، هتل اورلوک (Overlook) را به خوانندگانش معرفی کرد. بله، استیفن کینگ مکان مناسبی را برای رخدادهای داستان سراسر از ترس و تعلیق خود انتخاب کرد.

درخشش

در واقع کینگ به‌همراه همسرش «تابیتا» (Tabitha) در مدت اقامت کوتاه مدت خود در ناحیه‌ی «بولدر» (Boulder) شبی را در اتاق ۲۱۷ این هتل به صبح رساندند. آن‌ها ناگهان دریافتند که تنها مهمانانی هستند که قرار است شب را در هتل سپری کنند. از سوی دیگر خدمه‌ی هتل هم اندک اندک آماده می‌شدند تا در شروع فصل زمستان هتل را تعطیل کرده و به مرخصی بروند. همه این مسائل دست به دست هم داده و زمینه ساز خلق یکی از شاهکارهای انکارناپذیر ژانر وحشت شد.

هتل استنلی در ایالت کلرادو

کینگ می‌گوید که راهروهای طولانی، خلوت و ساکت هتل، توجه او را به خود جلب کرد. او و همسرش شام را در ناهارخوری خالی از حضور گرم و پرهیاهوی مهمانان سپری کردند و به‌جز میز آن‌ها، همه صندلی‌ها جمع شده و روی میزها قرار داده شده بودند. به همین خاطر نوای موسیقی گروه ارکستر در فضا طنین بیشتری پیدا کرده بود، به‌طوری که این نویسنده معتقد است حس می‌کرده در این لحظه خدا او را به‌سمت این مکان هدایت کرده تا این چیزها را ببیند و بشنود.

هتل استنلی

شب هنگام در اتاق ۲۱۷، رویایی به سراغ استفن آمد که بسیار شگفت‌انگیز و الهام‌بخش بود. در این رویا او پسر بچه‌ای سه ساله بود. او در حالی که به پشت سر خود نگاه کرده و جیغ می‌کشید، در میان راهروهای خالی می‌دوید چراکه ظاهرا موجودی اهریمنی در تعقیبش بود.

هتل استنلی در ایالت کلرادو

استفن ناگهان از خواب پرید و متوجه شد چیزی نمانده که از لبه‌ی تخت به پایین بیفتد. او برخاست، روی صندلی کنار پنجره نشست و در حالی که سیگاری روشن می‌کرد، به دور دست‌ها خیره شد. در طول کشیدن همین یک نخ سیگار، چهارچوب اصلی داستان در ذهن این نویسنده شکل گرفت، داستانی که در آن هتل استنلی قالب عوض کرده و با نام هتل اورلوک، صحنه‌ی رویدادهای ترسناکی شد که برای یک خانواده‌ی سه نفره رخ می‌دادند و البته در این میان، اتاق ۲۱۷ گل سرسبد تمامی ترس‌های‌شان بود.

نمایی از فیلم درخشش

البته هتل استنلی هم همچون «اورولوک»، شاهد پدیده‌های ترسناکی است که این بنا را در شمار یکی از معروف‌ترین عمارت‌های تسخیر شده جهان قرار می‌دهند. از سوی دیگر «استنلی کوبریک» (Stanley Kubriek) کارگردان نابغه‌ی سینما نیز با الهام از داستان درخشش، فیلمی با همین نام و با بازی خیره‌کننده‌ی «جک نیکلسون» ساخت که فضای ابهام‌آمیز و سرشار از وحشت و هراس پیرامون این هتل را به‌شدت تقویت کرد.

جک نیکلسون

درخشش

در سال ۱۹۸۰ این کارگردان فیلم خود را در قالب و سبکی متفاوت از مسیر کینگ به تصویر کشید. در این فیلم نمای بیرونی هتل اورلوک از هتلی در ایالت «اورگن» گرفته شد و فیلمبرداری بخش‌های داخل آن نیز در هتلی در «پارک ملی یوسمیت» انجام گرفت.

استنلی کوبریک

فیلم ترسناک درخشش

از طرف دیگر در سال ۱۹۷۷،  این هتل در جریان ساخت سریال تلویزیونی درخشش نیز به‌عنوان لوکیشن فیلمبرداری مورد استفاده قرار گرفت. اما ظاهرا علاقه دنیای پرزرق‌وبرق سینما به این هتل هر روز بیشتر از قبل می‌شود، به‌طوری که از سال ۲۰۱۳ این هتل میزبان فستیوال فیلم استنلی است که یک جشنواره‌ی مستقل فیلم‌های ترسناک است که توسط «بنیاد فیلم دنور» (the Denver Film Society) برگزار شده و در خلال آن شاهد رویدادهای مختلف و مراسم اهدای جوایز هستیم. سالن کنسرت این هتل تاریخی نیز میزبان گروهای مختلف موسیقی است که در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.

هتل استنلی در کلرادو

هتل استنلی در کلرادو

با این حساب باید پذیرفت که علی‌رغم سال‌های ابتدایی و آرام شروع به کار این هتل، محبوبیت کتاب درخشش باعث به شهرت رسیدن هتل استنلی در زمنیه فعالیت‌های ماورایی شده است. البته مالکان هتل نیز از این فرصت استفاده کرده و با برگزاری تورهای ارواح، مهمانان هتل و نیز بازدیدکنندگان را بیش از پیش مجذوب خود کرده‌اند. شماری از شوهای تلویزیونی معروف بررسی پدیده‌های ماورایی همچون «شکارچیان روح» و «ماجراجویان روح» نیز چند باری مهمان این هتل بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: زندان Eastern State، وحشتی محبوس در پشت دیوارها

البته ترس و وحشت تنها عامل محبوبیت این هتل نیستند. در طول فصل زیبای تابستان، این هتل برنامه‌های متوعی برای مهمانان خود ترتیب می‌دهد که از آن جمله می‌توان به تور ویژه‌ی تاریخی اشاره کرد که به‌صورت روزانه و بدون محدودیت به مهمانان خدمت رسانی می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه