ورشو کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
ورشو کجاست؟

وروشو کجاست؟ ورشو، پایتخت لهستان، شهری تاریخی و زیبا است. این شهر با این‌که در طول تاریخ شاهد جنگ‌های زیادی بوده اما هنوز هم زیبایی‌های خود را حفظ کرده و به پاریس اروپای شرقی شهرت دارد. اگر قصد سفر به لهستان را دارید، حتما از این شهر دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با شهر ورشو، با کجارو همراه شوید.

شهر ورشو از جمله شهر‌هایی است که شاهد اتفاق‌های مختلف در طول تاریخ بوده است و از این رو محلی مناسب برای سفر و تجربه‌ای شگفت انگیز محسوب می‌شود. 

ورشو نام پایتخت کشور لهستان است. این شهر با مساحت ۵۱۶٫۹ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین شهر لهستان است. همچنین دهمین شهر بزرگ اتحادیه‌ی اروپا از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود.

ورشو از جمله‌ی شهر‌هایی است که در خلال جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. در پی قیام ورشو در سال ۱۹۴۴ میلادی، به دستور آدولف هیتلر، این شهر مورد حملات همه‌ جانبه‌ی زمینی و هوایی ارتش آلمان قرار گرفت و ۹۵ درصد شهر با خاک یکسان شد. بر اثر این حملات بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اهالی ورشو کشته‌شدند.

ورشو

ریشه‌ی نام ورشو به زبان لهستانی باز می‌گردد و به معنی «متعلق به واراز» است. «واراز» شخصی زمین‌دار و صاحب مقام در روستایی در همین منطقه و در قرن دوازدهم یا سیزدهم میلادی بوده‌ است. 

تاریخ

ورشو

سابقه‌ی سکونت مستمر در شهر ورشو به حدود قرن نهم میلادی بازمی‌گردد که «بروندو» نام داشت. شهر ورشو امروزی در حدود قرون سیزدهم میلادی ایجاد شد. رشد و ارتقا کیفی و اقتصادی شهر ورشو به قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی برمی‌گردد که تا به امروز از شهر‌های مهم و با نفوذ باقی مانده‌ است.

در نیمه‌ی نخست قرن هفدهم این شهر توسط سه قوم مختلف سوئدی، ترانسیلوانیایی و براندنبوری محاصره شد و در سال ۱۷۰۰ با پایان پذیرفتن جنگ بزرگ شمال میان روس‌ها و ممالک اروپایی، شهر ورشو رشدی چشمگیر یافت و به سرعت به یکی از مراکز مهم سرمایه‌‌داری اروپا تبدیل شد. در همین دوران ورشو به یکی از مراکز مهم هنری، فرهنگی اروپا تبدیل شد و به همین دلیل لقب پاریس شرق اروپا را گرفت. در سال ۱۸۳۱ ورشو توسط قوای روسیه‌ی تزاری اشغال شد.

در پی جنگ جهانی اول این شهر از حاکمیت روسیه خارج و پایتخت لهستان شد. در جنگ جهانی دوم نیز به شدت آسیب دید و تا سال ۱۹۴۳ تحت کنترل آلمان نازی باقی مانده بود. شهر در نهایت توسط ارتش سرخ روسیه از نازی‌ها پس گرفته شد. گفته می‌شود در دوران جنگ جهانی دوم بین ۱۵۰٬۰۰۰ تا ۲۰۰٬۰۰۰ نفر در ورشو کشته شده باشند.

جغرافیا

وروشو

شهر ورشو در فاصله‌ی سیصد کیلومتری منطقه‌ی کوهستانی کاراپاتیان و ۲۶۰ کیلومتری دریای بالتیک قرار دارد. آب و هوای این شهر سرد است. همچنین تپه‌های زیادی در اطراف شهر وجود دارند که پوشیده از جنگل هستند. زمستان‌ها سرد و در فصل گرم هوای معتدل دارد. بهترین فصل‌های سال بهار و پاییز هستند.

مردم‌نگاری

ورشو

در طول تاریخ به‌ویژه سیصد سال اخیر ورشو از مراکز مهم مهاجرپذیری در اروپا محسوب می‌شده است و اقوام متعددی از شرق و مرکز اروپا در این ناحیه ساکن شده‌اند. به همین دلیل به آن لقب پاریس دوم یا «پاریس شرق» را داده‌اند. علاوه بر اکثریت غیریهودیِ شهر، اقلیتی قابل توجه از یهودیان نیز در این شهر زندگی می‌کنند. البته تعداد یهودیان پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ورشو توسط نازی‌ها به کلی تغییر کرد.

سیاست

وروشو

ورشو پایتخت لهستان و مهم‌ترین شهر این کشور از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. تمام نهاد‌های اصلی و مملکتی لهستان مثل محیط پارلمان لهستان، کاخ ریاست جمهوری، مجمع عالی قضایی و وزارتخانه‌های دولتی در این شهر قرار دارند.

شهرهای خواهر خوانده‌ی ورشو 

ورشو

بانکوک، برلین، بوداپست، شیکاگو، استانبول، مادرید، مسکو، پاریس و تورنتو از جمله شهر‌های خواهر خوانده‌ی شهر ورشو هستند. البته شهر‌های زیادی از سراسر دنیا با ورشو خواهر خوانده هستند که در این‌جا تنها به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

مکان‌های دیدنی

ورشو

قلعه سلطنتی، شهر قدیمی ورشو، پارک لازینکی، کاخ سلطنتی ویلانو (Wilanow)، برج ورشو، خیابان مد اصلی، کاخ ریاست جمهوری، مجسمه‌ی فردریک شوپن و تئاتر Wielki از جمله مکان‌های دیدنی شهر ورشو هستند.

آدرس

اروپای شرقی، لهستان، پایتخت لهستان

مسیر دسترسی

اگر برای سفر به این شهر تور را انتخاب کنید، به راحتی از همه‌ی قسمت‌های مختلف و زیبای این شهر دیدن خواهید کرد. در صورت سفر بدون تور نیز باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. خط متروی این شهر دارای دو خط و ۲۷ ایستگاه است. همچنین تقاطع‌های غیر همسطح، پل‌های روگذر و زیرگذر و اتوبان‌ها، حرکت با خوردو را بسیار آسان کرده‌اند. از تاکسی نیز برای گردش در شهر می‌توانید استفاده کنید. فرودگاه بین‌المللی این شهر نیز بسیار فعال است و روزانه بیش از ۱۰۰ پرواز بین‌المللی از آن انجام می‌شود.

ورشو

مطالب مرتبط:

منبع scipost wikipedia

دیدگاه