استقرارهای ۷۰۰۰ ساله در خراسان‌ جنوبی شناسایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
استقرارهای ۷۰۰۰ ساله در خراسان‌ جنوبی شناسایی شد

در بررسی باستان‌شناسی دهستان پترگان شهرستان زیرکوه، استقرارهایی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد حدود ۷ هزار سال قبل شناسایی شد.

«سید احمد برآبادی» مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی گفت:

در پروژه بررسی و شناسایی دهستان پترگان ۴۲ اثر شامل آب‌انبار، مسجد، مزار، قلعه، برج، رباط، محوطه استقراری و صنعتی مورد شناسایی قرار گرفت که از این تعداد ۳۷ درصد آثار، محوطه‌های استقرار و ۱۷ درصد آن‌ها محوطه‌های صنعتی هستند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت که با توجه به بررسی صورت گرفته از اوایل دوره اسلامی شاهد رشد جمعیتی در این منطقه هستیم، به‌طوری که از ۴۲ اثر شناسایی شده ۱۲ محوطه متعلق به قرون اولیه اسلامی است.

برآبادی افزود که در بررسی باستان‌شناسی دهستان پترگان، ۶۳ اثر تاریخی جدید متعلق به دوره اشکانی تا قاجار شناسایی شدند که سه اثر متعلق به دوران تاریخی، شش اثر مربوط به دوران تاریخی و اسلامی و ۵۲ اثر متعلق به دوران اسلامی است.

وی گفت که از قدیمی‌ترین آثار می‌توان از محوطه تپه کوره محمدآباد، تپه دراج سفلی، محوطه دیودال، محوطه ریگ آهنگران نام برد که آثاری متعلق به دوره اشکانی است و نیز از نظر کاربردی آثار شناسایی شده را می‌توان به سازه‌های دفاعی، سازه‌های آبی، محوطه‌های صنعتی و بناهای آیینی تقسیم‌بندی کرد.

برآبادی با بیان اینکه دسترسی آسان به آب و منابع آبی منطقه نزدیکی به مراتع و همجواری با راه‌های ارتباطی از عوامل مهم و موثر در مکان‌یابی استقرارهای تاریخی است که در جریان بررسی این دهستان شناسایی شده‌اند، افزود:

در این ارتباط از بررسی یافته‌های سفالی می‌توان به ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دهستان زیرکوه نیز در دوره تاریخی و در عصر اسلامی با مناطق همجوار پی برد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت که از مجموع ۲۲۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، چشم‌اندازهای طبیعی و معنوی شناسایی شده خراسان‌جنوبی تاکنون حدود ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.

برآبادی یادآورشد که از مجموع آثار ثبت شده مجموعه قنات بلده فردوس، باغ اکبریه بیرجند و بیابان لوت «مشترک خراسان‌جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان» در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه