سافاری آفریقا، بخش سوم: ایمنی، سلامت و امنیت سفر

رضا صادقی مقدم | جمعه, ۱۰ دی ۹۵ ساعت ۱۷:۰۰

سافاری آفریقا یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین سفرهایی است که هر علاقه‌مندی به سفر باید تجربه‌اش کند. در این مقاله از کجارو به نکات ایمنی و امنیتی سافاری در قاره‌ی سیاه می‌پردازیم.

با توجه به این‌که سافاری آفریقا بسیار خاص است، می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما به یادگار بگذارد. اما همین خاص بودن آفریقا باعث شده نیاز به دقت در نکات ایمنی و برنامه‌ریزی بسیار پر اهمیت باشد. در ادامه‌ی این سری مقالات شما را در راه برنامه‌ریزی موفق سافاری راهنمایی می‌کنیم.

کی برویم؟

آفریقا یک قاره‌ی وسیع با موقعیت سافاری در پهنای هزاران کیلومتر است پس زمان مناسب سفر بستگی به مقصد مورد نظر شما دارد. به طور کلی بهترین (و البته گرانترین) زمان در طول فصل‌های خشک است که مربوط به زمستان منطقه می‌شوند.

سافاری

از آنجایی که مقاصد سافاری در نیم‌کره‌ی جنوبی هستند، فصول آن‌ها برعکس نیم‌کره‌ی شمالی است. زمستان آن‌جا بین ماه‌های جوئن تا سپتامبر (تیر ماه تا مهر ماه) و تابستانش بین دسامبر تا مارس (دی ماه تا فروردین ماه) است. شما همچنین ممکن است بخواهید زمان مهاجرت‌ها را در نظر بگیرید برای مثال مهاجرت بزرگ کنیا و تانزانیا. مسیر مهاجرت حیوانات متفاوت است پس سعی کنید آن را مطالعه نمایید.

واکسن

سافاری آفریقا

پیش از سفر، مرکزی برای واکسیناسیون سفری که تخصص در سفر‌های آفریقایی دارد پیدا کنید. احتمالا پیش از سفر به آفریقا نیاز به برخی از ایمن‌سازی‌ها دارید. مالاریا در آفریقا شایع است اما واکسنی برایش وجود ندارد. شما می‌توانید با درمان‌ها و دارو‌های ضد مالاریا یا دوری از پشه‌ها از این بیماری در امان بمانید. از اسپری‌های ضد پشه و تور پشه بند استفاده کنید. برای سفر به شرق و جنوب آفریقا نیاز به واکسن تب زرد دارید. واکسن‌های مورد نیاز دیگر نیز واکسن هپاتیت A، هپاتیت B و تیفوئید (حسبه) است. برای اطلاع از واکسن‌های مورد نیاز به این آدرس مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که اکثر واکسن‌ها چند هفته زمان لازم دارند تا قدرت دفاعی بدن شما را افزایش دهند پس زدن واکسن را به دقایق آخر قبل از سفر نیندازید.

ایمن ماندن

شاید فکر کنید خورده شدن توسط کروکدیل یا مورد حمله قرار گرفتن توسط شیر‌های گرسنه خطر اصلی در سافاری هستند. اما حقیقت اصلی این است که انسان‌ها به ندرت توسط حیوانات تهدید می‌شوند اما به طور روتین قربانی کلاه‌برداری، بی‌آبی، بیماری و جنایات می‌گردند.

کلاه‌برداری

وقتی پکیج سافاری خود را انتخاب می‌کنید، حواستان به کلاه‌بردارها باشد. درباره‌ی تامین کننده‌ی سافاری خود تحقیق کنید. از آن‌ها منابع و معرف‌های معتبر بخواهید و بپرسید آیا عضو سازمان‌های شناخته‌شده هستند یا نه.

سافاری آفریقا

همچنین قبل از رزرو، بررسی‌های افراد را در سایت‌هایی مانند Trip Advisor بخوانید. به یاد داشته باشید اگر چیزی زیادی خوب به نظر می‌رسد (مانند سافاری مجلل با شبی ۵۰ دلار!) پس احتمالا کلاه‌برداری است. در پایان همیشه قوانین و شرایط لغو سافاری آن شرکت را بخوانید.

سلامت

سافاری می تواند از نظر فیزیکی و ذهنی بسیار انرژی‌بر باشد. مسافرین آفریقا در خطر بی‌آبی بدن هستند. بدنتان احتمالا به آفتاب داغ و هوای خشک میان بوته‌ها عادت ندارد برای همین شاید حتی متوجه از دست دادن آب و بی‌آبی سفر خود نشوید. میزان زیادی آب بنوشید. قبل از سفر راهنماهایی سلامت ماندن در سافاری را مطالعه نمایید.

سیاست و جنایت

ناآرامی‌های سیاسی حقیقت ناراحت‌کننده‌ی بسیاری از ملل آفریقایی هستند. جنایت و خشونت گسترده در بسیاری از شهر‌های آفریقایی نفوذ کرده است پس حتی اگر در منطقه‌ای امن و دور افتاده مابین بوته‌زارها هستید، ممکن است در ابتدا یا انتهای سفرتان با آن رو به رو شوید. وقتی به نقاط پر جمعیت می‌روید، شبیه محلی‌ها لباس بپوشید و نکات امنیتی نگهداری از پول و مدارکتان را رعایت کنید. همیشه پیش از برنامه‌ریزی برای سفر با وزارت امور خارجه‌ی کشور خود مشورت کنید.

بیمه

سافاری آفریقا

از آن‌جایی که به نقاط دور افتاده رفته و میزان زیادی پول را خرج می‌کنید، در یک سافاری آفریقایی بیمه‌ی سفری از واجبات است. برخی از برگزارکنندگان سافاری برای رزرو تور، مسافرین را ملزم به داشتن بیمه‌ی سفر می‌کنند. وقتی بیمه‌ی خود را انتخاب می‌کنید، حتما به قوانین و شرایط پوشش هزینه‌های درمانی اضطراری و پوشش مشکلات مالی دقت نمایید.

سافاری آفریقا

این هم از بخش سوم و پایانی مجموعه مقالات سافاری آفریقا. نظر شما کجارو‌یی های عزیز چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه