آخر هفته کجا بریم؟ از دیزین تا کویر ابوزید آباد و دریاچه مهارلو

عماد جعفری | چهار شنبه, ۸ دی ۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته کجارو؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری به پیست دیزین، کویر ابوزیدآباد یا دریاچه مهارلو به تجربه‌ای متفاوت بدل کنید. با کجارو همراه باشید.

زمستان را به سرما و سپیدی می‌شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما حکایت علاقه‌مندان به سفر و گردشگران ماجراجو جور دیگری رقم می‌خورد، راه سفر را در پیش می‌گیرند و از زیبایی‌های طبیعت گرما و انرژی می‌گیرند. 

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با دیزین برای سفر یک روزه و کویر ابوزید آباد و دریاچه مهارلو برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می‌تواند با تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

دیزین

دیزین

دیزین نه تنها مهم‌ترین پیست اسکی ایران، که معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می‌رود. این پیست که در شمال تهران قرارگرفته، اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت. رسمیت این پیست وابسته به امکانات ویژه و خاص است که شامل نکات فنی مانند، شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است. برخلاف بعضی از پیست‌ها، استفاده از برد اسکی در دیزین مجاز است و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد بیشتری توجه‌شان به این پیست جلب شود.

دیزین

 دیزین در شمال کوه‌های تهران و به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک واقع‌شده است. ۴ تله‌کابین، ۹ تله‌اسکی بشقابی و ۱ تله‌اسکی چکشی در آن نصب‌شده است. همچنین یکی از تله سیژهای تهران در این مجموعه قرار دارد. ارتفاع پایین ترین نقطه از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳۶۰۰ متر استمدت‌زمان فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی‌بازان درایران فراهم آورده از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است. امکانات رفاهی این پیست بنا به توسعه وسعت منطقه شامل ۲ هتل،‌ ۱۹ کلبه و ۶ رستوران است فعالیت مجموعه دیزین به فصل زمستان محدود نمی‌شود، در سال ۱۳۷۲ با نظر فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این رشته کلنگ احداث پیست اسکی روی چمن در این منطقه زده شد که در تابستان ورزش اسکی روی چمن در این پیست توسط علاقه‌مندان صورت می‌پذیرد.

دیزین

 اگر اسکی سوار حرفه‌ای هستید و دوست دارید فضایی شاد را برای اسکی تجربه کنید این پیست مناسب‌ترین است. اگر از کرج وارد جاده چالوس بشوید ۶۵ کیلومتر از مسیر کرج – چالوس را که بپیمایید بعد از گچسر می‌توانید به‌جای ادامه مسیر شمال به دل کوه بزنید و به روستایی برسید که گرچه اینک نامش تغییر یافته، ولی به‌واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش از دیگر روستاهای منطقه معروف‌تر و جذاب‌تر شده است.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله‌ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می‌گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته‌تان را به خاطره‌های به‌یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما. 

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزیدآباد در کنار دیگر جاذبه‌های کویری ایران، مانند کویر مرنجاب و کویر مصر ازمحبوب‌ترین مقصدهای کویری برای گردشگران علاقه‌مندان به این نوع جاذبه‌هاستابوزیدآباد پایتخت گویش‌های کهن ایران است و گویش بیذوی و همچنین فرهنگ مردمان این منطقه، جز مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. از جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی آن می‌توان به قلعه کرشاهی، آب‌انبارصفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش‌آباد (که به روایتی پایتخت انوشیروان ساسانی بوده است) اشاره کرد. همچنین روستای ابیانه که از برترین جاذبه‌های گردشگری روستایی در ایران بوده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، در حدود ۳۵ کیلومتری جنوب ابوزیدآباد قرار دارد. 

کویر ابوزید آباد

به خاطر داشته باشید نوسان دما در کویر در طول شبانه‌روز بسیار زیاد است. بهترین زمان برای طبیعت‌گردی در کویر ابتدای روز (هنگام صبح) وانتهای روز، پیش از غروب آفتاب است. سعی کنید در اواسط روز کویرپیمایی نکرده، زیر آفتاب نباشید و بیشتر به تماشا بنشینید؛ چرا که در این وقت از روز بدن به سرعت آب خود را از دست داده و احساس ضعف می‌کنید حتی اگر برنامه کویرگردی شما یک روزه است، برنامه سفر، نقشه مقصد و در صورت امکان مسیر کویرپیمایی خود را به دوستانتان اطلاع دهید،آن‌ها را از زمان برگشت خود آگاه کنید. بدون داشتن نقشه، قطب‌نما یا GPS اقدام به حرکت در مسیرهای ناشناخته نکنید. با توجه به اینکه در کویر مناظر بسیار شبیه به هم هستند ممکن است به راحتی گم شوید. برای سفر به کویر ابوزیدآباد از تهران حدود ۴ ساعت رانندگی پیش رو دارید. مسیر دسترسی از اتوبان تهران-قم آغاز می‌شود. با عبور از قم و با ادامه راه در آزادراه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوارد قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا بهیک دو راهی می‌رسید که در سمت چپ شما قرار دارد. وارد به‌سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزیدآباد برسید.

کویر ابوزید آباد

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

در جنوب شرقی شهر شیراز و در جاده‌ای که راه فسا را پی می‌گیرد، روستای مهارلو در کنار دریاچه زیبایی به همین نام واقع شده است. دریاچه‌ای که از شرق دشت شیراز تا سروستان ادامه دارد. دریاچه‌ای در میان کوهستان‌های اطرافش که مامنی است برای پرندگان و گونه‌های جانوری. حداکثر طول دریاچه مهارلو ۱۶۰ کیلومتر و عرض آن ۴۳ کیلومتر است و آبش تقریبا شور است و از منابع اصلی تامین نمک در استان فارس به شمار می‌رود. پوشش گیاهی دریاچه را درمنه، گون، شیرین بیان، انجبر، بلوط، بید و بادام تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین موجود زنده دریاچه آرتیماست که نقشی اساسی در تولید نمک دارد.

دریاچه مهارلو

در دریاچه مهارلو ماهی وجود ندارد. اما انواع دوزیستان مشاهده می‌شود. خزندگانی چون مار، مارمولک، سوسمار و لاک‌پشت هم در این دریاچه دیده می‌شوند. دو گروه پرنده در دریاچه وجود دارد: گروه اول پرندگانی هستند مهاجر زمستانه و گروه دوم جوجه‌آورند. کشیم، پلیکان، باکلان، اگرت، حواصیل، بوتیمار، لک‌لک، فلامینگو، انواع اردک، خوتکا، زاغی، کاکایی، آبچلیک و پرنده‌هایی شکاری چون سنقر دریاچهی و سارگپه بر زیبایی دریاچه افزون می‌شوند. برای سفر به دریاچه مهارلو باید جاده شیراز به فسا را پی بگیرید. با طی حدود بیست کیلومتر به امتداد این دریاچه زیبا می‌رسید. همچنین با طی مسافتی حدود ۵۷ کیلومتر از جاده‌ای آسفالته، به روستای زیبای مهارلو می‌رسید.

دریاچه مهارلو

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه