کریسمس در نروژ

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کریسمس در نروژ

در نروژ مراسم کریسمس با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود. خانواده‌ها از این فرصت برای دور هم جمع شدن و دادن هدیه به یکدیگر استفاده می‌کنند. بازارچه‌های کریسمس، حال و هوای دیگری به شهرها و منظره‌های زمستانی می‌دهند. با کجارو همراه باشید تا با کریسمس نروژی‌ها همراه شویم.

نروژ یک کشور کوهستانی و سردسیر در شمال اروپا است. براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ میلادی، دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام داد، نروژ از جمله کشورهایی است که راضی‌ترین شهروندان را دارد.

جشن کریسمس در نروژ هم مانند سایر شهرها و کشورهای دنیا با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود. شب کریسمس زمانی است که اعضای خانواده، هدایای یکدیگر را تقدیم می‌کنند. سانتا کلاوس در نروژ، Julenissen نامیده می‌شود. بچه‌ها هدایایی را که بابانوئل برایشان تهیه کرده از زیر درخت کریسمس بر می‌دارند.

کریسمس در نروژ

خانواده‌ها یک دسته گندم بیرون از خانه برای پرنده‌ها می‌گذارند. یک مدل پوره‌ی برنج هم برای Nisse ها می‌گذارند؛ کوتوله‌هایی که بابانوئل را همراهی می‌کنند و نروژی‌ها معتقدند که محافظ حیوانات مزرعه هستند.

در بخش‌هایی از نروژ هنوز هم خواندن سرود کریسمس بین بچه‌ها رواج دارد. آنها لباس‌های شخصیت‌های مختلف در جریان داستان کریسمس را می‌پوشند و در محله‌ی خود از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر می‌روند و سرودهای کریسمس را سر می‌دهند.

یکی از مشهورترین سنت‌هایی که در نروژ جریان دارد، درخت کریسمس بزرگی است که هر سال نروژ به انگلستان تقدیم می‌کند.

یک سنت دیگر هم در بخش‌هایی از نروژ وجود دارد که خانواده‌ها هر شب از شب کریسمس تا آغاز سال نو، یک شمع روشن می‌کنند.

یکی از مشهورترین سنت‌هایی که در نروژ جریان دارد، درخت کریسمس بزرگی است که هر سال نروژ به انگلستان تقدیم می‌کند. این درخت در واقع پیام تشکری از انگلستان به خاطر حمایت از نروژ در جریان جنگ جهانی دوم است. این درخت در میدان ترافالگار (Trafalgar) در قلب لندن برپا می‌شود و هزاران نفر برای تماشای روشن شدن چراغ‌ها آن دور این میدان جمع می‌شوند.

برای تزیین درخت‌های کریسمس از قلب‌های کاغذی با بافت سبدی شکل استفاده می‌کنند که به آن Julekurver می‌گویند. مشهور است  که هانس کریستسن اندرسن در دهه‌ی ۱۸۶۰ این قلب‌ها را ابداع کرده است!

کریسمس در نروژ

انواع بیسکوییت و کیک در ایام کریسمس در نروژ تهیه می‌شود. یکی از مشهورترین آنها یک نان خاص است که به آن Julekake می‌گویند. برای تهیه‌ی آن از کشمش، هل و خلال پوست پرتقال شیرین ‌شده استفاده می‌کنند.

یک نوع کوکی زنجبیلی به نام pepperkake در کریسمس تهیه می‌شود. این کوکی‌ها را معمولا خیلی از افراد در خانه درست می‌کنند. حتی کسانی که ذوق و سلیقه‌ی بیشتری دارند با این کوکی‌های زنجبیلی، خانه‌ی بیسکوییتی درست می‌کنند. این خانه‌ی زنجبیلی را به عنوان تزیینات کریسمس درست می‌کنند و در آخر تعطیلات در کنار هم نوش جان می‌کنند.

قبل از کریسمس، حجم وسیعی از مارزیپان در نروژ به فروش می‌رسد. به نقل از  Nidar یکی از شرکت‌های تولید مارزیپان در نروژ، جمعیت کمتر از ۵ میلیونی نروژ بیش از ۴۰ میلیون مجسمه‌ی مینیاتوری مارزیپانی می‌خورند.  

در بیشتر خانه‌ها کاسه‌ای آجیل و شکلات برای پذیرایی از مهمان‌ها وجود دارد. امروزه خانواده‌های کمی شیرینی‌های سنتی کریسمس را در خانه تهیه می‌کنند. بیشتر آنها این شیرینی‌ها را از باراچه‌های کریسمس می‌خرند.

شب کریسمس، پوره‌ی برنج که با شکر، کره و دارچین درست می‌شود، به عنوان غذای اصلی یا دسر همراه با خامه فرم‌گرفته سرو می‌شود. اگر بتوانید بادام پنهان شده در پوره را در سهم‌تان پیدا کنید، یک خوک صورتی از جنس مارزیپان هدیه می‌گیرید.

غذای اصلی معمولا دنده‌ی گوسفند است که با سورکال (surkal) سرو می‌شود. سورکال یک نوع سایددیش است که با کلم سفید یا قرمز پخته شده در سرکه و همراه با دانه‌های زیره و کره سرو می‌شود.  

کریسمس در نروژ

قبل از کریسمس

در اولین هفته‌ی جشن ظهور (Advent) خیابان‌ها با درختان کریسمس و نورپردازی‌های زیبا تزیین می‌شوند. این روزها بهترین فرصت برای شرکت در برنامه‌های تفریحی و کنسرت‌ها و بازارچه‌های کریسمس هستند.

از اواخر ماه نوامبر، اسلو پایتخت نروژ، به زیبایی تزیین و برای کریسمس آماده می‌شود. شهر، پر از مردمی می‌شود که برای خرید کریسمس، فروشگاه‌ها و مراکز خرید را یکی یکی سر می‌زنند.

در اولین هفته‌ی جشن ظهور (Advent) خیابان‌ها با درختان کریسمس و نورپردازی‌های زیبا تزیین می‌شوند. این روزها بهترین فرصت برای شرکت در برنامه‌های تفریحی و کنسرت‌ها و بازارچه‌های کریسمس هستند.

در روزهای جشن ظهور، سازمان‌ها، شرکت‌ها و جمع‌های دوستانه، مهمانی‌های قبل از کریسمس برگزار می‌کنند. در نروژ به این جشن‌ها julebord می‌گویند. در این روزها، رستوران‌ها و کافه‌ها شلوغ‌تر از همیشه هستند.

شب کریسمس، ۲۴ دسامبر

شب کریسمس مهم‌ترین بخش جشن کریسمس در نروژ است. معمولا آخرین ساعات روز به گشتن دنبال هدایای کریسمس می‌گذرد. بیشتر خانواده‌ها شام کریسمس را در خانه و در کنار اقوامشان صرف می‌کنند. هدایای کریسمس زیر درخت کریسمس جای می‌گیرند و بعد از شام باز می‌شوند.

از روز ۲۵ تا ۳۰ دسامبر یعنی فاصله‌ی روز کریسمس تا آغاز سال نو، اکثر افراد از این فرصت برای دید و بازدید دوستان و اقوام و بیرون رفتن استفاده می‌کنند.

کریسمس در نروژ

تزیینات کریسمس

در نروژ تزیینات کریسمس مثل سایر نقاط دنیا رواج دارد. حلقه‌های گل و شاخه‌های تازه‌ی درختان که با کاج و روبان تزیین می‌شوند، خانه‌های بیسکوییتی، صحنه‌ی میلاد حضرت مسیح (ع)، ریسه‌ها و چراغ‌های رنگی، درخت کریسمس که ستناره‌ای بالای آن قرار دارد و سایر وسایل تزیینی دیگر برای زیباتر کردن محیط خانه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند.  

کریسمس در نروژ

جشن کریسمس زیر نور شفق‌های قطبی

بسیاری از افراد دوست دارند جشن کریسمس را در روزهای برفی تجربه کنند. در نروژ این تجربه‌ی شگفت‌انگیز با نمایش خیره‌کننده‌ی شفق‌های قطبی همراه می‌شود. در سال ۲۰۰۹، مجله‌ی Travel & Leisure، شهر ترومسو را به عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا برای گذراندن کریسمس معرفی کرد.

بازارچه‌های کریسمس

در نروژ هم مثل سایر کشورهایی که جشن کریسمس برگزار می‌کنند، بازارچه‌های کریسمس برپا می‌شوند. اهالی شهرها و حتی گردشگران از این بازارچه‌ها استقبال می‌کنند. بهترین شیرینی‌های سنتی کریسمس، صنایع دستی، تزیینات و درخت کریسمس و هدایای کوچک و بزرگ را می‌توانید از این بازارچه‌ها تهیه کنید.

کریسمس در نروژ

بسیاری از این بازارها از اواخر نوامبر شروع به کار می‌کنند. در این بازارچه‌ها علاوه بر خرید، تفریحات دیگری هم در انتظار خریداران است.

از میان مشهورترین بازارهای کریسمس نروژ به این بازارچه‌ها می‌توان اشاره کرد:

بازارچه‌ی موزه‌ی فضای باز Maihaugen که همه‌ی المان‌های یک بازارچه‌ی سنتی کریسمس را دارد. بیش از ۱۲۰ غرفه در این بازارچه به فروش محصولات می‌پردازند.

بازارچه‌ی شهر روروس، نمایشگاه سالانه‌ی Norsk Folkemuseum، بازارچه برگن و... از دیگر بازارچه‌های نروژ هستند.

مطالب مرتبط:

منبع visitnorway

دیدگاه