گردشگری ادبی؛ آگاتا کریستی، از ماجراهای موسیو پوارو تا داستان‌های خانم مارپل

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
گردشگری ادبی؛ آگاتا کریستی، از ماجراهای موسیو پوارو تا داستان‌های خانم مارپل

کتاب‌ها دنیاهای متفاوتی را پیش روی ما قرار می‌دهند، و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم، قایق عقل و احساس خود را به کدام‌یک از این ساحل‌ها ببریم و تا مدتی زندگی جدیدی داشته باشیم. برخی به‌دنبال هیجان، تعقیب و گریز و حتی  اندکی ترس هستند و گاهی از یک بلاتکلیفی در داستان لذت می‌برند. پس ادبیات کاراگاهی و داستان‌های جنایی، چون داستان‌های موسیو هرکول پوارو، جهان موردعلاقه‌ی این افراد است. بدون شک، از حکمرانان این جهان، بانو آگاتا کریستی است. با کجارو همراه باشید.

آگاتا کریستی، مشهورترین نویسنده‌ رمان‌های رمزآلود، بسیار اهل سفر بود. او تقریبا به تمام مکان‌های روی نقشه سفر کرد، از جزایر قناری گرفته تا نیوزیلند. در این سفرها ایده‌های بسیاری را برای رمان‌های معروف خود انتخاب کرد. اگر قصد سفر با کریستی یا شخصیت‌های داستانی او را در سر می‌پرورانید، انتخاب‌های بسیار زیادی در تمام نقاط دنیا از آن شما است.

در این بخش به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

مروری کوتاه بر زندگی آگاتا کریستی

اگاتا کریستی

آگاتا کریستی در ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰ در تورکی، ناحیه دوون (Devon)، انگلستان به دنیا آمد. مادرش به او خواندن و نوشتن یاد داد و او را تشویق به نوشتن کرد. در سال ۱۹۱۴ با کلنل آرکیبالد کریستی ازدواج کرد و در جنگ جهانی اول به‌عنوان پرستار به دولت خدمت کرد. در سال ۱۹۲۰ اولین رمان خود به نام «ماجراهای اسرارآمیز در استایلز» را منتشر کرد. این رمان درباره قتل خانمی است که به او ارثی رسیده است. همچنین این کتاب معروف‌ترین شخصیت کریستی، کاراگاه بلژیکی هرکول پوارو را به خوانندگان معرفی می‌کند.

اگاتا کریستی

در سال ۱۹۲۶ اثر دیگرش به نام « قتل راجر آکروید»‌ را منتشر کرد که به یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین رمان‌های او در میان ادبیان و خوانندگان تبدیل شد. در همین سال بود که زندگی‌اش با آشوب مواجه شد. مادرش از دنیا رفت و همسرش به او خیانت کرد. تا مدتی کریستی ناپدید شد و هیچ کس از او خبر نداشت، تا اینکه چندین روز بعد او را در هتل هاروگات، در حالی که با نام معشوقه همسرش اتاق گرفته بود، یافتند. آن‌ها در سال ۱۹۲۸ از یکدیگر جدا شدند و کریستی دو سال بعد با یک استاد باستان‌شناسی به نام مکس مالووان ازدواج کرد. آن‌ها با هم به سفرهای اکتشافی بسیاری رفتند که خاطره‌ تمام آن‌ها را در کتابی به نام «بیا، به من بگو چگونه زندگی می‌کنی» در سال ۱۹۴۶ منتشر کرد.

اگاتا کریستی

او رمان «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» را زمانی که در هتل پالاس استانبول اقامت داشت نوشت. اتاقی که در آن می‌زیست همچنان دست‌نخورده، به یاد او، نگهداری می‌شود.

آگاتا در سال ۱۹۷۶ به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

دوون (Devon)

صومعه تور

دوون جایی است که کریستی در آن بزرگ شد و بیشتر عمرش را زندگی کرد. این منطقه پر است از مکان‌های توریست‌پذیری که تداعی کننده رمان‌های او است.

اگر به تورکی (شهری در انگلستان) سفر کردید، حتما به آگاتا کریستی مایل (Agatha Christie Mile) سر بزنید. این تور شما را به دیدن گرند هتل، جایی که روزهای اول ازدواجش در سال ۱۹۱۴ را در آن گذراند و همچنین هتل امپریال که فضای بسیاری از داستان‌های او، البته با نام‌های متفاوت را تشکیل داده می‌برند. از دیگر مکان‌هایی که این تور به شما معرفی می‌کند عبارت‌اند از:

  • موزه تورکی که شامل گالری آگاتا کریستی است که به مطالعه پوارو می‌پردازد.
  • دیر یا صومعه تور (Torre Abbey) که مجموعه‌ای از آثار کریستی را به نمایش می‌گذارد. باغ این دیر (Garden Abeey) به پرورش گل‌هایی که کریستی از سم آن‌ها برای قتل استفاده می‌کرد می‌پردازد.
  • باغ پرنسس (Princess Garden) که شما را به یاد رمان «الفبای قتل» می‌اندازد.
  • خلیج کوچک بیکن (Beacon Cove) جایی که معمولا کریستی در آن شنا می‌کرد و زمانی در بچگی تا نزدیکی غرق شدن رفته بود.
  • مجسمه نیم تنه برنزی کریستی که توسط کارول وان دل بوم به افتخار صدمین سال تولد او ساخته شد.

اما این تازه شروع تور کریستی در دوون است. منزل تفریحی او، گرینوی (Greenway)، در اختیار نشنال تراست (National Trust) است که درب این منزل به روی بازدیدکنندگان باز است. اگر وقت مناسبی به این منطقه سفر کنید می‌توانید در فستویال بین‌المللی سالانه آگاتا کریستی شرکت کنید و از اجراهای محققان، بازیگران، دیگر نویسندگان و همچنین برنامه‌های مخصوص لذت ببرید.

گرینوی اگاتا کریستی

رود نیل و قطار

اگاتا کریستی

کریستی به خاطر داستان‌های مرموزش که در قطار رخ داده‌اند بسیار معروف است، که از مهم‌ترین آن‌ها «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» است. او خود با این قطار شیک و گران بسیار سفر کرد و نام آن را «قطار رویاهای من» نهاد.

این قطار امروزه شکوه روزهای گذشته خود را از دست داده اما بلیط‌های آن به‌طرز تعجب‌آوری گران هستند. اما اگر واقعا می‌خواهید مانند پوارو سریع‌السیر شرق را تجربه کنید، فقط و فقط شانس شما سفر با همین قطار است.

قطار دیگری که کریستی با آن سفر می‌کرد یا درباره آن می‌نوشت قطار سریع‌السیر کلس مدیترانه (Calais Mediterranee) است که آن را در داستان‌های پوارو می‌بینیم.

هتل اولد کاتاراکت (Old Cataract)

این هتل که به‌معنای آبشار کهنه است در آسوان (یکی از شهرهای مصر) نزدیک رود نیل قرار دارد. اینجا همان جایی است که کریستی نوشتن «مرگ در نیل» را آغاز کرد.

خانم مارپل

مقصد بعدی ما باربادوس است. شما می‌توانید در کورال ریف کلاب اقامت کنید، یعنی جایی که کریستی رمان خانم مارپل «راز کارائیب» را نوشت. همچنین می‌توانید خانه مورلندز (Moorlands House) که کریستی اولین رمان خود بعنی «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» را در آن نوشت ببینید.

هتل قوی پیر (Old Swan)

هتل قوی پیر

این هتل همان هتلی است که کریسیتی برای مدتی که از دیده‌ها پنهان شده بود در آن اقامت داشت.

ماجراجویی در باستان‌شناسی خاورمیانه

از مکان‌های موردعلاقه کریستی سرزمین‌های خاورمیانه بود، جاهایی که با همسر دومش به اکتشاف می‌پرداختند. متاسفانه امروزه این مکان‌ها یا خطرناک هستند یا به مکان‌های مسکونی تبدیل شده‌اند. اما می‌توانید به کمک تور،  بیت‌المقدس و اردن را که مکان و زمان رمان‌های «قرار ملاقات با مرگ» و «تحقیقات پارکر پین» هستند ببینید. اگر نمی‌توانید به هیچ یک از این سفرها بروید، موزه بریتانیا منزلگاه بسیاری از اشیایی است که کریستی و همسرش در این مکان‌ها کشف کردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه