مذاکره با وزارت خارجه و شورای امنیت برای باز شدن راه حج

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۵
مذاکره با وزارت خارجه و شورای امنیت برای باز شدن راه حج

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مذاکره با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن بازگشایی مسیر حج و عمره خبر داد.

«سید رضا صالحی امیری» در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان حج و زیارت اظهار کرد:

همه مسئولان برای بازگشایی مسیر حج و عمره که توسط متحجران سد عن‌سبیل شده است، تلاش می‌کنند. هرچند در طرف دیگر کشور میزبان است که باید شرایط مد نظر مقام معظم رهبری را تامین کند. اگر عربستان شرایط لازم که در سیاست‌های نظام ما تعریف شده است را فراهم کند، حتما دولت و مجموعه نظام مسیر را برای حضور انبوه زائران فراهم خواهد کرد.

وی اضافه کرد:

اگر دشمنِ متحجر این مسیر را مسدود کند، در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.

صالحی امیری بیان کرد:

حج صرفا عمل عبادی و سیاسی نیست، نقطه اتصال ما با دنیای اسلام است که دشمن می‌خواهد ما را در این ارتباط دچار اختلال کند. ما باید تلاش کنیم این مسیر باز شود، چرا که بازگشایی آن به معنی انتقال ثمره اهل بیت به دنیا خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم استحکام‌بخشی سازمان حج‌ و زیارت بیش از گذشته برای دسترسی به اهداف جدید افزود:

عتبات عالیات یکی از نقاط اصلی هدف‌گذاری ما است در حالیکه وضععیت در عراق برای زائران ما غیرقابل تحمل است و نیاز  به سازمان‌دهی جدید دارد تا زائران با کمترین دغدغه به زیارت بروند.

وزیر فرهنگ و ارشاد که اربعین امسال بازدید از مرزهای ایران داشت، اظهار کرد:

آنچه امروز در عتبات عالیات شاهدیم، شایسته نظام نیست؛ لازمه بهبود این وضع هماهنگی در سطح ملی است. برای همین در هفته گذشته اولین جلسه را با شورای امینت ملی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار کردم.

به گفته او، وضعیت فعلی عتبات عالیات، وهن زائران و نظام است که باید به عزت آنها تبدیل شود

وی گفت: این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر این که هدایت عتبات عالیات از یک نقطه مهم و مرکز صورت گیرد.

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم کاهش هزینه سفر عتبات عالیات گفت:‌ باید اعزام زائران با کمترین هزینه و بیشترین دستاورد صورت گیرد.

وی همچنین به گفتگوهایی که با برخی از زائران در جریان بازدیدهای نظارتی اربعین داشت اشاره کرد و افزود:

برخی از حوادثی که در اربعین پیش آمده ناگوار است. زائران ایرانی باید صیانت شوند که این در وظیفه نظام است.

وی ادامه داد: در روزهای آتی این بحث را در سطح عالی نظام دنبال می‌کنم و امیدوارم در آینده نه چندان دور ساماندهی شود.

صالحی امیری در ادامه این سخنانش به تاثیر زیارت در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر بنا باشد در جامعه از بداخلاقی، تهمت، تخریب، شایعه و انتقام جویی پرهیز کنیم، باید زیارت حج و عمره و عتبات را تقویت کنیم.

وی با اعتقاد بر این که در دوران انقلاب پرداختن به این موضوع با کم کارکری مواجه شده است تاکید کرد:

برای جبران این وضعیت باید حوزه فرهنگ دینی را تقویت کنیم. اگر به دنبال کاهش اعتیاد، ایدز، خشونت، طلاق و ناامنی هستیم، باید در جامعه الگوی فرهنگی را بازتعریف کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: بنا به جابجایی نداشتم، اصرار به ماندن آقای اوحدی داشتم؛ چرا که ماندن ایشان را به خیر و صلاح می‌دیدم، اما خود ایشان اصرار به جابجایی داشت. بعد از صحبت‌های آقای جهانگیری تقاضا بر این بود که علاوه‌بر این که مسئولیت مشاور در امور عراق، در سازمان حج نیز فعالیت خود را ادامه دهند؛ ولی بعد از چند روز مراکز حقوقی بر دو شغله بودن ایشان تفسیر وارد کردند و باید تصمیم می‌گرفتیم. بعد از صحبت با آقای قاضی‌عسکر نیز تصمیم گرفتیم بدون عجله و برای حفظ ثبات مدیریت، انتخابی داشته باشم که آقای محمدی- معاون پیشین حج زیارت- بود.

وی گفت: ما با آقای اوحدی خداحافظی نمی‌کنیم و به عنوان مشاور از ایشان کمک خواهم گرفت و از تجربیات‌شان استفاده خواهم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه