هیدرا، بهشت لئونارد کوهن در یونان

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
هیدرا، بهشت لئونارد کوهن در یونان

هیدرا جزیره‌ای کوچک در کشور یونان است که خواننده، ترانه‌سرا، رمان‌نویس و شاعری به نام لئونارد کوهن پس از سفر به آن، بسیار به این جزیره علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت در آن خانه‌ای بخرد و آنجا زندگی کند. این شاعر مشهور، ماه پیش در سن ۸۲ سالگی در لس‌آنجلس فوت کرد و به همین دلیل می‌خواهیم سری به این جزیره‌ی زیبا بزنیم که یکی از جاذبه‌های گردشگری یونان است. با کجارو همراه شوید.

هیدرا جزیره‌ای است که لئونارد کوهن را عاشق خود کرد و او پابند این جزیره شد. پس از آن که کوهن در هیدرا خانه خرید، این جزیره به شهرت رسید و امروزه نیز کسانی که به یونان سفر می‌کنند، حتما سری به هیدرا زده و از زیبایی‌های آن بهره می‌برند.

پس از این که لئونارد جزیره را ترک کرد، پسرش، آدام در خانه‌ی پدری آمد و امروزه نیز آنجا زندگی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با هیدرا در ادامه ما را همراهی کنید.

هیدرا یونان

شروع ماه دسامبر مصادف با پایان فصل گردشگری یونان است اما اوضاع جزیره‌ی کوچک هیدرا چیز دیگری است. زمانی که زمستان فرا می‌رسد، آسمان آبی و جشنواره‌های تابستانی جای خود را به اتفاقی نادر می‌دهند. ماه پیش، مشهورترین ساکن این جزیره‌ی کوچک شاهد مرگ لئونارد کوهن (شاعر، رمان‌نویس و خواننده و ترانه‌سرای کانادایی) در لس‌آنجلس فوت کرد. 

هیدرا خانه‌ی فیزیکی و معنوی شاعر و موسیقی‌دان مشهور، لئونارد کوهن در ایام جوانی بود و هنوز هم بسیاری از مکان‌های این جزیره به حضور او گره خورده است. مردم محلی افتخار می‌کنند که چنین شخصی در جزیره‌ی آن‌ها زندگی می‌کرد. این جزیره‌ی کوچک در «Argosaronikos» توسط خواننده و ترانه‌سرای بزرگ تعریف شده است. 

کافه رولو (Rolo Cafe) که زمانی با نام «kafenion O Katsikas» شناخته می‌شد، جایی است که کوهن و هنرمندان هم‌نسل او به آن زیاد رفت‌وآمد می‌کرده و تقریبا می‌توان گفت پاتوقشان بود. اینجا همچنین همان جایی است که اولین کنسرت او برگزار شد؛ در این کنسرت کوهن با گیتارش و چند دوستش به عنوان شنونده حضور داشتند.  

هیدرا یونان

چند روز پس از مرگش به احترام او، مقابل خانه‌ی سنتی قدیمی او را با میوه، گل، اشعار و یادداشت‌های شخصیش تزئین کردند که او در سال ۱۹۶۰ به قیمت ۱۵۰۰ دلار خریده بود. «Maria Kontopithari» که هم‌اکنون دهه‌ی ۶۰ زندگی خود را می‌گذراند، هنوز هم صاحب مغازه‌ی نزدیک خانه‌ی لئونارد است. وی می‌گوید که او شخصی خودمانی و بسیار محترم است. 

یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای در دریا تا پلکان‌ها و کوچه‌های پرپیچ‌وخم شما را به خانه‌ای سه طبقه با نمایی از گچ می‌رساند که امروزه فرزندان لئونارد از آن استفاده می‌کنند. ۱۵ سال بود که لئونارد قدم به این خانه نگذاشته بود اما پسرش، «آدام کوهن» اینجا زندگی می‌کند و آلبوم اخیر خود را اینجا ضبط کرده است. زمانی که یک زوج برای ادای احترام به خانه‌ی لئونارد آمدند، خانه خالی بود و آن‌ها کنار دیوار آن شعر او را با صدای بلند خواندند که ترجمه‌اش را برایتان می‌نویسیم:

یونان برای تماشا کردن ماه جای خوبی هست؛ نیست؟

می‌توانید با نور مهتاب بخوانید

می‌توانید روی تراس بخوانید

می‌توانید چهره‌هایی را ببینید که در دوران جوانی می‌دیدید

هیدرا یونان

کوهن شعر «روزهای مهربانی» را در شاعری به نام «Marianne Ihlen» و سال‌هایی که اینجا باهم سپری کردن، سرود. کمی بالاتر از خانه‌ی او می‌توانید تراسی را ببینید که لئونارد در شعرش توصیف کرده است و همچنین صحنه‌ای را می‌بینید که برای کسانی که بعد از رفتن گردشگران وقت خود را در این جزیره سپری می‌کردند، آشنا است: آسمانی آبی و دریایی که مه‌آلود است. 

ماریا می‌گوید بسیاری از مردم محلی در طول سال‌های گذشته اینجا را ترک کرده‌اند و دوستان قدیمی کوهن نیز از اینجا رفته‌اند یا دیگر نمی‌آیند. جزیره از زمانی که او اینجا را ترک کرده، خیلی تغییر کرده است. 

هیدرا یونان

«جیمز برونینگ» یک تبعه‌ی انگلیس که در قبرس به دنیا آمده، در سال‌های ۱۹۶۰ به بعد به هیدرا آمد و یکی از آخرین افرادی است که کوهن را به خوبی می‌شناخت و جزیره را در زمان حضور کوهن در آن، دیده است. او می‌گوید:

در آن زمان افراد شوخ و جذابی اینجا زندگی می‌کردند. ما کنار هنرمندان و بسیاری از خارجی‌ها بودیم. خانه‌ای که آنجا روی تپه‌ها است، به یک طراح داخلی آمریکایی تعلق داشت. هر زمان که در خانه‌ی خود میهمانی می‌گرفت، همه‌ی جزیره دعوت بودند. بعد از این که این آدم‌ها رفتند، دیگر میهمانی برگزار نشد. 

از دهه‌‌ی ۸۰ میلادی به بعد، جو هیدرا عوض شد و از بهشتی سنت‌شکن به تفرجگاهی منحصربه‌فرد تبدیل شد. تا آن زمان یک نویسنده‌ یا موسیقی‌دان جوان در هیدرا کتابی ننوشته یا ترانه‌ای نسروده بود. در عوض هایدرا بسیار مشهور شد و در فصل‌های پرگردشگر هنوز هم مانند کاپری چشمگیر و پرجلوه است. جیمز برونینگ در ادامه به نسل جدیدی از هنرمندان و نویسندگانی اشاره می‌کند که شروع به کشف لذت‌های هیدرا کرده‌اند (خوشی‌هایی که فراتر از فصل گردشگرپذیر است، زمانی که جزیره آرام‌تر و خلوت‌تر است) و می‌گوید که در حال حاضر جزیره در حال تغییر است.

هیدرا یونان

در دنیا هیچ جایی وجود ندارد که بتوانید مثل هیدرا در آن زندگی کنید.

«Roloi» یکی از محبوب‌ترین مکان‌های لئونارد بود که زیر برج ساعت در بندر واقع شده است. در بندر همچنین رستوران‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با تماشای نمای زیبایی از دریا، شاهد غروب خورشید نیز باشید.

آب‌وهوای خنک هم جو را عاشقانه‌تر می‌کند و می‌توان تصور کرد که لئونارد چگونه چند روز پس از تولد ۲۶ سالگی خود، خانه‌ای در این جزیره خرید. 

توصیفات کوهن از زندگی در هیدرا (که امروزه به یک نقل قول مشهور در یونان تبدیل شده است)، هنوز هم در مورد این جزیره صدق می‌کند:

در دنیا هیچ جایی وجود ندارد که بتوانید مثل هیدرا در آن زندگی کنید.

هیدرا یونان

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه