راهنمای خرید در پراگ (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۵
راهنمای خرید در پراگ (قسمت اول)

پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری چک، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. این شهر در سال ۲۰۱۴، جزو ده شهر برتر از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار گرفت. اگر برای سفر به این شهر دیدنی و جذاب برنامه‌ریزی می‌کنید، این راهنمای سفر به شما کمک می‌کند که با مراکز خرید و سوغات این شهر، بیشتر آشنا شوید. با کجارو همراه باشید.

پراگ یکی از زیباترین پایتخت‌های اروپایی و یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. این شهر که رودی از میان آن می‌گذرد، در عین حفظ بناهای تاریخی و سبک قرون‌وسطایی خود، مدرن و پیشرفته هم هست. مثل سایر شهرهای توریستی دنیا، مراکز خرید این شهر در چند دسته جای می‌گیرند. مناطق خرید که در آن خیابان‌های با بوتیک‌های شیک و مدرن قرار دارند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دپارتمان‌استورها، اوت لت‌‌ها و... از مهم‌ترین مراکز خرید و دادوستد در پراگ هستند.

بسیاری از بوتیک‌های شیک خیابان‌های قدیمی پراگ و مراکز خرید قدیمی، علاوه بر اینکه جایی برای خرید سوغات و محصولات مورد نظر هستند، معماری و ظاهر زیبایی هم دارند. بنابراین حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، بد نیست سری به این مراکز بزنید و از تماشای زیبایی شهر لذت ببرید.

پراگ هم مانند همه‌ی شهرهای توریستی، سوغاتی‌ها و محصولات ویژه‌ای دارد که آن‌ها را فقط در پراگ می‌توانید پیدا کنید. البته امروزه به لطف امکانات جدید، تقریبا هر چیزی را در هرجایی می‌توانیم به‌راحتی پیدا کنیم. در ادامه تعدادی از کالاها و سوغاتی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را در مراکز خرید پراگ تهیه کنید و به‌عنوان یادگاری سفر به خانه ببرید، معرفی می‌کنیم.

در پراگ چی‌ بخریم؟

سوغات سنتی پراگ را اگر در کتاب‌های راهنمای سفر جستجو کنید به چیزهایی مانند کهربا، لعل، کریستال، اسباب‌بازی‌های چوبی، کلاه خزدار و... می‌رسید. اهالی جمهوری چک به مهارتشان در صنایع دستی مختلف هم شهرت دارند.

شیشه

سوغات پراگ

شاید فکر کنید شیشه به‌دلیل ظرافت و احتمال شکستن، گزینه‌ی مناسبی برای سوغاتی نیست اما محصولات شیشه‌ای که در فروشگاه‌های پراگ به فروش می‌رسند، بسیار زیبا هستند و ساخت ظروف و اشیای شیشه‌ای در جمهوری چک، سابقه‌ای طولانی دارد. یکی از مشهورترین سازندگان این ظروف در پراگ، Moser Glass نام دارد. دلیل شهرت محصولات و قیمت بالای Moser Glass این است که از کریستال سخت بدون سرب و تماما جلا داده شده با دست هستند. سابقه‌ی این شرکت به سال ۱۸۵۷ برمی‌گردد. بلور و شیشه‌ی Erpet Bohemian هم نام معروف دیگری در زمینه‌ی این محصولات است. کاسه، گلدان و ظروف شیشه‌ای این شرکت با طرح‌های سنتی و مدرن تزیین می‌شوند.

چینی

سوغات پراگ

یکی دیگر از محصولات شکستنی پراگ که سابقه‌ای طولانی در این شهر دارد، چینی است. طرح سنتی چینی‌های پراگ، طرحی آبی بر زمینه‌ی سفید است که از موتیف‌های شرق آسیا الهام گرفته است. در پراگ، چینی‌های صورتی هم خواهید دید که از خاک رس صورتی ساخته شده‌اند و رنگ مصنوعی ندارند.

زیورآلات

لعل، سنگ قیمتی رسمی جمهوری چک است. فروشگاه‌های زیادی در پراگ، زیورآلات و جواهر می‌فروشند. هنگام خرید دقت کنید که ضمانت اصالت کالا دریافت کنید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. در بسیاری از فروشگاه‌ها می‌توانید سنگ‌های مورد نظر را انتخاب کنید و مدل دلخواهتان را برای ساختن سفارش دهید.

موسیقی، هنر و کتاب

پراگ

در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، می‌توانید انواع کتاب، کارهای هنری و آرشیو موسیقی نوازنده‌ها و خواننده‌های مشهور را برای دوستان اهل فرهنگ خود تهیه کنید. بسیاری از این فروشگاه‌ها، بخش فروش کتاب‌های انگلیسی دارند. یکی دیگر از یادگاری‌های زیبایی که در این فروشگاه‌ها می‌توانید پیدا کنید انواع پوسترها و کارت پستال‌های زیبا و دست‌ساز هستند. یادگاری خوبی که خاطرات سفر به پراگ را برای شما زنده می‌کنند.

عروسک خیمه‌شب بازی

سوغات پراگ

در فروشگاه‌های زیادی، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی زیبا و دست‌ساز را خواهید دید که از همه‌جا آویزان هستند. اگر دنبال یک هدیه‌ی خاص هستید، حتی در برخی از فروشگاه‌ها می‌توانید عکسی از فرد مورد نظر به فروشنده بدهید تا عروسک خیمه‌شب‌بازی آن را درست کنند.

اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های منبت‌کاری شده و چوبی، سوغاتی‌های خوبی هستند که در فروشگاه‌های متعددی انواع آن را پیدا خواهید کرد. علاوه بر اسباب‌بازی‌های چوبی، انواع عروسک پولیشی و سایر اسباب‌بازی‌ها هم می‌توانند انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات سفر باشند.

اشیای قدیمی و عتیقه

اشیای قدیمی و عتیقه طرفداران خاص خود را دارند. در شهر قدیمی پراگ، فروشگاه‌های متعددی به عرضه‌ی این محصولات می‌پردازند. در این مغازه‌ها که معمولا دکور زیبایی هم دارند، همه‌جور وسیله‌ای یافت می‌شود. حتی اگر علاقه‌مند به خرید عتیقه‌جات نیستید، تماشای این مغازه‌های زیبا که اشیای موجود در آن، سال‌ها خاطره از زندگی آدم‌های مختلف به‌همراه دارد، خالی از لطف نیست.

از مشهورترین فروشگاه‌های عتیقه در پراگ می‌توان NanoAntik، گالری آرت دکو، گالری Ztichlá klika و... را نام برد.

جدیدترین محصولات مد

پراگ

اگر به سوغاتی‌های سنتی پراگ و جمهوری چک علاقه ندارید، باز هم انتخاب‌های زیادی برای خرید سوغات پیش روی شما است؛ از جمله آخرین مدهای روز دنیا.

در فروشگاه Parazit Fashion می‌توانید جدیدترین محصولات طراحان جوان چک را ببینید. علاوه بر این‌ها، انواع هدایا و سوغات هم در این فروشگاه عرضه می‌شوند؛ کارت پستال، زیورآلات کوچک چینی و...

Harddecore یکی دیگر از فروشگاه‌هایی است که علاوه بر لباس و زیورآلات، محصولات دیگری مانند ظروف شیشه‌ای، چینی و حتی لوستر دارد.

Leeda نام یکی از برندهای مشهور جمهوری چک است که در قلب شهر قدیم پراگ قرار دارد. فروشگاهی که مشتریانی از میان ستارگان هالیوود دارد. اگر به مد معاصر علاقه‌مند هستید، حتما از این فروشگاه و گالری مدرن و زیبا دیدن کنید.

اگر می‌خواهید یک گردشگری مسئولانه را تجربه کنید و کاری کنید که هزینه‌هایی که می‌پردازید به جیب اهالی شهر برود، باید از بازارچه‌های محلی و فصلی خریداری کنید.

یکی از نکاتی که هنگام خرید در پراگ باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها، محلی نیستند، محصولاتی که عرضه می‌کنند هم محلی نیستند و از گوشه و کنار دنیا جمع‌آوری شده‌اند. حتی ممکن است بسیاری از آن‌ها، آن کیفیتی که فروشنده ادعا می‌کند، نداشته باشند.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک گردشگری مسئولانه را تجربه کنید و کاری کنید که هزینه‌هایی که می‌پردازید به جیب اهالی شهر برود، باید از بازارچه‌های محلی و فصلی خریداری کنید.

فروشنده‌های این بازارچه‌ها عموما محلی هستند. آن‌ها محصولات کشاورزی و دسترنجشان را برای فروش عرضه می‌کنند. در کنار محصولات کشاورزی و مواد غذایی، می‌توانید صنایع دستی، اشیای دست‌ساز سنتی و انواع سوغاتی‌های کوچک و زیبا و البته محلی را از آن‌ها بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه