دیدنی های خاش

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی خاش؛ از قلعه حیدرآباد تا کوه تفتان

شهرستان خاش یکی دیگر از شهرهای دورافتاده و ناشناخته در استان سیستان و بلوچستان است. با کجارو همراه باشید تا با گوشه‌هایی از زیبایی‌های این شهر آشنا شویم.

در لهجه محلی به این شهر خواش و واش گفته می‌شود و از وش برگرفته شده به معنی خوش آب‌وهوا خاش یا خوش در زبان فارسی به معنی مادر زن است. در این شهر مرزی آثار و بقایای بناهای تاریخی در کنار برخی عارضه‌ها و دیدنی‌های طبیعی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مسجد جامع خاش

مناره مسجد جامع خاش مربوط به دوره قاجار است. این اثر در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا الهام گرفته از معماری سنتی ایران است. مناره از نوع استوانه‌ای مارپیچ و به‌صورت منفرد است که این بنا دارای بدنه‌ای بلند و کشیده است. این مناره با آجرهای سخت و مقاوم ساخته شده که با آجرهای به هم فشرده و کنار هم چسبیده پوشیده شده است.

مسجد جامع خاش؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: En.payam

منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: En.payam

چشمه آب معدنی دوشینگ

این چشمه در مسیر راه خاش – زاهدان و در شمال غربی کوه تفتان قرار دارد. آب این چشمه اختصاصات آب‌های معدنی از نوع آب‌های جوی و آتشفشانی نوخاسته را دارد و در ردیف آب‌های سولفات کلسیم همراه با منیزیم ولرم است.

قلعه حیدر آباد

قلعه «حیدرآباد» در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی مهم شهرستان خاش به شمار می‌رود. این قلعه درسال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ هجری شمسی) توسط شخصی به نام «عیدوخان» ساخته شد و تا سال ۱۱۳۰۷ هجری شمسی به‌عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده‌اش مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بعدها از این قلعه به‌عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر استفاده شده است.

عمده مصالح به کار رفته در قلعه خشت خام و کاهگل است و دارای برج‌ها و طاق‌های هلالی زیبایی است که توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

قلعه حیدرآباد خاش؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: نصرالله کوهکن

منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: نصرالله کوهکن

زیارتگاه مرتضی علی

این زیارتگاه با توجه به نوع معماری بنا به دوره تیموری- صفوی نسبت داده می‌شود. بنا دارای پلان مربع شکل و گنبدی که روی گوشواره‌ها و طاق نماهای زیبایی ایجاد شده است. داخل بنا با اندود گچ پوشیده شده و دارای ۱۰ طاق‌نما و محراب است. مکانی نیز در کنار مقبره برای استفاده زائران در نظر گرفته شده است.

رشته کوه تفتان

این کوه در چهل و دو کیلومتری شمال شهر خاش بین شهر میرجاوه و شهرستان خاش واقع شده است. ارتفاع آن از سطح متوسط آب‌های خلیج فارس ۳۹۴۱ متر و نسبت به دشت‌های اطراف حدود دو هزار متر است.

برخی بر این باورند که نام کوه تفتان از واژه تفت به معنی گرم و سوزان آمده است. این تسمیه به‌علت خروج آتشفشانی مرکب از بخار آب و گاز گوگرد از دهانه آن است. کوه تفتان در اصطلاح محلی به چهل تن معروف است. به‌طوری که شایع است چهل تن از راشدین مذهبی در این کوه ناپدید شده‌اند، ازاین‌رو کوه چهل تن نامیده می‌شود و شاخک شمال آن نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف شده و در گذشته محل زیارت اهالی این نواحی بوده است.

کوه تفتان؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: صفا دانشور

منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: صفا دانشور

قلعه ایرندگان

این بنا در روستای ایرندگان و در ۶۵ کیلومتری شهر خاش واقع شده است. روستای ایرندگان و روستاهای پیرامون آن در امتداد رودخانه شکل گرفته‌اند و طول آن‌ها به ۵ کیلومتر می‌رسد.

زمان ساخت این قلعه به دوره قاجاریه باز می‌گردد.

قلعه ایرندگان از نمای بالا؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: مسعود شیخ ویسی

قلعه ایرندگان از نمای بالا؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا؛ عکاس: مسعود شیخ ویسی

غار گواتامک

این غار در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر خاش و در بخش ایرندگان واقع شده است.

دهانه ورودی این غار به قطر حدود یک متر است. انتهای این غار حدود ۱۰۰ متری به غاری کم عرض ولی طولانی در دل کوهستان ختم می‌شود.

غار چاهک

غار چاهک در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی خاش در ارتفاع ۱۸۹۶ متری واقع شده است. آب چشمه داخل غار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و تأمین‌کننده آب روستای چاهک است. در اطراف غار گیاهانی همچون بنه، زرشک، انجیر وحشی، پونه، تاغ، خزه و سرخس است و دارای مناظر زیبا، چشم‌انداز بی‌نظیر و آب‌چکان‌های زیبایی است.

دریاچه سه دریا

این دریاچه که از جاذبه‌های طبیعی ناحیه بلوچستان است، در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان خاش و در قلل کوه تفتان واقع شده است. همان طور که از نام آن مشخص است، از سه دریاچه کوچک تشکیل شده که عمق دو دریاچه در قسمت شمالی کم و اغلب آب گوارا دارند و دریاچه دیگر که نسبتا بزرگ‌تر است، دارای آب دائمی و شور است.

دریاچه سه دریا؛ منبع عکس: shorasb.eadl.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: shorasb.eadl.ir؛ عکاس: نامشخص

سرو زربین سنگان

اثر طبیعی ملی «سرو زربین سنگان» در در ۴۵ کیلومتری شهرستان خاش واقع شده که ارتفاع آن حدود ۳۰ متر و قطر تنه درخت سه متر است.

زرتشتیان به درختان سرو احترام خاصی قائل بودند ازاین‌رو این درختان را موبدان زرتشتی می‌کاشتند.

بعد از اسلام برای اینکه این درخت از بین نرود، مردم منطقه از آن به نام درخت میرعمر یاد می‌کردند و بعدها به نام سُل نام‌گذاری شد. در گذشته این درخت به‌عنوان زیاتگاهی بود که مردم برای زیارت به آن مراجعه می‌کردند و با بستن نخ و تکه پارچه مراد و خواسته‌های خود را از آن می‌طلبیدند.

سرو زربین سنگان؛ منبع عکس: سایت golvani.ir؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: سایت golvani.ir؛ عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین جاهای دیدنی خاش کدامند؟

کوه تفتان، قلعه حیدرآباد، سرو زربین سنگان و قلعه ایرندگان برخی از جاهای دیدنی خاش به شمار می‌روند.

فاصله کوه تفتان تا شهر خاش چقدر است؟

این کوه حدود ۴۰ کیلومتری شمال شهر خاش، بین شهر‌های میرجاوه و خاش واقع شده است.

نویسنده: زهرا صالح نژاد