«یلدا» در نوبت ثبت در میراث ناملموس جهانی قرار دارد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
«یلدا» در نوبت ثبت در میراث ناملموس جهانی قرار دارد

شب یلدا یا چله،‌ از جمله رویدادهایی است که با داشتن ظرفیت‌های بسیار می‌تواند به انگیزه سفر گردشگران خارجی به کشور بدل شود.

به گفته یک کارشناس استارت‌آپ‌های گردشگری، تقارن شب یلدا با تعطیلات سال نو میلادی از یکسو و هم‌زمانی آن با ایامی که گردشگران کمتری به ایران سفر می‌کنند، از جمله ویژگی‌هایی است که امکان تبدیل شدن شب یلدا به یک رویداد گردشگری را فراهم می‌کند.

«اشکان بروج» با بیان اینکه قصه وجه تسمیه یلدا به نوبه خود جذاب و شورانگیز است، افزود:

یلدا یکی از مراسم‌های آیین میترایی است؛ آیینی که در میان کشورهای شرقی و غربی متداول بوده و از این‌رو افراد زیادی از ملل گوناگون می‌توانند با آن ارتباط برقرار و نمادهای آن را درک کنند.

این راهنمای تور بیان کرد که برگزاری تورهای گردشگری به بهانه رویدادهای ملی، یکی از ساده‌ترین و در عین حال متداول‌ترین راه‌هایی است که در کشورهای گوناگون برای جذب گردشگر و نیز برند‌سازی به آن توجه می‌شود.

بروج ادامه داد که این شیوه در زمان‌هایی که به‌دلایل فصلی ورود گردشگر خارجی به کشورها محدود می‌شود، ‌بیشتر به کار بسته شده و از این طریق می‌توان تلاش کرد که سطح تقاضا در این فصول دچار افت ناگهانی نشود.

او درباره عدم تعریف بسته‌های سفر مناسبتی از جمله تورهای شب یلدا توسط تورگردانان گفت:

نبود زیرساخت‌های حقوقی کافی و حمایت‌کننده، مهم‌ترین دلیلی است که فعالان گردشگری را از رفتن به این سو برحذر می‌دارد. در واقع، تجربه رویارویی با نیروهای بازدارنده در حال برگزاری مراسم‌هایی از این دست، آن هم در شرایطی که برگزارکنندگان، آژانس‌هایی بوده‌اند که با مجوز رسمی و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی فعالیت می‌کرده‌اند، تورگردانان را از صرافت طراحی چنین بسته‌هایی برای گردشگران خارجی و حتی داخلی انداخته است.

بروج درباره واکنش‌هایی است که مشابه آن را قبلا هم شاهد بودیم سخن گفت و افزود که این برخوردها در حالی صورت گرفته بود که معاون گردشگری سازمان به‌عنوان متولی گردشگری کشور، برگزاری تور به مقصد پاسارگاد را بلامانع دانسته بود. چنانچه وی یلدا را نیز به‌عنوان یک سنت مهم و آیین ماندگار ایرانیان عنوان و از آن به مثابه یک ظرفیت مهم فرهنگی در توسعه گردشگری یاد کرده است.

«مرتضی رحمانی موحد» یلدا را انگیزه‌ای کافی برای آمدن گردشگران خارجی به ایران دانسته و خاطر نشان کرده است:

این ظرفیت مهم فرهنگی، فرصتی برای توسعه تورهای گردشگری با موضوع برگزاری مراسم یلدا است که اکنون در برخی از دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی این تورها به مقصد نقاط مختلف کشور خصوصا مناطقی که در بوم‌گردی دارای زیرساخت‌های مناسبی هستند، در حال برنامه‌ریزی و انجام است.

معاون سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،از اعلام آمادگی چند کشور برای پیوستن به ثبت جهانی آیین یلدا در میراث ناملموس جهانی یونسکو خبر داد.

«محمدحسن طالبیان» اظهار کرد که پرونده ثبت جهانی یلدا که در مارس سال گذشته میلادی از طرف ایران برای ثبت در میراث ناملموس یونسکو پیشنهاد شده بود، با اعلام آمادگی چند کشور که اشتراکاتی با ما درباره این آیین دارند، در نوبت ثبت قرار دارد.

وی تاکید کرد که همچون نوروز، یلدا می‌تواند یک گفت‌و‌گوی بین‌فرهنگی باشد که طیف وسیعی از جوامع و کشورهای مختلف آن را برگزار می‌کنند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین گفت که هر چند یلدا در عمق جان ایرانیان و کانون خانواده‌های آنان است، اما در سطح عمومی سعی می‌کنیم سنت‌های یلدا را در کاخ موزه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها حفظ کنیم.

طالبیان بیان کرد که اشتراک ما در یلدا با سایر مناطق اعتقاد به زایش نور در تاریکی است و اغلب میراث ناملموس ما اشتراکاتی با مردم و اقوام مختلف ایران و جهان دارند که امید و اعتدال، صلح و نوع‌دوستی و احترام به طبیعت از جمله آن‌ها است.

وی با بیان اینکه میراث ناملموس همواره از گفت‌وگوی مذاهب و اقوام، حفظ کرامت انسانی و توسل به حقیقت خالق هستی نشان دارد و یلدا نیز این‌گونه است، گفت:

هدف میراث فرهنگی احترام به ارزش‌های گذشته و رسیدن به حقیقت است. امیدوارم همه به داشته‌های با ارزش ایران فرهنگی احترام بگذاریم و در سطح دیگر به روح کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو که دعوت به صلح و احترام و دعوت به رنگین‌کمان فرهنگ‌ها است، پایبند باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه