حلب کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
حلب کجاست؟

حلب که روزگاری شهری زیبا و دیدنی بود، امروز اما به دلیل جنگ‌های پیاپی و طولانی به ویرانه‌ای تبدیل شده است. این شهر مدت‌ها است که در تیتر اخبار دنیا قرار دارد اما این روز‌ها به دلیل دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است. پس از مدت‌ها جنگ و درگیری این شهر آزاد شد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این شهر، با کجارو همراه شوید.

حلب نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است.  این شهر یکی از کهن‌ترین شهر‌های منطقه‌ی خاورمیانه است و در روزگاران قدیم نام آن خلپه بوده است. همچنین یونانیان قدیم آن را با نام برویا می‌شناختند. این شهر در ۳۵۵ کیلومتری شمال دمشق، پایتخت سوریه، قرار دارد و پایتخت تجاری و فرهنگی این کشور به شمار می‌رود.

این شهر از نیمه‌ی سال ۲۰۱۲ میلادی، به جبهه‌ی اصلی جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است و به مناطقی تحت کنترل نیرو‌های دولتی و شورشیان تقسیم شده بود. در سال ۲۰۱۶ این شهر از دست تروریست‌های داعش آزاد شد و آن‌ها از این شهر خارج شدند.

تاریخ

اقوام و پیروان مذاهب گوناگون طی هزاره‌های گذشته در حلب ساکن شده و در کنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند. حلب یکی از گذرگاه‌های مهم بین شرق و غرب بوده است.

حلب

نشانه‌هایی از معماری دوران هیتی، رومی، بیزانسی و ایوبی در خیابان‌های شهر حلب دیده می‌شود. خیابان‌هایی با که با تاریخی از دوره‌های روم و یونان ساخته شده‌اند و بقایایی از بنای کلیسا‌های سده‌ی ششم میلادی، دیوار‌ها و دروازه‌هایی از قرون وسطی، مساجدی مربوط به دوره‌ی ایوبیان و مملوکان و نیز مساجد و کاخ‌هایی از دوران حکومت عثمانی و معماری عربی در این شهر به چشم می‌خورند.

حلب

در دسامبر ۱۹۴۷ میلادی و پس از صدور قطعنامه‌ی ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مجموعه حملاتی یهود ستیزانه علیه جمعیت یهودی شهر رخ داد که به شورش‌های ضدیهودی حلب معروف شد. این حملات باعث شد بیش از نیمی از جمعیت یهودیان از این شهر به نقاط دیگر مهاجرت کنند.


فرهنگ و هنر

اتاق حلب، اتاقی‌ است مملو از نماد‌های هنر اسلامی که به سال ۱۶۰۰ میلادی باز می‌گردد و در حال حاضر در موزه‌ی پرگامون نگهداری می‌شود. این اثر یکی از صد‌ها اثر سوری است که در موزه‌های معتبر جهان قرار دارد.
حلب

شهر حلب از پایگاه‌های مهم رشد تمدن اسلامی بوده است. همچنین دانشگاه این شهر یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های سوریه است.

مسجد اموی حلب یکی از معروف‌ترین مساجد سوریه است. این مسجد توسط سازمان یونسکو، به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

آدرس

شمال سوریه، شهر حلب

مسیر دسترسی

هم اکنون به دلیل نا امنی و جنگ امکان دسترسی به این شهر وجود ندارد اما زمانی این شهر یکی از زیبا‌ترین شهر‌های سوریه محسوب می‌شده است.

حلب

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه