کریسمس در آلمان

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کریسمس در آلمان

کریسمس در آلمان با سنت‌ها و آداب و رسوم خاصی هم‌زمان با سایر کشورهای دنیا برگزار می‌شود. تزیین درخت کریسمس، شیرینی‌ها و غذاهای لذیذ و بازارهای کریسمس بخشی جدانشدنی از این مراسم هستند. برای شرکت در جشن کریسمس آلمانی‌ها در ادامه با کجارو همراه باشید.

جشن کریسمس در آلمان از ۲۴ دسامبر آغاز می‌شود روزی که هدایای کریسمس بین اعضای خانواده رد و بدل می‌شود. در روز ۲۵ دسامبر، معمولا اعضای خانواده و اقوام دور هم جمع می‌شوند و جشن می‌گیرند. افراد مذهبی‌تر در مراسم عشای ربانی کلیساها شرکت می‌کنند.

از اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر، شور و هیجان در آلمان برپا می‌شود. در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ آلمان، بازارهای کریسمس با شور و شوق خاصی برگزار می‌شوند.

کریسمس در آلمان

در شهرها، هر میدانی درخت کریسمس بزرگ و زیبایی مخصوص خود دارد که به زیبایی تمام تزیین می‌شوند. درخت‌ها با انواع آویزهای تزیینی و چراغ‌های رنگارنگ به زیبایی در شب می‌درخشند. جشن‌های عمومی در میادین شهرها برگزار می‌شود.

فضای شاد و پرهیجان آلمان در ماه دسامبر، وصف‌ناشدنی است. غرفه‌های بازارهای کریسمس، انواع شیرینی‌ها و غذاهای محلی را برای فروش عرضه می‌کنند. شیرینی‌های لذیذی از جمله اشتولن، بیسکوییت‌های زنجبیلی و... انواع تزیینات لازم برای خانه و درخت‌های کریسمس و هدایای کوچک و اسباب‌بازی هم در این غرفه‌ها پیدا می‌شود.

کریسمس در آلمان

مشهورترین بازار کریسمس آلمانی در شهر نورنبرگ برگزار می‌شود. در غرفه‌های متعدد این بازار، علاوه بر شیرینی‌ها و هدایای زیبا، گوی‌های رنگی و شیشه‌ای زیبا با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد.

مشهورترین بازار کریسمس آلمانی در شهر نورنبرگ برگزار می‌شود. در غرفه‌های متعدد این بازار، علاوه بر شیرینی‌ها و هدایای زیبا، گوی‌های رنگی و شیشه‌ای زیبا با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد.

در روز ششم دسامبر، خانواده‌ها روز جشن سنت نیکولاس را جشن می‌گیرند. در این روز سنت نیکولاس با لباس و کلاه قرمز و ریش‌های بلند و سفید به بچه‌های هدیه‌های کوچک می‌دهد. بچه‌ها همراه با سایر اعضای خانواده، سرودهای مخصوص کریسمس می‌خوانند.   

بچه‌ها معمولا جوراب، کفش یا بشقابشان را بیرون می‌گذارند. سنت نیکولاس حتی اگر فرصت کافی برای سر زدن به همه‌ی خانه‌ها نداشته باشد، هدایا و شکلات بچه‌ها را در جوراب و بشقاب بچه‌ها می‌گذارد.

بسیاری از آلمانی‌ها معمولا در خانه‌هایشان از یک هرم چوبی مخصوص کریسمس برای تزیین استفاده می‌کنند. این هرم در واقع یک چرخ‌و‌فلک کوچک است که فرشته‌ها و صحنه‌ی ولادت حضرت مسیح در آن به نمایش در می‌آید. چرخ و فلک با کمک حرارت ایجاد شده از شمع‌های روشن روی آن حرکت می‌کند.

سنت استفاده از هرم کریسمس، از شرق آلمان نشات می‌گیرد و قدمت آن به دوران قرون وسطی بر می‌گردد. این سنت حتی از تزیین درخت کریسمس هم قدیمی‌تر است.

در روزهای جشن کریسمس، بازآفرینی صحنه‌ی ولادت حضرت عیسی (ع) چه به صورت ماکت و چه به صورت نمایش، جزئی از تزیینات و سنت‌های کریسمس است که در خانه‌ها و البته در کلیساها انجام می‌شود. حتی بخشی از بازارهای کریسمس هم به این کار اختصاص پیدا می‌کند.

کریسمس در آلمان

درخت کریسمس هم که بخشی جدانشدنی از تزیینات کریسمس است. آلمانی‌ها هم معمولا از درختان طبیعی برای این کار استفاده می‌کنند که در اندازه‌های گوناگون در بازارهای کریسمس و در بیشتر مغازه‌ها، به فروش می‌رسند.

در روز کریسمس معمولا افراد روزه می‌گیرند. مراسم جشن از بعدازظهر شروع می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها به همراه بچه‌ها، به کلیساهای نزدیک خانه می‌روند تا مراسم عشای ربانی را برگزار کنند. پس از مراسم، خانواده‌ها جشن را در خانه‌های خود پی می‌گیرند. برای اولین بار، چراغ‌های درخت کریسمس و شمع روشن می‌کنند.

سنت استفاده از هرم کریسمس، از شرق آلمان نشات می‌گیرد و قدمت آن به دوران قرون وسطی بر می‌گردد. این سنت حتی از تزیین درخت کریسمس هم قدیمی‌تر است.

هدایای بچه‌ها زیر درخت کریسمس پنهان می‌شود و بچه‌ها تا قبل از شروع جشن اجازه‌ی ورود به اتاق نشیمن که درخت کریسمس در آن قرار گرفته، ندارند. بنابراین کودکان معمولا برای ورود به اتاق، دیدن درخت کریسمس و برداشتن هدیه‌هایشان بسیار هیجان‌زده هستند.

درختان کریسمس معمولا صنوبر، سرو یا کاج هستند و با ریسه‌ها و شمع‌های رنگی و آویزهای زیبا تزیین می‌شوند. برخی از این تزیینات درخت کریسمس موروثی هستند و در خانواده‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. کوکی‌های خانگی، آب‌نبات‌های تزیینی و انواع شکلات هم برای تزیین درخت استفاده می‌شوند.

کریسمس در آلمان

یکی از رایج‌ترین تزیینات کریسمس، فرشته‌های کوچک چوبی هستند. این فرشته‌های زیبای چوبی که دست‌ساز هستند، معمولا در حال نواختن آلات موسیقی دیده می‌شوند.

بازارهای کریسمس

کریسمس در آلمان

همان‌طور که در مقاله‌های قبلی مرتبط با کریسمس گفتیم، بازارهای کریسمس در اصل از آلمان شروع شده‌اند و امروزه در سراسر دنیا برگزار می‌شوند. در آلمان بازارهای مشهور و بزرگی در روزهای آخر سال، شور و هیجان خاصی به حال و هوای شهر می‌دهد. در زبان آلمانی به این بازارها، Weihnachtsmärkte می‌گویند. جذابیت و زیبایی این بازارها هم توجه اهالی شهرها و هم گردشگران را جلب می‌کند. قدم زدن در غرفه‌ها و تماشای فروشنده‌ها که محصولات متنوعی از قبیل صنایع دستی، تزیینات کریسمس و غذاها و شیرینی‌های سنتی و محلی می‌فروشند، تجربه‌ای لذت‌بخش و هیجان‌آور است. سابقه‌ی برگزاری این بازارها به قرن پانزدهم میلادی بر می‌گردد. امروزه بیش از ۲۵۰۰ بازار کریسمس در سراسر آلمان برپا می‌شود.

علاوه بر هدایای کریسمس که بیشتر آنها دست‌ساز هستند و انواع تزیینات زیبای کریسمس، در این بازارها فروشنده‌ها غذاهای لذیذی برای فروش عرضه می‌کنند. غذاهایی مانند سوسیس کبابی، قارچ سرخ‌کرده، ماهی سرخ‌کرده و... برای دسر هم انواع شیرینی‌های محلی و آبنبات به فروش می‌رسد.

شیرینی‌ها و غذاهای سنتی کریسمس

کریسمس در آلمان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشن کریسمس، شام کریسمس است. غذای شب کریسمس در کشورها و شهرهای مختلف و از منطقه‌ای تا منطقه‌‌ی دیگر متفاوت است.

اشتولن (Stollen) هم یکی از دسرهای سنتی کریسمس در آلمان است که با عنوان بهترین شیرینی کریسمس در دنیا شناخته می‌شود.

غذای اصلی در آلمان معمولا شامل گوشت غاز، اردک یا خرگوش کبابی است.

اشتولن (Stollen) هم یکی از دسرهای سنتی کریسمس در آلمان است که با عنوان بهترین شیرینی کریسمس در دنیا شناخته می‌شود. اشتولن یک نوع کیک میوه‌ای است که در آن از میوه‌های خشک، کشمش و مغزها استفاده می‌شود. برای تزیین این کیک از آیسینگ یا پودر قند استفاده می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها این کیک لذیذ را در خانه تهیه می‌کنند. بیشتر فروشگاه‌ها هم در این روزها، اشتولن دارند.

علاوه بر اشتولن، شیرینی‌های سنتی دیگری در شهرهای مختلف آلمان برای کریسمس تهیه می‌شود؛ نان زنجبیلی، کیک زنجبیلی یا بیسکویت زنجبیلی.

کوکی‌های مخصوص کریسمس به نام Plätzchen یکی دیگر از انواع شیرینی‌‌های سنتی آلمان هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه