برترین مقصدهای گردشگری پزشکی در دنیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
برترین مقصدهای گردشگری پزشکی در دنیا

گردشگری پزشکی، یکی از شاخه‌های گردشگری سلامت است. امروزه این شاخه از گردشگری در دنیا در حال گسترش است و بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه‌های مختلف پزشکی توانسته‌اند به شهرتی در این نوع از گردشگری دست پیدا کنند. در ادامه با بهترین مقاصد گردشگری پزشکی در دنیا آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن، شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در بیشتر موارد، هدف از گردشگری پزشکی بهره‌مند شدن از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیا است.

خدمات ارائه شده در گردشگری پزشکی از خدمات پایه و ساده‌ی دندان پزشکی گرفته تا عمل‌های جراحی‌ پیشرفته مانند جراحی قلب، پیوند اعضا یا جراحی‌های زیبایی را شامل می‌شود.

گرچه این شیوه از گردشگری در حال پیشرفت روزافزون است اما انتخاب بهترین مقصد برای دریافت خدمات پزشکی، کار ساده‌ای نیست. در ادامه با فهرستی از کشورهایی آشنا می‌شوید که در زمینه‌های مختلف پزشکی، دارای خدمات عالی، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مجهز هستند و به بیماران خود که از سراسر دنیا، خدمات‌رسانی می‌کنند.

در این فهرست مراکزی که مجوز JCI دارند مشخص شده است. کمسیون مشترک بین‌المللی (JCI) سازمانی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بین‌المللی را با استاندارهای دقیق ارزیابی می‌کند.

گردشگری پزشکی

تایلند، جراحی پلاستیک

تایلند یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مقاصد گردشگری پزشکی است. بسیاری از هزینه‌های درمان در تایلند، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از آمریکا و بریتانیا کمتر است. سازمان گردشگری تایلند اعلام کرده است که ۸۰ درصد از توریست‌های پزشکی این کشور از جنوب شرق آسیا هستند. علاوه بر جراحی پلاستیک، تایلند در مواردی چون طب سنتی تایلندی، دندان‌پزشکی و جراحی‌های زیبایی هم شهرت دارد.

گردشگری پزشکی

مالزی، درماتولوژی (پوست‌پزشکی)

بسیاری از توریست‌های پزشکی که مالزی را انتخاب می‌کنند از سایر کشورهای آسیایی، خاورمیانه، استرالیا و بریتانیا هستند. سالانه در حدود ۱۲ هزار آمریکایی برای دریافت خدمات پزشکی به مالزی سفر می‌کنند. گردشگران برای دریافت خدماتی از قبیل لقاح آزمایشگاهی، درمان سرطان، جراحی‌های عمومی و پزشکی زنان به مالزی سفر می‌کنند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۱۳ بین ۵۶۰ هزار تا ۷۰۰ هزار گردشگر پزشکی به مالزی سفر کرده‌اند.

آلمان، سرطان‌شناسی (Oncology)

آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی سرطان‌شناسی ‌است و مراکز درمانی پیشرفته و متخصصان سرطان متعددی دارد. بیماران از چهار گوشه‌ی دنیا برای درمان به آلمان سفر می‌کنند به خصوص آنهایی که در کشور خود به امکانات تخصصی درمان سرطان، دسترسی ندارند. بیمارستان‌های تخصصی سرطان در شهرهای مختلف آلمان وجود دارند؛ از شهرهای بزرگی چون برلین، هامبورگ، مونیخ و دورتموند تا شهرهای کوچکی مانند هایدلبرگ، زیگبورگ و ویسبادن.

گردشگری پزشکی

کاستاریکا، خدمات دندان‌پزشکی

کاستاریکا کشوری است که به خاطر محیط آرام و طبیعت زیبایش که ترکیبی از جنگل‌های بارانی و سواحل بکر است، شهرت دارد. این کشور بیمارستان‌هایی با مجوز JCI و کلینیک‌های خصوصی متعددی دارد. خدمات پزشکی ارائه شده در این کشور بیشتر شامل جراحی‌های زیبایی، ارتوپدی، پزشکی زنان و دندان‌پزشکی است. سیستم سلامت این کشور در عین حال که جایگاه بالاتری نسبت به آمریکا دارد، هزینه‌های کمتری به بیماران تحمیل می‌کند. به همین دلیل است که ۹۰ درصد از گردشگران پزشکی این کشور، آمریکایی و کانادایی هستند. در رده‌های بعدی کشورهای اسپانیا و برزیل قرار دارند.

گردشگری پزشکی

مکزیک، دندان‌پزشکی

بسیاری از کلینیک‌های پزشکی مکزیک متعلق به شرکت‌ها و بیمارستان‌های آمریکایی هستند که حتی سرویس فرودگاه و سرویس بازدید از جاذبه‌های گردشگری و رستوران‌های مختلف هم دارند. مکزیک در حال حاضر هفت بیمارستان با مجوز JCI دارد که بسیاری از آنها به آمریکا تعلق دارند و توسط آمریکا مدیریت می‌شوند. بیشتر گردشگران از کانادا و آمریکا و برای خدمات دندان‌پزشکی به این کشور سفر می‌کنند. خدمات پزشکی دیگری در زمینه‌ی جراحی‌های زیبایی، جراحی‌های عمومی و جراحی چاقی در این کشور به گردشگران ارائه می‌شود.

ترکیه، چشم پزشکی

خدمات درمانی و پزشکی سطح بالا در ترکیه سبب شده که گردشگرانی از کشورهای استرالیا، یونان، ایران، عراق، هلند، سوریه، بریتانیا و آمریکا، این کشور را برای دریافت خدامت پزشکی انتخاب کنند. تخمین زده می‌شود که ۳۲ درصد از بیماران مراکز درمانی در ترکیه را گردشگران تشکیل می‌دهند. در چند سال اخیر، تقاضا برای جراحی‌های زیبایی افزایش پیدا کرده است.

امارت متحده‌ی عربی، جراحی چاقی

در چند دهه‌ی گذشته، کشور امارات توانسته در جایگاه خوبی در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پزشکی قرار بگیرد. این کشور گردشگران زیادی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، آفریقای جنوبی و چین جذب می‌کند. بیشتر گردشگران برای خدماتی چون جراحی‌های رایج پلاستیک، ارتوپدی، دندان‌پزشکی و مراقبت پوست، به امارات سفر می‌کنند. به گزارش سازمان سلامت دبی، تعداد گردشگران پزشکی امارات در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ هزار تا دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

گردشگری پزشکی

لهستان، ایمپلنت دندان

لهستان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری پزشکی در دنیا است که وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی، شهرهای تاریخی و مناظر طبیعی زیبا بر این جذابیت افزوده است. گردشگران زیادی از کانادا، چین، اروپا، عربستان صعودی و آمریکا برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی و جراحی‌های زیبایی به این کشور سفر می‌کنند.

مجارستان، سفید کردن دندان

این کشور از گذشته، سابقه‌ی درخشانی در ارائه‌ی خدمات درمان‌های طبیعی از جمله چشمه‌های آب گرم و معدنی و انواع اسپا داشته است. به گزارش Healthcare Europa، کلینیک‌های دندان‌پزشکی مجارستان میزبان ۸۰ درصد از بیماران خارجی و گردشگران پزشکی این کشور هستند. لازم به ذکر است که ۴۰ درصد از گردشگران پزشکی دنیا که به دنبال خدمات پزشکی در زمینه‌ی دندان هستند، در این کشور خدمات خود را دریافت می‌کنند. بیشتر گردشگران از کشورهای اطراف از جمله شهرهای آلمان و سوئیس، روسیه، بریتانیا و... هستند.

گردشگری پزشکی

برزیل، لیپوساکشن

برزیل علاوه بر ارائه‌ی خدمات پزشکی در زمینه‌ی لیپوساکشن، جاذبه‌های گردشگری متعدد، فرهنگ متفاوت و سواحل زیبایی دارد. بیش از ۵۵۰۰ جراح پلاستیک ماهر در این کشور زندگی می‌کنند.

خدمات ارائه شده در گردشگری پزشکی از خدمات پایه و ساده‌ی دندان پزشکی گرفته تا عمل‌های جراحی‌ پیشرفته مانند جراحی قلب، پیوند اعضا یا جراحی‌های زیبایی را شامل می‌شود.

گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی، حساس‌ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری‌ است چون به طور مستقیم با جان و سلامتی گردشگران در ارتباط است. گرچه بسیاری از کشورهای توریستی دنیا امروزه برای کسب درآمد، خدمات گردشگری درمانی ارائه می دهند، اما مطمئنا توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی و ورزشی و… چیزی نیست که صرفا با ساخت و ساز و صرف پول به دست آید.

پس این نکته را مدنظر داشته باشید که برای انتخاب یک مقصد گردشگری عالی برای دریافت خدمات پزشکی، به تخقیقات زیادی نیاز است.

مطالب مرتبط:

منبع medigo

دیدگاه