فرودگاه بوشهر؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی چهار شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه بوشهر؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه بین‌المللی بوشهر یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است که در دوران پیش از انقلاب اسلامی یکی از قطب‌های هوایی کشور محسوب می‌شد. 

استان بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر است.

استان بوشهر با وسعت ۲۳۱۶۷ کیلومترمربع در جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس و در موقعیت جغرافیایی ۲۷ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۶ دقیقه تا ۵۲ درجه و ۵۸ دقیقه طول شرقی قرار دارد.

این استان از شمال به استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، از مشرق به استان فارس، از جنوب شرقی به استان هرمزگان و از جنوب و مغرب با طولی در حدود ۷۲۰ کیلومتر به خلیج فارس محدود است.

بوشهر

این استان به علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی و نخل‌داری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎؛ به‌گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. مبارزه مردم بوشهر علیه نیروهای خارجی در یکصد سال اخیر از شاخص‌های مهم تاریخی این استان است.

فرودگاه بوشهر

فرودگاه بین‌المللی بوشهر یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور در دوران پیش از انقلاب بوده است. این فرودگاه نخستین فرودگاه ایران بوده که میزبانی شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلستان و کی‌ال‌ام هلند را بر عهده داشته و همین امر اهمیت این فرودگاه را در گذشته را نشان می‌دهد.

یکی از مشکلات این فرودگاه، کاهش دید افقی خلبان به‌دلیل پدیده ریزگردها در سال‌های اخیر بوده است که باعث لغو بیشتر پروازهای فرودگاه شده است. البته  برای جلوگیری از لغو پرواز و ارتقای ایمنی نشست و برخاست هواپیما، پیشرفته‌ترین سامانه کمک ناوبری هواپیما به‌زودی در فرودگاه بوشهر راه‌اندازی خواهد شد.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا: BUZ
  • کد ایکائو: OIBB
  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۱ متر
  • فاصله هوایی بوشهر تا تهران: ۷۴۷ کیلومتر معادل یک ساعت و بیست و شش دقیقه پرواز

تاریخچه‌ فرودگاه بوشهر

فرودگاه بوشهر

فرودگاه بوشهر در حدود ۹۰ سال قبل و در دورانی که اولین پروازهای بین‌المللی با هواپیمای کوچک انجام می‌شدند، تأسیس شد. در سال ۱۹۱۹ میلادی اولین پرواز که از اروپا عازم هندوستان بود، در مسیر پروازی جدید و در فرودگاه‌های خاکی بغداد-بوشهر- بندر لنگه و کراچی برا ی سوختگیری و سرویس ، نشست و برخاست داشت و از اولین پروازهایی بودند که از خاک و آسمان ایران استفاده می‌کردند. بااین‌حال از سوی دولت وقت ایران هیچگونه نظارت و کنترلی روی این قبیل پروازها وجود نداشت، تا اینکه در سال ۱۳۰۴ براساس مصوبه ای که دولت آن زمان داشت، اجازه احداث فرودگاه و پرواز رابه یک شرکت خارجی در چند شهر ایران از جمله بوشهر ، بندر انزلی ، کرمان و بندر عباس داده شد.

این طرح بعد از مدتی لغو شد تا اینکه بعد از حدود دو سال توقف پروازها از سوی دولت ایران ، مجدداً اجازه پرواز مشروط به حمل و ارسال محمولات پستی ایران به خارج از کشور به شرکت‌های خارجی داده شد در سال ۱۳۰۸ با فرود یک فروند هواپیمای انگلیسی اولین پرواز خارجی شروع و شش ماه بعد دومین هواپیمای کوچک مسافربری متعلق به شرکت هواپیمائی KLM هلند در این فرودگاه به زمین نشسته و پس از سوختگیری به سمت جاکارتا پرواز کرد.

فرودگاه بوشهر

با رونق گرفتن بندر بوشهر فرودگاه کوچک خاکی به تدریج توسعه یافته و امروز به‌صورت یکی از بزرگ‌ترین فرودگاههای مشترک نظامی – بازرگانی درآمده و در طول ۹۰ سال فعالیت خود همواره فعال و بهترین مسیر و کریدور هوائی غرب به جنوب شرقی آسیا بوده و در راستای پذیرش پروازها و تأمین سلامت و بی خطری آن‌ها و با بهره‌گیری از سیستم‌ها و امکانات پیشرفته ناوبری هوایی از توان بسیار بالائی برخوردار است.

موقعیت جغرافیایی و شماره‌های تماس فرودگاه

  • سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۷۰۶۹
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹
  • ایمیل: Bushehr.airport.ir@gmail.com
  • وب‌سایت: bushehr.airport.ir

مسیرهای پروازی فرودگاه بوشهر

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
ایران ایرفرودگاه بین‌‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌‌المللی نجف، فرودگاه بین‌‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه مهرآباد،
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، تهران،
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌‌المللی دبی، فرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه مهرآباد
هواپیمایی اترکفرودگاه بین‌‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
کیش‌ایردبی و تفلیس، کیش،
قشم‌ایر

تهران

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط خود را به آسانی و با پایین‌ترین قیمت ممکن از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه