غذاها و خوراکی های محلی قونیه، از اتلی اکمک تا پشمک

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
غذاها و خوراکی های محلی قونیه، از اتلی اکمک تا پشمک

قونیه یکی از شهرهای ترکیه است که در بخش آناتولی مرکزی واقع شده است. مولانا، شاعر و عارف فارسی‌زبان در این شهر دفن شده و به همین دلیل همگی ما کم‌وبیش با آن آشنایی داریم. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارید به قونیه سفر کنید، در این مقاله همراه کجارو باشید تا با غذاهای محلی خوشمزه‌ی آن آشنا شوید.

قونیه یکی از شهرهای بخش اناتولی مرکزی ترکیه است. این شهر به‌واسطه حضور آرامگاه مولانا، از مقاصد محبوب در میان ایرانیان به شمار می‌آید. رژیم غذایی مردم ترکیه بسیار متنوع است و در آناتولی مرکزی گندم و گوشت گوسفند تولیدات اصلی مردم را تشکیل می‌دهد که باعث شده در رژیم غذایی آن‌ها نیز اثر بگذارد. این بخش مرکز حبوبات و غلات ترکیه است. تغییرات شدید آب‌وهوا میان تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های برفی هم از عوامل دیگر تاثیرگذار بر غذاهای متنوع آن است که از آن دست می‌توان به گوشت‌های نمک‌‌سود وسوپ‌های ترخینه اشاره کرد. قونیه هم از این قاعده مستثنی نبوده و سنت‌های آشپزی خاص خود را دارد. گوشت بوداده، حبوبات، میوه‌های خشک، آرد و بلغور از اجزای اصلی غذاهای قونیه محسوب می‌شوند. 

اتلی اکمک (نان گوشت‌دار)

اتلی اکمک

این غذا یکی از غذاهایی است که با تنوع زیاد در سراسر ترکیه سرو می‌شود. در نان نازک گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز ریخته و می‌پزند. یک پرس از این غذا می‌تواند به‌راحتی ۲ نفر را سیر کند. در کنار این غذا معمولا سوپ هم سرو می‌شود. 

پشمک (Pismaniye)

پشمک

پشمک که در ایران هم بسیار طرفدار دارد، یکی از شیرینی‌های اصلی قونیه است که اغلب به شکلی توپی عرضه می‌شود. 

فرن کباب (گوشت پخته شده در فر)

فرن کباب

این نوع کباب که از گوشت بره تهیه می‌شود در فر طبخ می‌شود که طعم بسیار لذیذی داشته و در دهن آب می‌شود. فرن کباب را با نان پیده سرو می‌کنند. 

شیرینی ها و شکلات ها

شیرینی های قونیه

شکلات‌ها و آبنبات‌های قونیه بسیار مشهور است. در این شهر دو کارخانه‌ی بزرگ شکر وجود دارد که در خارج شهر واقع شده است. یکی از قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین شکلات‌های قونیه «جزریه» (cezerye) است. در واقع این شیرینی راحت‌الحلقومی است که از آب هویج، شکر و فندق تهیه می‌شود و روی آن پودر نارگیل می‌ریزند. 

خرما

خرما

از آنجایی که قونیه یک شهر مذهبی محسوب می‌شود، مغازه‌هایی در این شهر خواهید دید که فقط خرما یا خرما و شیرینی می‌فروشند. چون پیغمبر اسلام روزه‌ی خود را با خرما باز می‌کردند، این خوراکی مغذی را بیشتر مذهبی تلقی کرده و مردم برای باز کردن روزه از آن استفاده می‌کنند. 

تیریت (Tirit)

تیریت

این غذای مغذی از نان مخصوص قونیه، عصاره‌ی گوشت، ماست، پیاز، کره و سماق تهیه می‌شود. طبق سنت‌های این شهر این غذا را بیشتر در عروسی‌ها و مراسم‌ها سرو می‌کنند که طعم بسیار لذیذی هم دارد.

تویوک سویو (آب مرغ)

سوپ مرغ

این سوپ یک سوپ مرغ معمولی نیست. این غذا از گوجه‌فرنگی، عصاره‌ی مرغ، مرغ خرد شده و رشته‌فرنگی تهیه می‌شود که مردم بیشتر در هوای سرد استفاده می‌کنند. طعم فوق‌العاده‌ی این سوپ هر کسی را عاشق خود می‌کند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه