هفته نامه؛ از امضای قرارداد با بوئینگ تا تخریب خانه نمازی

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از امضای قرارداد با بوئینگ تا تخریب خانه نمازی

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات قرارداد بوئینگ با ایران، تخریب خانه نمازی، حذف سردر تاریخی، دستگیری و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی عنوان هرکدام می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

امضای قرارداد با بوئینگ                تخریب میراث باستانی                 پیش‌بینی وضعیت آب و هوا                  دیگر خبرها


امضای قرارداد با بوئینگ

بوئینگ 737

بوئینگ ۷۳۷، یکی از هواپیماهایی که به ایران تحویل داده خواهد شد

خبر اول این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو مربوط به امضای قرارداد خرید هواپیما از شرکت بوئینگ است.

قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ شامل ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند بوئینگ ۷۷۷ پهن‌پیکر بین ایران‌ایر و کمپانی بوئینگ به امضا رسید

پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های بسیار علیه ایران، شاهد اخبار زیادی مبنی بر خرید چندین فروند هواپیما از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نظیر ایرباس و بوئینگ بودیم. حال پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن برجام، مذاکرات بسیاری برای خرید هواپیمای مسافربری توسط ایران از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی انجام شد که به‌دلیل کارشکنی مسئولان آمریکایی به سرانجام نرسید.

اکنون پس از گذشت سه ماه از تب داغ خبری آغاز این مذاکرات، بالاخره قرارداد ایران با شرکت بوئینگ نهایی شد و به امضا رسید.

روز یکشنبه،‌ ۲۱ آذر ماه سال جاری،‌ قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ شامل ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ فروند بوئینگ ۷۷۷ پهن‌پیکر بین ایران‌ایر و کمپانی بوئینگ به امضا رسید که از این تعداد ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۳۰۰-۷۷۷  تا سال ۲۰۲۰ تحویل داده می‌شود و مابقی هواپیماها در دوره زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸۸ تحویل خواهد شد.

بنا به گفته مدیرعامل ایران‌ایر این هواپیماهای نو در یک دوره ۱۰ ساله به این شرکت هواپیمایی تحویل می‌شود.

نماینده کمپانی بوئینگ دراین‌باره گفته است:

قرارداد با ایران با تأیید دولت آمریکا نهایی شد.

معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز در حاشیه این مراسم، ارزش این قرارداد را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

پیش از این ایران‌ایر و بوئینگ توافقاتی مبنی بر خرید ۱۰۰  فروند هواپیمای مسافری با رقم قرارداد ۲۵میلیارد دلار داشته‌ است.

بنابراین گزارش دوره ۱۰ ساله خرید‌های بوئینگ از سال ۲۰۱۸ شروع می‌شود. همچنین ایران‌ایر کمپانی ایرباس و کمپانی ای‌تی‌آر برای خرید بیش از ۱۴۰ فروند انواع هواپیماهای نو پیش قراردادهایی به امضا رسانده است.

بوئینگ 777

بوئینگ ۷۷۷، هواپیمای دیگری که به ایران تحویل داده می‌شود

معاون برنامه بوئینگ ۷۷۷ نیز یک روز پس از نهایی شدن توافق فروش هواپیما با ایران اعلام کرد که بدون این توافق میزان سودهی پرفروش‌ترین هواپیمای غول‌پیکر این شرکت با کاهش روبه‌رو می‌شد.

هواپیماهای مدل بوئینگ ۷۷۷ در واقع پشتوانه سفرهای هوایی در جهان محسوب می‌شود

«الیزابت لاند» معاون برنامه بوئینگ ۷۷۷ گفت که توافق ایران برای لغو کاهش تولید بوئینگ ۷۷۷ کافی نبود اما باعث شد تا روند این کاهش متوقف شود.

لاند گفت که چون قرار است هواپیماها در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود، توافق با ایران در چشم‌انداز کوتاه‌مدت اعمال شده است. فروش هر یک از هواپیماهای ۷۷۷، ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار را نصیب شرکت بوئینگ می‌کند.

هواپیماهای مدل بوئینگ ۷۷۷ که قرار است ۱۵ فروند از آن در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده شود در واقع پشتوانه سفرهای هوایی در جهان محسوب می‌شود.

ممنوعیت پرواز هواپیمایی آسمان به اروپا

در راستای اخبار هواپیمایی، هفته گذشته شایعاتی مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیمایی آسمان به اروپا شنیدیم که در این قسمت به جزئیات آن می‌پردازیم.

«رضا جعفر زاده» مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی كشوری گفت:

به‌دنبال انتشار خبری از يک خبرگزاری خارجی مبنی بر ممنوعيت پرواز هواپيمايی آسمان به اروپا باید گفت اين شركت در حال حاضر پروازی در آن مسير نداشته و تقاضايی به سازمان هواپيمايی كشوری برای صدور مجوز پرواز در این مسیر نیز تاکنون ارائه نداده است.

وی با بيان اين كه چنانچه اين شرکت هواپیمایی مجوز پرواز در فضای اتحاديه اروپا را بگيرد به‌طور قطع الزامات آن را رعايت خواهد كرد، گفت که مسئله شرکت هواپیمایی آسمان هیچ تناسبی با اظهارات خبرگزاری مذکور مبنی بر ارتباط این موضوع با مباحث خريد هواپيما ندارد و به‌نوعی پرداختن به حاشيه است.

بیشتر بخوانید:


تخریب میراث باستانی

ویلای نمازی

خبر دیگری که هفته‌ی گذشته منتشر شد مبنی بر خروج ویلای تاریخی نمازی در تهران از ثبت ملی به‌منظور تخریب آن بود. حال ببینیم ویلای نمازی چیست و چرا خبرساز شده است.

ویلای نمازی

«ویلای نمازی»، تنها اثر معمار ایتالیایی در خاورمیانه که ۵۶ سال پیش در تهران ساخته شد، با حکم دیوان عدالت اداری، از ثبت ملی خارج شد تا این‌گونه هم درختان این باغ به‌عنوان یکی از رگه‌های حیاتی شمال تهران قطع شوند و هم حریم منظریِ خانه‌ تاریخی «رهنما» از بین برود‍!

«ویلای نمازی» از این جهت حائز اهمیت است که به‌همراه «ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه» در بغداد، تنها آثار «جوپونتی» در خاورمیانه محسوب می‌شود. اثر جوپونتی در بغداد در جنگ سال ۲۰۰۳ آسیب فراوان دید که اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است و مرمت این بنا توسط یونسکو نشان از اهمیت کارهای این معمار در جهان از نگاه یونسکو دارد

«ویلای نمازی» در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ به شماره ۲۰۱۵۴ و با رضایت مالک بنا «حاج احمد ابریشمچی» در خیابان نیاوران، خیابان عمار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنا در دوره پهلوی دوم، دقیقا در سال ۱۳۳۹ به سفارش «شفیع نمازی» - بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی (نماینده وقت مجلس شورای ملی و مجلس سنا) - توسط «جوپونتی»، معمار مشهور ایتالیایی ساخته شد.

نمازی در مشورت با دوستش محسن فروغی (معمار، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از پاریس، استاد و رئیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران) شنیده بود که اگر خواستار ویلایی خاص است، باید از هنر «جوپونتی» بهره بگیرد. او این ویلا را بر مبنای مفهوم «شادیِ زندگی» خلق کرد. او جزء به‌جزء مسائلی محیطی این قطعه زمین را در نیاوران مطالعه کرد و نهایتِ استفاده را از همه‌ امکانات محلی برده است، دیوارهای حیاط‌خلوتِ ویلا نمازی با طرح‌های سرامیکی هنرمند معروف ایتالیایی «فائوستو ملوتی» تزئین شده که آثارش در نوع خود بسیار مدرن هستند.

«ویلای نمازی» از این جهت حائز اهمیت است که به‌همراه «ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه» در بغداد، تنها آثار «جوپونتی» در خاورمیانه محسوب می‌شود. اثر جوپونتی در بغداد در جنگ سال ۲۰۰۳ آسیب فراوان دید که اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است و مرمت این بنا توسط یونسکو نشان از اهمیت کارهای این معمار در جهان از نگاه یونسکو دارد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی عنوان کرد:

این ساختمان به‌صورت قانونی از فهرست آثار ملی خارج است و بنابراین تنها راه نجات آن این است که شهرداری آن را به‌عنوان اموال عمومی تملک کند یا آن را با ملک دیگری معاوضه کنند.

ویلای نمازی

«نشید نبیان»، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و محقق ایرانی معتقد است حساسیت کافی میان ایرانی‌ها برای نجات میراث کشور وجود ندارد. ما برای فراتر رفتن از بحران هویت خود همواره به تاریخ کهن بازمی‌گردیم، اما تاریخ معاصرمان نیز به همان اندازه اهمیت دارد. تاریخ معاصر نوعی حس تعلق نسبت به شهر ایجاد می‌کند و اگر آن را از دست دهید برای اینکه خود را برای آیندگان معرفی کنید یا حتی بگویید الان چه کسی هستید با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

سردر تاریخی

خانه بحرینی باقی‌مانده از دوره‌ پهلوی اول در منطقه ۱۱ تهران بیش از ۱۰ سال پیش تخریب شده بود و فقط سردر تاریخی آن باقی مانده بود که اکنون این سردر نیز تخریب شد.

حذف «سردر تاریخی» از خیابان فرهنگ

می‌گوید:

فقط آجرهای جداره‌ «سردر تاریخی» اهمیت دارند، پس آن‌ها را از بدنه جدا می‌کنیم و آجرهای داخلی سردر که نازک هستند را همراه با خاک بدنه دور می‌ریزیم.

این‌ها صحبت یکی از کارگران شهرداری منطقه ۱۱ است که می‌گوید با همکارش آخرین لایه‌های ستون سردر تاریخی ۸۰ ساله خانه «بحرینی» در کوچه رضوانی، خیابان فرهنگ را از بدنه جدا می‌کنند تا به انبار شهرداری منطقه ببرند.

بیشتر بخوانید:


پیش‌بینی وضعیت آب و هوا

تهران

شیراز

رشت

استانبول

کوالالامپور

دبی

بانکوک


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

**تصویر اصلی مربوط به تزیینات داخلی ویلای نمازی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه