قاهره کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
قاهره کجاست؟

مصر از جمله شهر‌های باستانی است که شاید بتوان گفت سفر و دیدن مکان‌های تاریخی و باستانی این کشور خصوصا برای علاقه‌مندان به تاریخ ضروری است. قاهره پایتخت این کشور است که علاوه بر دیدنی‌های تاریخی و باستانی، برای علاقه‌مندان به خرید و غذا نیز می‌تواند جذاب باشد. برای آشنایی بیشتر با این شهر، با کجارو همراه شوید.

قاهره پایتخت مصر و بزرگ‌ترین شهر جهان عرب و خاورمیانه است. این شهر در بخش شمال شرقی مصر در نزدیکی دلتای نیل قرار دارد، رود نیل از میانش عبور می‌کند و دریای مدیترانه در شمال آن است. این کلان‌شهر، شانزدهمین شهر پر‌جمعیت جهان است.

معرفی

قاهره

قاهره در سال ۹۶۹ میلادی ساخته شد. در طول تاریخ پایتخت خاندان‌های بزرگ مصر بوده است و از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی در سده‌های میانه به شمار می‌رفته است. در سده‌ی دهم به‌جز شهر‌های نیشابور و بغداد، شهر دیگری در دنیا مانند قاهره نبود. به همین دلیل این شهر امروز پر از مساجد تاریخی، موزه‌های مصر باستان و تاریخ اسلامی، کتابخانه‌ها و موسسات نشر است و مرکز گسترش فکری اسلامی و عربی شمرده می‌شود. این شهر همچنین دارای قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی و موسیقی در جهان عرب است. به سبب دانشگاه الازهر، که به‌عنوان یک مدرسه در سال ۹۷۰ میلادی ساخته شد، دومین بنیاد کهن آموزش عالی در جهان است. در حال حاضر این شهر به‌عنوان مرکز اصلی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصر و نخستین مقصد برای گردشگران محسوب می‌شود.

تاریخ و ریشه‌ی نام

قاهره

اولین سکونتگاه در منطقه‌ی قاهره، فُسطاط بود که اولین پایتخت مصر پس از اسلام محسوب می‌شود. این شهر در سال ۶۴۱ میلادی ساخته شد که مسجد، بازار و بنا‌های دفاعی مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رفت. مسجد آن هنوز پا برجا است و مسجد عمرو عاص نام دارد. این مسجد را نخستین مسجد در قاره‌ی آفریفا می‌دانند. فسطاط دارای ارتباط بازرگانی و فرهنگی با سراسر جهان اسلام بود.

فرهنگ و هنر

قاهره

در زمینه‌ی هنر‌های نمایشی می‌توان از خانه‌ی اپرای قاهره‌ی جدید نام برد. این خانه هم‌اکنون عرصه‌ی اصلی برای هنر‌های نمایشی شهر است. در خانه‌ی اپرای قاهره، تئاتر سیاحتی و برنامه‌ی گروه‌های موسیقی، باله و شرکت اپرای باله و ارکستر قاهره برنامه اجرا می‌کنند. همچنین نمایش‌ها و کنسرت‌ها نیز در این خانه برگزار می‌شوند.

قاهره را پایتخت سینمای جهان عرب نیز می‌دانند. از ماه اکتبر تا ماه مه تئاتر عروسکی قاهره، در باغ‌های ازبکیه (Ezbekiyya Gardens) واقع در شمال آتابا (Ataba)، به اجرا در می‌آید.

شهر‌های خواهر خوانده با قاهره

عمان، بیروت،استانبول، نیویورک، پکن، توکیو، فرانکفورت، پاریس و مسکو از جمله شهر‌های خواهر خوانده با قاهره هستند.

جاذبه‌های گردشگری

قاهره

اهرام جیزه

مجموعه‌ی اهرام جیزه نام مجموعه‌ی اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه‌ی اهرام جیزه و تنها بازمانده‌ی عجایب هفت‌گانه‌ی جهان است.

صحرای جیزه

در این صحرای دیدنی آثار باستانی معروفی چون اهرام مصر و مجسمه‌ی ابوالهول وجود دارند.

موزه‌ی مصر باستان

این موزه با بیش از ۱۶۰ هزار اثر باستانی مربوط به مصر باستان، یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان در زمینه‌ی مصرشناسی است. این موزه در نزدیکی میدان تحریر، در مرکز شهر قاهره قرار دارد.

منطقه‌ی سقاره

محوطه‌ای بزرگ و باستانی برای به خاکسپاری مردگان در مصر باستان بوده است.

هرم خفرع

این هرم دومین هرم بزرگ مجموعه‌ی اهرام جیزه است. قدمت هرم خفرع به دودمان چهارم مصر می‌رسد.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی قاهره می‌توان از قبرستان داهشور، مسجد محمد علی، مسجد و مدرسه‌ی سلطان حسن، هرم پلکانی جوزر، مجسمه‌ی رامسس دوم، میدان تحریر، منطقه‌ی تاریخی نیلومتر و برج قاهره نام برد.

آدرس 

قاهره در ۱۶۵ کیلومتری جنوب دریای مدیترانه و ۱۲۰ کیلومتری غرب خلیج و آبراه سوئز قرار دارد. این شهر در طول رود نیل کشیده‌ شده‌ است.

مسیر دسترسی

همراهی با یکی از تور‌های به مقصد قاهره، بهترین راه برای بازدید از تمام مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی و باستانی آن است. همچنین برای تردد در شهر علاوه بر تاکسی از مترو نیز می‌توانید استفاده کنید. متروی شهر قاهره دارای ۳ خط و ۶۱ ایستگاه است.

قاهره

مطالب مرتبط:

دیدگاه