دیدنی های دهلی، شهری پرتکاپو (قسمت سوم)

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
دیدنی های دهلی، شهری پرتکاپو (قسمت سوم)

دهلی شهری تاریخی است و هر چقدر هم که بخواهیم راجع به آن و جاذبه‌های دیدنی‌اش صحبت کنیم، باز هم کم است. مسجد جامع، مقبره‌ی گاندی، بازارهای قدیمی و ... به حد کافی زیبا هستند تا گردشگران را مجاب کنند که به این شهر سری بزنند. با کجارو همراه باشید تا در ادامه‌ی مقاله‌های دیدنی‌های دهلی، در قسمت آخر با دیگر جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید.

دهلی از قدیمی ترین شهرهای جهان است و سنت و مدرنیته را در هم آمیخته است. در این شهر مردم با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. در این مقاله دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دهلی را به شما معرفی می‌کنیم تا با شناخت بیشتری به این شهر سفر کنید.

مسجد جامع 


Delhi, Jama Masjid Courtyard View

مسجد جامع یکی از گنجینه‌های شگفت‌انگیز «شهر قدیمی» است که بزرگترین مسجد هند نیز محسوب می‌شود. در محوطه‌ی این مسجد حدود ۲۵۰۰۰ نفر جا می‌شوند. ساخت مسجد جامع دهلی حدود ۱۳ سال طول کشیده است و در سال ۱۶۵۰ میلادی بنای آن تکمیل شد. اگر به بالای برج جنوبی آن بروید، می‌توانید چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از پشت‌بام‌های دهلی را تماشا کنید.

اگر کسی قصد داشته باشد به این مسجد برود، باید مانند تمامی مساجد لباس مناسبی بر تن داشته باشد، در غیر این صورت به او اجازه‌ی ورود داده نمی‌شود. این مسئله بدین معنی است که باید سر، پا و شانه‌های خود را بپوشانید. مسجد جامع دهلی روبه‌روی چاندی چوک و در نزدیکی قلعه‌ی سرخ قرار دارد. ورودیه‌ی آن نیز رایگان است اما اگر بخواهید با خود دوربین به‌همراه داشته باشید، باید ۳۰۰ روپیه (حدود ۱۴۵۰۰ تومان) بپردازید. شما همه‌روزه می‌توانید از این مسجد بازدید کنید اما هنگام اقامه‌ی نماز به گردشگران اجازه‌ی ورود داده نمی‌شود.

مقبره‌ی گاندی


Gandhi's Tomb, Raj Ghat, Delhi, India

بازدید از مقبره‌ی گاندی به شما نشان خواهد داد که «پدر ملت هند» در تاریخ ۳۰ ژانویه‌ی ۱۹۴۸، دقیقا کجا ترور شده است. او ۴۴ روز قبل از اینکه ترور شود، به خانه‌ای نقل مکان کرده بود و امروز اتاقی که او در آن می‌خوابید، به همان شکلی که در آخرین روز زندگی از آن خارج شده بود، نگهداری شده است. جایی هم که او در آن عبادت می‌کرد و در آن برای حضار سخنرانی می‌کرد، مانند اتاق خواب او برای بازدید عموم آزاد است. تعداد زیادی از مجسمه‌ها، عکس‌ها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها در این مکان در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. مقبره‌ی گاندی در مرکز دهلی نو قرار دارد و از سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر به روی علاقه‌مندان باز است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بنا، ایستگاه «Indraprastha» است.

گورودوارا بنگلا صاحیب (Bangla Sahib Gurudwara)

گورودوارا بنگلا صاحیب

اگر به مرکز تفریحی «Connaught Place» رفتید، در مقابل بنایی از جنس مرمر (سیک گورودوارا) توقف کنید. صدای سرودی دلپذیر، شما را به دنیایی کاملا متفاوت می‌برد. «Sarovar» هم دریاچه‌ای است در گورودوارا که آب آن، آب‌وهوای این منطقه را در تمامی طول سال خنک نگه می‌دارد. اگر خواستید با مترو به این مکان بیایید، باید در ایستگاه «Rajiv Chowk» پیاده شوید. 

خانه‌ی مندی (Mandi House)

خانه مندی دهلی

دقیقا کمی آنطرف تر از پارک مرکزی دهلی، مرکز فرهنگی دهلی قرار دارد. خانه‌ی مندی چند سالن کنفرانس و تئاتر دارد که در آن میزبان اجرای چندین نمایشنامه و اجراهای دیگر بوده است. شما می‌توانید در این مرکز تئاتر تماشا کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مرکز ایستگاه «Rajiv Chowk» است. 

بازار ساروجینی

بازار ساروجینی دهلی

در دهلی می‌توانید بازارهایی را پیدا کنید که با قیمت‌های کم، اجناس باکیفیتی را به مشتریان ارائه می‌کنند. بازار ساروجینی نگار شاید در اول فهرست این بازارها قرار بگیرد. این بازار یکی از پرطرفدارترین بازارها برای لباس، کیف و زیورآلات است. بتوان آن را بهشت خرید دختران نوجوان نامید! اگر خواستید با مترو به این بازار بروید، بهتر است در ایستگاه INA پیاده شوید. اگر در خرید کردن، چانه‌زدن بلد نیستید، حتما کسی را با خود ببرید که در این کار حرفه‌ای باشد. چانه زدن در این بازار ممکن است واقعا زننده باشد!

بازار لاجپات ناگار

بازار لاجپات ناگار

بودجه‌ی خود را تنظیم کرده و برای خرید لباس محلی بروید. شما می‌توانید در این بازار ساری یا هر لباس محلی هندی دیگری بخرید و با دست پر برگردید. بازار لاجپات غذاهای خیابانی بسیار خوشمزه‌ای هم دارد، پس اگر به این بازار رفتید، این غذاها را از دست ندهید. برای رفتن به بازار لاجپات ناگار باید در ایستگاه مترویی به همین نام پیاده شوید. همچنین می‌توانید موقع برگشت روی دست‌های خود حنا بگذارید!

دیلی هات

دیلی هات دهلی

بازدید از این مکان یک تور پیاده‌روی و بازدید از فرهنگ هند است. در اینجا می‌توانید هر لباس سنتی که دلتان خواست بخرید، کیف‌های خود را پر از صنایع دستی بسیار زیبا کنید یا فقط از هوای زیبا لذت ببرید. اینجا مغازه‌های غذافروشی و رستوران‌های بسیار زیبایی از ایالت‌ها و نقاط مختلف هند وجود دارد که می‌توانید طعم بسیار خوشمزه‌ای از غذاهای هندی را اینجا تجربه کنید. دیلی هات مانند نمایشگاه فانتزی است، پس حتما در سفر به دهلی به آن سری بزنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دیلی هات، ایستگاه INA است. در ضمن اینجا باید تا جایی که می‌توانید چانه بزنید و ارزان خرید کنید، در غیر این صورت خرید خوبی نخواهید داشت.

مرکز زیستگاه هند

مرکز زیستگاه هند

اینجا مجموعه‌ای رو باز است با پانل‌های خورشیدی بزرگ روی پشت بام، نمایشگاه‌های هنری در گالری‌ها، غذاهای خوشمزه از خیابان‌های هند و یک صبحانه‌ی آمریکایی خوب از بیکن و تخم‌مرغ. از سال ۲۰۱۱ تاکنون، جشنواره‌ی عکس هند در این بنا برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید با مترو به این بنا بروید، باید یا در ایستگاه جور باغ (Jor Bagh) یا ایستگاه استادیوم JLN پیاده شوید. سالن آمفی تئاتر «Rang De Basanti» هم در اینجا قرار دارد.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور دهلی مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه