شرلوک هلمز، از موزه لندن تا دم آخر در آبشار رایشنباخ

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
شرلوک هلمز، از موزه لندن تا دم آخر در آبشار رایشنباخ

شرلوک هلمز یک شخصیت داستانی است که شغلش کارآگاه خصوصی بوده و طبق داستان اهل «یورکشایر» انگلیس است. این شخصیت برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ توسط یک پزشک و نویسنده‌ی اسکاتلندی به نام «سر آرتور کانن دویل» شکل گرفت و به دنیای داستان‌ها پا گذاشت. 

برای کتاب‌دوستان شاید رفتن به خیابان 221B بیکر استریت در لندن یا دیدن مجسمه‌ی شرلوک هلمز در زادگاه «آرتور کانن دویل» در ادینبورگ، شوق سفر مربوط به شرلوک هلمز را ارضا کند. اما اگر شما هم طرفدار این شخصیت ماجراجو و باهوش هستید، این تمام آن چیزی نیست که می‌توانید ببینید. شما نمی‌خواهید که فقط به شخصیت شرلوک هلمز سلام دهید، شما باید به همراه او در خیابان‌های مه‌آلود دوران ویکتوریای لندن راه بروید. گفته می‌شود در تنها در لندن ۲۰۰ مکان مرتبط با شرلوک هلمز وجود دارد و حتی جاذبه‌های گردشگری زیادی مربوط به او در سراسر جهان وجود دارد. در این مقاله به تعدادی از این مکان‌ها اشاره می‌کنیم. 

لندن

موزه‌ی شرلوک هلمز در خیابان بیکر لندن قرار دارد و بر اساس داستان‌های شرلوک هلمز،  شخصیت‌های خیالی شرلوک و دکتر واتسون بین سال‌های ۱۸۱۱ الی ۱۹۰۴ در این خانه اقامت داشتند. این موزه مکان بسیار جذابی است که می‌توانید هر آنچه در مورد شرلوک هلمز می‌خواهید بدانید، می‌توانید پیدا کنید.

موزه شرلوک هلمز لندن

اگر خیابان 221B برای شما به قدر کافی توریستی نیست یا اگر احساس گرسنگی می‌کنید، می‌توانید به رستوران شرلوک هلمز بروید که محل دائمی نمایشگاه شرلوک هلمز است. در این نمایشگاه وسایلی مانند هفت‌تیر دکتر «واتسون» و نسخه‌ای از مطالعات شرلوک که معتبرترین نسخه در نظر گرفته می‌شود، به نمایشگاه گذاشته است. اگر می‌خواهید با اطلاعات سرشار خود در مورد شرلوک هلمز دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید، می‌توانید در رستوران «The Criterio» در خیابان «Piccadilly Circus» غذا بخورید، چون این رستوران جایی است که واتسون برای اولین بار شرلوک را در «اتود در قرمز لاکی» ملاقات کرد.

رستوران شرلوک هلمز

رستوران شرلوک هلمز

از مکان‌های دیگری که در لندن مستقیما به فیلم‌های شرلوک هلمز مربوط است، می‌توان به هتل «The Langham» اشاره کرد که هم داستان «رسوایی در بوهمیا» و هم در داستان «نشانه چهار» و داستان «سگ باسکرویل» به آن اشاره شده است. 

هتل لانگام شرلوک هلمز

اما اگر شما عاشق کتابخانه هستید، می‌توانید از «مجموعه‌ی شرلوک هلمز» در کتابخانه‌ی «Marylebone» در «وستمینستر» بازدید کنید که کلکسیون بی‌نظیری از عکس‌ها، بریده‌ی روزنامه‌ها، مجلات و چیزهای کوچکی است که مربوط به شرلوک هلمز است و تنها با تعیین وقت قبلی می‌توانید به آن سر بزنید. همچنین شما می‌توانید در تورهای پیاده‌روی با مضمون شرلوک هلمز شرکت کنید که در این تورها می‌توانید با موضوعاتی مانند شرلوک هلمز و لندن در اواخر دوران ویکتوریا، خانه‌ی خالی (The Empty House) و «شرلوک هلمز ملت را نجات می‌دهد» آشنا شوید.

کتابخانه مریلبون

دوون (Devon)

دوون مشهورترین محل ماجراجویی‌های شرلوک هلمز در فیلم «سگ باسکرویل» است. اگر از «پرینس تاون» شروع کنید و از «فاکس میر وبلور تور» بگذرید، به این منطقه می‌رسد. اگر دوست دارید به این منطقه بروید، حتما یک نفر به عنوان راهنما به همراه داشته باشید و تنها نروید چون مسیر خطرناکی است.

دوون شرلوک هلمز

سوئیس

آبشار «رایشنباخ» (Reichenbach) در سوئیس، صحنه‌ای است که شرلوک هلمز به صورت نابه‌هنگام به پایان بی‌پایان خود می‌رسد. با سفر به این منطقه علاوه بر این که می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی طبیعت و آبشار آن لذت ببرید، شب را هم می‌توانید در هتلی اقامت کنید که در نزدیکی شهر «Meiringen» قرار دارد و شرلوک هلمز آخرین شب زندگی خود را در آن گذراند و لوحی کنار مجسمه‌ی شرلوک هلمز قرار دارد که بهصورت متفکرانه‌ای در حال کشیدن سیگار است. حتی می‌توانید از موزه‌ی محلی شرلوک هلمز دیدن کنید که در زیرزمین «کلیسای انگلیسی» قرار گرفته است. 

آبشار رایشنباخ شرلوک هلمز

جالب است بدانید که در سوئیس ۲ موزه‌ی شرلوک هلمز وجود دارد. در سال ۱۹۶۵ پسر آرتور کانن دویل، آدرین، به شهر «Lucens» نقل مکان کرد که بین لوزان و دریاچه‌ی «نوشاتل» قرار دارد و موزه‌ی شرلوک هلمز خود را در قصر «Lucens» افتتاح کرد. در حال حاضر این موزه در «مزون غوژ»  (Maison Rouge) قرار دارد و توسط این مسئولان این شهر مدیریت می‌شود و ادعا می‌کند معتبرترین وسایل مربوط به شرلوک هلمز در آن به معرض نمایش گذاشته شده است. اما موضوعی که در مورد این موزه بسیار برجسته است، اشیای فراوان خاطره‌انگیز کانن دویل و موارد بایگانی، اولین نسخه‌ها و یک گربه‌ی خانگی به نام «واتسون» است.

موزه شرلوک هلمز

آمریکا

هتل «آلگونکویین» (Algonquin Hotel) در نیویورک یکی از دیگر مکان‌هایی است که دوست‌داران شرلوک هلمز به آن سر می‌زنند که در رمانی بر اساس واقعیت و زندگی واقعی و مرگ مرموز یکی از اعضای «Baker Street Irregular» ( افرادی که به عنوان بچه‌های خیابانی، در رمان شرلوک هلمز در آژانس او کار می‌کردند) به نام «ریچارد لنسلین گرین» به آن اشاره شده است. البته این هتل به آثار ادبی دیگر، غیر از شرلوک هلمز نیز مرتبط است. 

هتل آلگونکویین شرلوک هلمز

«کتاب‌فروشی مرموز» نیز در نیویورک یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های پررمز و راز در آمریکا است و اولین نسخه‌های کانن دویل و اشیای مربوط به شرلوک هلمز عاشقان شرلوک را به سمت خود جذب می‌کند. این متن توسط «David McLaughlin» در مورد این کتاب‌فروشی نوشته شده است:

دیوار پشتی ساختمان اصلی کتاب‌فروشی پر از طرفداران داستان و منتقدان شرلوک هلمز و دیگر شخصیت‌های مرموز است، اما اتاق‌های زیرزمین آن جایی است که جادوی واقعی در آن پنهان است. میان همه‌ی کتاب‌ها و مقالاتی که روی هم انباشته شده است، من کارت‌های قدیمی کریسمس، بدون نشان و ارسال‌نشده از سال‌های ۱۹۶۳ پیدا کردم. کاور جلوی کارت، نقشه‌ی رنگی جنوب انگلستان و ولز چاپ شده است. گفته می‌شود کاور داخلی آن هم نقشه‌ی شرلوکی انگلیس است که اولین بار توسط «جولیان ولف»، رهبر «Baker Street Irregulars» کشیده است.

کتاب فروشی مرموز شرلوک هلمز

کتاب فروشی مرموز شرلوک هلمز

در کتابخانه‌ی دانشگاه «مینه‌سوتا»، در «کلکسیون‌های خاص مینه‌سوتا» بزرگترین کلکسیون شرلوک هلمز و کانن دویل قرار گرفته است. برای بازدید از این مجموعه، باید مانند کتابخانه‌ی «Marylebone» وقت قبلی بگیرید. اما خوشبختانه بسیاری از اشیای این مجموعه به صورت آنلاین در دسترس است. 

کتابخانه مینه سوتا آمریکا

در آخر نمایشگاه بین‌المللی شرلوک هلمز امروزه به شکل یک تور در شهرهای آمریکا مانند دنور، سیاتل و دالاس برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین المللی شرلوک هلمز

مطالب مرتبط:

منبع bookriot

دیدگاه