ورزشگاه مرسدس بنز آرنا

بهداد خسور
بهداد خسور دوشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
ورزشگاه مرسدس بنز آرنا

ورزشگاه مرسدس بنز آرنا ورزشگاهی در شهر اشتوتگارت آلمان است که نام آن در طول سال‌هایی که از افتتاحش می‌گذرد بارها تغییر کرده است. در ادامه‌ی سری مقالات آشنایی با استادیوم در کجارو این ورزشگاه مدرن اروپایی را به شما معرفی می‌کنیم.

اطلاعات کلیدی

باشگاه: اشتوتگارت (VFB Stuttgart)

سال تاسیس: ۱۹۳۳

گنجایش: ۶۰۴۴۱ (۱۱۱۲۱ نفر ایستاده)

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

ساخت ورزشگاه مرسدس بنز آرنا از سال ۱۹۲۹ میلادی آغاز شد و پس از ۴ سال به پایان رسید و آماده‌ی بهره‌برداری بود. مرسدس آرنا که در ابتدا با نام ورزشگاه Adolf-Hitler-Kampfbahn شناخته می‌شد در ۲۶ ژوئیه سال ۱۹۹۳ و هم‌زمان با بازی‌های ژیمناستیک قهرمانی آلمان به‌صورت رسمی افتتاح شد.

مرسدس-بنز-آرنا

 در سال‌های اولیه ظرفیت استادیوم تنها ۳۵۰۰۰ نفر بود اما تنها دو سال پس از گشایش آن با اضافه شدن جایگاه‌هایی چوبی ظرفیت آن به بیش از ۷۰۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. البته در سال ۱۹۳۸ این جایگاه‌های چوبی به‌دلیل مسائل امنیتی بسته شدند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم نام ورزشگاه ابتدا به Century Stadium تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۴۹ نام نکاراشتادیون (Neckarstadion) برای این ورزشگاه انتخاب شد. درست پس از تغییر نام دوم ورزشگاه تحت یک عملیات بازسازی و گسترش عمده قرار گرفت و ظرفیت آن به ۱۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت.

مرسدس-بنز-آرنا

در سال ۱۹۵۹ ورزشگاه نکاراشتادیون (مرسدس بنز) میزبان فینال بازی‌های کاپ اروپا بین رئال مادرید و استاد رنس (Stad de Reims) بود که بازی با نتیجه‌ی ۲-۱ به نفع رئال مادرید به پایان رسید. در سال ۱۹۶۲ هم این ورزشگاه میزبان بازی دوم سوپر جام اروپا بین دو تیم فیورنتینا و اتلتیکو مادرید بود که اتلتیکو با ۳ گل تیم ایتالیایی را شکست داد.

پس از برگزیده شدن کشور آلمان برای میزبانی بازی‌های جام جهانی ۱۹۷۴، در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۱۹۷۰ ورزشگاه مجددا تحت بازسازی قرار گرفت تا برای برگزاری این رقابت‌ها آماده شود. طی این عملیات جایگاه اصلی تماشاچیان دوباره ساخته شد و برای جایگاه روبرویی یک سقف ایجاد شد. با پایان بازسازی گنجایش ورزشگاه از ۱۰۰۰۰۰ نفر به ۷۰۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

 در طول برگزاری بازی‌های جام جهانی ۱۹۷۴ ورزشگاه نکاراشتادیون میزبان سه بازی از مرحله‌ی اول گروهی و همچنین بازی بین لهستان و سوئد (۱-۰) از مرحله‌ی دوم گروهی بود.

در سال ۱۹۸۸ نکاراشتادیون برای دومین بار میزبان فینال کاپ اروپا بود. این بار بازی بین دو تیم پی.اس.وی آیندهوون و بنفیکا برگزار شد که تیم هلندی موفق شد در ضربات پنالتی حریف پرتقالی را شکست دهد و به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

مرسدس-بنز-آرنا

یک ماه پس از میزبانی از دومین فینال کاپ اروپا، ورزشگاه نکاراشتادیون به‌عنوان یکی از ورزشگاه‌های منتخب جام ملت‌های اروپا برگزیده شد و در طول بازی‌های یک بازی مرحله‌ی گروهی و همچنین بازی نیمه نهایی بین اتحاد جماهیر شوروی و ایتالیا (۲-۰) را میزبانی کرد.

در سال ۱۹۹۳ ورزشگاه دوباره تحت بازسازی قرار گرفت و بیشتر مساحت جایگاه‌های طبقه‌ی دوم به صندلی تجهیز شدند و یک سقف روی تمام استادیوم قرار گرفت.

با شروع همین بازسازی‌ها به‌دلیل کارهایی که با حمایت مالی کمپانی تولید کننده‌ی ماشین، دایملر-بنز روی آن انجام گرفته بود نام استادیوم دوباره تغییر کرد و این بار نام «گاتلیب دایملر اشتادیون» (Gotlieb-Daimler-Stadion) روی آن گذاشته شد.

گاتلیب دایملر اشتادیون هم برای آماده‌سازی جهت برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان دوباره تحت نوسازی قرار گرفت و طی این عملیات ردیف‌های بالایی جایگاه تماشاچیان به بازسازی شدند.

در طول برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ این استادیوم ۴ بازی مرحله‌ی گروهی، بازی یک هشتم نهایی بین انگلستان و اکوادور (۱-۰) و بازی رده‌بندی بین آلمان و پرتقال (۳-۱) را میزبانی کرد.

مرسدس-بنز-آرنا

  تا پیش از سال ۲۰۰۸ ورزشگاه شهر فرانکفورت همچنان یک پیست دو و میدانی هم داشت، اما در همان سال شورای شهر تصمیم گرفت ورزشگاه را به استادیوم فوتبالی مناسب و درخور برای شهر اشتوتگارت تبدیل کند. بنابراین پیست دو و میدانی حذف شد، زمین چمن اندکی پایین‌تر رفت و جایگاه‌های تماشاچیان تا نزدیکی زمین چمن گسترش پیدا کردند. این عملیات در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید و نام استادیوم به «مرسدس بنز آرنا» تغییر پیدا کرد.

راه‌های دسترسی به مرسدس بنز آرنا

استادیوم مرسدس بنز آرنا در شرق شهر اشتوتگارت و در کنار رودخانه‌ی نکار قرار دارد. این ورزشگاه حدود ۴/۵ کیلومتر از مرکز شهر و ایستگاه مرکزی قطار فاصله دارد.

در تمام خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تابلوهایی با نام استادیوم وجود داردند که شما را از طریق راه‌های B14‌ و B10 به استادیوم می‌رسانند.

مرسدس-بنز-آرنا

اگر دوست دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، بهترین راه استفاده از مترو (S-Bahn) است. خط S1 که از ایستگاه مرکزی می‌گذارد شما را از مسیر Kirchheim‌ به ایستگاه Neckarpark‌ می‌رساند که از آنجا ۵ دقیقه تا استادیوم پیاده‌روی دارید.

آدرس استادیوم به زبان آلمانی: Mercedesstrasse 87, 70372 Stuttgart

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به مرسدس بنز آرنا

مرسدس بنز آرنا بین رودخانه‌ی نکار و چند خط راه‌آهن قرار دارد و اطراف آن مجموعه‌های ورزشی و چند کارخانه قرار دارد. تعداد کمی کافه و رستوران در نزدیکی مرسدس بنز آرنا قرار دارد اما بهتر است اگر قصد خوردن یا آشامیدن چیزی را دارید این کار را در مرکز شهر اشتوتگارت انجام بدهید و پس از آن به‌سمت استادیوم حرکت کنید.

مرسدس-بنز-آرنا

چند هتل در نزدیکی استادیوم شهر اشتوتگارت قرار دارند که می‌توانید لیست آن‌ها را از اینجا مشاهده کنید و اگر دوست دارید در مرکز شهر اشتوتگارت اقامت داشته باشید می‌توانید لیست کامل هتل‌های شهر اشتوتگارت را از اینجا ببینید.

بلیط بازی‌های تیم اشتوتگارت

بلیط بازی های تیم اشتوتگارت را می‌توانید آنلاین، از طریق شماره تلفن ۵۸۳۲۵۴۶۳ ۱۸۰ ۰۰۴۹ از فروشگاه طرفداری باشگاه اشتوتگارت در محل استادیوم مرسدس بنز یا فروشگاه طرفداری باشگاه در خیابان Konigstrasse تهیه کنید.

از سال ۲۰۱۱ که ورزشگاه مرسدس بنز نوسازی شده است، تعداد تماشاچیان تیم اشتوتگارت هم در طول فصل افزایش چشمگیری داشته اما با این حساب فقط بلیط حدود یک سوم بازی‌های این باشگاه به‌صورت کامل به فروش می‌رسند و معمولا به‌راحتی می‌توان بلیط بازی‌ها را تهیه کرد.

مرسدس-بنز-آرنا

قیمت بلیط‌ها برای یک بازی در رده‌ی معمولی از ۲۱/۵ یورو (۸۶۰۰۰ تومان) برای یک صندلی در یکی از چهار گوشه‌ی استادیوم تا ۵۵ یورو (۲۲۰۰۰۰ تومان) برای یک صندلی در بخش مرکزی جایگاه اصلی متغیر است و قیمت بلیط در جایگاه ایستاده ۱۴/۵ یورو (۵۸۰۰۰ تومان) است. بلیط بازی‌های رده‌ بالای قیمتی این تیم هم بین ۳۲ یورو (۱۲۸۰۰۰ تومان) تا ۷۳/۵ یورو (۲۹۴۰۰۰ تومان) و قیمت جایگاه ایستاده هم ۱۸/۵ یورو (۷۴۰۰۰ تومان) است.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی بلیط‌ها می‌توانید با ایمیل ticketservice@vfb-stuttgart.de تماس بگیرید.

 تورهای استادیوم مرسدس آرنا

تورهای استادیوم مرسدس آرنا تورهایی ۹۰ دقیقه‌ای هستند که طی آن‌ها بازدیدکنندگان می‌توانند از رختکن‌ها، تونل ورود بازیکنان به زمین، نیمکت‌های ذخیره، امکانات VIP و اتاق کنفرانس دیدن کنند.

تورهای استادیوم از دوشنبه تا جمعه بین ساعت‌های ۱۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ انجام می‌گیرد و شنبه‌ها هم بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ تور برگزار می‌شود.

مرسدس-بنز-آرنا

برای به حد نصاب رسیدن تورها باید حداقل ۱۱ نفر بلیط خریده باشند. برای شرکت در تورها هم باید حتما پیش از حضور در محل استادیوم بلیط خود را از طریق تماس با تلفن ۶۰۴ ۰۰۷ ۵۵ ۷۱۱ ۰۰۴۹ یا ایمیل arenatour@vfb-stuttgart.de تهیه کنید. هزینه‌ی تور برای هر نفر ۸ یورو (۳۲.۰۰۰ تومان) است.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه