فرودگاه کاشان، معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی دوشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه کاشان، معرفی فرودگاه های ایران

کاشان یکی از شهرهای مهم توریستی و تاریخی ایران است که با معماری خاص خود سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. این شهر دارای فرودگاهی است که از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

شهرستان کاشان دارای چهار بخش (مرکزی، قمصر، نیاسر و برزک) بوده و دارای پنج شهر (کاشان، قمصر، نیاسر، جوشقان و برزک) است. کاشان با وسعت ۹۶۴۷ کیلومترمربع و جمعیت ۳۳۵۷۸۵ نفر از توابع استان اصفهان است و از نظر جمعیت، دومین شهرستان این استان محسوب می‌شوند.

کاشان یکی از مهم‌ترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران و ۲۲۰ کیلومتری شمال اصفهان و در میان کوه‎های کرکس و کویر مرکزی ایران واقع شده‎ است، جایی که از لحاظ پوشش گیاهی بیشتر فقیر است و در آن بوته‎ها و درختچه‌ها کم‌ و بیش یافت می‎شوند. کاشان از طریق بزرگراه و راه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است.

فرودگاه کاشان

کاشان همواره در طول تاریخ شهری با اهمیت و زنده بوده است و همچنان به زندگی ادامه می‌دهد. کاشان یکی از اولین مراکز تشکیل تمدن انسانی بوده است و طبق حفاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌های سیلک کاشان، سابقه حضور بشر در این منطقه به ۵ تا هفت هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد. اما باید اذعان کرد که تاریخ این شهر مملو از نابسامانی است.

در نیمه دوم قرن نهم و نیمه اول قرن دهم این شهر، شهرت بسیاری داشت و یک شهر پرجمعیت به شمار می‌رفت اما زلزله قرن دهم، کاشان و بازار آن را ویران کرد. در قرن ۱۱ و در دوره صفویه برای دومین بار به همان درجه از ترقی نائل شد و مانند اصفهان با شهرتی بسیار همراه شد، اما با بروز زلزله‌ای بسیار شدید در سال ۱۱۹۲ هجری قمری دوباره ویران شد.

کاشان در زمان سلجوقیان روبه رونق نهاد و در زمان قره‌قویونلوها دوباره ترقی کرد. تا جایی که محل توجه دانشمندان شد، بعد از کریم‌خان ‌زند و بعد از زلزله‌ای که در زمان قاجاریه رخ داد، کاشان دستخوش نابسامانی و منازعات محلی شد و از این ‌جهت خسارت‌های فراوانی به این شهر وارد آمد.

فرودگاه کاشان

از جمله دیدنی‌های کاشان می‌توان به از نقاط دیدنی و تاریخی کاشان می‌توان به تپه‌های باستانی سیلک، باغ و حمام فین، بازار تاریخی کاشان، مسجد آقا بزرگ و خانه‌های مجلل و تاریخی: عباسیان، بروجردی‌ها و طباطبایی اشاره کرد.

 

فرودگاه کاشان

فرودگاه کاشان

کاشان به دلیل برخورداری از دیدنی‌های جذاب همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و از اینرو، در راستای توسعه این شهر فرودگاهی در آن احداث شده است. البته فرودگاه کاشان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

تاریخچه

در سال ۱۳۷۳ با در نظر گرفتن زمینی به وسعت حدود ۸۰۰ هکتار در جنوب شرقی کاشان در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان حد فاصل دو جاده اصلی و ترانزیتی کاشان-نطنز به اصفهان و کاشان-یزد به کرمان،  که خط راه آهن تهران-بندر عباس نیز از شمال آن عبور می‌کند، برای ساخت فرودگاه انتخاب شده و  کار احداث فرودگاه این شهر رسما آغاز شد. پس از آن به سرعت، باندی به طول ۲۷۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و یک تاکسی‌وی و پارکینگ ??????? که قابلیت پارک چند فروند هواپیمای نیمه سنگین و یک ساختمان پاویون بود، ساخته شد تا این فرودگاه عملیاتی شود.

شهرداری کاشان نیز در ادامه با تکمیل عملیات عمرانی در فرودگاه و احداث یک ساختمان ترمینال مسافر با وسعت و زیر بنای ۸۰۰ متر مربع بخش دیگری از فرودگاه را تکمیل کرد. شهرداری کاشان در  حدود ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث فرودگاه کاشان هزینه کرده است.

فرودگاه کاشان

برای افتتاح این فرودگاه ریاست جمهوری وقت در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۱۳۷۴ با یک فروند هواپیمای فوکر ۲۸ وارد فرودگاه شد تا این فرودگاه افتتاح و عملا مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ پروانه نهایی بهره‌برداری فرودگاه کاشان، توسط ریاست کل سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.

هواپیماهایی که در حال حاضر در فرودگاه کاشان امکان پذیرش دارند، هواپیماهای بدنه متوسط (Type Medium) هستند که عبارت‌اند از ایرتاکسی (تاکسی هوایی)، پایپر (تک موتوره)، ایرباس ۳۲۰، بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۳۷، MD ، آنتونوف ۷۴، فوکر ۱۰۰، ATR، BAE.

فرودگاه کاشان

در طرح جامع فرودگاه کاشان، طول باند به ۴۰۰۰ متر و عرض آن به ۶۰ متر خواهد رسید تا این فرودگاه امکان پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و غول پیکر را نیز پیدا کند. همچنین، یکی از اهداف بلندمدت این فرودگاه افزایش سفرهای داخلی به ترتیب به شهرهای مشهد مقدس، قشم، کیش و پروازهای خارجی به مقصد نجف اشرف و کربلا است، دیگر این که برنامه‌ریزی‌هایی درباره تبدیل فرودگاه کاشان به یک فرودگاه بین‌‌المللی از جمله اهداف بلندمدت این فرودگاه به شمار می‌رود.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)/نظامی
  • کد یاتا: KKS
  • کد ایکائو: OIFK
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۰۶۲ متر

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات تماس فرودگاه کاشان

  • آدرس : کاشان، کیلومتر ۱۲ جاده قدیم نطنز
  • کد پستی :۸۷۳۵۱۷۶۶۱۸                                       
  • تلفن:  ۳-۵۵۴۴۴۸۵۲ (۰۳۱)
  • دورنگار : ۵۵۴۴۷۲۵۵

شرکت‌ها و مسیرهای هوایی فعال در فرودگاه کاشان

پروازهای مسافریمقصدها
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه کیش
هواپیمایی کیش‌ایرفرودگاه کیش

نکته قابل توجه اینکه پروازهای تشریفاتی ایرلاین‌هایی مانند آسمان، پویا، ماهان و ایران‌ایر نیز در این فرودگاه انجام می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه