ایسلند کجاست؟

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری پنجشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
ایسلند کجاست؟

ایسلند کجاست؟ ایسلند کشوری است که در قاره‌ی اروپا واقع شده است. گردشگران زیادی برای سفر این کشور را انتخاب می‌کنند. کشوری که میراث وایکینگ‌ها است و مردم آن هنوز هم به داشتن ریشه‌ی مشترک با وایکینگ‌ها افتخار می‌کنند.

جمهوری ایسلند شمالی‌ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای است که در شمال اقیانوس اطلس واقع شده است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک و جمعیت این کشور ۳۲۰ هزار نفر است. واحد پول این کشور کرونای ایسلند نام دارد و زبان رسمی آن زبان ایسلندی است. این کشور در تاریخ ۱ دسامبر ۱۹۱۸ از دانمارک مستقل شده است.

ایسلند

ایسلند که تا قرن بیستم از فقیر‌ترین کشور‌های جهان بود، پس از جنگ جهانی دوم با صنعتی کردن ماهیگیری خود و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت و در دهه‌ی ۱۹۹۰، به یکی از مرفه‌ترین کشور‌های جهان تبدیل شد.

ایسلند با مساحت ۱۰۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع کمی بزرگ‌تر از کره‌ی جنوبی است و کناره‌های حاشیه‌ای جزیره و در جنوب غرب این کشور، دو سوم جمعیت این کشور را در خود جای داده‌ است. زمین این کشور از نظر آتشفشانی و زمین‌شناختی فعال است و در آن آبفشان‌های بسیار یافت می‌شود.

از سال ۸۷۴، زندگی در ایسلند آغاز شد. یعنی زمانی که اینگولفور آرنارسون، رئیس یک قبیله از نروژ با افراد خود به این جزیره آمد و به‌طور دائمی در آن مستقر شد. پیش از او افراد دیگری به‌طور فصلی و موقت به این جزیره سفر می‌کردند.

ایسلند

ایسلند از سال ۱۲۶۲ تا ۱۹۱۸ جزئی از پادشاهی نروژ و پس از آن بخشی از پادشاهی دانمارک بود و در سال ۱۹۱۸ به استقلال رسید. ایسلند در حال حاضر کم‌جمعیت‌ترین کشور عضو پیمان ناتو است و تنها عضو این سازمان است که ارتش دائمی ندارد. سفارت دانمارک در تهران امور مربوط به صدور روادید ایسلند را انجام می‌دهد. این کشور همچنین، عضو اتحاد شنگن است.

تاریخ

ایسلند

نخستین افراد ساکن در ایسلند، گروهی از کشیش‌های ایرلندی بودند که در سده‌های هفتم و هشتم میلادی به این جزیره آمدند. اما در سده‌ی نهم این کشیش‌ها به دست وایکینگ‌ ها از ایسلند رانده شدند. وایکینگ‌های نورس (نروژی) در دهه‌ی ۸۶۹ میلادی ایسلند را کشف کردند. نخستین تلاش وایکینگ‌ها برای سکونت دائمی در ایسلند توسط شخصی به نام «فلوکی ویلگروآسون» صورت گرفت. «فلوکی ویلگروآسون» کسی بود که نام ایسلند، به‌معنای «سرزمین یخ» را به این جزیره داد.

جغرافیا

ایسلند

کشور ایسلند با مساحت ۱۰۲٫۸۱۹ کیلومتر مربع هیجدهمین جزیره‌ی بزرگ جهان و دومین جزیره‌ی بزرگ اروپا، پس از بریتانیای کبیر است. این کشور شامل یک جزیره‌ی بزرگ و ۳۰ جزیره کوچک در اقیانوس اطلس شمالی است که اندکی پایین‌تر از مدار شمالگان قرار گرفته‌اند. این کشور در فاصله‌ی کمتری با قاره‌ی اروپا قرار دارد. به همین دلیل عموما جزیره‌ای اروپایی شناخته می‌شود. ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است، اما تا حدی تحت‌تاثیر جبهه‌هایی از هوای معتدل قرار دارد.

سیاست

حکومت ایسلند جمهوری پارلمانیِ با پارلمان تک‌مجلسی است که نمایندگان آن با رأی مردم برای یک دوره‌ی چهارساله انتخاب می‌شوند. مجلس این کشور نخستین بار در سال ۱۸۴۵ میلادی به‌عنوان یک نهاد مشورتی با پادشاه دانمارک گشایش یافت. پیش از آن بین سال‌های ۹۳۰ تا ۱۷۹۹ میلادی یک مجمع ملی در ایسلند فعالیت داشت. به همین دلیل برخی ایسلند را صاحب «قدیمی‌ترین دموکراسی پارلمانی» دنیا می‌دانند.

ایسلند

 رئیس کشور ایسلند رئیس‌جمهوری است که با رأی مردم برای یک دوره‌ی چهارساله انتخاب می‌شود و محدودیتی برای دوره‌های ریاست‌ جمهوری او وجود ندارد. البته رئیس‌جمهوری بیشتر نقش تشریفاتی دارد و از اختیارات چندانی برخوردار نیست. با این حال قادر است مصوبات مجلس را وتو کرده و آن‌ها را به همه‌پرسی بگذارد.

ایسلند نخستین کشوری است که یک حزب کاملا تشکیل یافته از زنان در آن تاسیس شده‌ است. این حزب «ائتلاف زنان» نام داشت که در سال ۱۹۸۳ با هدف پیشبرد نیاز‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان پایه‌گذاری شد و هرچند در سال ۱۹۹۹ به فعالیت خود پایان داد، اما تاثیر بادوامی بر چهره‌ی سیاسی این کشور گذاشت و باعث افزایش حضور زنان در مجلس این کشور شد.

ایسلند

ایسلند عضو سازمان ملل متحد و ناتو است و تقریبا با همه کشور‌های دنیا روابط دیپلماتیک دارد، اما با کشور‌های نوردیک (فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارکآلمان، آمریکا، کانادا و و دیگر اعضای ناتو روابطی نزدیک دارد. ایسلند عضو اتحادیه‌ی اروپا نیست اما در سال ۲۰۰۹ درخواست عضویت در این اتحادیه را ارائه کرد. در ماه مارس ۲۰۱۵ دولت ایسلند بدون ارائه‌ی دلیلی خاص، اعلام کرد که دیگر تمایلی برای عضویت در اتحادیه اروپا ندارد.

ایسلند

جالب است بدانید که ایسلند ارتش دائمی ندارد. تا سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی آمریکا پایگاهی در این کشور داشت و چهار تا شش هواپیمای رهگیر را در آن مستقر کرده بود. پس از تعطیلی این پایگاه جنگنده‌های ناتو به‌طور دوره‌ای ماموریت‌ گشت و مراقبت در حریم هوایی این کشور را انجام می‌دهند.

فرهنگ

فرهنگ ایسلند از مهاجران وایکینگ سده‌ی نهم این ناحیه سرچشمه می‌گیرد. ایسلندی‌ها به میراث نیاکان وایکینگ خود افتخار می‌کنند و شجره‌ نامه‌ی بسیاری از آن‌ها به نخستین مهاجران بازمی‌گردد. زبان ایسلندی به زبان وایکینگ‌ها یعنی زبان نورس قدیم نزدیک است.

ایسلند

بر اساس آمار سال ۲۰۱۳ شاخص صلح جهانی ایسلند با توجه به نداشتن ارتش، آمار ناچیز جرم و جنایت و ثبات قابل‌توجه سیاسی-اقتصادی مسالمت‌ آمیزترین فضا را در بین تمامی کشور‌های دنیا داشته است. ایسلند از جمله کشور‌هایی است که کمترین آمار جرم و جنایت را دارد به‌طوری که نیرو‌های پلیس معمولا غیر مسلح هستند. در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار در تاریخ این کشور شخصی در درگیری مسلحانه با پلیس کشته شد.

آدرس

قاره‌ی اروپا، جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس

مسیر دسترسی

شما می‌توانید برای تجربه‌ی سفری عالی با ماجراجویی‌های مختلف، با یکی از تور‌های به مقصد ایسلند همراه شده از سفر خود لذت ببرید و لحظاتی به‌یادماندنی را ثبت کنید.

ایسلند

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه