۱۰ کاری که حتما باید در ماربیا انجام داد

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس یکشنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
۱۰ کاری که حتما باید در ماربیا انجام داد

ماربیا (Marbella) شهری در جنوب اسپانیا است؛ شهری قدیمی و خیره‌کننده با فرهنگ‌های بسیار، غذاهای فوق‌العاده و آب‌و‌هوایی شگفت‌انگیز در تمام طول سال. باکجارو همراه باشید تا با مکان‌هایی که حتما در این شهر باید در برنامه گشت‌گذارتان قرار بگیرند، آشنا شوید.

ماربیا متعلق به ایالت مالاگا (Malaga) است. این شهر بخشی از کوستا دل سول (Costa del Sol) محسوب می‌شود. طرز فکر اشتباهی که در مورد ماربیا وجود دارد این است که از آن به عنوان یکی از کابوس‌های بتنی کوستا دل سول یاد می‌کنند یا آن را به عنوان مکانی بسیار گران می‌شناسند. اما حقیقتا ماربیا مکانی فوق‌العاده برای گذراندن تعطیلات یا حتی زندگی و کار است. شهر ماربیا جمعیت زیادی از اسپانیایی‌ها را در خود جای داده است و کارهای بسیاری برای سرگرم‌شدن در هر زمان از سال در آن وجود دارد؛ چه با خانواده به ماربیا سفر کرده باشید، چه تنها یا با دوستان خود.

۱ گذراندن یک روز در ساحل

ساحل ماربلا

در هر فصلی از سال که به ماربیا بروید، گشت‌و‌گذار در ساحل آن را هرگز نباید از دست بدهید. کوستا دل سول دارای کیلومترها ساحل شنی است که یکی از بهترین آن‌ را می‌توانید با ۱۰ دقیقه رانندگی به سمت شرق ماربیا در منطقه کابوپینو (Cabopino) بیابید. در تمام طول این سواحل کافی‌شاپ‌های ساحلی دوست‌داشتنی دیده می‌شود که به نام چیرینگوتوس (chiringuitos) شناخته می‌شوند و نوشیدنی‌ها و غذاهای مدیترانه‌ای سنتی روی شن‌ها عرضه می‌کنند. آب‌های نزدیک این سواحل هم کاملا تمیز بوده و برای شنا کردن ایمن هستند.

۲ قدم‌زدن پاسئو ماریتیمو

پاسئو ماریتیمو ماربلا

در طول ساحل مکانی سنگ‌فرش شده وجود دارد که به آن پاسئو ماریتیمو (Paseo Marítimo) یا گردشگاه ساحلی گفته می‌شود. قطعا بدون قدم زدن در این مکان، دیدن چشم‌انداز‌های زیبایش، غرق شدن در فضای بی‌نظیرش و از همه مهم‌تر لذت بردن از یکی از زیباترین غروب‌های خورشید در کوستا دل سول تعطیلات شما تکمیل نخواهد شد. اگر در روز یکشنبه به این مکان بروید، می‌توانید با مردم محلی قدم بزنید و گپ‌و‌گفتی با آن‌ها داشته باشید.

۳ بازدید از شهر قدیمی ماربیا

 شهر قدیمی ماربلا

شهر تاریخی و دیدنی ماربیا یعنی کاسکو آنتیگو (casco antiguo) به معنای سرزمین باستانی جواهری پنهان است که اغلب گردشگران از وجود آن بی‌خبرند. در این شهر ۳ مکان که جزو میراث جهانی یونسکو هستند، دیده می‌شود؛ کلیسای جامع سویل، دژ و بایگانی عمومی دی ایندیاس (de Indias). این شهر قدیمی تقریبا شبیه روستایی جداگانه درون ماربیاست. شاید دلیل آن معماری قدیمی و البته چشم‌نواز با خیابان‌های پر پیچ‌و‌خم و باریک سنگ‌فرش شده است که پر از مغازه‌های مختلف، گالری‌های هنری قدیمی، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های فراوان هستند. در مرکز آن میدان پرتقال واقع شده است، میدان آندلسی زیبایی که پر از درخت‌های پرتقال و گیاهان گرمسیری است و حتما باید در طول تعطیلات سری به آن بزنید. می‌توانید وارد یکی از کافه‌های  سنتی متعدد آن شوید و از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرید، درحالی‌که گذر زمان را تماشا می‌کنید.

در این شهر قدیمی فعالیت‌های بسیاری گردشگران را وسوسه می‌کند و گوشه و کنارها و مخفیگاه‌های جالب زیادی برای ماجراجویی وجود دارد. رستوران‌های خوبی هم در اینجا دیده می‌شود که هرگونه غذایی را که فکر کنید در حجم زیاد سرو می کنند؛ از غذاهای لذیذ گران‌قیمت گرفته تا تاپاس‌های اسپانیایی معروف. کافی‌شاپ‌های بی‌شماری هم در کاسکو آنتیگو وجود دارد که حتی در اولین ساعات صبح بسیار شلوغ و پرمشتری هستند.

۴ رفتن به پارک لا آلامدا

 پارک لا آلامدا ماربلا

در جنوب شهر قدیمی ماربیا، در یک سمت جاده اصلی می‌توانید پارک لا آلامدا(La Alameda) را بیابید. این پارک کوچک در مرکز خود چشمه بزرگ و باشکوهی دارد که با کاشی‌های سنتی آندلسی آراسته شده است و اطراف آن را گیاهان گرمسیری غول‌پیکر و نیمکت‌های تزیین شده احاطه کرده‌اند. لا آلامدا در میان بومیان این منطقه محبوبیت زیادی دارد و گردشگران آن را مکانی آرام برای استراحت می‌دانند.

۵ تماشای خیابان دل مار

 خیابان دل مار ماربلا

علاقه‌مندان به هنر سورئالیسم و درحقیقت تمام هنردوستان می‌توانند در خیابان دل مار (del Mar) مجموعه ‌ای بی‌نظیر از مجسمه‌های اصیل ساخته شده توسط سالوادور دالی (Salvador Dali) را بیابند که در فضایی آزاد در قلب شهر ماربیا به نمایش گذاشته شده‌اند. درحقیقت وقتی از پارک لا آلامدا به سوی ساحل می روید، خیابان وسیعی را خواهید یافت که نیمکت های بی‌شماری برای استراحت دارد و پر از مجسمه‌های تحسین‌برانگیز است.

۶ رفتن به پارک دی لا کانستیچوشن

پارک دی لا کانستیچوشن ماربلا

بالاتر از ساحل در نزدیکی مرکز شهر محلی کاملا آرام در این شهر شلوغ و مدرن به نام پارک دی لا کانستیچوشن (de La Constitución) واقع شده است. در این پارک دیدنی درختان زیبا، گل‌های رنگارنگ، پارک مخصوص کودکان، رصدخانه‌ای نجومی و یک کافه‌تریا وجود دارد. همچنین  تالاری روباز با ظرفیت ۶۰۰ نفر در این پارک بنا شده است که محلی برای برگذاری اپرا، تئاتر، کنسرت و سایر رویدادهای فرهنگی محسوب می‌شود.

۷ خرید کردن

ماربلا

ماربیا برای دوستداران خرید واقعا عالی است! خیابان اصلی آن پر از مغازه‌های لباس‌فروشی است. در خیابان‌های پر پیچ‌و‌خم آن هم بوتیک‌ها و مغازه‌های کوچک بسیاری دیده می‌شود که اجناس غیرعادی، اسباب‌بازی، لباس، کفش و اجناس جانبی دیگر می‌فروشند. کسانی هم که می‌خواهند از برندهای معتبر خارجی نظیر ورساچه (Versace) و لوییس ویتون (Louis Vuitton) خرید کنند باید سری به تفرجگاه ساحلی بانوس (Banus) بزنند. بانوس مغازه‌های جالب و باورنکردنی بسیاری دارد که تمامی اجناس آن‌ها از برندهای مطرح دنیاست. اما اگر به دنبال برندهای مقرون‌به‌صرفه‌تری هستید، می‌توانید بسیاری از آن‌ها را یک‌جا در لا کانادا (La Cañada) ببینید. در این مکان حدود ۳۰۰ مغازه، کافی‌شاپ، رستوران و یک سینما وجود دارد. لا کانادا در شمال ماربیا واقع شده است و تنها اندکی با مرکز آن فاصله دارد.

۸ بهره بردن از فرهنگ ماربیا

فرهنگ در ماربلا

اگرچه کوستا دل سول به خاطر فرهنگ خود در دنیا شناخته شده است، اما تعدادی سالن نمایش، گالری‌های هنری و موزه در ناحیه ماربیا وجود دارد. همچنین برنامه‌های فرهنگی نظیر کنسرت و تئاتر در طول ماه‌های تابستان در آن اجرا می‌شوند. تئاتر جعبه سیاه که در ماربیا به نمایش درآمده بود آن‌قدر عملکرد خوبی داشت که به آن پیشنهاد شد تا در انگلیس و اسپانیا هم بر روی صحنه برود؛ موزه عجیب‌و‌غریب بن‌سای یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های درختان بن‌سای در اروپا نام گرفته است و موزه حکاکی‌های معاصر اسپانیا آثار پیکاسو (Picasso)، میرو (Miró)، تاپیز (Tapies)، چیلیدا (Chillida) و چند هنرمند صاحب‌نام اسپانیایی دیگر را به نمایش در‌می‌آورد. بهترین گالری هنری نزدیک ماربیا گالری سامر (Sammer Gallery) است که یکی از بزرگ‌ترین گالری‌های هنری مدرن در اسپانیا است.

در ماربیا جشنواره‌ای به نام جشنواره استارلایت (Starlite Festival) از اواسط جولای تا پایان آگوست برگزار می‌شود که در طول سال‌های متمادی شرکت‌کنندگان آن همواره بیشتر شده است. این جشنواره میزبان کنسرت‌های برخی از بزرگان دنیای موسیقی است. نمایش مد و هنر با حضور هنرمندان عرصه سینما از دیگر بخش‌های این جشنواره است. استارلایت در شمال ماربیا در آمفی‌تئاتر روباز منحصر‌به‌فردی برگزار می‌شود که دیوارهایش ۶۰ متر ارتفاع دارند. بنابراین می‌توانید تمامی اجراهای دیدنی و جذاب را زیر نور ستارگان تماشا کنید و لذت ببرید. علاوه براین جشنواره، پیشنهاد می‌شود سفری یک روزه به مالاگا داشته باشید و از موزه پیکاسو دیدن کنید.

۹. تفریحات خانوادگی

ماربلا

راه‌های بسیاری برای سرگرم کردن کودکان در ماربیا وجود دارد. گذراندن یک روز در فانی بیچ (Funny Beach) برای آن‌هایی که عاشق هیجان، سرعت و آدرنالین هستند، می‌تواند بسیار عالی باشد. کارتینگ، پارک بادی مخصوص کودکان، بازی‌های ویدیویی، ماشین‌ها و دوچرخه‌های الکتریکی، استخر، رستوران‌های با منوی غذای مخصوص کودک که در این ساحل فراهم هستند، می‌توانند برای کودک شما  روز خوبی را رقم بزنند.

برای کودکان فعال هم اونچرا آموزونیا (Aventura Amazonia) در منطقه الویریا (Elviria) که از سمت شرق تنها ۱۰ دقیقه با ماربیا فاصله دارد مکان بسیار خوبی است. درآن‌جا نوجوانان و حتی کودکان کارهایی نظیر بالا رفتن با طناب و پرواز میان درختان با سیم را تجربه می‌کنند که بسیار مهیج است. رفتن به سان پدرو (San Pedro)  که پارک بازی بزرگ و سرپوشیده‌ای در غرب ماربیا است، هم گزینه خوبی است. برای کشف ماربیا بدون پیاده‌روی کردن، پیشنهاد می‌کنیم از کالسکه‌ استفاده کنید تا کودکانتان با دیدن اسب‌ها بیشتر لذت ببرند. اگر هم بچه‌هایتان بزرگ هستند می‌توانید  تورهای سگوی (Segway) را امتحان کنید. در نزدیکی ماربیا یعنی فوانجیرولا (Fuengirola) که تنها ۱۵ دقیقه با ماربیا فاصله دارد پارک آبی و یک باغ‌وحش دیدنی می توانید بیابید. پارک تمساح در تورمولینوس (Torremolinos) و پارک سافاری سلوو (Selwo safari park) در استپونا (Estepona) تنها نیم ساعت از شهر فاصله دارند و تعطیلاتی عاری از هرگونه کسلی را برای شما به ارمغان می‌آورند. برای سرگرمی بیشتر نوجوانانتان، سازمان‌های خوب بسیاری در این شهر شروع به فعالیت کرده‌اند و پیشنهادهای ماجراجویانه‌ای نظیر غواصی، دوچرخه‌سواری ، سافاری با جیپ در پارک ملی، کوهنوردی با اسب، دره‌نوردی و پینت‌بال ارائه می‌دهند.

۱۰ غذاخوردن در رستوران‌های بی‌نظیر ماربیا

ماربلا

یکی از جاذبه‌های بی‌شمار ماربیا برای گردشگران غذاهای معرکه آن است. مسلما گشت‌و‌گذار شما از ماربیا بدون امتحان کردن بعضی از تاپاس‌های سنتی آن ناقص است. غذاهای دریایی و پائلا (ٰpaella) را هم مخصوصا در ساحل امتحان کنید. پائلا بشقابی شامل برنج، زعفران، مرغ و ... است. علاوه بر غذاهای سنتی و مدیترانه‌ای، غذاهای بین‌المللی هم در کوچه‌های پر پیچ‌و‌خم این شهر قدیمی یافت می‌شود. به طورکلی ماربیا انتخاب‌های زیادی برای صرف غذا متناسب با بودجه و ضائقه گردشگران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد .

 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه