لباس مناسب پیاده روی در سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی پنجشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
لباس مناسب پیاده روی در سفر را چگونه انتخاب کنیم؟

پیاده‌روی طولانی بخش مهمی از سفرهای شما است. برای اینکه بتوانید پیاده‌روی راحت را تجربه کنید باید حتماً لباس‌های مناسبی با توجه به محل کمپ خود بپوشید. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را در انتخاب لباس مناسب برای پیاده‌روی راهنمایی کنیم.

پیاده‌روی

پیاده‌روی یک بخش جدا نشدنی برای شرکت در هر نوع کمپ تفریحی است. معمولا همه‌ی طبیعت‌گردی‌ها به‌ گونه‌ای است که گروه تا منطقه مورد نظر را با اتومبیل طی می‌کنند و بخش دیگر تا رسیدن به محل برپایی کمپ را به پیاده‌روی می‌پردازند. گاهی هم این پیاده‌روی‌ها بسته به شرایط جغرافیایی منطقه و حتی شرایط آب‌وهوایی کمی طاقت‌فرسا می‌شود. پس داشتن لباس مناسب و راحت برای تسهیل در امر پیاده‌روی بسیار مهم است، البته شما باید در انتخاب لباس‌هایتان دقت کافی را داشته باشید. برای مثال نوع پوشش برای پیاده‌روی در فصل تابستان و هوای گرم باید به‌ گونه‌ای باشد که شما را خنک نگاه دارد و نوع پوشش در زمستان و حوای سرد باید ضمن اینکه شما را از سرما محفوظ نگه می‌دارد، نباید جلوی حرکت راحت شما را بگیرد.

لباس چسبان

لباس پیاده روی

اگر می‌خواهید در هوای شرجی یا در آب‌وهوای گرم و در مناطق کویری پیاده‌روی کنید، دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از لباس چسبان و بخصوص شلوارهای تنگ استفاده کنید، زیرا این کار باعث افزایش عرق کردن پوست بدنتان می‌شود و همچنین بعد از مقدار کمی پیاده‌روی بدنتان را به سوزش انداخته و ادامه حرکت را برایتان به شدت دشوار می‌کند.

لباس‌های ضخیم

لباس پیاده روی

اگر پیش‌بینی می‌کنید که هوا در محل کمپ شما کمی سردتر شود، بهتر است مقداری لباس ضخیم‌تر که سبک باشند نیز به همراه داشته باشید تا فقط در صورت لزوم از آنها استفاده کنید. البته هرچه هوای منطقه مورد نظر، سردتر باشد شما نیز باید از لباس‌های گرم‌تر و مناسب‌تری استفاده کنید. 

لباس پنبه‌ای

لباس پیاده روی

برای رفتن به کمپ‌ها سعی کنید از پوشیدن لباس پنبه‌ای اجتناب کنید، زیرا هنگامی که شما شروع به عرق کردن می‌کنید، لباس پنبه‌ای‌تان، مانند یک کمپرس آب عمل کرده و مدام شما را مرطوب نگه می‌دارد و این اتفاق بسیار آزار دهنده است و حتی امکان دارد شما آرامش خود را در طول پیاده‌روی از دست بدهید. در هنگام پیاده‌روی در هوای سرد نیز لباس پنبه‌ای باعث می‌شود بدنتان زودتر عرق کند و در آب‌وهوای مرطوب و بارانی نیز لباس پنبه‌ای بدترین گزینه برای پوشیدن است.

جوراب مناسب

لباس پیاده روی

انتخاب جوراب مناسب فوق‌العاده اهمیت دارد. معمولا جوراب‌های پشمی و مصنوعی پاها را دچار تاول زدگی می‌کنند، و به وجود آمدن تاول تا حد فراوانی جلوی ادامه حرکت شما را می‌گیرد و ادامه راه رفتن را غیر ممکن می‌کند. البته برخی از افراد برای جلوگیری از تاول زدن با جوراب‌های ضخیم در زمستان، ابتدا یک جوراب نازک پوشیده و سپس روی آن جوراب ضخیم‌تر را می‌پوشند. اینکه شما از جوراب ضخیم یا نازک استفاده کنید تماماً بستگی به شرایط آب‌و هوایی محیطی دارد که قرار است در آنجا کمپ‌تان را برپا کنید.

پوشیدن چند لایه لباس

لباس پیاده روی

در آب‌وهوای سرد انتخاب جنس لباس‌های که روی هم آنها را می‌پوشید اهمیت پیدا می‌کند. مثلا در لایه‌های زیرین باید از لباس‌های استفاده کرد که اجازه خروج گرمای بدنتان را ندهند. و بر روی آنها لباس‌های بپوشید که جلوی نفوذ سرما به بدنتان را بگیرند.

لباس کوتاه

لباس پیاده روی

بسیاری از مردم در آب‌وهوای گرم ترجیح می‌دهند از لباس‌های کوتاه و شلوارک‌ها استفاده کند. استفاده از این نوع لباس باعث خنک‌تر شدن شما می‌شود اما اگر کمپ شما در محلی است که حشرات فراوان در منطقه وجود دارد و یا تابش آفتاب بسیار شدید است (مانند کمپ‌های کویری) توصیه می‌شود که از لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند اما نازک استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در کویر هیچ‌گاه لباس خود را در نیاورید، زیرا نداشتن لباس برخلاف تصور، بیشتر باعث گرم شدن شما می‌شود.

پوشیدن لباس برای هوای سرد

لباس پیاده روی

برای گرم شدن در کمپ‌های که آب‌وهوای سردی دارند، تنها پوشیدن کاپشن کافی نیست، شما باید اول در لایه زیرین یک لباس تنگ  و چسبان بپوشید، بعد روی آن از لباس‌های دیگر مانند بافت‌ها باید استفاده کرد و روی اینها یک کاپشن مناسب به تن کنید.

لباس ضد آب

لباس پیاده روی

وقتی می‌خواهید به منطقه‌ای بروید که احتمال بارندگی در آنجا زیاد است، حتما باید لباس ضد آب و گرمی بپوشید. برای این کار از ژاکت‌ها و کاپشن‌های که روی آنها ضد آب است و  داخل آنها معمولا از پشم گوسفند است استفاده کنید تا ضمن گرم نگه داشتن شما، از نفوذ آب به داخل لباس‌تان جلوگیری کند. البته هنگام خرید به انعطاف‌پذیری و سبکی آن نیز دقت داشته باشید تا حرکت‌تان را با مشکل مواجه نکند.

لباس پیاده روی

اگر شما برای خرید یک لباس گرم می‌روید بهتر است به جزییات نیز دقت کنید. مثلا انتخاب کاپشنی که خودش کلاه داشته باشد یا تعداد جیب‌های بیشتری در آن قرار گرفته باشد نیز می‌تواند به شما در شرایط خاص کمپ کمک کند.

انتخاب کفش مناسب

لباس پیاده روی

انتخاب کفش مناسب برای پیاده‌روی در مسیر کمپ، شاید مهم‌ترین بخش از انتخاب لباس شما باشید، پس سعی کنید در این بخش کمتر صرفه جویی کنید و بهترین و مناسب‌ترین کفش را برای خود انتخاب کنید. کفشی که پای شما را از داخل اذیت نکند و از بیرون نیز پای شما را در برابر خار، سنگ و حشرات کوچک موجود در مناطق طبیعی محافظت کند بسیار مناسب است. 

لباس پیاده روی

از ویژگی‌های مهم دیگر کفشی که می‌خواهید انتخاب کنید، ضد آب بودن آن است. اگر کفش‌تان ضد آب است و جلو نفوذ آب را به داخل پای شما می‌گیرد، پس شما بسیار خوش‌شانس هستید. زیرا نفوذ آب به درون کفش و خیس شدن جوراب، بیش از حد تصور ادامه راه رفتن را سخت خواهد کرد. همچنین سبکی و انعطاف پذیری کفش نیز بسیار مهم است و این ویژگی‌ها زمانی به کارتان می‌آید که مسیر کمپ شما کوهستانی و پر از سنگ باشد. انعطاف پذیری باعث می‌شود شما به راحتی بتوانید تغییر جهت بدهید و بدوید.

کلاه

وسایل سفر

کلاه، یک وسیله مفید و مناسب است که در هر نوع کمپی استفاده از آن توصیه می‌شود. کلاه می‌تواند شما را در برابر تابش شدید آفتاب، بارش باران و حتی برخورد حشرات با سرتان را حفظ کند.

دستکش

وسایل سفر

دستکش یک وسیله مفید برای استفاده در آب‌وهوای سرد است. در هنگام خرید دستکش به خاطر داشته باشید که تا حد ممکن ضد آب و انعطاف پذیر باشد.

آیا شما تجربه اقامت در کمپ‌های کویری، جنگلی و کوهستانی را دارید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه