زیباترین پارک های ملی اروپا؛ از پارک ملی جوتونهیمن تا گران پارادیسو (قسمت اول)

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
زیباترین پارک های ملی اروپا؛ از پارک ملی جوتونهیمن تا گران پارادیسو (قسمت اول)

پارک‌های ملی قاره اروپا از منطقه دریاچه انگلستان گرفته تا پارک ملی گران پارادیسو (Gran Paradiso) در کوه‌های آلپ، گزینه‌ای عالی برای تماشا و تجربه‌ی مناظر منحصربه‌فرد در سراسر اروپا هستند. با کجارو همراه باشید تا با هم به ۱۴ پارک ملی برتر در اروپا سفری داشته باشیم.

در سفر به اروپا معمولا شهرهای زیبا و پر زرق‌و‌برق این قاره گردشگران را شیفته‌ی خود می‌کنند. اما دیدن مناطق شهری نباید شما را از تماشای مناظر طبیعی شگفت‌انگیز این قاره نظیر پارک‌های ملی غافل کند. بی‌شک با خواندن این مقاله متقاعد خواهید شد که در سفر به اروپا حتما از پارک‌های ملی بی‌نظیر آن هم دیدن کنید.

 پارک ملی جوتونهیمن

پارک ملی در اروپا

پارک ملی جوتونهیمن (Jotunheimen) در نروژ یکی از بهترین پارک‌های ملی در اروپا محسوب می‌شود که در واقع مجموعه‌ای از کوه‌های بسیار است. این پارک از بیش از ۲۵۰ قله تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها جزو بلندترین قله‌های اروپا هستند. در میان این قله‌های پوشیده از برف، دریاچه‌های آبی زلالی دیده می‌شود که از آب شدن برف‌ها جاری شده‌اند و منظره‌ای بی‌نظیر خلق کرده‌اند.

پارک ملی جوتونهیمن حیات‌ وحش خوبی هم دارد که شامل حیواناتی نظیر سیاه‌گوش و گوزن شمالی می‌شود. دریاچه‌های آن هم برای ماهی‌گیری مناسب است، چراکه پر از ماهی قزل‌آلا هستند.

  پارک ملی حوزه دریاچه

پارک ملی در اروپا

یکی از زیباترین و آرام‌ترین مقاصد گردشگری در انگلستان پارک ملی حوزه دریاچه (Lake District) است. همان طور که از نام آن پیدا است این پارک دریاچه‌های بسیاری دارد. بازدیدکنندگان از این پارک می‌توانند از قدم زدن در آن لذت ببرند و در مناظر بی‌نظیرش غرق شوند.

 پارک ملی تابیورینت

پارک ملی در اروپا

وقتی سخن از جزایر قناری، خصوصا جزیره کوچک لا پالما (La Palma) می‌شود، معمولا تصویری از سواحل و تفریحگاه‌های ساحلی به ذهن ما خطور می‌کند، در حالی که باید بدانیم این جزایر اسپانیایی پارک ملی شگفت‌انگیزی هم دارند که از دهانه‌ی آتشفشان شکل گرفته‌ است.

در مرکز این پارک چیزی شبیه یک دهانه غول‌پیکر وجود دارد که امروزه به‌عنوان قوس کوهستانی شناخته می‌شود. در این پارک زیبا می‌توان روی لبه کوه قدم زد، در مناظر چشم‌نواز دره‌های سبز آن غرق شد و حتی آب‌های آبی اقیانوس را هم نظاره کرد.

  پارک ملی بیالوویزا

پارک ملی در اروپا

پارک ملی بیالوویزا (Bialowieza) در مرز بین لهستان و بلاروس واقع شده است. این پارک بزرگ، آخرین بازمانده جنگل‌های معتدل قدیمی در اروپا است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌دنبال حیوانات کمیابی همچون گاومیش کوهان‌دار آمریکایی در اروپا می‌گردید، این پارک بهترین مکان دنیا برای تحقق این هدفتان است.

این پارک مکانی عالی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از میان مسیرهای مشخص هم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید چیزهای زیادی در مورد ایجاد این پارک و حیات‌ وحش آن بدانید، حتما از موزه طبیعت و جنگل این پارک ملی دیدن کنید.

  پارک ملی اولانکا

پارک ملی در اروپا

در شمال فنلاند می‌توان پهنه‌ی سبز و زیبایی به نام پارک ملی اولانکا (Oulanka) را یافت. این پارک از سرزمین مردم سامی محافظت می‌کند که در قرن هفدهم در این منطقه زندگی می‌کردند و به شکار و ماهیگیری مشغول بودند.

با رفتن به این پارک ملی می‌توان در طول کارهانکیروس (Karhunkierros) که محبوب‌ترین مسیر کوه‌پیمایی در سراسر فنلاند است، کوه‌پیمایی کرد.

از دیگر سرگرمی‌های موجود در این پارک می‌توان به چیدن انواع توت‌ها در آن، دوچرخه‌سواری در کوهستان، قایق‌رانی در رودخانه‌های بی‌شمار آن و گذراندن شب در کابین‌های چوبی اشاره کرد.

  پارک ملی ساکسون سوئیس

پارک ملی در اروپا

پارک ملی ساکسون سوئیس (Saxon) برخلاف اسمش کاملا درون مرزهای آلمان در نزدیکی شهر درسدن (Dresden)  واقع شده و مملو از چشم‌اندازهای منحصر به‌فرد است.

این پارک مخروط‌های بلندی دارد که بالای صخره‌ها قرار گرفته‌اند و جنگل‌های انبوه، اطراف آن‌ها را گرفته‌اند.  پارک ساکسون که در بخش دورافتاده‌ای در شرق آلمان قرار گرفته است، امروزه به مکانی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی تبدیل شده است. کوه‌ها و جنگل‌های انبوه این پارک باعث شهرت آن در کل اروپا شده‌اند.

  پارک ملی گران پارادیسو

پارک ملی گران پارادیسو

پارک ملی «گران پارادیسو» (Gran Paradiso) در میانه‌ی کوه‌های آلپ در شمال ایتالیا واقع شده است. درحقیقت این پارک برای حفاظت از بز کوهی در برابر شکارچیان ایجاد شده است.

بخشی از این پارک پوشیده از جنگل است و در بخشی دیگر چند یخچال طبیعی به چشم می‌خورد. از فعالیت‌های پرطرفدار در این پارک می‌توان به پیاده‌روی، مخصوصا تا بالای قله کوه «گران پارادیسو» اشاره کرد. در «گران پارادیسو» می‌توان چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از قله‌های آلپ مثل مونت بلانک (Mont Blanc) و ماترهورن (Matterhorn) را تماشا کرد.

مطالب مرتبط:

منبع touropia

دیدگاه