ماجراجویی در گودال آبی بزرگ، بلیز

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
ماجراجویی در گودال آبی بزرگ، بلیز

گودال آبی بزرگ (Great Blue Hole) یک گودال آبی در سواحل کشور بلیز (Belize) است که ۱۰۸ متر عمق دارد. این گودال بخشی از دیواره‌ی مرجانی بلیز است که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این شگفتی طبیعت در ادامه با کجارو همراه باشید.

گودال آبی بزرگ، ۳۰۰ متر عرض و ۱۰۸ متر عمق دارد. این مکان، زمانی به شهرت رسید که ژاک ایو کوستو (Jacques-Yves Cousteau)، آن را به عنوان یکی از ده مکان برتر دنیا برای غواصی اسکوبا معرفی کرد.

ژاک-ایو کوستو، افسر نیروی دریایی، کاشف، بوم‌شناس، مستندساز، عکاس ، نویسنده، محقق فرانسوی و خالق آکوالانگ (آبشش مصنوعی) یعنی اسکوبا بود. او زندگی خود را به مطالعه‌ی دریاها و اقیانوس‌ها، و اشکال مختلف حیات در آنها اختصاص داد. او بنیانگذار کنفدراسیون جهانی فعالیت‌های زیر آبی است.

وی در سال ۱۹۷۱ کشتی خود را برای تعیین عمق این گودال به این محل آورد. مشاهدات و جست‌وجوهای او نشان داد که منشأ گودال آبی بزرگ از سنگ‌آهک‌های کارستی است که قبل از افزایش سطح آب دریا و در حداقل چهار مرحله شکل گرفته است و لبه‌های مشخصی را در ژرفای ۲۱، ۴۹ و ۹۱ متری به‌جا گذاشته است. وجود استالاکتیت‌ها نیز تایید می‌کند که شکل‌گیری آن در بیرون از محیط دریا اتفاق افتاده است.

بلیز

بلیز

گردشگری در گودال آبی بلیز

بلیز

این گودال آبی شگفت‌انگیز، یکی از مقاصد گردشگری محبوب و شناخته‌شده برای غواصان اسکوبا است. غواصانی که به دنبال آب‌های شفاف و کریستالی و گونه‌های دریایی زیبا و منحصربه‌فرد هستند، این مکان را برای غواصی انتخاب می‌کنند.

گرچه این مکان یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای غواصی است اما باید این نکته را مد نظر قرار دهید که برای همه‌ی غواص‌ها با هر سطح از مهارت غواصی، مناسب نیست و غواصی در این گودال، نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد. هنگام غواصی در این گودال، توقع نداشته باشید که تصاویر رنگارنگی از دنیای زیر آب مثل آنچه در مستندها به نمایش در‌می‌آید ببینید. منظره‌ای که غواص‌ها در این گودال می‌بینند، غاری تاریک با استالاکتیت‌های متعدد است.

بلیز

در سال ۲۰۱۲، شبکه‌ی تلویزیونی دیسکاوری، گودال آبی بزرگ بلیز را در صدر فهرست «شگفت‌انگیزترین مکان‌های روی زمین» قرار داد.

در سال ۲۰۱۲، شبکه‌ی تلویزیونی دیسکاوری، گودال آبی بزرگ بلیز را در صدر فهرست «شگفت‌انگیزترین مکان‌های روی زمین» قرار داد.

این پدیده‌ی شگفت‌انگیز، حاصل یک رویداد زمین‌شناسی به تنهایی نیست. در واقع نتیجه‌ی چهار دوره‌ی کاملا مستقل است که در ۱۵۳ هزار، ۶۶ هزار، ۶۰ هزار و ۱۵ هزار سال پیش در عصر یخبندان روی داده است.

سالانه بیش از دویست‌هزار نفر از این شگفتی دنیای زیر آب، بازدید می‌کند. یکی از دلایل منحصربه‌فرد بودن این گودال این است که بیش از ۵۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری کمیاب، در این محدوده زندگی می‌کنند.

بلیز

گودال آبی بلیز، فقط دو منطقه‌ی امن برای غواصی دارد. این گودال، ۱۱ غار آبی هم دارد. بیش از ۶۰ درصد افرادی که به بلیز سفر می‌کنند، غواصی در این گودال را بهترین تجربه‌ی سفر خود عنوان می‌کنند. گرچه گودال‌های آبی دیگری نیز در باهاما، استرالیا و مصر یافت شده‌اند اما وسعت این گودال و تنوع زیستی آن، آن را از سایر موارد مشابهش متمایز می‌کند.

محدوده‌ی جغرافیایی گودال آبی بزرگ کشور بلیز

جاذبه‌های گردشگری در بلیز

بلیز، کشوری در آمریکای مرکزی و پایتختش بلموپان است. مهم‌ترین منابع مالی این کشور، کشاورزی، بانکداری و گردشگری است. کشور بلیز علاوه بر گودال آبی بزرگ، جاذبه‌های گردشگری متعددی برای ماجراجویی دارد.

باغ‌وحش بلیز

بلیز

این باغ وحش که در دل جنگل واقع شده است، ۵۰ کیلومتر با بلیزسیتی فاصله دارد. بسیاری از حیواناتی که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند، حیوانات وحشی هستند که توسط برخی از افراد به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شده‌اند. باغ وحش تلاش می‌کند تا این حیوانات را جمع‌آوری کرده و بعد از آماده‌سازی آنها، به حیات وحش بازگرداند. گردشگران می‌توانند این حیوانات را از نزدیک و در محیط زندگی طبیعی آنها، ببینند.

شهر مایایی لامانای (Lamanai)

بلیز

بلیز

بلیز

این منطقه که در شمال بلیز واقع شده، زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مایایی بوده است. آثار به‌جامانده در این شهر باستانی، هنوز به طور کامل بازیابی نشده‌اند. باستان‌شناسان در تلاش هستند تا ابتدا بناهای بزرگتر را بررسی و مرمت کنند ازجمله معبد بزرگ که بنایی ۳۳ متری است.

غار Actun Tunichil Muknal

بلیز

بلیز

این غار که در سال ۱۹۹۲ کشف شد، در نزدیکی شهر San Ignacio قرار دارد. این غار در واقع مکانی مقدس برای قوم مایا بوده است و اکنون نمونه‌هایی از ظروف سنگی، سفالی و سرامیکی و بقایایی از اجساد قربانی شده در آن پیدا می‌شود که بیشتر آنها بر اثر فعالیت‌های طبیعی غار، با سنگ آهک پوشیده شده‌اند.

دیواره‌ی مرجانی بلیز

بلیز

این دیواره‌ی مرجانی، مجموعه‌ای از آب‌سنگ‌های مرجانی در ساحل بلیز است. این دیواره در واقع یک بخش ۳۰۰ کیلومتری از مجموعه‌ی دیواره مرجانی آمریکای میانه است. دیواره‌ی مرجانی آمریکای میانه، ۹۰۰ کیلومتر طول دارد و بعد از دیواره‌ی بزرگ مرجانی استرالیا، دومین مجموعه‌ی مرجانی بزرگ دنیا است.

این دیواره‌ی مرجانی نیز یکی از مقاصد گردشگری محبوب و پرطرفدار برای غواصی اسکوبا و غواصی سطحی است.

غواصی سطحی که غواصی کم‌عمق یا غواصی با لوله‌ی تنفسی نیز نامیده می‌شود، شنا کردن زیر آب با کمک ماسک غواصی، یک لوله‌ی تنفسی و باله‌های غواصی است.

غواصی سطحی از تفریحات محبوب گردشگران به‌ویژه در مناطق گرمسیری است. جذابیت این نوع غواصی در این است که فرد می‌تواند جانداران و گیاهان دریایی را در محیط طبیعی خودشان، از نزدیک مشاهده کند و برای این کار نیازی به تمرین‌های دشوار و تجهیزات غواصی عمیق ندارد.

بلیز

مجموعه‌ی بسیار بزرگ و متنوعی از جانداران دریایی در این دیواره‌ی مرجانی زندگی می‌کنند. در واقع این منطقه یکی از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های دنیا است. محققان، تخمین می‌زنند که فقط ۱۰ درصد از گونه‌های زیستی این منطقه، کشف شده‌اند.

این منطقه علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین منابع صنعت ماهیگیری این کشور است، بیش از نیمی از ۲۶۰ هزار گردشگر این کشور را به سوی خود می‌کشد.

مناطق طبیعی حفاظت‌شده، غارها، پارک‌های ملی و آثار باستانی متعددی در این کشور وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. فرقی نمی‌کند که در چه فصلی به این کشور سفر کنید. در چهار فصل سال، فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و ماجراجویانه‌ی  متعددی برای گردشگران وجود دارد.

بلیز

مطالب مرتبط:

دیدگاه