بهترین گذرنامه ها متعلق به کدام کشورها است؟ (قسمت اول)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین گذرنامه ها متعلق به کدام کشورها است؟ (قسمت اول)

بر اساس رتبه‌بندی یک سازمان معتبر جهانی به نام « Henley & Partners Visa Restriction Index»، کشورهایی را برایتان معرفی خواهیم کرد که بهترین گذرنامه‌های جهان را در اختیار دارند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

به‌منظور داشتن سفری امن و نیز کامل بودن مدارک هویت‌شناسی شخصی، تهیه‌ی گذرنامه امری ضروری تلقی می‌شود. امروز، به‌سادگی می‌توان متوجه این موضوع شد که گذرنامه‌ی برخی از کشورها به‌لحاظ دسترسی به اقصی نقاط دنیا و نیز مقبولیت جهانی، بسیار بهتر از گذرنامه‌های دیگر کشورها است. سازمان Henley & Partners که شرکتی واقع در لندن است، اخیرا مطلبی منتشر کرده که طی آن، «شاخص محدودیت‌های روادید» سال ۲۰۱۶ خود را عنوان کرده است.

کشورهای اتحادیه اروپا و نیز آمریکای شمالی در صدر این فهرست قرار دارند. پر واضح است که کشورهای ذیل، دارای اقتصادی قدرتمند و نیز شهرت جهانی هستند که توانسته‌اند اعتماد شهروندان خود در سراسر دنیا را جلب کنند. به همین ترتیب، چنین اعتماد و اطمینانی این اجازه را به مسافران کشورهای مربوطه می‌دهد تا بدون هیچ مشکلی وارد خاک کشورهای متعددی شوند. در ادامه با فهرست این کشورها آشنا خواهیم شد که به‌دلیل احترام و شهرتی که در سطح جهان کسب کرده‌اند، شهروندانشان می‌توانند تنها با گذرنامه‌ی خود وارد مرز کشورهای گوناگونی شوند.

۱۱. آمریکا (اجازه ورود به ۱۷۴ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان آمریکایی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۴ کشور جهان با بلژیک، هلند و دانمارک برابر هستند؛ با این حال، برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و چند کشور آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان آمریکایی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

برخی از مقاصد گردشگری پرطرفدار برای آمریکایی‌ها عبارت‌اند از مکزیک، هاوایی، کانادا، فرانسه، ایتالیا، جزایر باهاما، آلمان، جامائیکا، ژاپن و چین.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۳۶٫۷ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

۱۰. هلند (اجازه ورود به ۱۷۴ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان هلندی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۴ کشور جهان با بلژیک و دانمارک برابر هستند؛ با این حال، برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و چند کشور آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان هلندی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

این موضوع اهمیت چندانی ندارد، چراکه هنوز هم ۱۷۴ کشور دیگر وجود دارند که هلندی‌ها می‌توانند بدون اخذ روادید به آن‌ها سفر کنند. کشورهایی که هلندی‌ها عمدتا به آن‌ها سفر می‌کنند عبارت‌اند از فرانسه، آلمان، اسپانیا و ترکیه.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، هلندی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۲۰٫۸ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

۹. دانمارک (اجازه ورود به ۱۷۴ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان دانمارکی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۴ کشور جهان با بلژیک برابر هستند؛ با این حال، برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و چند کشور آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان دانمارکی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

البته دانمارکی‌ها ۱۷۴ کشور دیگر در فهرست خود دارند که می‌توانند بدون روادید به آن‌ها سفر کنند؛ بنابراین جای نگرانی برایشان وجود نخواهد داشت. از جمله مقاصد گردشگری موردعلاقه‌ی دانمارکی‌ها می‌توان به ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، نیویورکِ آمریکا، تایلند و جزیره‌‌ی مایورکا (در شرق اسپانیا) اشاره کرد.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، دانمارکی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۰٫۲ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

۸. بلژیک (اجازه ورود به ۱۷۴ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان بلژیکی که دارای گذرنامه‌ی این کشور هستند می‌توانند بدون نیاز به روادید، به ۱۷۴ کشور مختلف جهان سفر کنند. با این حال، برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و چند کشور قدرتمند آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان بلژیکی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

البته بلژیکی‌ها با وجود ۱۷۴ کشور دیگر دنیا که می‌توانند بدون روادید به آن‌ها سفر کنند، احساس محدودیت نخواهد کرد. برخی از کشورهایی که مردم بلژیک علاقه‌مند به سفر به آن‌ها هستند، عبارت‌اند از اسپانیا، یونان، فرانسه و ایتالیا.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، بلژیکی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۲۴ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

۷. بریتانیا (اجازه ورود به ۱۷۵ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان بریتانیایی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۵ کشور جهان با اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و فنلاند برابر هستند؛ با این حال هنوز هم برخی از کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای قدرتمند آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان بریتانیایی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

انگلیسی‌ها عمدتا ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در اسپانیا، فرانسه و پرتغال بگذرانند، البته چندین مقصد گردشگری دیگر از جمله دریای کارائیب، فلوریدای آمریکا، مصر، قبرس، شمال آفریقا و جزایر قناری نیز در فهرست گردشگری بریتانیایی‌ها وجود دارد.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۶۸ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

این مقاله ادامه دارد...

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه